skaftetryne32 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar PÃ¥inter skrev (14 minutter siden): Følelser er jo bare kjemi, ikke så viktig. Vel deg om det, men følelser er ikke bevis, så har du dokumentasjon ? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar Vokteren skrev (5 timer siden): Rettssamfunnets prinsipper og FNs konvensjoner er viktige. Et mye større spørsmål er hvordan man skal snu utviklingen. Helt enig. Hvem er "vi" og hvordan skal vi klare det. Hvis vi tenker at vi er alle, så må noen likevel begynne. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar (endret) PÃ¥inter skrev (15 timer siden): Poenget var vel at færre og færre følger Kardemommeloven. skaftetryne32 skrev (15 timer siden): Er det noe du kan dokumentere, eller er det mer en følelse ? Kanskje en følelse flere har? Around the globe, and across the range of issues, peace is the missing piece. People want peace and security. People want peace and dignity. And, frankly, they want peace and quiet. There is so much anger and hate and noise in our world today. Every day and at every turn, it seems — it’s war. Terrible conflicts that are killing and maiming civilians in record numbers. Wars of words. Turf wars. Culture wars. Endret 26. februar av PÃ¥inter Lenke til kommentar
cuberen Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar 10 hours ago, Vokteren said: Hvor mange ganger har «de siste dager» vært avslørt som ren skremselspropaganda, best egnet til å skape psykisk uhelse ? "Vend deg bort fra slike folk" . Hvis Timoteus den gang skulle vende seg bort fra slike folk (som jeg i sammenheng mener er de som hevder seg Kristne og driver på slik), så må vel de siste dager være den gang også. Ja, det er nok blitt misbrukt eller misforstått, mer av noen enn andre. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar PÃ¥inter skrev (12 timer siden): There is so much anger and hate and noise in our world today. Every day and at every turn, it seems — it’s war. Terrible conflicts that are killing and maiming civilians in record numbers. Wars of words. Turf wars. Culture wars. It seems, enda en som synser, men som ikke viser til noe annet følelsen, og det er hvertfall ikke dokumentasjon, jeg spør etter dokumentasjon, ikke enda flere som har en følelse. 4 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar skaftetryne32 skrev (34 minutter siden): It seems, enda en som synser, men som ikke viser til noe annet følelsen, og det er hvertfall ikke dokumentasjon, jeg spør etter dokumentasjon, ikke enda flere som har en følelse. Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Og da hjelper du ikke deg selv heller, jeg må jeg bare gå ut i fra at det du sier er bare er en følelse du har, og ikke noe som kan kalles sanning eller fakta. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): jeg må jeg bare gå ut i fra at det du sier er bare er en følelse du har, Hvis det er det tryggeste for deg, så gå ut i fra det. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Hvis det er det tryggeste for deg Dette er blant annet hva folk snakker om når de sier du debatter på ufint vis, det er ingen grunn til å bringe min person inn i debatten, ikke når det er du som nok en gang har kommet med en påstand du ikke greier å dokumentere. Dette handler ikke om min trygghet, det handler om at du tilsynelatende ganske ofte påstår ting du ikke har belegg for å påstå, og det er vel akkurat derfor du plutselig snakker om meg, det er en uredelig måte å debattere på. 5 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Dette handler ikke om min trygghet, Nei, det handler om utryggheten i verden. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Kjell Sande skrev (17 timer siden): Hvis vi tenker at vi er alle, så må noen likevel begynne. Ikke sant, er ikke menneskene et hestehode foran i intelligens og bør kunne gjøre en forskjell? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 8. mars Forfatter Del Skrevet 8. mars Subara skrev (På 24.2.2025 den 14.45): Intervju med Oslos nye biskop Sunniva Gylver: https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/nybiskop?fbclid=IwY2xjawIpMvRleHRuA2FlbQIxMAABHRrDIDlPlsEYGZIjeHBPgTVcn4ppF1lJzyopyPcqbFxCIU7O0ftTCIQ0fg_aem_Tpt6vBnCcVFIo16YCuC4hA Det er viktig med dialog på tvers av alle religioner. Men det er også viktig å være klar over forskjellene. Ikke alle religioner tilber samme Gud. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 9. mars Del Skrevet 9. mars Kjell Sande skrev (16 timer siden): Det er viktig med dialog på tvers av alle religioner. Men det er også viktig å være klar over forskjellene. Ikke alle religioner tilber samme Gud. Vel kan det være viktig med dialog, kanskje også på tvers av religioner for ikke å risikere å fornærme noen. Selv bryr jeg meg ikke om hvilken religion andre har, det får bli opp til dem selv. Det var i grunnen Paulus som brydde seg. Selvsagt var det denne Veien som stod for urolighetene (I Apg.19.23 og som viser til Apg.9.2> ba om brev til synagogene i Damaskus for å kunne finne dem som hørte til Veien) En sølvsmed ved navn Demetrios laget Artemis-templer i sølv og skaffet håndverkerne gode inntekter. Han kalte sammen disse og de arbeiderne som drev med lignende ting, og sa: «Godtfolk! Dere vet at vår velstand kommer fra dette arbeidet. Men nå ser og hører dere selv at ikke bare her i Efesos, men nesten over hele Asia har denne Paulus overtalt og villedet store folkemasser når han sier at guder som er laget av menneskehender, ikke er guder. Det er fare for at yrket vårt får dårlig ord på seg. Verre er det at tempelet til vår store gudinne Artemis kan bli regnet som lite og ingenting, og hun som hele Asia og hele verden dyrker, kan miste sin høye rang og verdighet.» (19.24-27) Det som er litt pussig med Paulus, var at han også ble kalt for Saul og Saulus (i Apg.9.1-4) hvor han selv forfulgte denne «Veien», men på en eller annen måte døde han, men ble reist opp fra de døde (i Gal.1.1ff) hvorpå han fikk et nytt syn på evangeliet, ikke bare det, men fikk også DHÅ (i Apg.13.9) og ble fra da av kalt Paulus. For øvrig merkelig historie i dette kapittelet; En gang mens de feiret gudstjeneste for Herren og fastet, sa Den hellige ånd: «Ta ut Barnabas og Saulus for meg, så de kan gå til den oppgaven jeg har kalt dem til.» Disse to, som altså var blitt sendt ut av Den hellige ånd, dro til Selevkia og seilte derfra til Kypros. De kom til Salamis, hvor de forkynte Guds ord i jødenes synagoger. Også Johannes var med dem som medhjelper. De dro tvers over øya helt til Pafos. Der støtte de på en jødisk trollmann og falsk profet som het Barjesus. Han holdt til hos guvernøren Sergius Paulus Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars @leticia @Minkowski @trn100 God morgen! Jeg så at denne tråden var i ferd med å ta en feil retning i går før jeg la meg. Jeg prøvde å svare men antyde at det var feil tråd. For å rette opp dette kommer jeg til å tagge dere tre inn i et innlegg i Darwin er død men Jesus lever tråden. Nå har jeg laget en kommentar her: Under har vi samlet noen av de verste passasjene av Bibelen. («Plukking av bitre druer.») Jesus kom til jorden for å skape krig - og du skal elske ham mer enn dine barn Evangeliet etter Matteus, 10:34-39 "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor og en manns husfolk er hans fiender. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det." Rammene er ulike i Det nye og Det gamle testamente. I det nye testamente snakker vi om en åndelig kamp. Det gode mot det onde. Men kampen i Det nye testamente skjer ut fra det faktum at Jesus vinner seier og etablerer sitt åndelige rike her på jorden. Paulus forklarer dette slik: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/COL/COL.1#:~:text=13%C2%A0For,tilgivelse%20for%20syndene. Kristne som lar seg frelse blir fridd ut av mørkets makt og føres inn i Guds elskede Sønns rike. Det er dette Jesus snakker om i Markusevangeliet når han sier: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/MRK/MRK.10#:~:text=45%C2%A0For%20heller%20ikke%20Menneskes%C3%B8nnen%20er%20kommet%20for%20%C3%A5%20la%20seg%20tjene%2C%20men%20for%20selv%20%C3%A5%20tjene%20og%20gi%20sitt%20liv%20som%20l%C3%B8sepenge%20for%20mange.%C2%BB «Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.» henviser til striden som foregår mellom mennesker som er i ulike riker, og derfor uenige. Våpenet vi snakker om sverdet – er våre ord. Oppfordring til barnedrap Salmenes bok, 137:8-9 'Du datter Babel som er herjet, salig er den som gjengjelder det du gjorde mot oss. Salig er den som griper dine barn og knuser dem mot berget!' Denne Salmen er skrevet av et sørgende folk som er slått, plaget og bortført til Babylon. Om du hadde tatt med verset før, ville du sett at dette var et traumatisert folk sin bønn til Gud i bitterhet og fortvilelse: 7 Herre, husk Jerusalems dag da Edoms sønner sa: «Riv ned! Riv ned til grunnen!» Det gamle testamente var preget av hat og gjengjeldelse. Det var en grusom ramme. Sønnen skal drepes for fars synd Andre Samuels bok, 12:13-14 'Da sa David til Natan: «Jeg har syndet mot Herren.» Natan svarte: «Så har også Herren tatt bort din synd. Du skal ikke dø. Men fordi du gjorde dette og foraktet Herrens ord, skal han dø, sønnen du har fått.» Så gikk Natan hjem.' Kong David hadde gjort en synd. Han hadde forgrepet seg på konen til en av sine soldater, og tatt livet av samme soldaten. Hvordan kunne Gud tilgi David og samtidig straffe det uskyldige barnet? Jeg vet ikke. Jeg kan vise til syndens alvorlige konsekvenser. Barnet døde etter åtte dager – av sykdom? Jeg tror at dette barnet ble tatt vare på i dødsriket og fikk besøk av Jesus da han besøkte andre mennesker som døde i det gamle testamente. Dette står beskrevet her: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/1PE/1PE.3#:~:text=18 For,arken ble bygd. Gud beordrer folkemord Første Samuels bok 15:2-4 'Så sier Herren over hærskarene: Jeg krever amalekittene til regnskap for det de gjorde mot israelittene da de dro opp fra Egypt. De sperret veien for dem. Dra nå ut og slå amalekittene. Slå alt som tilhører dem, med bann. Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» Saul kalte folket til våpen og mønstret dem i Tela'im. Det var to hundre tusen fotfolk foruten ti tusen judeere.' Ja det var mye straff og elendighet i Det gamle testamente. Ting ble gjort for å statuere eksempel, straffe synd og ulydighet etc. Men dette var en del av Guds frelsesplan. Gud valgte ut en nasjon for at denne nasjonen skulle bære fram verdens frelser, Jesus. Jeremia, 19:6-9 'Derfor, se, dager skal komme, sier Herren, da dette stedet ikke lenger skal kalles Tofet eller Ben-Hinnom-dalen, men Drapsdalen. Jeg slår i stykker Judas og Jerusalems planer på dette stedet. Jeg lar dem falle for fiendens sverd og i hendene på dem som står dem etter livet. Og jeg gir likene av dem til mat for fuglene under himmelen og dyrene på marken. Jeg legger denne byen øde og gjør den til spott. Alle som går forbi, skal grøsse og plystre hånlig over sårene den har fått. Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre. Den ene skal spise kjøttet av den andre. Slik trengsel og nød skal fiendene og de som står dem etter livet, føre over dem.' Dette viser også hvor utsatt Israels folk var. Gud innviet et hellig folk, og krevde lydighet av disse. Hvis de var ulydige, syndet eller tjente fremmede guder – så ble de straffet av hungersnød, sverd eller sykdom (pest). De tre versene før viser oss sammenhengen: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/JER/JER.19#:~:text=3%C2%A0Du,i%20mine%20tanker. Gud gjennomfører masse-barnedrap Andre kongebok, 2:23-24 'Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.' Jeg har ikke så mye kommentar til dette. Jeg tenker at barna, eller «ungguttene» som det står et annet sted visste hva de gjorde og fikk Guds vrede over seg. Husk at rammen i Det gamle testamente var straff for de som ikke omvendte seg. Nåden hadde en plass i det gamle testamente også selv om folk var ulydige, det kan vi lese om i forbindelse med at Gud beskyttet Kain enda han hadde drept sin bror Abel: 13 Da sa Kain til Herren: «Min skyld er for tung å bære. 14 Se, i dag driver du meg bort fra landet. Jeg må skjule meg for deg. Fredløs og flyktning blir jeg på jorden, og den som finner meg, kan drepe meg.» 15 Men Herren sa til ham: «Nei! Hvis noen dreper Kain, skal det hevnes sju ganger.» Og Herren satte et merke på Kain for at ingen som møtte ham, skulle slå ham i hjel. Ren grusomhet Dommerne, 19:22-29 'Mens de satt og hygget seg, kom noen av mennene i byen, gudløse folk, og omringet huset. De dundret på døren og ropte til den gamle mannen som eide huset: «Send ut mannen som har tatt inn hos deg, så vi kan få vår vilje med ham!» Da gikk husherren ut til dem og sa: «Nei, brødre, gjør ikke noe ondt! Siden denne mannen har tatt inn i mitt hus, må dere ikke gjøre noe så skammelig. Se, her er min egen datter, som er jomfru, og mannens medhustru. Dem kan jeg sende ut, så kan dere ta dem og gjøre med dem som dere finner for godt. Dere må ikke gjøre noe så skammelig mot denne mannen.» Men mennene ville ikke høre på ham. Da tok mannen medhustruen sin og førte henne ut til dem utenfor. De lå med henne og forgrep seg på henne hele natten, helt til det ble morgen. De slapp henne ikke før det tok til å lysne. Dette er et Godt eksempel på hvordan ondskapen herjet i Det gamle testamentet. Rammen jeg har snakket om. Og grunnen til at Gud noen ganger måtte gripe inn for å begrense slik at ikke ondskapen Ved daggry kom kvinnen og sank ned foran døren til mannens hus, der hvor husbonden hennes var. Der ble hun liggende til det ble lyst. Om morgenen sto husbonden hennes opp og åpnet husdøren. Han gikk ut og ville dra sin vei. Og se, da lå medhustruen hans sammensunket foran inngangen til huset med hendene på dørstokken. Han sa til henne: «Reis deg, så vi kan komme av gårde!» Men det var ikke noe svar. Da løftet han henne opp på eselet. Så brøt han opp og dro til sitt eget hjemsted. Da han kom hjem, fant han fram en kniv, grep medhustruen og skar kroppen hennes opp i tolv stykker. Dem sendte han ut i hele Israels landområde.' Angi din ulydige sønn slik at han kan steines 5. mosebok, 21:18-21 'Det kan hende at en mann har en trassig og opprørsk sønn som ikke vil høre på sin far og mor og ikke adlyder dem, selv om de straffer ham. Da skal faren og moren ta ham og føre ham til de eldste i byen, til byporten, og si til de eldste i byen: «Denne sønnen vår er trassig og opprørsk og vil ikke høre på det vi sier. Han er en fråtser og en dranker!» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Du skal utrydde det onde hos deg.' Brente egen datter for å få Guds hjelp til hevn-massedrap Dommerne 11:30-39 'Jefta avla et løfte til Herren og sa: «Gir du ammonittene i mine hender, skal den første som kommer ut gjennom døren i mitt hus og møter meg når jeg vender velberget tilbake fra krigen mot ammonittene, høre Herren til. Jeg skal bære ham fram som brennoffer.» https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/JDG/JDG.11#:~:text=34 Da,Jefta fra Gilead. Dumt av Jefta. En tragisk historie. Og hvor tragisk det enn høres ut kanskje et bilde på Gud som ofrer sin elskede Sønn Jesus for våre synder. Slaver skal bare være slaver Peters første brev, 2:18-20 'Dere tjenestefolk [slaver] skal med ærefrykt underordne dere herrene deres – ikke bare de gode og vennlige, men også de vrange. For det er godt om noen finner seg i uforskyldte lidelser fordi samvittigheten er bundet til Gud. Om dere holder ut å bli straffet når dere har gjort noe galt, er det noe å rose dere for? Men om dere holder ut i lidelser når dere gjør det rette, da er det godt i Guds øyne.' Passer fint for oss i dag også om du bytter ut slaver med arbeidere og herrene med arbeidsgiverne. Paulus' brev til efeserne, 6:5 'Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med respekt og ærefrykt og av et oppriktig hjerte.' Jeg er dypt uenig med overskriften og vil legge til dette: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/GAL/GAL.3#:~:text=28 Her er ikke jøde eller greker%2C her er ikke slave eller fri%2C her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus. Guds rasisme og meningsløse kollektive avstraffelse En kan kanskje få troen om at slaver skulle gjøre som de fikk beskjed om, men det gjaldt ikke da Farao ikke ville la isralittene forlate Egypt. I andre mosebok kan vi lese «dere [skal] skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene» - noe som er selve definisjonen på diskriminering og rasisme. Etter først å ha forpestet Nilen med blod, sørget for svermer av mygg, fluer og frosker, drepte Gud all buskapen til Egypterne. Deretter var det full runde med verkebyller med blemmer, før hagel ødela alle avlinger. Restene ble spist opp av gresshopper, før det ble mørkt i tre dager. Da skulle en kanskje tro at Gud hadde straffe Egypt nok for handlingene til farao. Men nei da: Andre mosebok, 11:4-6 'Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt. Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den førstefødte hos farao som sitter på sin trone, til den førstefødte hos slavekvinnen som står bak kvernen, og alle førstefødte dyr i buskapen. I hele Egypt skal det lyde et skrik så høyt at det aldri har vært maken til det før og heller ikke skal bli det siden.' Etter de ti landeplager, skulle en tro at Gud ville sørge for at ikke alt var forgjeves, men nei: «Men Herren gjorde faraos hjerte ubøyelig, og han lot ikke israelittene dra ut av landet.» Gud behandlet ikke folk likt i Det gamle testamente. Hans eget utvalgte folk ble behandlet strengere fordi de skulle være et hellig folk. Fiendene deres ble straffet når de plaget Guds folk – slik som Egypterne i dette tilfellet. Gud skal torturere og statuere eksempel 5. mosebok, 28:28-37 'Herren skal slå deg med vanvidd, blindhet og sinnsforvirring. Midt på dagen skal du famle deg fram som den blinde famler i mørke. Du skal ikke lykkes på din vei. Du blir undertrykt og utplyndret dag etter dag, og det er ingen som hjelper. Binder du deg til en kvinne, skal en annen mann voldta henne. Bygger du et hus, får du ikke bo i det. Planter du en vinmark, får du ikke ta den i bruk. Oksen din skal slaktes mens du ser på, og du får ikke spise kjøttet. Eselet ditt skal røves rett for øynene på deg og kommer aldri tilbake til deg. Småfeet ditt skal fiendene få, og det er ingen som hjelper deg. Sønnene og døtrene dine skal overgis til et fremmed folk. Du skal se og lengte etter dem hele tiden, men forgjeves, for du er maktesløs. Et folk du ikke kjenner, skal ete opp grøden av jorden din og det du har vunnet med alt ditt strev. Du blir undertrykt og tråkket på, dag etter dag. Du skal bli gal av det synet du får se. Herren skal slå deg på knærne og på lårene med ondartede verkebyller som ikke kan helbredes; de skal bre seg fra hode til hæl. Herren skal føre deg og den kongen du setter over deg, bort til et folkeslag som verken du eller dine fedre har kjent, og der skal du dyrke andre guder, stokk og stein. Du skal bli et skremsel, et ordtak og et spottord blant alle de folk som Herren fører deg bort til.' 5. Mosebok 28 er et interessant kapittel om Guds folk som stilles på valg mellom velsignelser og forbannelser: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/DEU/DEU.28#:~:text=1%C2%A0Hvis,ikke%20dyrke%20dem. Barn skal straffes for sin tippoldefars handling Guds bud til menneskene er i stor grad universelt ansett som gode leveregler, men det er bare hvis man ikke leser det som faktisk står i Bibelen. Det tredje bud er nemlig et av de mer skremmende budene. Der slås det fast at du skal straffes for din tippoldefars synder. Andre Mosebok, 20:4-5: 'Du skal ikke lage deg gudebilder, ingen etterligning av noe som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5 Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg.' Her må vi ta med verset etterpå så vi ser hvordan forbannelse og velsignelsen henger sammen. Hvis foreldre tar gode valg vil barna bli velsignet, hvis foreldre ta dårlige valg vil barna bli preget av det. https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/EXO/EXO.20#:~:text=6 men viser trofast kjærlighet i tusen slektsledd mot dem som elsker meg og holder mine bud. Menn mer verdt enn kvinner, barn enda mindre Tredje mosebok, 27:3-6 'En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel. Er det et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdien av en gutt være tjue sjekel og av en jente ti sjekel. Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien av en gutt være fem sjekel sølv og av en jente tre sjekel sølv.' Les gjerne hele teksten i sammenheng: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/LEV/LEV.27#:~:text=1 Herren,har råd til. Her er det snakk om innløsning av hellige gaver som er innviet til Gud. Jeg tror prisen er knyttet til «arbeidsevne» eller noe slikt. Dette praktiseres ikke i Det nye testamente – og kan ikke brukes som argument for at Kristendommen mener at alle mennesker har like stor verdi i seg selv som den man er. Ikke vis noen medfølelse Femte mosebok, 25:11-12 'Det kan hende at en mann og hans landsmann kommer i slagsmål. Kona til den ene kommer til for å redde mannen sin fra den som slår. Hun rekker hånden ut og griper ham i kjønnsdelene. Da skal du hugge hånden av henne. Vis ingen medfølelse.' Loven i Det gamle testamente kunne være tøff. Men den gav også menneskene noen rettigheter. Å studere Moseloven og sammenligne den med andre lover fra samme tid, som Hammurabi koden, kan også gi mere innsikt. Kvinner som har sex før ekteskapet skal steines til døde Femte mosebok, 22:20-21 Men dersom beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at jenta var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel. Guds eget utvalgte folk ble behandlet strengere fordi de skulle være et hellig folk. I sannhet en streng lov: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/DEU/DEU.22#:~:text=Lover om utroskap,kappeflik fra henne. Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Kjell Sande skrev (2 timer siden): Ja det var mye straff og elendighet i Det gamle testamente. Ting ble gjort for å statuere eksempel, straffe synd og ulydighet etc. Men dette var en del av Guds frelsesplan. Gud valgte ut en nasjon for at denne nasjonen skulle bære fram verdens frelser, Jesus. Altså, alle mennesker er ikke like mye verdt, stikk i strid med påstanden om at kristendommen forfekter det motsatte syn. Du må gjerne komme med begrunnelser og bortforklaringer av hvorfor det er slik, men alle mennesker er ikke like mye verdt i henhold til det som står i bibelen. 4 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars Minkowski skrev (2 timer siden): Altså, alle mennesker er ikke like mye verdt, stikk i strid med påstanden om at kristendommen forfekter det motsatte syn. Du må gjerne komme med begrunnelser og bortforklaringer av hvorfor det er slik, men alle mennesker er ikke like mye verdt i henhold til det som står i bibelen. Altså... begrunnelser og bortforklaringer Dette er dine ord. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Minkowski skrev (2 timer siden): Du må gjerne komme med begrunnelser og bortforklaringer av hvorfor det er slik, men alle mennesker er ikke like mye verdt i henhold til det som står i bibelen. Diskriminering av kvinner og homofile er jo nettopp pga hva som står i bibelen. Enig med deg. Bibelen forfekter virkelig ikke et syn på mennesker som at de er like mye verdt. Så kan man komme med bortforklaringer og tolkninger for å forsøke å sette religionen i et bedre lys, men for min del så har det egentlig bare den motsatte effekten. 3 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Kjell Sande skrev (1 time siden): Altså... begrunnelser og bortforklaringer Dette er dine ord. Hva vil du kalle det da? Når det står i 5. mosebok at man skal stene kvinner til døde hvis de ikke er jomfruer når de gifter seg, så må man forholde seg til at dette faktisk står i bibelen og således er en del av kristendommen. All logikk tilsier at en kvinne som ikke er jomfru er mindre verdt enn en kvinne som er jomfru, i hvert fall hvis de ikke er gift, i henhold til denne teksten. Dette synes å være en kristen verdi ettersom det eksplisitt tas opp i bibelen. Men du forholder deg ikke til dette og velger isteden å sitere helt andre ting fra det nye testamentet og bortforklarer nevnte vers med at det gamle testamentet skildrer en kamp mellom det gode og det onde. Du er særdeles vag når det kommer til nøyaktig hvordan du tolker dette, altså hva teksten egentlig betyr, men bibelen er svært konkret og spesifikk. Hvem er den onde i dette tilfellet, mener du? Kvinnen som ikke er jomfru? Mannen hennes? Eller mennene som følger bibelens pålegg om å steine henne? Går det an å få et konkret svar på dette, eller kan man bare forvente seg svada og vage utsagn? 4 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 15. mars Forfatter Del Skrevet 15. mars (endret) Minkowski skrev (13 timer siden): Hva vil du kalle det da? Når det står i 5. mosebok at man skal stene kvinner til døde hvis de ikke er jomfruer når de gifter seg, så må man forholde seg til at dette faktisk står i bibelen og således er en del av kristendommen. All logikk tilsier at en kvinne som ikke er jomfru er mindre verdt enn en kvinne som er jomfru, i hvert fall hvis de ikke er gift, i henhold til denne teksten. Dette synes å være en kristen verdi ettersom det eksplisitt tas opp i bibelen. Men du forholder deg ikke til dette og velger isteden å sitere helt andre ting fra det nye testamentet og bortforklarer nevnte vers med at det gamle testamentet skildrer en kamp mellom det gode og det onde. Du er særdeles vag når det kommer til nøyaktig hvordan du tolker dette, altså hva teksten egentlig betyr, men bibelen er svært konkret og spesifikk. Hvem er den onde i dette tilfellet, mener du? Kvinnen som ikke er jomfru? Mannen hennes? Eller mennene som følger bibelens pålegg om å steine henne? Går det an å få et konkret svar på dette, eller kan man bare forvente seg svada og vage utsagn? Takk for et tydelig innlegg. For det første. Hvorfor finner en Gud på å skape mennesker med fri vilje når han vet at disse kan velge å vende seg bort fra Gud? Dette er et mysterie jeg ikke finner svar på i Bibelen. Du har kanskje noen ideer rundt dette, i så fall vil jeg gjerne høre disse. Så kommer min kortversjon av hva som skjer i Det gamle testamente. Gud skaper mennesker. https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/GEN/GEN.1#:~:text=27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde%2C i Guds bilde skapte han det%2C som mann og kvinne skapte han dem. Før han skapte menneskene så han framover i historien. Han så dagen komme da han selv kom til jorden for å redde menneskene han hadde skapt. https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/EPH/EPH.1#:~:text=4 I,elsker så høyt. Det viser seg at menneskene trengte redning, for de lot seg lokke til å gjøre et opprør mot Gud av slangen, den onde, djevelen, satan - han er den samme men går under mange navn og "forkledninger". Resultatet er at menneskene istedenfor å dyrke hagen og ta seg av alle dyrene, begynner å drepe og gjøre onde ting. Det første barnet som fødes blir den første drapsmannen. Gud advarte han på forhånd, men han lot sin misunnelse gå ut over broren og drepte han. Allikevel tok Gud seg av den første drapsmannen da han "angret": https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/GEN/GEN.4#:~:text=13 Da,ham i hjel. Tidlig begynte menneskene å påkalle Gud. Lenge før Gud utvalgte Israelsfolket som sitt folk. https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/GEN/GEN.4#:~:text=25 Adam,påkalle Herrens navn. Menneskenes ondskap vokste til et nivå der Gud ble nødt til å gripe inn: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/GEN/GEN.6#:~:text=5 Herren,for Herrens øyne. Midt i all ondskapen fant Gud en mann og hans familie som ikke hadde latt seg gripe av all ondskapen. Denne familien brukte Gud for å bygge en helt ny befolkning på jorden. Alt annet druknet i syndefloden. Dette er et sterkt uttrykk. Det viser hvilket bakteppe av ondskap bibelen tegner i det gamle testamente. Hvor alvorlig situasjonen var. Og hvordan Gud grep inn. Er det noe av dette du ønsker å diskutere før vi drar videre? Endret 15. mars av Kjell Sande Rettet feilskrift i denne setningen: Hvorfor finner en Gud på å skape mennesker med fri vilje når han vet at disse kan velge å vende seg bort fra Gud Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Kjell Sande skrev (12 minutter siden): For det første. Hvorfor finner en Gud på å skape mennesker med fri vilje når han vet at disse kan velge å vende seg bort fra Gud? Som tidligere nevnt så er det ganske enkelt ikke mulig med fri vilje så lenge denne guden er omnipotent, som er hva denne guden er i mytologien, fremtiden kan ikke være forutbestemt samtidig som vi har fri vilje, er fremtiden forutbestemt så er det åpenbart ingen fri vilje for oss vanlige dødelige. Om vi mennesker har vendt oss vekk fra dine guder så er det dine guders valg. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå