Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Ribo skrev (7 timer siden):

Det er få ting de greie å enes om i historiene rundt dette. Vare det noe hold i påstandene skulle man tro at hendelsesforløpet var noen lunde likt. Det er vel en 4-5 forskjellige historier om hvem og hvordan de først fant graven tom. Alle kan ikke være korrekt, men alle kan være feil. 

Under har jeg tatt med seks bekreftelser fra bibelen. Disse inneholder navn på mange av vitnene, så jesu oppstandelse er dokumentert.

1.Korinterbrev 15, 3-6
For først og fremst overga jeg til dere det jeg selv har tatt imot, at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han sto opp den tredje dagen etter skriftene, 
og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv. Deretter viste han seg for mer enn fem hundre søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn. Deretter viste han seg for Jakob, deretter for alle apostlene.

Matteus 28, 8-10
Da skyndte de (Maria Magdalena og den andre Maria) seg bort fra graven, redde, men jublende glade, og de løp for å fortelle det til disiplene. Og se, Jesus kom mot dem og sa: «Vær hilset!» De gikk fram og omfavnet føttene hans og tilba ham. Jesus sa til dem: «Frykt ikke! Gå og si til mine brødre at de skal dra til Galilea. Der skal de se meg.»

Markus 16 8-9
Da gikk de (Maria Magdalena, Maria Jakobs mor, og Salome) ut og flyktet bort fra graven, skjelvende og ute av seg. De sa ikke et ord til noen, for de var redde. Etter at Jesus var stått opp igjen, tidlig den første dagen i uken, viste han seg først for Maria Magdalena, som han hadde drevet sju onde ånder ut av.

Lukas 24, 5-12
Kvinnene ble forferdet og bøyde seg med ansiktet mot jorden. Men de to sa til dem: «Hvorfor leter dere etter den levende blant de døde? Han er ikke her, han er stått opp. Husk hva han sa til dere mens han ennå var i Galilea:  ‘Menneskesønnen skal overgis i syndige menneskers hender og korsfestes, og den tredje dagen skal han stå opp.’»  Da husket de hans ord.  Og de vendte tilbake fra graven og fortalte alt dette til de elleve og til alle de andre.  Det var Maria Magdalena, Johanna og Maria, Jakobs mor, som sammen med de andre kvinnene fortalte dette til apostlene.  Men de mente det hele var løst snakk, og trodde dem ikke.  Peter sto likevel opp og løp til graven, og da han bøyde seg inn i den, så han ikke annet enn linklærne. Så gikk han hjem, fylt av undring over det som hadde hendt.

Johannes 20, 14-16
I det samme snudde hun (Maria Magdalena) seg og så Jesus stå der, men hun skjønte ikke at det var han. 15 «Hvorfor gråter du, kvinne?» spør Jesus. «Hvem leter du etter?» Hun trodde at det var gartneren, og sa til ham: «Herre, hvis du har tatt ham bort, så si meg hvor du har lagt ham, så skal jeg ta ham med meg.» 16 «Maria», sa Jesus. Da snudde hun seg og sa til ham på hebraisk: «Rabbuni» – det betyr mester.

Apostelgjerningene 1,3
Etter å ha lidd døden sto han levende fram for dem med mange klare bevis på at han levde: I førti dager viste han seg for dem og talte om det som hører Guds rike til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
UnniFormen skrev (17 timer siden):

Hvilken åndelighet rent konkret mener du noen (eller "vestlig kontekst"?) tar bort? Oppriktig nysgjerrig. kan ikke huske at noen har påpekt dette for meg før, er det ikke åndelighet å forsøke å se seg selv som man er, forsøke å forstå egoets forhold til andre, naturen, helheten, og ved konsentrasjon og praksis forsøke å være til stede? Våken bevissthet? Vekke egen kjærlighet og medfølelse? Tror aldri jeg har hatt behov for annen åndelighet. Mulig jeg er heldig enkel.

Mener ikke å lage et sidespor til tråden, så beklager om jeg ikke følger forumkotyme, men dette tror jeg faktisk jeg ikke forstår?

Den vestlige varianten er tilpasset vårt sekulære verdensbilde mens opphavet til zen buddhisme er i en helt annen kulturell kontekst. Vesten har blant annet skrellet av ritualer og feiringer der det vises dyp respekt for ånder og forfedre. Mens vi bruker det som et verktøy til å bli bedre mennesker ser vi ikke hva vi får med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (13 minutter siden):

Den vestlige varianten er tilpasset vårt sekulære verdensbilde mens opphavet til zen buddhisme er i en helt annen kulturell kontekst. Vesten har blant annet skrellet av ritualer og feiringer der det vises dyp respekt for ånder og forfedre. Mens vi bruker det som et verktøy til å bli bedre mennesker ser vi ikke hva vi får med på kjøpet.

Jeg forstår. Du har altså presis samme forhold til Zen som jeg har til Pinsebevegelsen. (De har i sin moderne, vestlige kontekst mistet mye da de ikke inkluderer korsfarere og heksebrenning).

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Under har jeg tatt med seks bekreftelser fra bibelen. Disse inneholder navn på mange av vitnene, så jesu oppstandelse er dokumentert.

1.Korinterbrev 15, 3-6
For først og fremst overga jeg til dere det jeg selv har tatt imot, at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han sto opp den tredje dagen etter skriftene, 
og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv. Deretter viste han seg for mer enn fem hundre søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn. Deretter viste han seg for Jakob, deretter for alle apostlene.

Da mangler vi bare årstall og dato ... dette er jo saker og ting man leser om gjennom hele Bibelen... døde knokler som blir levende igjen (i Esek.37) døde som står opp, men vil heller vente på en bedre oppstandelse (i Heb.11.35- 40) I 1.Mos.6.3 forteller Herren at hans ånd skal ikke for alltid blir værende i mennesker, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år. Og hvorfor korsfester de Guds sønn på nytt? (Heb.6.4-6) Har dette noe med Fork.3.15 å gjøre? Eller hører dette til en annen forkynnelse om Jesus? (2.Kor.11.4) Det er for meg kjent at tiden blir satt tilbake i tid hvor skyggen beveger seg 10 streker tilbake på Akas solur. Like langt som den hadde beveget seg frem. (2.Kong.20.8-11)

Så ser jeg litt på hvordan denne Melkisedek ble til i Heb.7. 1-3 Ingen mor, ingen far, og har ingen ættetavle. Han har ingen begynnelse, og livet har ingen slutt. Slik er han lik Guds Sønn; han er og blir prest for alltid. Jesus er nevnt i Heb.5.6 med en lignende forklaring, men med hensyn og på vegne av mennesker som øverstepresten Aron.  

På samme måte har heller ikke Kristus gitt seg selv den ære å være øversteprest. Han fikk den av Gud, som sa til ham: Du er min Sønn, jeg har født deg i dag.* - Slik sier han også et annet sted: Du skal til evig tid være prest av samme slag som Melkisedek. (Heb.5.1-6) * Salm.2.7 Apg.13.33, Heb.1.5 )

Hva skjedde så med Maria? En metafor for Guds by, Sion? 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Duriello skrev (10 timer siden):

Vi så videoene i 2004, og 2005, og 2006 osv osv.

Bare ta tiden til hjelp så skal du se folk glemmer eller benekter.

Hver femte av de mellom 18 og 29 år er enige i påstanden om at holocaust er en myte. 30 prosent sier at de ikke vet om påstanden er sann. Med andre ord er halvparten av dem enten avvisende, eller i tvil om at nazistene gjorde hva de kunne for å utrydde jøder.

https://www.aftenposten.no/verden/i/0QReOo/stadig-flere-unge-er-holocaustfornektere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...