Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Adam fikk et forbud hos Gud: “Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.”
Adam spiste frukten av treet til kunnskap om godt og ondt - han syndet mot Gud, og falt ned fra sin høye posisjonen han hadde fått av Gud som hersker over jorden. Han ble kastet ut av hagen, samtidig som Guds redningsplan ble iverksatt steg for steg. Dette handler det gamle testamentet om - oppfyllelsen kommer i det nye testamente.

Man kan lese mye ut av denne. Er kunnskap menneskets fiende? Eller er det guds fiende? Gud var allmektig, så han visste uansett hva som kom til å skje.

Dessuten; det gode og det onde.... Det som er ondt for sauen, er ikke ondt for ulven.

Godt og ondt, i det gamle testamentet fremstår gud som en humørsyk tyrann, og ondt han gjør er godt, og ondt andre gjør er ondt; det virker som han hadde hatt godt av en slik frukt selv.

Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (15 minutter siden):

Som han har skapt selv. 

Ja, han som en gang var den vakreste av englene. Som ledet lovsangen i himmelen. Men ville ha oppmerksomheten selv, som reiste sin egen trone som utfordret Gud - og tapte. Sjalusi og misunnelse - er det ikke rart at det kan åpne for hat og ondskap?

Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (14 minutter siden):

Man kan lese mye ut av denne. Er kunnskap menneskets fiende? Eller er det guds fiende? Gud var allmektig, så han visste uansett hva som kom til å skje.

Dessuten; det gode og det onde.... Det som er ondt for sauen, er ikke ondt for ulven.

Godt og ondt, i det gamle testamentet fremstår gud som en humørsyk tyrann, og ondt han gjør er godt, og ondt andre gjør er ondt; det virker som han hadde hatt godt av en slik frukt selv.

Kunnskap er ikke menneskets fiende. Kilden til kunnskap - kan være en fiende.
Mennesket levde i en tilstand av uskyld, det onde hadde ingen plass. Men så valgte Adam feil - og plutselig falt mennesket fra sin stilling av å være opphøyd for å styre og forvalte denne verden - til å dø åndelig og bli forlatt som en trell underlagt tunge kår.

God er bare god - han viser sin godhet gjennom å redde mennesket ut av den ondes klør.

I morgen skal vi se på syndefloden - noen har sammenlignet det Gud gjorde her med det Hitler gjorde under andre verdenskrig. Hvordan kan vi se Guds godhet her - og utover i bibelen?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (24 minutter siden):

Ja, han som en gang var den vakreste av englene. Som ledet lovsangen i himmelen. Men ville ha oppmerksomheten selv, som reiste sin egen trone som utfordret Gud - og tapte. Sjalusi og misunnelse - er det ikke rart at det kan åpne for hat og ondskap?

Nå må jeg nesten påpeke at om dette var sjalusi og misunnelse; så er det fortsatt noe guden har skapt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, PÃ¥inter said:

Hva vill du kalle et unaturlig opphav?

Eksempler?

Vi har ingen eksempler på unaturlig opphav fra virkeligheten, vi kan bare tenkte oss til dem. Vi har hatt mange overnaturlige forklaringer på ting som vi senere har funnet ut har vært naturlige er poenget mitt. 

For eksempel trodde vi at torden kom fra gudene, at solformørkelser var forbannelser og Isaac Newton mente at gud fikset på planetenes gang for at de ikke skulle treffe hverandre. I senere tid har vi funnet ut at alle disse og alle andre oppdagelser vi har gjort er naturlige. 

Dette bunner ut i det som ofte kalles god of the gaps hvor gud puttes inn som forklaring for ting vi ikke har funnet ut av ennå. Som tidligere i tråden prøvde Kjell seg med det kosmologiske argument som er et argument fra uvitenhet. "Vitenskapen har ikke funnet ut av hvordan universet ble til, derfor gud." 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Noen ganger må folk få se tegn og under for at de skal tro. Det var på den måten Jesus demonstrerte for folk når han var her nede på jorden.

Og så bad han meg om å gjøre det samme.

aha... sånne falske? Dette ligner veldig på Matt.24.22-24: Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes. Om noen da sier til dere: ‘Se, her er Kristus’ eller: ‘Der er han’, så tro det ikke! For falske kristuser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill.

Og så ba han deg om å gjøre dette? Se heller på Heb.8.8-12 (11: Da skal ingen lenger undervise
sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Kunnskap er ikke menneskets fiende. Kilden til kunnskap - kan være en fiende.
Mennesket levde i en tilstand av uskyld, det onde hadde ingen plass. Men så valgte Adam feil - og plutselig falt mennesket fra sin stilling av å være opphøyd for å styre og forvalte denne verden - til å dø åndelig og bli forlatt som en trell underlagt tunge kår.

God er bare god - han viser sin godhet gjennom å redde mennesket ut av den ondes klør.

I morgen skal vi se på syndefloden - noen har sammenlignet det Gud gjorde her med det Hitler gjorde under andre verdenskrig. Hvordan kan vi se Guds godhet her - og utover i bibelen?

Gjesp 🥱

Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (1 time siden):

Nå må jeg nesten påpeke at om dette var sjalusi og misunnelse; så er det fortsatt noe guden har skapt. 

Nei - sjalusi og misunnelse kan ikke vi skylde på noen andre enn oss selv. Det vil si at dette var den falne engelen sitt verk alene.

Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (1 time siden):

Jeg mistenker at du leser en barnebibel.

Jeg leser hele bibelen med syndefloden og utryddingen av folkeslagene i Kanaan - disse hendelsene vil jeg kommentere i morgen, der vil jeg også se op fenomenet mer Gud som forherdet Faraos hjerte. Ja, dette er grusomme skildringer, men en del av bibelen.

Lenke til kommentar
Ishpenn skrev (50 minutter siden):

Vi har ingen eksempler på unaturlig opphav fra virkeligheten, vi kan bare tenkte oss til dem. Vi har hatt mange overnaturlige forklaringer på ting som vi senere har funnet ut har vært naturlige er poenget mitt. 

For eksempel trodde vi at torden kom fra gudene, at solformørkelser var forbannelser og Isaac Newton mente at gud fikset på planetenes gang for at de ikke skulle treffe hverandre. I senere tid har vi funnet ut at alle disse og alle andre oppdagelser vi har gjort er naturlige. 

Dette bunner ut i det som ofte kalles god of the gaps hvor gud puttes inn som forklaring for ting vi ikke har funnet ut av ennå. Som tidligere i tråden prøvde Kjell seg med det kosmologiske argument som er et argument fra uvitenhet. "Vitenskapen har ikke funnet ut av hvordan universet ble til, derfor gud." 

Jeg skrev ikke "Vitenskapen har ikke funnet ut av hvordan universet ble til, derfor gud"

Jeg skrev:

Hva er mest sannsynlig:

Ingenting stod bak Big Bang
Noe stod bak Big Bang

At det kunne brukes for å starte en samtale. Det fins ting som ikke vitenskapen kan forklare, blant annet helbredelser. Derfor vil ikke vitenskapen godta slike bevis. Men det enkelte menneske som opplever det vil vite hva som skjedde og kan selv velge å peke på Gud.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (16 minutter siden):

Jeg skrev ikke "Vitenskapen har ikke funnet ut av hvordan universet ble til, derfor gud"

Jeg skrev:

Hva er mest sannsynlig:

Ingenting stod bak Big Bang
Noe stod bak Big Bang

At det kunne brukes for å starte en samtale. Det fins ting som ikke vitenskapen kan forklare, blant annet helbredelser. Derfor vil ikke vitenskapen godta slike bevis. Men det enkelte menneske som opplever det vil vite hva som skjedde og kan selv velge å peke på Gud.

Helbredelser? Hmm, men dette må det jo kunne gå an å forske på og føre statistikk på? 

Er helbredelser eksempelvis noe som skjer mer i en kristen kontekst, enn i andre religioner?

Lenke til kommentar
Ishpenn skrev (1 time siden):

Vi har ingen eksempler på unaturlig opphav fra virkeligheten

Nei, da kan vi vel heller ikke kalle noe unaturlig.

Ishpenn skrev (1 time siden):

For eksempel trodde vi at torden kom fra gudene, at solformørkelser var forbannelser

Det er ikke bibelen som har gitt opphav til slike overtroiske tanker.

Derimot forklarte bibelens forfatter for rundt 3500 å siden at jordkloden henger på ingenting Job 26:7. Noe vitenskapen idag ikke kan full ut kan forklare. 

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (52 minutter siden):

Nei - sjalusi og misunnelse kan ikke vi skylde på noen andre enn oss selv. Det vil si at dette var den falne engelen sitt verk alene.

Guden skapte alt. Det var godt.  

Den falne engelen. Sjalusi. Og misunnelse.  Alt skapt.

Mulig det først og fremst er slanger som slet med de følelsene, for kvinnen var skapt godtroende og tiltrekkende, og mannen var bare skapt som en mann. Ingen sjalusi og misunnelse der.

Kjell Sande skrev (54 minutter siden):

Jeg leser hele bibelen med syndefloden og utryddingen av folkeslagene i Kanaan - disse hendelsene vil jeg kommentere i morgen, der vil jeg også se op fenomenet mer Gud som forherdet Faraos hjerte. Ja, dette er grusomme skildringer, men en del av bibelen.

Man kan ikke lese hele Bibelen, ta f.eks 5 Mos 20 (det er mildt sagt mye mer å ta av), og så komme og påstå at guden som kommer med regler for folkemord er god, det går faktisk bare ikke an.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (16 minutter siden):

Derimot forklarte bibelens forfatter for rundt 3500 å siden at jordkloden henger på ingenting Job 26:7.

Jeg tror dette er en oversettelsesfeil, verset viser til 1. Mos.1.2 "Jorden var øde og tom", noe som Jer.4.27 avviser i og med at jorden er en metafor for landet det pekes på.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (19 minutter siden):

Derimot forklarte bibelens forfatter for rundt 3500 å siden at jordkloden henger på ingenting Job 26:7. Noe vitenskapen idag ikke kan full ut kan forklare. 

Enda mer imponert over forklaringen på torden i 26.11

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

O herlighet? 😉

Når skal Jesus vise seg for oss igjen tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...