UnniFormen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kjell Sande skrev (10 minutter siden): Ja faktisk. Det er et godt bilde på fri vilje. Gud sier hva vil du velge - vil du velge troskap mot meg eller mot slangen Det du beskriver er altså å avkreve noen lojalitet, ikke fri vilje (noe absurd i det han selv hadde skapt dem og kunne unngått hele problemstillingen). Forøvrig gir hele historien mer mening i Enki og Nihursag; dagen du spiser det skal du dø vs dagen du spiser mister du din udødelighet. Hvilken gave synes du selv det er å avkreve noen lojalitet? Jeg tviler på at den eneste måten å unngå at barn blir roboter er å avkreve dem blind lojalitet, selv har jeg valgt å fristille dem litt mer i forhold til å elske meg, men det er nå meg; ikke tror jeg det er et spesielt godt triks for å lære dem om fri vilje heller, å avkreve blind lydighet og kalle det "fri vilje". Kjell Sande skrev (36 minutter siden): Dette er din definisjon av Gud. Her har du ikke rom for en Gud som kan vise sorg og anger. Du gjør Gud til en slags allmektig robot uten evne til å elske og å bli elsket. Bibelens definisjon. 1 Sam 15,29 "Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer." Du er forøvrig rimelig drøy i å ilegge meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for; jeg forholder meg til hva Bibelen skriver om en allmektig gud. "Allmektig robot uten evne til å elske og bli elsket". ok. 1 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Capitan Fracassa skrev (15 minutter siden): Står dette i Bibelen, at Gud vurderte å avlyse flommen? Og Bibelen sier at Gud sto bak alt sammen, inkludert ondskapen - i tillegg til at han skulle være allmektig og dermed kunne fjerne ondskapen hvis han ville. * Nazistene hevdet at jødene var onde og verden ville bli bedre uten, Bibelen hevder tilsvarende om menneskeheten. Jeg synes det er verre å hevde at hele menneskeheten er ond, men villig til å si uavgjort, 1/2 - 1/2 på denne. * Nazistene forsøkte stort sett å utrydde jødene så effektivt de kunne, mens Gud valgte en av de grusomste måtene som er mulig å tenke seg, så Gud var helt klar verre på dette området. * Nazistene gjorde mye grusomt mot mennesker, men de lot dyr være rimelig i fred. Gud valgte å drepe alle dyr og fugler på jorda også, og fortsatt på den tilnærmet mest lidelsesfulle, grusomme måten det går an å tenke seg. Så Gud var veldig mye verre her. * Gud er i følge Bibelen allmektig, og kunne funnet helt andre løsninger på dette, som f.eks. å gjøre en liten endring i alles hjerne slik at de ikke lenger ønsket å gjøre onde ting, mens nazistene ikke hadde noen slike alternativer, så Gud var verst her også. Så etter min beregning "vant" Gud med 3.5 mot 0.5 poeng på grusomheths-skalaen. Så ja, dette er beskrivelsen av en forferdelig, grusom Gud. Bibelen viser at menneskene var onde. 1.Mosebok 4, 6-8 som et eksempel. Gud advarte i flere 10 år på forhånd hva som skulle skje. Da folk ble ført inn i gasskammeret ante de ikke hva de gikk til. Menneskene på Noah sin tid var skyldige i å ikke omvende seg fra sin ondskap. Gud hadde omsorg for dyrene også. Da folket i Ninive omvendte seg, hadde Gud dyrene i tankene også. Les Jona 4:11. Lobotemi har vert forsøkt uten hell. Gud ser på mennesket som perfekt, men ansvarlig for sine handlinger. Guds ønske for menneskene er at vi skal leve i fred og harmoni i våre familier og samfunn. Djevelen sin strategi er å stjele, myrde og ødelegge. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kjell Sande skrev (10 minutter siden): Djevelen, den onde introduserte ondskapen. I følge Bibelen sier gud at han skapte alt, inkludert det onde. Sitat Gud fjernet ondskapen ved å utrydde alle menneskene på den tiden. Fjernet han ondskapen? Mener du virkelig at det ikke har vært ondskap på jorda de siste 4000 år? 😳 Sitat Det forteller litt om hvor ond ondskapen var. Eller mye om hvor grusom gud var, som drepte alle menneske på den mest lidelsesfulle måten du kan tenke deg, og gjorde det samme med alle dyr og fugler i samme slengen. Sitat Ondskap kan bare fjernes på to måter: - Omvendelse, renselse, tilgivelse - Straff og adskillelse Med andre ord så vet du at Gud ikke er allmektig, men har slike begrensninger. Hvordan i all verden vet du det? Eller finner du bare på? Sitat Jeg tror at uskyldige barn fra denne hendelsen får en ny sjanse til å ta et nytt valg. Men de var jo i følge deg ikke uskyldige. De var onde alle sammen… 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden): Jeg tror ikke et øyeblikk at du er pålitelig her, selv om jeg tror du er oppriktig. Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden): Jeg tror ikke et øyeblikk at du er pålitelig her, selv om jeg tror du er oppriktig. Før du gjør en nøye observasjon av absolutt alle gangene du tenker på noe, med tall på nøyaktig hvor mange av disse som viste seg å ende opp i en slik merkelig situasjon, så er det ingen holdepunkter for annet enn helt vanlig bias. Dette er tross alt vel kjente og gjennomstuderte menneskelige feilkilder. Apple endret jo sin algoritme for tilfeldig valg av sanger til å ikke være tilfeldig, men mer jevnt spredt, fordi mennesker syntes de så mønstre når valget var helt tilfeldig. Nettopp. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kjell Sande skrev (5 minutter siden): Guds ønske for menneskene er at vi skal leve i fred og harmoni i våre familier og samfunn. Djevelen sin strategi er å stjele, myrde og ødelegge. Hvordan vet du alt dette egentlig ? Du leser åpenbart ikke noe bibel, for den motsier mange av dine påstander. 2 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden UnniFormen skrev (12 minutter siden): Det du beskriver er altså å avkreve noen lojalitet, ikke fri vilje (noe absurd i det han selv hadde skapt dem og kunne unngått hele problemstillingen) Uttrykket fri vilje brukes ikke i bibelen, men det er stor enighet om dette, f.eks. ut fra skriftstedet: 5. Mosebok 30:19-20: «Jeg tar i dag himmelen og jorden til vitne mot dere: Jeg har lagt frem for deg livet og døden, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet, så du og din ætt får leve!» Den dagen du spiser av det skal du dø - valget fikk en konsekvens. Vi vi ser lenger fram til Jesus gjenoppretter forholdet mellom Gud og mennesker, benyttes begrepet bli født på ny om en ny åndelig fødsel inn i en åndelig dimensjon. UnniFormen skrev (17 minutter siden): Hvilken gave synes du selv det er å avkreve noen lojalitet? Jeg tviler på at den eneste måten å unngå at barn blir roboter er å avkreve dem blind lojalitet, selv har jeg valgt å fristille dem litt mer i forhold til å elske meg, men det er nå meg; ikke tror jeg det er et spesielt godt triks for å lære dem om fri vilje heller, å avkreve blind lydighet og kalle det "fri vilje". Kjell Sande skrev (1 time siden): Dette er din definisjon av Gud. Her har du ikke rom for en Gud som kan vise sorg og anger. Du gjør Gud til en slags allmektig robot uten evne til å elske og å bli elsket. Bibelens definisjon. 1 Sam 15,29 "Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer." Du er forøvrig rimelig drøy i å ilegge meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for; jeg forholder meg til hva Bibelen skriver om en allmektig gud. "Allmektig robot uten evne til å elske og bli elsket". ok. "selv har jeg valgt å fristille dem litt mer i forhold til å elske meg" - Det handler jo litt om dette. Men hvis en mann fristiller sin kone litt i forhold til å elske han - er det da greit at hun velger å elske en annen mann. Jeg bruker dette for å illustrere at mennesket velger djevelen framfor Gud. En god definisjon på synd. "Bibelens definisjon. 1 Sam 15,29 "Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer." - dette er egentlig ikke en definisjon, det er en uttalelse som gjentas to ganger i bibelen: Samuel: Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer.» Bileam sier noe av det samme i 4.Mosebok 23,19. Gud angret at han hadde skapt menneskene i forbindelse med vannflommen, og Gud angret at han hadde valgt ut Israelsfolket etter at de lagde gullkalven. Gud har dømt oss alle til straff på grunn av synden - men hans tilgivelse gjennom Jesus sitt offer viser jo at han kan tenke to tanker, og la oss velge vår egen skjebne. "Du er forøvrig rimelig drøy i å ilegge meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for; jeg forholder meg til hva Bibelen skriver om en allmektig gud. "Allmektig robot uten evne til å elske og bli elsket". ok." Jeg beklager - min tolkning av noe du ikke har sagt. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden skaftetryne32 skrev (16 minutter siden): Hvordan vet du alt dette egentlig ? Du leser åpenbart ikke noe bibel, for den motsier mange av dine påstander. Da må du vise meg hva bibelen sier. I første Mosebok første kapitler viser Gud sine hensikter med menneskene. - Enok - Noah - Abraham - David osv. Gud gjentar sin pakt mange ganger og til slutt fullfører han en forsoning mellom Gud og mennesker og sier. 1.Tim 2, 1-4 1Jeg formaner dere framfor alt til å bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker. Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne. Lenke til kommentar
UnniFormen Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kjell Sande skrev (6 minutter siden): "selv har jeg valgt å fristille dem litt mer i forhold til å elske meg" - Det handler jo litt om dette. Men hvis en mann fristiller sin kone litt i forhold til å elske han - er det da greit at hun velger å elske en annen mann. Jeg bruker dette for å illustrere at mennesket velger djevelen framfor Gud. En god definisjon på synd. Ja hjelpes, jeg vil da ikke tvinges til å elske noen eller tvinge noen til å elske meg? Det har da ingenting med kjærlighet å gjøre. Ja, om noen slutter å elske meg, så gjør de det. Kjærlighet er fri. Kan ikke være sjarmerende å være mann og kone fordi man må, ikke fordi man vil. Kjell Sande skrev (8 minutter siden): "Bibelens definisjon. 1 Sam 15,29 "Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer." - dette er egentlig ikke en definisjon, det er en uttalelse som gjentas to ganger i bibelen: Samuel: Han som er Israels ære, lyver ikke og angrer ikke. For han er ikke et menneske, en som angrer.» Bileam sier noe av det samme i 4.Mosebok 23,19. Poenget er det samme, om det er en definisjon eller en tekst 2 ganger i Bibelen; den gir et ganske entydig bilde. Jeg burde vært tydeligere. Kjell Sande skrev (13 minutter siden): Gud angret at han hadde skapt menneskene i forbindelse med vannflommen, og Gud angret at han hadde valgt ut Israelsfolket etter at de lagde gullkalven. Gud lot seg overtale av Moses forbønn, gjorde han ikke? Seriøst husker jeg ikke, har ikke lest den teksten på lenge. Og han utslettet alle utenom Noah & Co, men du skal ha for den, han angret der, ifølge Bibelen. En noe irrasjonell måte å vise anger på, i mine øyne, men det er skrevet store bøker om ting jeg ikke vet og forstår. 2 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 15 hours ago, Ishpenn said: Hvis det hadde fungert hadde man brukt det på sykehus. Det er blitt brukt i lang tid, det kalles placebo Lenke til kommentar
N0ra Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden UnniFormen skrev (23 minutter siden): Gud lot seg overtale av Moses forbønn, gjorde han ikke? Seriøst husker jeg ikke Hehe 🍿 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kjell Sande skrev (36 minutter siden): Da må du vise meg hva bibelen sier. Må jeg vise deg hva bibelen sier for at du skal forklare hvordan du vet alt dette du umulig kan vite ? Ærlig talt du viser at du ikke kan tas seriøst på noe vis. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kjell Sande skrev (3 timer siden): Djevelen ble skapt av Gud som et strålende vesen med fri vilje og noen rettigheter. Han gjorde et grusomt opprør mot Gud, og åpnet en dør for den grusomme ondskapen som finnes i verden. Hvorfor kunne ikke Gud bare drepe djevelen - jeg vet ikke. Uten at Bibelen som jeg siterer og viser til får noen respons fortsetter jeg i tilfelle noen andre ser hvordan skriften er ment å fungere. At djevelen ikke blir drept, han som også kalles ved mange flere navn som den fortapte sønn, altså fortapelsens sønn virkelig kommentert i Lukas på en meget god måte, akkurat som Israel som mister Gud fordi de vender ham ryggen, og da vender Gud seg også bort fra dem, men de får beskjed om at hvis de vender om, gir han dem nåde. (Dette skjer på nådens dag, som vil si på Herrens dag, den siste.) Lukas beretter i en lignelse om hvis noen har hundre sauer og mister en av dem, lar han ikke da de nittini være igjen ute i ødemarken og leter etter den som er kommet bort, til han finner den? Og når han har funnet den, blir han glad og legger den på skuldrene sine. Straks han kommer hjem, kaller han sammen venner og naboer og sier til dem: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen den sauen som var kommet bort. Jeg sier dere: På samme måte blir det større glede i himmelen over én synder som vender om, enn over nittini rettferdige som ikke trenger omvendelse. Dette trodde jeg faktisk at du var klar over! Hvem djevelen er, står faktisk i Bibelen, men på en finurlig måte, jeg lar den saken ligge. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kjell Sande skrev (42 minutter siden): Den dagen du spiser av det skal du dø - valget fikk en konsekvens. Ja, men ikke den konsekvensen gud løy om at det skulle få. Det er jo også helt absurd å straffe noen for et valg de ikke hadde noen kunnskap om at var galt. Husk at det var nettopp å lære forskjellen på rett og galt de ikke hadde lært, og gud straffet dem for å lære. Jeg ville aldri straffet barna mine for å gjøre noe de aldri hadde lært at var galt, men så ville jeg heller aldri funnet på å drukne dyr å mennesker, drepe alle uskyldig førstefødte, oppfordre til slaveri og rasisme, og alt det andre Bibelens Gud finner på. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (49 minutter siden): Ja, men ikke den konsekvensen gud løy om at det skulle få. Det er jo også helt absurd å straffe noen for et valg de ikke hadde noen kunnskap om at var galt. Husk at det var nettopp å lære forskjellen på rett og galt de ikke hadde lært, og gud straffet dem for å lære. Jeg ville aldri straffet barna mine for å gjøre noe de aldri hadde lært at var galt, men så ville jeg heller aldri funnet på å drukne dyr å mennesker, drepe alle uskyldig førstefødte, oppfordre til slaveri og rasisme, og alt det andre Bibelens Gud finner på. Gud løy ikke - de døde. Åndelig men en gang - fysisk etter hvert. Hva var det Gud sa som var løgn? Gud sa ingenting om å bli som oss og kjenne godt og ondt. Du er ikke Gud. Du tolker Gud som om du var Gud. Det er du ikke. Gud har en plan. Han iverksetter den. Gud overvinner djevelen og ondskapen. Gud straffer aldri den som omvender seg fra sin ondskap. Mennesket er ansvarlig. Mye av Guds handling i det gamle testamente skjer gjennom mennesker. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden I bibelen står det at Gud forherdet Faraos hjerte til det punktet at han ikke kunne omvende seg. Dette førte til en grusom straff for han selv, sin familie og det egyptiske folket. Grunnen var at han nektet å omvende seg fra sine grusomme gjerninger mot det jødiske folket. Les gjerne historien selv i de første kapitlene av Andre Mosebok. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden UnniFormen skrev (1 time siden): Gud lot seg overtale av Moses forbønn, gjorde han ikke Jo helt rett. Du husker godt 😊 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (30 minutter siden): Ja, men ikke den konsekvensen gud løy om at det skulle få. Det er jo også helt absurd å straffe noen for et valg de ikke hadde noen kunnskap om at var galt. Husk at det var nettopp å lære forskjellen på rett og galt de ikke hadde lært, og gud straffet dem for å lære. Jeg ville aldri straffet barna mine for å gjøre noe de aldri hadde lært at var galt, men så ville jeg heller aldri funnet på å drukne dyr å mennesker, drepe alle uskyldig førstefødte, oppfordre til slaveri og rasisme, og alt det andre Bibelens Gud finner på. Jeg er i grunnen enig i alt dette, for jeg mener nå at Gud oppstod av menneskeslekt, og at tiden formet ham til den han er. Det skrives om ham i fra Ordsp.8.22-36 (30 Jeg var byggmester hos ham. Jeg var til glede for ham dag etter dag og lekte stadig for hans ansikt. Jeg lekte på hans vide jord og gledet meg med menneskene.) Men hos Apg.15.14: Simeon har forklart hvordan Gud for lenge siden sørget for å vinne seg et folk av hedninger for sitt navn. (Det henvises til Sak.2.15) og er i tråd med sluttdokumentet i Åp.2.17, 3.12,22.4, Jes.62.2, og 62.15 ( Det navnet dere etterlater dere, skal mine utvalgte bruke som forbannelse) I 2.Mos.3.14 kommer en underlig setning fra Gud når Moses spør ham: «Sett at jeg går til israelittene og sier til dem: Deres fedres Gud har sendt meg til dere, og de så spør meg: Hva er hans navn? Hva skal jeg da svare dem?» Gud svarte Moses: «Jeg er den jeg er.» Og han sa: «Slik skal du svare israelittene: Jeg er har sendt meg til dere.» Hvordan skal man tolke disse ordene? (Jeg er dere?) Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kjell Sande skrev (13 minutter siden): Gud løy ikke - de døde. De ville ha dødd uansett, siden de ikke hadd spist av livets tre. Som vanlig er du (bevisst?) unøyaktig: Gud sa de ville dø den dagen de spiste det, noe de ikke gjorde, siden de levde mange hundre år til. Sitat Gud sa ingenting om å bli som oss og kjenne godt og ondt. Gud straffet dem for mot hans vilje å lære forskjellen på godt og ondt. Sitat Du er ikke Gud. Du tolker Gud som om du var Gud. Det er du ikke. Nei, jeg tolker Gud som om jeg er et normalt moralsk menneske som ikke godtar og unnskylder hva som helst av grusomheter. Du derimot er tydeligvis villig til å unnskylde hva som helst av grusomheter, bare det skjer i guds navn. Det synes jeg er forferdelig. Sitat Gud har en plan. Han iverksetter den. Gud overvinner djevelen og ondskapen. Når da? Han skapte ondskapen, slapp den inn, og har til nå ventet i tusenvis av år med å vinne over djevelen og ondskapen. Jesus trodde det skulle skje i hans generasjon, og kristne har tatt feil i 2000 år nå. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Kjell Sande skrev (25 minutter siden): I bibelen står det at Gud forherdet Faraos hjerte til det punktet at han ikke kunne omvende seg. Nei, det er ikke det Bibelen sier. Den sier jo gang på gang at Farao lot Israelerne gå, mens så overstyrte Gud hans frie vilje, slik at han ombestemte seg gang på gang. Hvorfor, jo for da hadde Gud en «grunn» til å utøve grusomhetene sine mot uskyldige egyptere. Jeg har jo lært meg at du finner på ting som ikke står der, for å gjøre guds handlinger litt mindre umoralske, men det da er det din fantasi og ikke Bibelen. Kjell Sande skrev (25 minutter siden): Dette førte til en grusom straff for han selv, sin familie og det egyptiske folket. Og dyrene. Sagt på en redelig måte: Gud straffet mange uskyldige dyr og mennesker for å markere et poeng. Uansett om du hevder at Farao var skyldig, hvordan kan du mene at det unnskylder massedrap på alle førstefødte mennesker og dyr, som ikke på noen måte var skyldige i dette? Endret 2 timer siden av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden): Kjell Sande skrev (23 minutter siden): Gud løy ikke - de døde. De ville ha dødd uansett, siden de ikke hadd spist av livets tre. Som vanlig er du (bevisst?) unøyaktig: Gud sa de ville dø den dagen de spiste det, noe de ikke gjorde, siden de levde mange hundre år til. De døde. De flytter fra en tilstand av å leve i harmoni med Gud til en tilstand av frykt og skyld. De gjemte seg for Gud. For å forstå dette må en først forstå at mennesker er default døde, og blir født på nytt av Guds ånd når en kommer til tro. Jeg aksepterer at du hverken vil eller kan forstå dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå