Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (9 minutter siden):

Hva med å behandle, bruke og omtale Bibelen, Koranen mfl for hva de egentlig er ?

En brokete samling historier sterkt preget av datidens kunnskapsnivå, overtro og samfunnsmodell.

Du er da din fulle rett til å mene dette her, og så er milliarder av andre mennesker i sin fulle rett til å mene annerledes om disse tekstene, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (30 minutter siden):

eg skal ikke svare andre, men for min del mener jeg løsningen er akkurat det som @skaftetryne32 holder på med: å kritisere Bibelen for all ondskapen som finnes i den og som inspirerer folk til ondskap.

Nåja... he he he... Bibelen som ondskapens bok... da passer den jo inn som påskekrim. kan filmatiseres til og med... da blir skaftetryne's retorikk med fiksjon kontra "ekte" til fiksjon... det blir bra det!!😉

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 minutter siden):

kan filmatiseres til og med... da blir skaftetryne's retorikk med fiksjon kontra "ekte" til fiksjon... det blir bra det!!

Du kan argumentere mot retorikken om du vil ? Jeg har aldri sett noe dokumentasjon for at fiksjon påvirker i noen større grad, bibelen og andre såkalte "hellige bøker" har åpenbart hatt negativ påvirkning på mange uskyldige. 

Wall Dorf skrev (7 minutter siden):

Nåja... he he he... Bibelen som ondskapens bok... da passer den jo inn som påskekrim.

Den passer nok bedre som Lovecraft type kosmisk horror tenker jeg da ondskapen er jo på det nivået, med evig tortur å lidelse osv. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden):

Nå er du tilbake til flåsete tullekomentarer igjen, i stedet for å svare som en voksen, saklig debattant. 

Jeg svarte på den her:

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Du burde ikke anta hva @skaftetryne32 mener, men uansett er det en løsning som har vært brukt med stort hell (i deler av verden) fra opplysningstiden og framover. 

PÃ¥inter skrev (56 minutter siden):

Litt vanskelig å vite da klartekst ikke blir brukt, da er tolkning ofte en løsning.

Så bra, da venter iallefall jeg i spenning. 

Plager det deg at jeg venter i spenning, siden du kommer med karakteristikker og sjikanering? 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

ondskapen er jo på det nivået, med evig tortur å lidelse osv. 

Men fakta er vel her at det er få som tror på dette, da kan det vel ikke påvirke i noen særlig grad heller? Dessuten er jo ikke Bibelen gjengitt etter sammenhenger, man kan lett lese at det vises trofast kjærlighet i 1000 slektsledd (= 350 000 år). Det er nesten som myten om fra evighet til evighet... ehh... hvor lenge skal man anta at en slik periode varer - et øyeblikk?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 minutter siden):

Men fakta er vel her at det er få som tror på dette

Tror du på det selv ? Anser du det virkelig som fakta ? 

Wall Dorf skrev (3 minutter siden):

da kan det vel ikke påvirke i noen særlig grad heller?

Det avhenger vel om påstanden over her stemmer. 

Wall Dorf skrev (5 minutter siden):

Dessuten er jo ikke Bibelen gjengitt etter sammenhenger, man kan lett lese at det vises trofast kjærlighet 1000 slektsledd (= 350 000 år). Det er nesten som myten om fra evighet til evighet... ehh... hvor lenge skal man anta at en slik periode varer - et øyeblikk?

Dette forsto jeg egentlig ikke stort av, kan du forklare ? 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (14 minutter siden):

Jeg svarte på den her:

Plager det deg at jeg venter i spenning, siden du kommer med karakteristikker og sjikanering? 

Jeg tror ikke et øyeblikk at det er sant at du venter i spenning på det at religion har blitt kritisert i noen hundre år nå, det gir i det hele tatt ingen mening å vente i spenning på noe som har skjedd og skjer kontinuerlig.

Og om det skulle være sant, så er det fortsatt en flåsete kommentar, siden du ikke sier noe om hva du venter i spenning på, eller begrunner det på noen måte - og du svarer ikke på innholdet i min post, som er at det er bra å kritisere innholdet i Bibelen.

Jeg beskrev måten du svarte på, uten å si noe om deg som person. Hvis du synes det er sjikanering står du fritt til å begrunne det eller rapportere det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke et øyeblikk at det er sant at du venter i spenning på det at religion har blitt kritisert i noen hundre år nå.

Du må ikke tro, du må se hva jeg skriver. Jeg har begrenset med tid på denne kloden, derfor venter jeg i spenning på at verden vil se annerledes ut i min levetid.  

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Du må ikke tro, du må se hva jeg skriver.

Det er nettopp det jeg gjør.

Sitat

Jeg har begrenset med tid på denne kloden, derfor venter jeg i spenning på at verden vi se annerledes ut i min levetid.  

Dette skrev du ikke i ditt opprinnelige svar til meg, nå begynner du å ro...

Men hva venter du egentlig på? Verden endrer seg jo og ser annerledes ut fra dag til dag.

Dessuten svarer du ikke i det hele tatt på saken, om det er en bra eller dårlig løsning å kritisere Bibelen for dens innhold. Siden du lurte så veldig på hva løsningen skulle være, hvorfor droppet du helt å diskutere saken når du fikk et saklig svar? Det tyder på at du var interessert i kverulering og ikke sak.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Tror du på det selv ? Anser du det virkelig som fakta ? 

Nei, ikke alt er forståelig og der ligger også problemet; Jes.:28.13  Så skal Herrens ord til dem bli: «Sav lasav, sav lasav, kav lakav, kav lakav, litt her, litt der!»

skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Det avhenger vel om påstanden over her stemmer.

Den var litt vag... tror du på det? Jeg mener det er helt frivillig hva en tror på, og vil anta. Jeg f.eks. tror Skriften handler om noen spesielle siden den i utgangspunktet handler om derfra den er kommet fra.

skaftetryne32 skrev (14 minutter siden):

Dette forsto jeg egentlig ikke stort av, kan du forklare ? 

Skriftstedet er hentet fra 2.Mos.20.6 (v1-6) og igjen handler det om Israel, og om å være trofast mot deres Gud.

Lenke til kommentar

Intervju med Oslos nye biskop Sunniva Gylver:

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/nybiskop?fbclid=IwY2xjawIpMvRleHRuA2FlbQIxMAABHRrDIDlPlsEYGZIjeHBPgTVcn4ppF1lJzyopyPcqbFxCIU7O0ftTCIQ0fg_aem_Tpt6vBnCcVFIo16YCuC4hA

Sitat

Tilbake i 2018 skrev hun boken «Tro på tvers» sammen med muslimske Bushra Ishaq. Da fikk hun kjeft av noen kristne for ikke å forsvare kristendommen mot islam, forteller hun.

– Men når vi snakker om tro, religiøs eller ikke-religiøs, så kan ingen av oss bevise noe som helst. Troen er noe jeg lever og dør på, ikke en vitenskapelig sannhet.

– Derimot kan vi dele vår egen tro så frimodig og klokt som mulig, og la andre gjøre det samme. Det er viktigere nå enn noensinne, når så mange misbruker religionen til å skape konflikt.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Men når vi snakker om tro, religiøs eller ikke-religiøs, så kan ingen av oss bevise noe som helst. Troen er noe jeg lever og dør på, ikke en vitenskapelig sannhet.

Blir litt det samme som å vitenskapelig bevise kjærlighet, hvordan kan du bevise din kjærlighet uten gjerninger?

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (36 minutter siden):

Nei, ikke alt er forståelig og der ligger også problemet

Det dog velkjent at bare kristendommen alene antageligvis har flere hundre millioner troende, det er ikke avhengig av noen forståelse. 

Den var litt vag... tror du på det?

Nei jeg tror ikke det, og jeg er jaggu ikke sikker på om det er ment å komme et poeng her eller ikke for påstanden er åpenbar ikke sann. 

Jeg mener det er helt frivillig hva en tror på

For mange født inn sekter som f.eks jehovas vitner  så er jo ikke det helt sant, det er fullt mulig å påtvinge noen sin egen tro. Om man tror på noe pga hjernevask så er det jo ikke egentlig frivillig lenger, er du ikke enig ? 

Wall Dorf skrev (37 minutter siden):

Skriftstedet er hentet fra 2.Mos.20.6 (v1-6) og igjen handler det om Israel, og om å være trofast mot deres Gud.

Dette ? 👇 er fra 2.mos.20.6 ? 

Wall Dorf skrev (1 time siden):

Dessuten er jo ikke Bibelen gjengitt etter sammenhenger, man kan lett lese at det vises trofast kjærlighet i 1000 slektsledd (= 350 000 år). Det er nesten som myten om fra evighet til evighet... ehh... hvor lenge skal man anta at en slik periode varer - et øyeblikk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...