RustneTrompet Skrevet i går, 14:48 Del Skrevet i går, 14:48 (endret) RustneTrompet skrev (7 timer siden): @PÃ¥inter Tenker du å følge opp denne, eller føyer den seg inn i rekken av ting du ikke gidder å svare på? @PÃ¥inter Ikke noe svar er jo også et svar. Det ser i tillegg ut til å være ditt favorittsvar. Det får meg til å tenke på denne fra Flosklenes åpenbaring 7:13 "Sannelig, jeg sier eder: La ikke en mann strø om seg med okseskit på internett, og deretter fly fra sitt ansvar som en feiging. For den som sår løgn og ikke står ved sitt ord, han skal høstes i vanære." Endret i går, 14:54 av RustneTrompet 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet i går, 15:27 Del Skrevet i går, 15:27 Kjell Sande skrev (1 time siden): Bibelen er klar: "Du skal ikke slå i hjel." Bibelen framstiller Gud som den rettferdige dommer. I det gamle testamente framstår Gud som en handlekraftig dommer for å bevare verden fram til han selv kommer og gir sitt liv for alle mennesker. Jesaja 53, 5 Men han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet. Alle folkeslagene hadde også en levende gudsfornemmelse. Kyros var en persisk konge som Gud kunne bruke. Mange folkeslag hadde sine egne forstillinger omkring gud. Lover og skikker bar preg av et gudsforhold. Nyateismen fantes ikke i oldtiden. Selv om det fantes greske filosofer som hevdet en verdensforståelse uten guders inngripen, så var det mer en forståelse som ligner på vår kristne forståelse i dag. Vi tror at Gud "lar det regne over både rettferdige og urettferdige". Vi tror ikke at vi må blidgjøre gudene. Dreper du hekser? Hvorfor ikke? "En trollkvinne skal du ikke la leve." - 2 Mosebok 22:18 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet i går, 15:41 Del Skrevet i går, 15:41 (endret) PÃ¥inter skrev (2 timer siden): Hvem tilkalte djevelen? Man overlater hevnen der den hører hjemme. Hvis man ikke kan slippe unna så blir det dessverre like dramatisk som de som ble drept i konsentrasjonsleire og eventuelt de som blir drept uten mulighet til å flykte. "Heksene" ble brent/henrettet/forfulgt fordi de inngikk pakter med djevelen, eks fra vårt naboland: https://no.wikipedia.org/wiki/Blåkulla Så hvis jeg skal prøve meg på en veldig kjapp oppsummering av hva som gjelder, blir det noe sånt som dette: 1. Gud er den eneste som kan slå ihjel 2. Jesus kan ikke slå ihjel, han er syndfri 3. Mennesket kan ikke slå ihjel, men skal heller legge seg ned for å dø hvis de må velge mellom selv bli drept, eller ta livet av noen andre. - Gud ordner opp i ettertid 3a: Evt så kan mennesket slå ihjel i nødverge, altså bryte budene, men redde seg inn ved tilgivelse (?) Noe sånt? Endret i går, 15:42 av Baranladion Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet i går, 15:48 Del Skrevet i går, 15:48 afterall skrev (17 minutter siden): Dreper du hekser? Hvorfor ikke? "En trollkvinne skal du ikke la leve." - 2 Mosebok 22:18 Der har du kontrollen. Selvstendige kvinner, er meget farlige. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet i går, 15:49 Forfatter Del Skrevet i går, 15:49 afterall skrev (19 minutter siden): Dreper du hekser? Hvorfor ikke? "En trollkvinne skal du ikke la leve." - 2 Mosebok 22:18 Nei. Fordi dette var en lov for Israels folk. Jeg tenker også at det var en advarsel. Gud gav tydelig beskjed om at hans folk ikke måtte drive med spiritisme. Dette gjaldt både menn og kvinner. Se 3 Mos 20, 27. Jeg tenker at disse kunne leve godt blant folkeslagene på den tiden. Men Israels folk var et hellig folk. Som Gud renset i det gamle testamente. Både ved ofringer og i noen tilfeller ved å ta livet. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet i går, 15:55 Del Skrevet i går, 15:55 Kjell Sande skrev (5 minutter siden): Men Israels folk var et hellig folk men uten å gjøre forskjell på folk (huske du den) 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet i går, 15:56 Forfatter Del Skrevet i går, 15:56 skaftetryne32 skrev (1 time siden): Det er jo nettopp det som er problemet med bibelen den er ikke klar på dette, faktisk er det helt greit å slå i hjel, bibelen er klar på dette også. Jeg kunne ønske det faktisk var et snev av ærlighet om dette blant religiøse. Bibelen er klar. Men så har vi også dette med straff særlig knyttet til å blande noe urent inn i det hellige i det gamle testamente. Jeg er også helt ærlig på at det er etiske dilemmaer i våre dager. Jeg valgte militærtjeneste som kunne ført til at jeg drepte mennesker i krig. Andre kristne valgte å nekte militæret. Men budet er der for å advare oss. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet i går, 15:59 Forfatter Del Skrevet i går, 15:59 Ribo skrev (Akkurat nå): men uten å gjøre forskjell på folk (huske du den) Ja jeg husker godt det. Og her har jeg ganske enkelt ikke noe godt svar. Ut fra det nye testamente så kan vi si at alle mennesker likebehandles gjennom Jesus. I det gamle testamente er det en forskjell mellom Guds folk og de andre folkeslagene. Det er dette du påpeker ikke sant? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet i går, 16:00 Del Skrevet i går, 16:00 (endret) Baranladion skrev (32 minutter siden): 1. Gud er den eneste som kan slå ihjel Etter Jesus kom til jorden, Edit:og frem til guds rike skal regjere, ja. Baranladion skrev (32 minutter siden): 2. Jesus kan ikke slå ihjel, han er syndfri Jo, men når han var på jorden var han et perfekt eksempel for oss. Men som konge vil han fjerne de som ikke ønsker sine medmennesker noe godt. Og ut av hans munn går det et skarpt sverd; med det skal han slå folkene. Han skal styre dem med jernstav og tråkke vinpressen fylt av vredes-vin, av Guds, Den Allmektiges harme. 16 På kappen hans, ved hoften, står det skrevet et navn: Kongenes Konge og Herrenes Herre. 17 Og jeg så en engel som stod i solen. Han ropte med høy røst til alle fuglene som flyr under himmelhvelvet: «Kom hit, kom sammen til Guds store gjestebud! Baranladion skrev (32 minutter siden): 3. Mennesket kan ikke slå ihjel, men skal heller legge seg ned for å dø hvis de må velge mellom selv bli drept, eller ta livet av noen andre. - Gud ordner opp i ettertid 3a: Evt så kan mennesket slå ihjel i nødverge, altså bryte budene, men redde seg inn ved tilgivelse (?) De gjør nok det de kan for å overleve. Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine venner, men overlat straffen til Gud. For det står skrevet: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. 20 Men det står også: Er din uvenn sulten, så la ham få mat, er han tørst, så la ham få drikke. Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode. Endret i går, 16:15 av PÃ¥inter Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet i går, 16:06 Del Skrevet i går, 16:06 (endret) Ribo skrev (12 minutter siden): men uten å gjøre forskjell på folk (huske du den) Og så må du huske på at Abraham sa ja til å være med i Guds pakt, det betyr også at han må overholde Guds bud, dette gjelder selvfølgelig også etterkommere til Abraham. Abraham kunne fint ha takket nei til å være med. edit: ikke heller glemme alle lovene som skulle beskytte de som ikke var endel av Abrahamspakten. Endret i går, 16:11 av PÃ¥inter Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet i går, 16:10 Forfatter Del Skrevet i går, 16:10 Karltorbj skrev (20 minutter siden): Der har du kontrollen. Selvstendige kvinner, er meget farlige. Menn som kvinner. Fordi dette var en lov for Israels folk. Jeg tenker også at det var en advarsel. Gud gav tydelig beskjed om at hans folk ikke måtte drive med spiritisme. 3 Mos 20, 27. Når en mann eller kvinne har et gjenferd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines. Deres eget blod kommer over dem. Jeg tenker at disse kunne leve godt blant folkeslagene på den tiden. Men Israels folk var et hellig folk. Som Gud renset i det gamle testamente. Både ved ofringer og i noen tilfeller ved å ta livet. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet i går, 16:16 Del Skrevet i går, 16:16 PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Etter Jesus kom til jorden ja. Jo, men når han var på jorden var han et perfekt eksempel for oss. Men som konge vil han fjerne de som ikke ønsker sine medmennesker noe godt. Og ut av hans munn går det et skarpt sverd; med det skal han slå folkene. Han skal styre dem med jernstav og tråkke vinpressen fylt av vredes-vin, av Guds, Den Allmektiges harme. 16 På kappen hans, ved hoften, står det skrevet et navn: Kongenes Konge og Herrenes Herre. 17 Og jeg så en engel som stod i solen. Han ropte med høy røst til alle fuglene som flyr under himmelhvelvet: «Kom hit, kom sammen til Guds store gjestebud! De gjør nok det de kan for å overleve. Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine venner, men overlat straffen til Gud. For det står skrevet: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. 20 Men det står også: Er din uvenn sulten, så la ham få mat, er han tørst, så la ham få drikke. Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode. Så enkelt forklart, etterhvert er det ok for jesus/gud å ta livet av de som med vilje eller ond hensikt brøt budene. Jeg tolker det også dithen, at det er OK å bryte med budene, så lenge hensikten i utgangspunktet er god. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet i går, 16:17 Del Skrevet i går, 16:17 Kjell Sande skrev (2 minutter siden): Menn som kvinner. Fordi dette var en lov for Israels folk. Jeg tenker også at det var en advarsel. Gud gav tydelig beskjed om at hans folk ikke måtte drive med spiritisme. 3 Mos 20, 27. Når en mann eller kvinne har et gjenferd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines. Deres eget blod kommer over dem. Jeg tenker at disse kunne leve godt blant folkeslagene på den tiden. Men Israels folk var et hellig folk. Som Gud renset i det gamle testamente. Både ved ofringer og i noen tilfeller ved å ta livet. Det var jo den hylla de puttet dem i, selvstendige kvinner. Sprituelle hekser, paa baalet med dem. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet i går, 16:37 Del Skrevet i går, 16:37 Baranladion skrev (18 minutter siden): Jeg tolker det også dithen, at det er OK å bryte med budene, så lenge hensikten i utgangspunktet er god. Du velger jo selv hvordan du vil tolke ting, men prinsippet gjelder fortsatt. gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Så det du nevnte i stad med at alle må gjøre sånn, det er nøkkelen til fred på denne kloden. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet i går, 16:39 Del Skrevet i går, 16:39 Kjell Sande skrev (36 minutter siden): I det gamle testamente er det en forskjell mellom Guds folk og de andre folkeslagene. Det er dette du påpeker ikke sant? Spiller det noen rolle om det er i GT eller ikke. Er det ikke samme guden ? I såfall åpner du en boks med ormer. Forandret han mening?, kom han på bedre tanker?, angret han?, viste han ikke hva som ville hende?. Det skyver likevel ikke under en stol at han i følge bibelen fortsatt er en seriøs hestk*k. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet i går, 17:03 Del Skrevet i går, 17:03 Kjell Sande skrev (1 time siden): Nei. Fordi dette var en lov for Israels folk. Jeg tenker også at det var en advarsel. Gud gav tydelig beskjed om at hans folk ikke måtte drive med spiritisme. Dette gjaldt både menn og kvinner. Se 3 Mos 20, 27. Jeg tenker at disse kunne leve godt blant folkeslagene på den tiden. Men Israels folk var et hellig folk. Som Gud renset i det gamle testamente. Både ved ofringer og i noen tilfeller ved å ta livet. Hvorfor får du lov til å sitere GT, men ikke jeg? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet i går, 17:06 Forfatter Del Skrevet i går, 17:06 Ribo skrev (25 minutter siden): Spiller det noen rolle om det er i GT eller ikke. Er det ikke samme guden ? I såfall åpner du en boks med ormer. Forandret han mening?, kom han på bedre tanker?, angret han?, viste han ikke hva som ville hende?. Det skyver likevel ikke under en stol at han i følge bibelen fortsatt er en seriøs hestk*k. Ja det er samme Gud. Det gamle testamente er en forberedelse og for Jesus sin ankomst til jorden. De tre mest spennende spørsmålene: Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 23 timer siden Forfatter Del Skrevet 23 timer siden afterall skrev (3 minutter siden): Hvorfor får du lov til å sitere GT, men ikke jeg? Bare sitter det gamle testamente så mye du vil. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Kjell Sande skrev (10 minutter siden): Bare sitter det gamle testamente så mye du vil. Jeg må jo bare le av at du går rett til Jesaja for å argumentere, mens du uten å tenke deg om avfeier mosebøkene. Hvor står det at guds ord i mosebøkene gjelder kun for Israels folk og er gått ut på dato? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 23 timer siden Forfatter Del Skrevet 23 timer siden afterall skrev (5 minutter siden): Jeg må jo bare le av at du går rett til Jesaja for å argumentere, mens du uten å tenke deg om avfeier mosebøkene. Hvor står det at guds ord i mosebøkene gjelder kun for Israels folk og er gått ut på dato? Det er faktisk et godt spørsmål. For jødene ble det brått slutt på ofringene da templet ble rasert av romerne i år 70. Hvordan jødene nå forholder seg til loven i det gamle testamente (mosebøkene) vet jeg ikke helt. For kristne så var det et møte i Jerusalem der en avtalte hva vi skal forholde oss til. Først kom dette forslaget: Apgj. 15, 5: Men noen fra fariseerpartiet som hadde kommet til tro, sto fram og hevdet: «De må omskjæres og pålegges å holde Moseloven.» Så landet de på denne løsningen: Apgj, 15, 19-20: Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for mennesker fra ulike folkeslag som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod. Men likevel leser vi hele det gamle testamentet. Det er mye å lære der. Det foregår en krig mellom ondt og godt, Paulus forklarer i Første Korinterbrev, kapittel 10 vers 11: Det som hendte med dem, skulle være til advarsel. Det ble skrevet til rettledning for oss, og til oss er de siste tider kommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå