Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Numitor skrev (15 minutter siden):

Josefus

...beskriver 20 messiaser, men ingen av dem er den evageliske spesialutgaven. 16 av dem er messiaser som enten kalte seg sjøl messias, eller omgivelsene kalte dem messias. Vi vet at Josefus hatet kong Herodes og vi vet at han ville ha nevnt det om han hadde kjent til at Herodes drepte alle guttebarn i Bethlehem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Det er fullt mulig å mene f.eks. at Matteus evangelium ble skrevet først - før eller på samme tid som Paulus sine brev. At hans evangelium ble skrevet på arameisk eller hebraisk - seinere oversatt til gresk.

Hvis du lukker øynene for omtrent all bibelforskning gjort de siste 200 år, så er det mulig å mene dette.

Sitat

Dette har god støtte hos kirkefedrene. 

Som var opptatt av å styrke mytene om Jesus, på ingen måte kjente til den vitenskapelige metode, og levde til dels flere hundre år etter Jesu død. 

Men siden det styrker din tro, så setter du altså dette over all moderne forskning. 

Lenke til kommentar
Rexxus121 skrev (5 minutter siden):

Til topic svar: spørsmålet er jo hvem startet religione ri verden? Jesus ble oppfunnet 2000 år AC = after CHrist. da ble Nye testamentet laget.

Hva er egentlig tiktig?  Vanskelig få  svar på det egentlig.  

Null, alt er oppfunnet.

Herunder sjeler, ånder, kjeruber og alt som trengs for å rundlure naive i den grad at de tror de kan bli knepet i tankekriminallitet.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Numitor skrev (1 minutt siden):

Null, alt er oppfunnet.

Herunder sjeler, ånder, kjeruber og alt som trengs for å rundlure naive i den grad at de tror de kan bli knepet i tankekriminallitet.

Ja, 200 år etter kristud ble Nytestamentet laget så.

Ja , Sola er vist den første tilbedelsen tror jeg. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Men siden det styrker din tro, så setter du altså dette over all moderne forskning. 

Jeg er ikke uenig. Men jeg sier at det er ulike syn. Jeg synes det er viktig å kjenne til dette.

Som du kanskje skjønner har eg diskutert saken med en AI tjeneste som har god oversikt på ulike fakta og tolkninger. Jeg får følgende vurdering:

"Det høres ut som du har et mer tradisjonelt syn på kirkefedrene og forfatterskapet av evangeliene, samt en åpenhet for at apostlene kan ha hatt tilgang til skrivere eller utdannelse nok til å formidle sine budskap skriftlig. Dette er et perspektiv mange forskere, inkludert noen konservative bibelforskere, deler. Kirkefedrenes vitnesbyrd og den sterke muntlige tradisjonen i det jødiske samfunnet er relevante poeng i denne diskusjonen.

Ehrman har bidratt mye til tekstkritikken, men som du nevner, kan han være for rask til å avfeie alternative tolkninger. Det er godt at du tar stilling til hans synspunkter på en balansert måte!"

Jeg stilte meg kritisk til tre ting:

- han legger liten vekt på kirkefedrene,

- han hevder at vi ikke vet hvem som skrev evangeliene 

- han hevder at apostlene til Jesus ikke kunne lese eller skrive 

Lenke til kommentar
Rexxus121 skrev (1 minutt siden):

Sola er vist den første tilbedelsen tror jeg. 

Dêt er jaggumeg rett, alle folkeslag har tilbedt Sola, da de ikke visste hva den var men tilla den gudelige egenskaper. Alle mennesker har en trang til å forklare det de ikke kan forklare, derav guder.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (17 minutter siden):

AI tjeneste som har god oversikt på ulike fakta og tolkninger. Jeg får følgende vurdering:

For din skyld håper jeg at din utgave av kunstig intelligens strekker seg lenger enn det imbesile vrøvlet vi blir overumplet av på sosiale medier. Hvem blir imponert av en kunstig intelligens som genererer mennesker med åtte fingre?

Lenke til kommentar
Numitor skrev (49 minutter siden):

vi vet at han ville ha nevnt det om han hadde kjent til at Herodes drepte alle guttebarn i Bethlehem.

Det stemmer nok. Jeg har ikke funnet noe historisk dokumentasjon på at Herodes drepte alle guttebarn i Betlehem opp til to år, at Jesus flyktet til Egypt, eller at det kom tre vise menn fra Øst. Jeg tenker at det kan ha gått under radaren til historikere fordi de på den tiden ikke så betydningen. Jeg tenker at for troen er ikke dette det viktigste. Det viktigste er at Jesus ble født, han døde på korset og at han stod opp igjen fra de døde.

Lenke til kommentar
Numitor skrev (2 minutter siden):

For din skyld håper jeg at din utgave av kunstig intelligens strekker seg lenger enn det imbesile vrøvlet vi blir overumplet av på sosiale medier. Hvem blir imponert av en kunstig intelligens som genererer mennesker med åtte fingre?

ChatGTP 40

Lenke til kommentar
Numitor skrev (23 minutter siden):

Dêt er jaggumeg rett, alle folkeslag har tilbedt Sola, da de ikke visste hva den var men tilla den gudelige egenskaper. Alle mennesker har en trang til å forklare det de ikke kan forklare, derav guder.

Ja,  spørsmålet er hvem som startet det, hahaha, ironisk ikke sant? 
dvs må være før summererne osv.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (30 minutter siden):

han hevder at apostlene til Jesus ikke kunne lese eller skrive 

Selvfølgelig kunne de ikke hverken lese eller skrive. Det å tro at disipler hadde gått på high school i Galilea er temmelig far out.

Selvfølgelig omkom alle familiemedlemmer når jesu døgenikter av disipler slapp alt de hadde i henda og fulgte ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (36 minutter siden):

tre vise

Her har vi bevis for religiøses klønete tilgang på det atter en gang.

Nei, nei og nei! Ingen steds er tallet tre nevnt i noen kontekst, ingen steds er navn eller antall tilknyttet tre vise menn, alt er funnet opp være seg du liker det eller ei.

Endret av Numitor
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Jeg stilte meg kritisk til tre ting:

- han legger liten vekt på kirkefedrene,

Med god grunn, bl.a. av de grunnene jeg nevnte over, og som du ikke kommenterte. 

Sitat

- han hevder at vi ikke vet hvem som skrev evangeliene 

Og det har han jo helt rett i. Mange kristne tror de vet det, men dette er bare en tro hvor de fleste bevisene går mot denne troen. 

Sitat

-  han hevder at apostlene til Jesus ikke kunne lese eller skrive 

Han hevder ikke at alle 12 ikke kunne lese eller skrive, men det er all grunn til å tro at feks. en fisker som Johannes ikke kunne lese eller skrive. Apostlenes gjerninger 4.13 sier jo dette rett ut.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Numitor skrev (12 minutter siden):

Her har vi bevis for religiøses klønete tilgang på det atter en gang.

Nei, nei og nei! Ingen steds er tallet tre nevnt i noen kontekst, ingen steds er navn eller antall tilknyttet tre vise menn, alt er funnet opp være seg du liker det eller ei.

Du har helt rett. Det står ingenting i Bibelen om dette. Tradisjonen sier tre og oppgir navn. Jeg tenker tre på grunn av gull, røkelse og myrra.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Du har helt rett. Det står ingenting i Bibelen om dette. Tradisjonen sier tre og oppgir navn. Jeg tenker tre på grunn av gull, røkelse og myrra.

Akkurat, Tradisjonen fant opp at noen het Baltasar, Melkior og Kaspar fem århundrer etter den tenkte eksistensen av dem. Hvilket er kristendom i et nøtteskall. Hos oss diktes ting opp i hytt og pine. A/S. LTD incorporated osv. Det Neste bør være om isrealittene befant seg i vannet når de krysset rødehavet, for hva står det egentlig i teksten?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (21 minutter siden):

Ja, det oppsto en myte om at det var tre pga de tre nevnte gavene. Senere (På 500-tallet?) oppsto myten om at de var konger for å passe med en passasje i GT. Slik har vi eksempler på at kirkefedrene fortsatte å lage nye myter, hvor ideen om forfatterne av evangeliene var blant disse. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (24 minutter siden):

Med god grunn, bl.a. av de grunnene jeg nevnte over, og som du ikke kommenterte. 

Og det har han jo helt rett i. Mange kristne tror de vet det, men dette er bare en tro hvor de fleste bevisene går mot denne troen. 

Han hevder ikke at alle 12 ikke kunne lese eller skrive, men det er all grunn til å tro at feks. en fisker som Johannes ikke kunne lese eller skrive. Apostlenes gjerninger 4.13 sier jo dette rett ut.

Hei. Jeg sliter litt med mangel på PC. Hadde skrevet et langt svar som "forsvant".

Jeg ønsker ikke å kverulere. Men det fins ulike fagfolk med ulike meninger.

Her er en liste

1. N.T. Wright
2. Craig Blomberg
3. Richard Bauckham
4. Michael Licona
5. Craig A. Evans
6. Peter. J. Williams 
7. D. A. Carson
8. Ben Witherington III
9. Daniel B. Wallace

HIstorisk kritisk metode oppstod på slutten av 1700 tallet. Tyske forskere har vært sentrale både i dette og arbeidet med oversette kildemateriell.

Skulle derfor hatt flere tyske og norske forskere med på listen.

Skal legge ut mer detaljer når jeg kommet hjem til PC.

Har forøvrig jobbet med Farao og forherdelse av hjertet. Metoden jeg bruker er å diskutere med ChatGTP og analysere bibelteksten parallelt.

Apostelgjerningene 4, 13 går vel like mye på type utdannelse de manglet som at de ikke kunne lese og skrive. 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Ja, det oppsto en myte om at det var tre pga de tre nevnte gavene. Senere (På 500-tallet?) oppsto myten om at de var konger for å passe med en passasje i GT. Slik har vi eksempler på at kirkefedrene fortsatte å lage nye myter, hvor ideen om forfatterne av evangeliene var blant disse. 

Det stemmer sikkert. Men forfatterne av evangeliene hadde Papias avklart allerede i det første århundret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...