Wall Dorf Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Capitan Fracassa skrev (51 minutter siden): Johannes-evangeliet er bra for å lese hva Jesus-myten hadde vokst til i løpet av 70 år etter Jesu død, ikke for så mye annet Ja, men nå har jeg ikke antydet noe om forhold etter Jesu død eller hva han skulle utrette før den tid. Ikke noe som er anmerket i historiebøkene for å si det sånn. Jeg gav bare eksempler til hans diskusjon med jødene i Joh.8. Man finner for så vidt ingen beviser som du er opptatt av for at han har levd i den perioden du forespeiler. Capitan Fracassa skrev (52 minutter siden): Hverken «Messias» eller «Kristus» betyr «Guds sønn» eller i det hele tatt noe guddommelig. Det er jeg helt enig med deg i dette, man bør vel i dette tilfelle merke seg at Jesus sier at han ikke kan gjøre noe av seg selv. Dette står under Jesu fullmakt i Joh.5.(17)19f., så du tar litt feil av hva Joh. ev kan brukes til. Johannes er for øvrig nevnt som Elia i Matt.11.12-15. Om dette er dager før eller etter de 70 årene du nevner, så spør meg ikke om det er du snill. Også i Heb.2.14-18 står det noe om det han var bestemt for. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Vokteren skrev (8 timer siden): Ydmykhet og selvransakelse er ikke de troendes sterke side….. Nå kan ikke jeg snakke for andre, slik kanskje noen gjør, men ydmykhet som du nevner er et krav for en kristen: Og alle skal dere være kledd i ydmykhet mot hverandre. For Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde. 6 Ydmyk dere da under Guds mektige hånd, så han kan opphøye dere når tiden kommer. Selvransakelse er noe enhver bør gjøre, enten de er ateister eller kristne. 5 Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere? Består dere kanskje ikke prøven? Men alle kan sikkert bli bedre på mange ting. Endret 5 timer siden av PÃ¥inter Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ikke kristne skriver en ny og bedre tekst de kan bruke, en som ikke er så gjennomført kjip og ondskapsfull for eksempel ? Her argumenteres det i samme innlegg at Bibelen ikke er til å stole på fordi den har gått gjennom utallige hviskehistorier, og i tillegg har tiden gått og det er feil i oversettelser over 2000 år. Dette gjør at den i hvert fall ikke til å stole på, for den er forandret så utallige mange ganger gjennom historien, samtidig som man vil at Bibelen skal skrives om/forandres så den er mere spiselig. Det er vel tidenes selvmotsigelse? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg tror kanskje det ville være interessant å diskutere "loven" som Paulus nevner i Rom.7 og "frihet fra loven" - 7.7: Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke visst av synden. - Rom.7.14: 14 Vi vet at loven er av Ånden, mens jeg er av kjøtt og blod, solgt som slave til synden. Ut fra Åp.1.9-10 fikk ikke Johannes Ånden før på Herrens dag... lever vi utenfor denne loven? Vers 8: Uten loven er synden død Rom.8.13: Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. Gal.3.19: Hva så med loven? Den ble gitt som et tillegg på grunn av våre lovbrudd, helt til den ætten kom som løftet gjaldt. Loven ble gitt ved engler, gjennom en mellommann. Hvilken lov?: Rom.7.22-23: Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, men jeg merker en annen lov i lemmene. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov, som er i lemmene. Denne loven gjelder altså ikke oss dødelige av kjøtt og blod som Rom.8.13 er inne på, er vi ikke regnet under synden: Rom.8.6-7: For når kjøttet styrer tankene, fører det til død, men når Ånden styrer tankene, fører det til liv og fred. Derfor er kjøttets tanker fiendtlige mot Gud, for de bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det. Denne loven mener jeg tilhører endetiden - englene er formalisert i Matt.13.39 som høstfolk, høsten er verdens ende. Endret 6 timer siden av Wall Dorf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå