Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Karltorbj skrev (1 time siden):

Det var jo den hylla de puttet dem i, selvstendige kvinner.

Sprituelle hekser, paa baalet med dem.

Etter at Jesus tok oppgjøret med synden og dens makt, da han beseiret døden og dødsriker, er ikke hekser og trollmenn noe problem lenger. Å brenne hekser er bare tull. Vi har andre måter å deale med hekser nå. Og trollmenn også.

Er dette noe du er interessert i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk et godt spørsmål. For jødene ble det brått slutt på ofringene da templet ble rasert av romerne i år 70. Hvordan jødene nå forholder seg til loven i det gamle testamente (mosebøkene) vet jeg ikke helt. 

For kristne så var det et møte i Jerusalem der en avtalte hva vi skal forholde oss til. 

Først kom dette forslaget:
Apgj. 15, 5: Men noen fra fariseerpartiet som hadde kommet til tro, sto fram og hevdet: «De må omskjæres og pålegges å holde Moseloven.» 

Så landet de på denne løsningen:
Apgj, 15, 19-20: Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for mennesker fra ulike folkeslag som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.

Men likevel leser vi hele det gamle testamentet. Det er mye å lære der. Det foregår en krig mellom ondt og godt, Paulus forklarer i Første Korinterbrev, kapittel 10 vers 11:
Det som hendte med dem, skulle være til advarsel. Det ble skrevet til rettledning for oss, og til oss er de siste tider kommet.

Hmm, hvorfor ignorerer du Matteus 5, 17-18? 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

Etter at Jesus tok oppgjøret med synden og dens makt, da han beseiret døden og dødsriker, er ikke hekser og trollmenn noe problem lenger. Å brenne hekser er bare tull. Vi har andre måter å deale med hekser nå. Og trollmenn også.

Dette var interessant. Hva mener du egentlig? 

Fantes det ordentlige hekser før, men ikke nå lengre? Fordi... Jesus? 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (31 minutter siden):

Ikke mer enn, at jeg misliker at, mesteparten av forskjellige religionener, undertrykker kvinner.

Lenke til kommentar
afterall skrev (51 minutter siden):

Hmm, hvorfor ignorerer du Matteus 5, 17-18? 

Matt 5, 17 - 19:
Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Jesus oppfylte alle lovens krav. Her snakker han til folket og de religiøse lederne på den tiden. De var veldig opptatt av å følge lovens bokstav, men levde ikke alltid ut lovens intensjon. Derfor oppsummerer Jesus det største budet - et annet sted når han sier elske Gud og elske mennesker. Litt seinere i samme kapittel sier Jesus blant annet:

27 Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 

Her forsterker Jesus Moseloven ganske kraftig, og han truer med helvete. Hvorfor - jo for å vise at det er ikke noen mennesker som klarer å leve etter Moseloven i ett og alt. Det var derfor de måtte ofre så mye blod i det gamle testamente, og det var derfor Jesus ofret seg selv. For at alle lovens krav skulle bli oppfylt i Jesus.

Den eneste måten vi kan tilfredsstille loven på, er å ta imot Jesus og bli født på nytt. Da blir lovens krav oppfylt i oss. Da trenger vi ikke en liste over bud og regler som vi forsøker å følge. Da vil vi få en drivkraft inne i oss som gjør at vi ønsker å leve rett.

Lenke til kommentar
afterall skrev (1 time siden):

Dette var interessant. Hva mener du egentlig? 

Vi kan lese i Apostlenes gjerninger hvordan Paulus håndterte en jente som hadde en spådomsånd. La oss sjekke hva som skjedde i kapittel 16:
16 En gang vi var på vei til bønnestedet, møtte vi en slavekvinne som hadde en spådomsånd i seg. De som eide henne, tjente gode penger på spådomskunstene hennes. 17 Hun fulgte etter Paulus og oss mens hun ropte og skrek: «Disse menneskene er slaver for Gud, Den høyeste, og de forkynner dere veien til frelse.» 18 Dette gjentok seg flere dager. Da ble Paulus sint, snudde seg og sa til ånden: «Jeg befaler deg i Jesu Kristi navn: Far ut av henne!» Og den forlot henne på timen. 19 Da herrene hennes forsto at det ikke var mer fortjeneste å håpe på, grep de Paulus og Silas og trakk dem med seg til myndighetene på torget. 

Vi har fått en kraft fra Gud gjennom navnet Jesus slik at vi kan tale til alle okkulte krefter og fenomener. Vi kan befale disse å forsvinne i Jesu navn.

Har du noen erfaring med spiritisme, medium som formidler kontakt med åndeverden, eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (40 minutter siden):

Ikke mer enn, at jeg misliker at, mesteparten av forskjellige religionener, undertrykker kvinner.

Hvordan mener du Jesus undertrykte kvinner?
Hvordan vil du være med på å løfte opp kvinner?

Endret av Kjell Sande
La til spørsmål 2.
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Vi kan lese i Apostlenes gjerninger hvordan Paulus håndterte en jente som hadde en spådomsånd. La oss sjekke hva som skjedde i kapittel 16:
16 En gang vi var på vei til bønnestedet, møtte vi en slavekvinne som hadde en spådomsånd i seg. De som eide henne, tjente gode penger på spådomskunstene hennes. 17 Hun fulgte etter Paulus og oss mens hun ropte og skrek: «Disse menneskene er slaver for Gud, Den høyeste, og de forkynner dere veien til frelse.» 18 Dette gjentok seg flere dager. Da ble Paulus sint, snudde seg og sa til ånden: «Jeg befaler deg i Jesu Kristi navn: Far ut av henne!» Og den forlot henne på timen. 19 Da herrene hennes forsto at det ikke var mer fortjeneste å håpe på, grep de Paulus og Silas og trakk dem med seg til myndighetene på torget. 

Vi har fått en kraft fra Gud gjennom navnet Jesus slik at vi kan tale til alle okkulte krefter og fenomener. Vi kan befale disse å forsvinne i Jesu navn.

Har du noen erfaring med spiritisme, medium som formidler kontakt med åndeverden, eller noe slikt?

Har ingen erfaringer med slikt, har aldri sett bevis på at noe av det finnes, og tror heller derfor ikke på det :)

Godt vi har deg som man drive eksorsisme :)

Lenke til kommentar
afterall skrev (14 minutter siden):

Har ingen erfaringer med slikt, har aldri sett bevis på at noe av det finnes, og tror heller derfor ikke på det :)

Godt vi har deg som man drive eksorsisme :)

Hmm Det handler ikke om meg men kraften i Jesu navn.

Jeg liker at du ikke har vært borte i noe slikt.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (7 minutter siden):

Hvem er vi? De fleste som har sjekket er vel enige om at Jesus har levd. Tviler du på det?

Vi er oss. Ingen av oss kan bekrefte det som staar i bibelen.

Tror Jesus har eksistert som menneske, men han er blitt brukt i et politisk spill og maktkamp.

Det samme har Bibelen, den er langt i fra, noen fasit.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Vi er oss. Ingen av oss kan bekrefte det som staar i bibelen.

Tror Jesus har eksistert som menneske, men han er blitt brukt i et politisk spill og maktkamp.

Det samme har Bibelen, den er langt i fra, noen fasit.

Jeg liker at du er kritisk. Det fins mye informasjon å finne om du er interessert i å få vite mer. Du har kanskje lært mye her inne gjennom å diskutere med andre?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 timer siden):

Å brenne hekser er bare tull. Vi har andre måter å deale med hekser nå. Og trollmenn også.

afterall skrev (3 timer siden):

Hekser og deres virke er godt beskrevet og med massevis av vitner, over 300 ble henrettet, i Norge, lenge etter at jesus tok kvelden.
Hvis bibelen er sann, eksisterer også djevelen, hvilket gjør det ganske sannsynlig at hekser var et reelt problem, og jeg kan godt forstå at de kristne forsøkte å stoppe de. 

/religious logic activated

Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Hvem er vi? De fleste som har sjekket er vel enige om at Jesus har levd. Tviler du på det?

Hekser også? Godt dokumentert fra store deler av Europa, med massevis av vitner, rettsaker og trolldom er beskrevet i bibelen som noe uakseptabelt (som betyr at det må finnes). 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Capitan Fracassa said:

Jeg har lyst til å skyte inn, at med en normalt kritisk lesning av evangeliene (ref Bart Ehrman), så er det all grunn til å tro at Jesus ikke selv indikerte at han var Guds sønn, "bare" at han var Messias.  Leser du det eldste evangeliet (Markus), ser du dette, selv om senere evangelier la til mer etter hvert som tiden gikk.

Pga kristendommen, tror antagelig folk flest at Messias og Guds sønn betyr omtrent det samme, men det er altså ikke tilfelle.

For romerne sin del, som jo var de som korsfestet han, var påstanden om at han var Messias mer enn nok grunn til å korsfeste han, men de hadde antagelig ikke brydd seg det grann om han bare gikk rundt og sa han var guds sønn.

Hei igjen. Har ikke sjekka Bart. Men mener du heller å si at Jesus ikke indikerte at han var "Gud"? "Guds sønn" eller  med rette tydelig synonym/liggnende uttrykk finnes i klar tekst her mener jeg:
Mar 14:61  "Men han tidde og svarte intet. Atter spurte ypperstepresten ham og sa til ham: Er du Messias, den Velsignedes Sønn? Jesus sa: Jeg er det, og dere skal se Menneskesønnen sitte ved kraftens høire hånd og komme med himmelens skyer." 

2Co 11:31  "Gud og vår Herre Jesu Kristi Fader, han som er velsignet i evighet, vet at jeg ikke lyver!"

Paulus er også en som skriver tidligere enn Markus hevdes å være skrevet.

Her sier bla 2Co 1:19 
"For Guds Sønn, Kristus Jesus, han som blev forkynt iblandt dere ved oss, ved meg og Silvanus og Timoteus, han var ikke ja og nei, men ja er der blitt i ham;"

Gal 1:15  "Men da han (Gud) som utvalgte meg fra mors liv og kalte meg ved sin nåde, etter sin vilje åpenbarte sin Sønn (Jesus) i meg, forat jeg skulde forkynne evangeliet om ham blandt hedningene"

Her la jeg til, men det er ganske så vanskelig å tolke inn noe annet enn utrykket "Gud" eller "Faderen" og deretter "Jesus" inn her. Galaterbrevet er vel også ett av de tidligeste breva Paulus skrev.

Men for å stadfeste det enda mer. 
Gal 2:20  "jeg er korsfestet med Kristus, jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg, og det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og gav sig selv for meg."

1 Tessaloniker er vel også sett på som ett av de tidligeste breva

1Th 1:9  "for selv forteller de om oss hva inngang vi fikk hos dere, og hvorledes dere vendte dere til Gud fra avgudene, for å tjene den levende og sanne Gud og vente på hans Sønn fra himlene som han opvakte fra de døde, Jesus, han som frir oss fra den kommende vrede"

Hvis de to sistnevnte er skrevet rundt år 50 ad, så passer det ikke helt med at senere evangelier legger til mer om at Jesus er Guds sønn? Dette må ha vært en lære som er født frem før Paulus skrev dette og dermed nokså lenge før de senere evangeliene hevdes å være skrevet av flere, dvs etter år 70.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (15 timer siden):

De fleste som har sjekket er vel enige om at Jesus har levd.

Det finnes ingen tekster som er helt klare på dette unntatt Åp.10. 5-7 (6 «Tiden er ute 7 Men når den sjuende engelen lar sin basun lyde, i de dager skal Guds mysterium være fullført, slik han kunngjorde for sine tjenere profetene.»

Dette utsagnet må kombineres med et annet utsagn som forklarer hva «Guds mysterium» er, det finner man i Kol.2.2: Jeg ønsker at de skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus.

Så langt tyder det på at kristendommen bygger på dårlig innsikt av hva skriften forteller oss, at endetiden er en mye viktigere tid, enn tiden som mennesker selv har beregnet og ikke tatt utgangspunkt i fra tekstene i Bibelen (eks. Matt.13.v30 La dem begge vokse til høsten kommer +39) 1.Kor.15 forteller at Jesus døde og stod opp «etter skriftene» (v3-4 - ikke etter menneskenes beregninger) og i v51-52 stadfester utsagnet til Åp.10.7 (ved den siste (7.) basun : Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, 52 brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal reises opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. - Vers 22-23 forklarer oppstandelsen av Kristus med førstegrøden, og deretter de som hører Kristus til ved sin gjenkomst. Førstegrøden beskrives i Åp.14.1-5 og senere i Åp.16 da det gjenoppståtte Babylon som Lammet beseirer i endetiden, i Åp.17.12-14 og Åp.18. Vi kan godt legge merke til at dette Babylon ikke er det Babylon som i dag ligger i Irak ved hovedstaden Bagdad, den forsvant ikke på denne måten vi leser om i Åp.18.9-21: Da tok en mektig engel opp en stein, svær som en kvernstein, kastet den i havet og sa: «Slik skal Babylon, den store by, bli styrtet ned med veldig kraft
og aldri finnes mer.

Dessuten var det etter bortføringen til denne byen at Jesus blir født 14 ættledd (490 år) etter denne i Matt.1.17. Også nevnt i Dan.9.24 f. (de 70 år uker) - Basunene fra Åp.8. til og med Åp.11.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (22 timer siden):

Jeg tror forresten at Matteus evangeliet er det eldste, men det har vi jo diskutert før...

Så vidt jeg forstår, tyder all moderne forskning på at Markus var eldst, og jeg har ingen grunn til å betvile disse argumentene.

Sitat

Allerede i vers to til tre begynner det å bli problematisk å si at Jesus er bare Messias:
Hos profeten Jesaja står det skrevet: Se, jeg sender min budbærer foran deg, han skal rydde veien for deg.
3 En røst roper i ødemarken: Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette!
Herren er på hebraisk, grunnteksten i Jesaja 40, 3  oversatt som Yahweh - navnet Gud brukte da han åpenbarte seg for Moses.

Nå kan du jo hevde at dette er noe Markus, forfatteren sier. Men det underbygger ikke din påstand om at "senere evangelier la til mer etter hvert."

Det er ingenting i dette som antyder at Jesus selv kalte seg Guds sønn. 

Sitat

Så i vers 11:
Og det lød en røst fra himmelen: "Du er min Sønn, den elskede, i deg har jeg min glede."

Nå kan du jo hevde at dette var det ikke Jesus som sa, men en røst fra himmelen.

Ja, nettopp, ikke bare hevder jeg det, det er akkurat det som står.

Dessuten kan jeg med god grunn hevde at dette er dramatiske virkemidler lagt til av forfatteren. Husk at mitt utgangspunkt ikke er at alt i Bibelen er sant, men at det er en kjerne av sannhet i historien om Jesus fra Nasaret der.

Sitat

Vi går videre til vers 23 - 25:

23 Nå var det i synagogen deres en mann med en uren ånd. Han satte i å rope: 24 «Hva vil du oss, Jesus fra Nasaret? Er du kommet for å ødelegge oss? Jeg vet hvem du er: Guds Hellige!» 25 Men Jesus truet ånden og sa: «Ti stille og far ut av ham!»

Nå kan du jo si at dette var det en demon som sa. Og at Guds Hellige ikke trenger å være Guds Sønn, men bare Messias. Skjønt jeg vil jo som en troende lese noe mer inn i situasjonen. Gitt den åndelige autoriteten Jesus viser her.

Du har fortsatt ikke kommet deg i nærheten av et eksempel på at Jesus selv kalte seg Guds sønn.

Sitat

Jesus gjør en mengde mirakler i kapittel 1, og Jesus sier i Johannes evangelium, der Jesus også bekrefter enheten i Guddommen:
Joh 14, 11 Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld.

Johannes-evangeliet anser jeg som tilnærmet rent eventyr, etter rundt 70 år med hviske-leken hvor myten om Jesus hadde vokst langt vekk fra den virkelige kjernen.

Sitat

Mark 2, 5-10 5 Da Jesus så deres tro, sa han til den lamme: «Sønn, syndene dine er tilgitt.» 6 Nå satt det noen skriftlærde der, og de tenkte i hjertet: 7 «Hvordan kan han si slikt? Han spotter Gud! Hvem andre kan tilgi synder enn én – det er Gud?» 8 Straks visste Jesus i sin ånd at de tenkte slik, og han sa til dem: «Hvorfor går dere med slike tanker i hjertet? 9 Hva er lettest å si til den lamme: ‘Syndene dine er tilgitt’ eller: ‘Stå opp, ta båren din og gå’? 10 Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på jorden til å tilgi synder» – og nå vender han seg til den lamme – 11 «Jeg sier deg: Stå opp, ta båren din og gå hjem!» 12 Og mannen reiste seg, tok straks båren og gikk ut rett for øynene på dem, så alle ble ute av seg av undring. De priste Gud og sa: «Noe slikt har vi aldri sett.»

Fortsatt ikke antydning til at Jesus kaller selv selv Guds sønn.

Sitat

For meg er det tydelig at Jesus er både Gud og menneske. Noe som er uttrykt allerede i det gamle testamente i Bibelen. Vakkert uttrykt i Jesaja 7, 14:  Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, den unge jenta skal bli med barn og føde en sønn, og hun skal gi ham navnet Immanuel.

Immanuel betyr med oss er Gud.

Interessant. Jeg vet at Jesaja 7, 14 historisk har blitt knyttet til Jesus, men jeg kan ikke med min beste vilje forstå at noen som har satt seg inn i Jesaia, kan tro det.

Det er jo absolutt ingenting med Jesaia som stemmer med Jesus. Er dette noe du bare har lært uten å egentlig ha satt deg inn i teksten, eller mener du at det finnes gode grunner til å tro at dette på noen måte handler om Jesus?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (14 timer siden):

Hei igjen. Har ikke sjekka Bart. Men mener du heller å si at Jesus ikke indikerte at han var "Gud"? "Guds sønn" eller  med rette tydelig synonym/liggnende uttrykk finnes i klar tekst her mener jeg:

Ja, det er det jeg mener å si, men tar gjerne i mot rettelser 😃

Sitat

Mar 14:61  "Men han tidde og svarte intet. Atter spurte ypperstepresten ham og sa til ham: Er du Messias, den Velsignedes Sønn? Jesus sa: Jeg er det, og dere skal se Menneskesønnen sitte ved kraftens høire hånd og komme med himmelens skyer." 

Ja, jeg mener det går tydelig nok fram at Jesus anså seg selv som Messias, men som du jo godt vet, så er Messias ikke Guds sønn. Som SNL skriver: 

Det har imidlertid aldri vært noen tvil om at Messias vil være et spesielt menneske som skal befri det jødiske folket fra undertrykkelse, og ikke en guddommelig skikkelse som skal befri den enkelte fra synd. 

Det er også tydelig fra de synoptiske evangeliene at Jesus forventet en snarlig armageddon, og at han som Messias ville få en spesiell plass i himmelen sammen med disiplene.

Jeg synes også det er fullstendig urealistisk å tro at Jesus skal ha kalt seg Guds sønn, uten at forfatteren av det første evangeliet syntes det var verdt å nevne. Her er fravær av bevis faktisk et bevis for fravær.

cuberen skrev (14 timer siden):

Paulus er også en som skriver tidligere enn Markus hevdes å være skrevet.
...
Hvis de to sistnevnte er skrevet rundt år 50 ad, så passer det ikke helt med at senere evangelier legger til mer om at Jesus er Guds sønn?

Mulig jeg uttrykte meg utydelig. Jeg tviler ikke at historiene om at Jesus var Guds sønn oppsto ganske tidlig etter hans død, og at Paulus uttrykte dette klart, men jeg betviler at Jesus selv hevdet dette.

Følgerne hans trodde mest sannsynlig han var Messias, og når han så ble korsfestet uten å ha befridd det jødiske folk, endret troen til de som ikke ga opp, seg til at han befridde dem ved å dø, og derfra var veien til at han var guds sønn kort, noe Paulus er eksempel på.

Det jeg derimot mente, var at det ser ut som om det har tatt lenger tid før historiene om Jesu liv endret seg tilsvarende, og at det ble lagt til mer der i senere evangelier. Paulus skrev jo ingenting om Jesu liv, kun om hva Paulus selv trodde Jesu død betydde. 

Sitat

Dette må ha vært en lære som er født frem før Paulus skrev dette og dermed nokså lenge før de senere evangeliene hevdes å være skrevet av flere, dvs etter år 70.

Ja, troen på at Jesus var Guds sønn og menneskers frelser, vokste nok fram allerede i løpet av det første tiåret etter Jesu død.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (18 timer siden):

Matt 5, 17 - 19:
Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Hva tror du Jesus mener med å si at han "ikke [er] kommet for å oppheve [lovene]", og "Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. "?

For meg virker det som om du og svært mange andre kristne legger veldig stor vekt på "men for å oppfylle", og så tolke "oppfylle" til å mene at lovene ikke gjelder lenger. Men for en slik tolkning av akkurat dette, må du da totalt ignorere resten av avsnittet du siterer, eller hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...