Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Men forfatterne av evangeliene hadde Papias avklart allerede i det første århundret.

Jeg vet ikke om du bevisst bløffer eller hva, men dette er simpelthen ikke sant

Papaias fra Hierapolis skrev en samling kalt utsagn om Herrens ord. Papias' verk er tapt. Men han siteres av flere andre. Det han skriver om evangelienes forfattere er sitert av Eusebius fra Caesarea.

Han skriver at Markus var Peter apostlenes tolk.

Han skriver at Matteus skrev ned "Herrens ord" på hebraisk eller arameisk.

Lukas bekreftes av Irenaeus av Lyon (130 - 202). Han skriver i "Against Heresies III.1.1:

"Lukas, Paulus' følgesvenn, nedtegnet i en bok det evangeliet som Paulus forkynte."

Tertullian (155-220) skriver i "Against Marcion"IV.2:

"Av Lukas, som alltid var trofast mot Paulus, blir evangeliet hans kalt etter hans navn."

Dette bekreftes også av "Muratoriekanonen". Vi har en avskrift av denne 7 eller 8 århundre.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Papaias fra Hierapolis skrev en samling kalt utsagn om Herrens ord. Papias' verk er tapt. Men han siteres av flere andre. Det han skriver om evangelienes forfattere er sitert av Eusebius fra Caesarea.

Lukas bekreftes av Irenaeus av Lyon (130 - 202). Han skriver i "Against Heresies III.1.1:

"Lukas, Paulus' følgesvenn, nedtegnet i en bok det evangeliet som Paulus forkynte."

Hallo, alle disse er fantasi og propagandavenner ingen har hørt et kvidder om i virkeligheten.

Markus, Matt og Luke er fiktive navn oppfunnet av Irenaeus av Lyon i rundt år 180vt.

Matteus kopier ordrett fra 594 av Markus 661 greske verselinjer og Lukas omlag 390, og de er alle fantasinavn som alle er funnet opp.

Kristendom er den ultimate eiendomsoverdragelse og ved den ubibelske barnedåp skal de fange de unge før de har vett og forstand til å motsette seg den avskyelige handlingen, som er det største overgrep på det menneskelige intellekt i vår kjente historie og jeg vil gjerne minne om at vi alle er født ateister!

Endret av Numitor
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (11 timer siden):

Denne kilden er som du sier fra Eusebius, en mann som skrev at Papias hadde lavt intellekt og ikke var til å stole på, noe som også moderne forskere debatterer. Men du lukker altså øynene for dette og hevder at forfatterne av evangeliene er avklart av  Papius. 

Men la oss se på hva Papius faktisk skal ha skrevet:

Sitat

Ja, men det avklarer da ikke forfatteren av det vi i dag kaller Markus-evangeliet. Tvert i mot, siden Papius skrev at Markus skrev ned alt uten å utelate noe, og dette stemmer absolutt ikke med Markus-evangeliet vi har i dag. Så teksten til Papius tyder på at han sikter til en annen tekst.

Sitat

Ja, og dette tyder på at han ikke skriver om evangeliet vi i dag kaller Matteus-evangeliet, siden det er tilnærmet full konsensus at dette var skrevet på gresk av en person som hadde lest GT på gresk.

I tillegg har du jo det faktum at Matteus-evangeliet er til dels avskrift av Markus, og det gjelder til og med historien om hvor Jesus traff Matteus, noe som ikke gir mening hvis Matteus selv skrev det.

Sitat

Du bruker «bekreftes» på en måte som grenser til uredelig. Irenaues skrev dette rundt 100 år etter at teksten ble til (akkurat som jeg hevdet) på den tiden det var viktig for kirkelederne å gi evangeliene autoritet, så dette bekrefter ikke mer enn det jeg skrev, at Lukas ble regnet som forfatter rundt 100 år etter at den anonyme teksten ble skrevet.

Det er for øvrig verdt å merke seg at Lukas i seg selv er helt ukjent, bortsett fra at han såvidt er nevnt i Apostlenes Gjerninger.

Og så merker jeg meg at Paipas ikke nevnte verken Johannes eller Lukas, så da du skrev dette (som jeg lurte på om var bløff, og uansett var usant):

Kjell Sande skrev (12 timer siden):

Det stemmer sikkert. Men forfatterne av evangeliene hadde Papias avklart allerede i det første århundret.

Så har jeg tydeligvis mine ord i behold, siden Papias kun nevnte Markus og Mattias, han regnes som en usikker kilde, og det han skrev kan tyde på at han ikke mente dagenes Markus- og Mattias-evangelier.

Det er selvsagt fullt mulig å tro at han mente disse to, men det er allikevel en bløff å skrive «forfatterne av evangeliene hadde Papias avklart allerede i det første århundret», da dette i beste fall gjaldt to av fire, og på ingen måte er avklart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Numitor skrev (8 timer siden):

Hallo, alle disse er fantasi og propagandavenner ingen har hørt et kvidder om i virkeligheten.

Markus, Matt og Luke er fiktive navn oppfunnet av Irenaeus av Lyon i rundt år 180vt.

Matteus kopier ordrett fra 594 av Markus 661 greske verselinjer og Lukas omlag 390, og de er alle fantasinavn som alle er funnet opp.

Kristendom er den ultimate eiendomsoverdragelse og ved den ubibelske barnedåp skal de fange de unge før de har vett og forstand til å motsette seg den avskyelige handlingen, som er det største overgrep på det menneskelige intellekt i vår kjente historie og jeg vil gjerne minne om at vi alle er født ateister!

Det er en lang liste av forfattere og dokumenter som beskriver og siterer skriftene fra det nye testamente.

Ignatius av Antiokia (ca. 110 e.Kr.): Henviser til evangeliene og Paulus' brev som sentrale for kristen tro.

De første kristne delte skriftene i tre grupper:

- de som skulle med i Bibelen 

- de som var oppbyggelige bøker (slike som alle Ignatius og de andre kirkefedrene sine skrifter)

- bøkene som ble forkastet som vranglære

Jo mer jeg leser av oldtidens skrifter jo mer blir jeg glad for at vi fikk bevart skriftene i Bibelen. De er sannelig nyttig til lærdom, undervisning og rettledning.

I dag 2000 år etterpå blir mennesker troende, de får møte Gud gjennom Bibelens skrifter.

Dessuten - helt i begynnelsen hadde de første troende bare det gamle testamente. Men de hadde det både på gresk og hebraisk/arameisk.

I lys av at Jesus hadde stått opp kunne dette nå leses på en helt ny måte. Loven som kom med bud og forskrifter ble erstattet av et offer som førte til gjenfødelse - steinhjertet ble byttet ut med et kjøtthjerte.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Og så merker jeg meg at Paipas ikke nevnte verken Johannes eller Lukas, så da du skrev dette (som jeg lurte på om var bløff, og uansett var usant):

Beklager - jeg var upresis. Burde ha skrevet at for meg avklarer Papias forfatterskapet.

Jeg har nemlig alltid trodd at Lukas (vi form i Apostelgjeringene) og Johannes var avklart i teksten kapittel 21, 24.

Og oppsummerings messig: en sum av bevis og eller indisier tilsier at forfatterne er de de er som omtalt i kanoniseringsprosessen opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (53 minutter siden):

Jeg har nemlig alltid trodd at Lukas (vi form i Apostelgjeringene) og Johannes var avklart i teksten kapittel 21, 24.

Og oppsummerings messig: en sum av bevis og eller indisier tilsier at forfatterne er de de er som omtalt i kanoniseringsprosessen opp gjennom årene.

Alle navn i NT er metaforer, tolleren Levi (Luk.5.27) heter i Matt.9.9 for Matteus. Johannes og Markus er også en og samme (Apg.15.37) og som igjen er Elia i Matt.11.13-14, Josef ble kalt Barsabbas med tilnavnet Justus og Mattias. Han var Levitt (Apg.1.23 og Apg.4.36) Justus var tilnavnet til Jesus (Kol.4.11) Lukas var lege, det kunne være Jesus? (Lege, leg deg selv) Skal jeg fortsette? 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (8 minutter siden):

Vanvidd har kanskje ingen grenser - Hardangervidda har m men den er ikke tydelig merket terrenget.

Spørsmålet er hva man debatterer. Om Jesus har stått opp er jo - grensesprengende.

Jesus kan stå opp i oss alle; det er ydmykhet, takknemlighet og kjærlighet ❤️

Lenke til kommentar
Martemor skrev (15 minutter siden):

Og vær så snill; slutt å sitere tekster. Det var sånn alt begynte, av elendighet..

Det lå noen bokstaver utover et ark
Lik blomster spredt på en eng i en park 
Et sted man kan nyte et sted man kan gå
Men ikke et budskap som går an å forstå 

com.google.android.apps.docs.editors.kix.editors.clipboard?uuid=96c5abfd-366d-4164-b589-b07cce240267

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Det lå noen bokstaver utover et ark
Lik blomster spredt på en eng i en park 
Et sted man kan nyte et sted man kan gå
Men ikke et budskap som går an å forstå 

com.google.android.apps.docs.editors.kix.editors.clipboard?uuid=96c5abfd-366d-4164-b589-b07cce240267 164 B · 0 Nedlastninger

Om man forstår budskapet da? Da blir det bare slitsomt å bli "påminnet" det..

Lenke til kommentar
Martemor skrev (3 minutter siden):

Alltid glede, smertefullt om man ikke har troen på at pur glede finnes.

Ja det låter bedre når gitaren er stemt. Men hva med de som ikke har funnet denne gleden og hele tiden strever i sorg, depresjon og angst. Vi må vel bruke ord for å finne hvor denne befinner seg - kanskje bruker ørene mer enn munnen - å være til stede er også en form for kommunikasjon. En slags forbønn uten ord.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (6 minutter siden):

Ja det låter bedre når gitaren er stemt. Men hva med de som ikke har funnet denne gleden og hele tiden strever i sorg, depresjon og angst. Vi må vel bruke ord for å finne hvor denne befinner seg - kanskje bruker ørene mer enn munnen - å være til stede er også en form for kommunikasjon. En slags forbønn uten ord.

Jeg har vært uten glede, i angst, sorg og depresjon. Men DET er ikke veien å følge. Det kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...