Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Wall Dorf skrev (1 time siden):

En burde kanskje tatt i bruk mer av Bibelens skrifter enn bare NT som hyppig henviser til GT, da ville man ha et bredere perspektiv på det du stiller spørsmål om? Jeg får lite svar på det jeg spør etter, men jeg kan kan verken se at Immanuel, eller menneskesønnen har dukket opp ennå, og da skulle vel han som fikk DHÅ være enda lengre unna? (Hvis en leser fra Matt.12.31-32, burde en kunne se det???) Ellers viser jo prof. Dan.9.21-27 at engelen Gabriel ville lære Daniel innsikt i et syn om hva som skulle skje:

24 Sytti uker er bestemt for ditt folk og din hellige by, til å bringe ondskapen til ende,til å gjøre slutt på synden, til å sone skylden og føre fram en evig rettferd, til å stadfeste det profetene såog salve det aller helligste. (70 uker er her ment som uker av år 490 år / se Matt.1.17 – 14 ættledd x 35år)

Du skal vite og forstå: Fra ordet gikk ut om at Jerusalem skal gjenreises og bygges opp igjen, og til det kommer en som er salvet, en fyrste, skal det gå sju uker, og i sekstito uker skal byen stå gjenreist og gjenoppbygd, med gater og vollgraver. Men det skal være en tid full av trengsler.

Etter de sekstito ukene skal den salvede ryddes av veien og bli borte. (Matt.26.56)

Byen og helligdommen skal legges øde av hæren til en fyrste som kommer. Han skal ende sine dager i en flom. (
Matt.24. 37-39) Ødeleggelsen som er fastsatt, skal vare til krigen er slutt.

I én uke skal han stadfeste en pakt med de mange, (Matt.24.15) etter en halv uke gjør han slutt på slaktoffer og grødeoffer. På motbydelighetens vinger kommer han som ødelegger, helt til utslettelsen som er fastsatt, strømmer ned over ødeleggeren selv.» (Matt.24.15)

Dersom man mener at ondskapen har tatt slutt i den hellige by nå, og har blitt til en evig rettferdighet, så kan man jo dermed mene at Jesus har tatt ett oppgjør med djevelen, hvis ikke har han vel ikke gjort jobben sin enda? Spør heller om Herrens dag har kommet enda??? (Heb.2.14, 2.Tess.2.1-4)

Interessant det du skriver. Kan du forklare hvordan din tro passer inn i forhold til det jødene, adventistene og andre trossamfunn mener? Kanskje du har funnet din egen tolking av Bibelen? Bruker du andre hellige skrifter også? 

Jeg tror at Jesus har vært her på jorden, og at han har åpnet en vei mellom mennesker og Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (7 minutter siden):

var det noen vitner som hadde sett Jesus stå opp?

Ikke fra hulen der han lå, men han viste seg for veldig mange etterpå.

Kjell Sande skrev (8 minutter siden):

hvilken innflytelse hadde troen på de første kristne

Tydeligvis veldig mye, enorm vekst etterpå.

Kjell Sande skrev (9 minutter siden):

hvordan har den kristne troen overlevd opp gjennom årene

Ca 2,4 milliarder kristne idag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (5 timer siden):

Ser på dette som et av Bibelens største problemer. Det er veldig menneskelig å ønske at ting ikke skal forandres, at man skal leve etter døden som i enkelte religioner, og dermed Jesus som overvinner døden, eller leve lykkelig alle sine dager som i eventyrene; men ser man rundt seg i naturen så er det jo nettopp det motsatte som manifisterer seg; ugress fortsetter å gro selv om man har luket; og rosene fortsetter å dø etter en stund uansett hvor godt man pleier dem; det er jo nettopp forandring som er verdens mønster. Og ingenting kan fortsette å være som det engang var; vedkubber blir ikke ved igjen etter at de har varmet oss og blitt aske og røyk (for å sitere Dogen), selv vi mennesker er jo ikke de samme i dag som vi var for 5, 10, 15 år siden.

Artig at du siterer fra Zen Buddhismen. Det virker som om flere i den vestlige verden tar etter den Buddhistiske religionen, uten å helt ta med seg den åndelige biten.

Jeg tenker mer menneskelig, og at jeg som menneske er nødt til å tilnærme meg Gud gjennom mennesket Jesus.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (14 minutter siden):

Ikke fra hulen der han lå, men han viste seg for veldig mange etterpå.

Tydeligvis veldig mye, enorm vekst etterpå.

Ca 2,4 milliarder kristne idag.

Takk. Jeg liker det når du bruker egne ord.

Har du tenkt over hvorfor så mange kristne valgte å dø, heller enn å tilbe den romerske keiseren?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (8 minutter siden):

Artig at du siterer fra Zen Buddhismen. Det virker som om flere i den vestlige verden tar etter den Buddhistiske religionen, uten å helt ta med seg den åndelige biten.

Jeg tenker mer menneskelig, og at jeg som menneske er nødt til å tilnærme meg Gud gjennom mennesket Jesus.

Synes du her tydeligjør forskjellen på kristen åndelighet "nærme seg noe utenfor seg selv, Jesus, for å oppnå et åndelig mål (gjerne her himmelen, eller kanskje bare bli et bedre menneske, jeg vet ikke)", og zen åndelighet "gjennom daglig praksis og konsentrasjon nærme seg en selv for å nå et åndelig mål (oftest kensho)".

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (25 minutter siden):

Integritet og uten tvil at de var overbevist om at Jesus hadde stått opp fra døden.

Nettopp og ikke noe løfte fra Jesus om at alle martyrer ville få spesialbehandling i himmelen.

De ville ikke tilbe noen andre enn Gud den høyeste og eneste.

Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (21 minutter siden):

Synes du her tydeligjør forskjellen på kristen åndelighet "nærme seg noe utenfor seg selv, Jesus, for å oppnå et åndelig mål (gjerne her himmelen, eller kanskje bare bli et bedre menneske, jeg vet ikke)", og zen åndelighet "gjennom daglig praksis og konsentrasjon nærme seg en selv for å nå et åndelig mål (oftest kensho)".

Satori og kenshõ er kanskje det viktigste i et menneskes liv. Oppnå åndelig oppvåkning 🙏🏻❤️ Og samtidig ha forståelse for at ikke alle har samme oppfatning som en selv, og ihvertfall ikke påtvinge noen å mene det samme som en selv. Tror alle ønsker en identitet, en tilhørighet, hvis ikke er man ensom på livets ferd. Om noen finner den tilhørigheten i kristendommen, islam, buddismen eller hinduismen er det flott 🙌️ Hvorfor skal vi ikke omfavne at et menneske finner sin tilhørighet? ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
UnniFormen skrev (36 minutter siden):

Det stemmer. Men i vår vestlige kontekst tar vi bort åndelighet en av zen buddhisme og hva står vi tilbake med da?

Da blir vi forført inn i noe. Jesus kom som et menneske. Han forteller i et forståelig språk hva det går i.

Lenke til kommentar
Martemor skrev (14 minutter siden):

Satori og kenshõ er kanskje det viktigste i et menneskes liv. Oppnå åndelig oppvåkning 🙏🏻❤️ Og samtidig ha forståelse for at ikke alle har samme oppfatning som en selv, og ihvertfall ikke påtvinge noen å mene det samme som en selv. Tror alle ønsker en identitet, en tilhørighet, hvis ikke er man ensom på livets ferd. Om noen finner den tilhørigheten i kristendommen, islam, buddismen eller hinduismen er det flott 🙌️ Hvorfor skal vi ikke omfavne at et menneske finner sin tilhørighet? ❤️

Kjempebra at mennesker finner sin tilhørighet. Det applauderer jeg når det gjelder medmenneskelige relasjoner. Men er det en fare for å bli forført av falsk åndelighet.

Hvis det fins en Gud den høyeste. Hva med alle andre åndsvesen? Eller tenker du i det rent menneskelige?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (5 minutter siden):

Kjempebra at mennesker finner sin tilhørighet. Det applauderer jeg når det gjelder medmenneskelige relasjoner. Men er det en fare for å bli forført av falsk åndelighet.

Hvis det fins en Gud den høyeste. Hva med alle andre åndsvesen? Eller tenker du i det rent menneskelige?

Personlig føler jeg at energi er det vi kaller Gud, uansett hvor man finner det. Vi omgir oss med det. Et menneske med negativ energi er noe jeg har unngått å omgås med, men samtidig må det være en balanse i universet; gjør noe positivt for fellesskapet. Så oppnår man "Abundance" ❤️ Jesus sine gjerninger viser hvor mye det betyr å gjøre akkurat det; han var god mot alle. Muhammed også 🙏🏻💞

Lenke til kommentar
Martemor skrev (7 minutter siden):

Personlig føler jeg at energi er det vi kaller Gud, uansett hvor man finner det. Vi omgir oss med det.

Så kjernekraftverk er de viktigste gudshusene vi har? Eller prøver du å ødelegge et vitenskapelig begrep med svada?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Darwin er død i følge hans eget ønske. Darwin er grunnleggeren av evolusjonslæren. Han lærte oss at livet på jorda var underlagt visse naturlover kalt evolusjon. Darwin er den som sa at mennesket utviklet seg fra apene. Noen er uenig i dette, og det er helt ok. Men uenighet - eller enighet - må være velbegrunnet. Å bare si at Darwin er død, er dårlig begrunnelse.

Jesus var datidens Darwin. Han var revolusjonær. "Loven er til for mennesket, ikke mennesket for loven." Jobbe på sabbat? Helt ok.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Så kjernekraftverk er de viktigste gudshusene vi har? Eller prøver du å ødelegge et vitenskapelig begrep med svada?

Nei, jeg prøver kun å forstå; absolutt ikke min intensjon å ødelegge noen 🙏🏻

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (13 timer siden):

Interessant det du skriver. Kan du forklare hvordan din tro passer inn i forhold til det jødene, adventistene og andre trossamfunn mener? Kanskje du har funnet din egen tolking av Bibelen? Bruker du andre hellige skrifter også? 

Jeg tror at Jesus har vært her på jorden, og at han har åpnet en vei mellom mennesker og Gud.

Vel, jødene er vel ikke i den posisjonen at de tror på Guds sønn, majoriteten av folket tror ikke på Jesus, inkludert deres lederskap. Paulus uttrykker vel at for jøder ugav han seg som jøde for å vinne jøder. (1.Kor.9.20) Ellers har jeg ikke noe forhold til religion eller trossamfunn og det har egentlig ikke Bibelen heller? Man kan godt si at jeg leser Bibelen på en spesiell måte uten å tolke, men leter opp sammenhengene siden Bibelen ikke er i sammenheng (Luk.1.1-3) 2.Pet,1.20-21 antyder at man skal ikke tyde noe profetord i skriften på egen hånd. For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud. - Jeg har alltid hatt sansen for å finne ut av profetier og finner utrolig nok perfekte sammenhenger ved å følge vershenvisninger.

Jesus har vært på jorden, men ikke i denne verdensalder, les f,eks. Forkynneren – alt er forgjengelig og vi (mennesket) har ikke noe fortrinn fremfor dyrene. Alle går til det samme sted. Alle er kommet av støv og skal bli til støv igjen. Hvem vet om menneskers ånd stiger opp, mens dyrenes ånd synker til jorden? Jeg så at ingen ting er bedre enn at mennesket finner glede i sine gjerninger; dette er den lodd det har fått. For hvem lar mennesket se det som siden skal komme?

Så er det enkelte skriftsteder man ikke kommer seg forbi annet enn med en rimelig god forklaring. Luk.21.20-22 er et slikt et: Når dere ser Jerusalem omringet av hærer, da skal dere vite at byen snart blir lagt øde. 21 Da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene, de som er i byen, må komme seg ut, og de som er ute på landet, må ikke gå inn i byen. 22 For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal oppfylles. Luk 21,22 se Hos 9,7 En skulle kanskje tro at dette verset er det eneste som påpeker en slik opphopning av hendelser, men ikke. Også Jes,46.10 Fra begynnelsen forteller jeg slutten, på forhånd forteller jeg det som ikke har hendt. Jeg sier: «Min plan står fast, alt jeg vil, det gjør jeg.» - Esek.12.26-28: Og Herrens ord kom til meg: Menneske, hør! Israels hus sier: «Synet han ser, gjelder langt fram, det er fjerne tider han profeterer om.» Derfor skal du si til dem: Så sier Herren Gud: Ingenting av det jeg har sagt, skal utsettes lenger. Når jeg taler et ord, skal det skje, sier Herren Gud.

Også Jes.66 sier sitt i «Frelse og dom» v5ff.
Før hun får rier, har hun født, før smertene kommer, har hun fått en gutt. Hvem har hørt noe som dette? Hvem har sett noe slikt? Kan et land bli født på én dag, kan et folkeslag komme til verden på et øyeblikk? Men Sion fødte sine barn, med det samme hun fikk rier. - Dette er nettopp det Jesus skulle gjøre, frelse sitt folk! Apg.1.6 Mens de var sammen, spurte de ham: «Herre, er tiden nå kommet da du vil gjenreise riket for Israel?

Så da benytter jeg samtidig anledningen til å stille deg spørsmål; var det dette som skjedde da det påståtte Jesu komme inntrådte? Det er vel mer en tolkning enn et historisk bevis? Man bør heller ikke se bort fra at det meste av skriften er lignelser og bildespråk, også kalt for metaforer. Og Jesus er en metafor for Gal.3.16 og Åp.22.16

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Det stemmer. Men i vår vestlige kontekst tar vi bort åndelighet en av zen buddhisme og hva står vi tilbake med da?

Hvilken åndelighet rent konkret mener du noen (eller "vestlig kontekst"?) tar bort? Oppriktig nysgjerrig. kan ikke huske at noen har påpekt dette for meg før, er det ikke åndelighet å forsøke å se seg selv som man er, forsøke å forstå egoets forhold til andre, naturen, helheten, og ved konsentrasjon og praksis forsøke å være til stede? Våken bevissthet? Vekke egen kjærlighet og medfølelse? Tror aldri jeg har hatt behov for annen åndelighet. Mulig jeg er heldig enkel.

Mener ikke å lage et sidespor til tråden, så beklager om jeg ikke følger forumkotyme, men dette tror jeg faktisk jeg ikke forstår?

Lenke til kommentar
Martemor skrev (1 time siden):

Det aller viktigste i et menneskes liv må være å finne det som gir en ro, innsikt, lykke og mening. Og siden vi alle er forskjellige er det naturlig at man finner forskjellige veier til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...