Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (På 13.12.2024 den 11:37 AM):

Gud restartet alt en gang i følge Bibelen. Han viste med andre ord handlekraft.

Det samme gjorde Hitler. At du trekker fram tidenes verste massedrap på mennesker og dyr som noe positivt din gud har gjort, synes jeg er forstemmende.

Sitat

La oss si at det var utstrakt misbruk av barn. Hvordan burde Gud ha løst dette problemet?

Han kunne f.eks. ha endret på mennesker slik at de ikke lenger ønsket å misbruke barn, eller ha skapt mennesker uten denne lysten i utgangspunktet. De fleste mennesker er slik og har ikke mindre fri vilje allikevel, så fri vilje er et elendig argument.

Eller han kunne ha endret på mennesker slik at det ikke ville vært fysisk mulig for dem å misbruke barn (ref. A Clockwork Orange). Det er fysisk umulig for oss å puste under vann, og vi har ikke mindre fri vilje av den grunn.

Sitat

Hvordan løste Gud problemet?

Ved å utrydde (nesten) alle levende vesener på en av de mest grusomme måtene det er mulig å gjøre det. Om han mente at å drepe alle var beste utvei, ville omtrent alle andre måter å gjøre det på vært mindre smertefulle.

Jeg synes du virker som det jeg vil kalle et rimelig godt og moralsk menneske. Allikevel er du altså villig til å forsvare en gud som utfører alle mulige grusomheter, som du og jeg aldri i verden ville godta fra et annet menneske.

Vi burde forvente mer av en allmektig, fullstendig god gud, ikke mindre enn det vi forventer av mennesker. Og vi burde forvente mer av mennesker som deg, enn at de uten videre unnskylder eller bortforklarer alt dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (29 minutter siden):

Det er spennende å tenke på Jesu gjenkomst og de siste tider, men det er ikke der det begynner. Det starter med tanken om at det finnes en Gud, den eneste og høyeste. Som trer synlig fram gjennom Jesus - en historisk person som har levd her på jorden. Jesus blir henrettet på et kors. Og så kommer spørsmålet der vi må velge om vi vil tro eller ikke.

Stod Jesus opp fra døden?

Ser på dette som et av Bibelens største problemer. Det er veldig menneskelig å ønske at ting ikke skal forandres, at man skal leve etter døden som i enkelte religioner, og dermed Jesus som overvinner døden, eller leve lykkelig alle sine dager som i eventyrene; men ser man rundt seg i naturen så er det jo nettopp det motsatte som manifisterer seg; ugress fortsetter å gro selv om man har luket; og rosene fortsetter å dø etter en stund uansett hvor godt man pleier dem; det er jo nettopp forandring som er verdens mønster. Og ingenting kan fortsette å være som det engang var; vedkubber blir ikke ved igjen etter at de har varmet oss og blitt aske og røyk (for å sitere Dogen), selv vi mennesker er jo ikke de samme i dag som vi var for 5, 10, 15 år siden.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (På 13.12.2024 den 11:20 PM):

Ellers tar du opp et viktig punkt. Vi kan prate til vi mister stemmen eller taste til vi blir sår i fingertuppene. Det folk lengter etter er å få demonstrert levende tro. Å helbrede syke og dele ut mat til de som trenger det er viktigere enn å vinne diskusjoner.

Jeg tenker først og fremst på paradokset i det å bruke bevis på fremskritt, pc,mobil el. og internett  for å fremme sitt syn, et syn som først og fremst går ut på å kritisere, eller tvile på, vitenskap. 

Men jeg er ikke uenig i at det taler sterkere for ens livssyn om man lever som man taler.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (23 timer siden):

Det virket ikke slik:

jeg viste da til flertallet av leger som både preiker OG er leger!

Amerikanske leger. Statistikken gjelder ikke Norge eller andre land.

Nei, preiket er like irrelevant som fargen på sokkene deres eller hva de har på brødskiva si. Det er legegjerningen som er fellesnevneren som faktisk forbedrer folks liv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (20 timer siden):

Stod Jesus opp igjen fra de døde?

Jeg får svare litt mer voksent enn enkelte evner her:

Contemporary historians are virtually unanimous in their acceptance of Jesus’s death on the cross.5 His death by crucifixion is the single fact most mentioned in all the historical records of his life, both Christian and non-Christian.
4 Points of Evidence for the Resurrection

Å bestride at en historisk Jesus har levd er vel neppe et diskusjonstema idag. Derimot hva han gjorde av mirakler er vanskelig å repetere, her kommer troen inn. Ikke mange mennesker kan skilte med antall etterfølgere enn det Jesus har, så hvis man tror på Jesus i Bibelen tror man nok også at han døde og ble oppreist. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (11 minutter siden):

Contemporary historians are virtually unanimous in their acceptance of Jesus’s death on the cross.5 His death by crucifixion is the single fact most mentioned in all the historical records of his life, both Christian and non-Christian.

Jeg antar at det var helt bevisst av deg å bruke et sitat som ikke på noen måte svarer på spørsmålet du siterte. Ja, det er høyst sannsynlig at en dommedagspredikant ved navn Jesus levde og ble korsfestet, slik teksten du siterer sier.

Det betyr allikevel på ingen måte at han sto opp igjen fra de døde, og de såkalte 4 Points of evidence du lenker til er på ingen måte gode bevis for gjenoppstandelsen.

For å svare på de fire:

1.  Ja, at Jesus levde og døde er ikke veldig omstridt, men punkt en overdriver bevisene, det finnes f.eks. ikke en eneste kilde fra personer man vet noengang så Jesus i live.

2. Det finnes ingen tom grav, bare gjensidig motstridende historier om en. Det Romerne vanligvis gjorde med korsfestede var å slenge dem i umerkede massegraver, og det finnes ingen bevis for at noe annet skjedde med Jesus.

3. Inneholder påstander det ikke finnes bevis for, knapt engang i Bibelen. Det finnes historier skrevet flere tiår etter Jesu død som hevder at disiplene så ham etter hans død, men det finnes ingen bevis for at disse påstandene er sanne. Det er sannsynlig at Peter trodde han så en gjenoppstått Jesus, men vi vet at sorg-hallusinasjoner er en ekte ting.

4. At en religiøs fanatiker som Saul (Paulus) opplevde noe han trodde var Jesus, og som det er til dels motstridende beskrivelser av i Apostlenes gjerninger og Paulus brev, gjør ikke annet enn å sannsynliggjøre at Paulus hadde en opplevelse som var viktig for han. Årsaken til denne finnes det ikke bevis for.

Sitat

Ikke mange mennesker kan skilte med antall etterfølgere enn det Jesus har, så hvis man tror på Jesus i Bibelen tror man nok også at han døde og ble oppreist. 

Ja, dette har du rett i. Hvis man tror på det som står i Bibelen, så tror man nok på det som står i Bibelen ja 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (22 minutter siden):

🤣

Du vet, det hadde ikke gjort noe om du svarte på de fire punktene hvor jeg tilbakeviste de såkalte fire bevisene du lenket til. Mulig du har tenkt å gjøre det senere, men nå gir du inntrykk av at du bare lenket til noe som støtter ditt syn, uten at du har satt deg inn i hva som står der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Tydeligvis litt!

Science Says: Religion Is Good For Your Health
https://www.forbes.com/sites/nicolefisher/2019/03/29/science-says-religion-is-good-for-your-health/

At man ikke selv ser paradokset i å komme med linker til forskning i en tråd som forsøker så tvil om forskning forundrer meg veldig. Er vitenskap som smågodthylla, hvor man bare plukker de bitene man liker?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 timer siden):

Stod Jesus opp fra døden?

En burde kanskje tatt i bruk mer av Bibelens skrifter enn bare NT som hyppig henviser til GT, da ville man ha et bredere perspektiv på det du stiller spørsmål om? Jeg får lite svar på det jeg spør etter, men jeg kan kan verken se at Immanuel, eller menneskesønnen har dukket opp ennå, og da skulle vel han som fikk DHÅ være enda lengre unna? (Hvis en leser fra Matt.12.31-32, burde en kunne se det???) Ellers viser jo prof. Dan.9.21-27 at engelen Gabriel ville lære Daniel innsikt i et syn om hva som skulle skje:

24 Sytti uker er bestemt for ditt folk og din hellige by, til å bringe ondskapen til ende,til å gjøre slutt på synden, til å sone skylden og føre fram en evig rettferd, til å stadfeste det profetene såog salve det aller helligste. (70 uker er her ment som uker av år 490 år / se Matt.1.17 – 14 ættledd x 35år)

Du skal vite og forstå: Fra ordet gikk ut om at Jerusalem skal gjenreises og bygges opp igjen, og til det kommer en som er salvet, en fyrste, skal det gå sju uker, og i sekstito uker skal byen stå gjenreist og gjenoppbygd, med gater og vollgraver. Men det skal være en tid full av trengsler.

Etter de sekstito ukene skal den salvede ryddes av veien og bli borte. (Matt.26.56)

Byen og helligdommen skal legges øde av hæren til en fyrste som kommer. Han skal ende sine dager i en flom. (
Matt.24. 37-39) Ødeleggelsen som er fastsatt, skal vare til krigen er slutt.

I én uke skal han stadfeste en pakt med de mange, (Matt.24.15) etter en halv uke gjør han slutt på slaktoffer og grødeoffer. På motbydelighetens vinger kommer han som ødelegger, helt til utslettelsen som er fastsatt, strømmer ned over ødeleggeren selv.» (Matt.24.15)

Dersom man mener at ondskapen har tatt slutt i den hellige by nå, og har blitt til en evig rettferdighet, så kan man jo dermed mene at Jesus har tatt ett oppgjør med djevelen, hvis ikke har han vel ikke gjort jobben sin enda? Spør heller om Herrens dag har kommet enda??? (Heb.2.14, 2.Tess.2.1-4)

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Altså med en omnipotent gud, altså en gud som vet alt ser alt bestemmer alt i fortid nåtid og fremtid, så var det ikke noe forræderi, uten en judas så hadde vi ikke hatt alt det som kommer med denne religionen, hvertfall om dere faktisk forstår hva en omnipotent gud er, for dette var allerede bestemt av guden at skulle skje, så mens denne jesus sitter igjen med all æren så har vi faktisk den som satte ting i bevegelse for at jesus skulle ofre seg selv for våre synder blablabla, men hva har judas igjen for det ? judas burde være en av de store heltene i kristendommen, men nei han blir ansett som en jævla quisling. Er det noen som har satt andre foran seg selv å er blitt forrådt så er det faen steike meg judas. 

Forstår det slik at du føler deg forrådt av noe/noen, men det er godt mulig jeg tar helt feil, og da beklager jeg for det i så fall. Har selv blitt forrådt av mine to søstre, "mitt eget kjøtt og blod", så Judas kommer ikke høyt på listen av uselviske etter min mening..

Lenke til kommentar
Martemor skrev (23 minutter siden):

Judas kommer ikke høyt på listen av uselviske etter min mening..

Sant det, han var en tjuvradd og tenkte kun på seg selv.

Johannes 12:6 sier:

Dette sa han ikke fordi han hadde omsorg for de fattige, men fordi han var en tyv. Det var han som hadde pengekassen, og han pleide å ta av det som ble lagt i den

matteus 26: Da gikk en av de tolv, han som het Judas Iskariot, til overprestene 15 og sa: «Hva vil dere gi meg for å utlevere ham til dere?» De betalte ham tretti sølvpenger. 16 Og fra da av søkte han en anledning til å forråde ham.

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 time siden):
PÃ¥inter skrev (1 time siden):
Simen1 skrev (3 timer siden):

legegjerningen som er fellesnevneren som faktisk forbedrer folks liv.

Ja nå finnes det forskning som viser at å ha en tro er sundt også.

Du mener at aa gaa paa en livsloegn, bedrer livskvaliteten?

Så leger lever lengre eller bedre på grunn av at de de tror på ett eller annet? Her vil jeg be om to ting: Kilder på påstanden, og hvilken relevans det har for pasientene.

I tillegg så mangler vi en motvekt: Hvorvidt det finnes rapporter/påstander om at religion er usunt for leger og om det er en sannsynlig eller klar konklusjon i nettoeffekten det har for legers helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Så leger lever lengre eller bedre på grunn av at de de tror på ett eller annet? Her vil jeg be om to ting: Kilder på påstanden, og hvilken relevans det har for pasientene.

I tillegg så mangler vi en motvekt: Hvorvidt det finnes rapporter/påstander om at religion er usunt for leger og om det er en sannsynlig eller klar konklusjon i nettoeffekten det har for legers helse.

Det var ikke meg, som skrev det. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Å bestride at en historisk Jesus har levd er vel neppe et diskusjonstema idag. Derimot hva han gjorde av mirakler er vanskelig å repetere, her kommer troen inn. Ikke mange mennesker kan skilte med antall etterfølgere enn det Jesus har, så hvis man tror på Jesus i Bibelen tror man nok også at han døde og ble oppreist. 

Hva tenker du selv? Hvordan vil du med egne ord svare på spørsmålet?

- var det noen vitner som hadde sett Jesus stå opp?

- hvilken innflytelse hadde troen på de første kristne

- hvordan har den kristne troen overlevd opp gjennom årene

Jeg tror nok mye av dette er berørt i linken du deler. Men jeg synes det er fint å kunne sette sine egne ord på sine meninger.

Her inne i diskusjonsforumet trener vi. Det er vanskelig å få folk som er sterke i sine meninger til å forandre meninger. Men med god hjelp går det.

Og husk at det fins mange mennesker på bussen, i korridorene, på studiestedene om mange andre plasser som bare venter på å bli pratet med. Ingen ønsker å bli overfalt av andres meninger, men alle ønsker å bli lagt merke til. Så det er lurt å lære seg å prate. Å spørre andre hva de mener. Så kan vi lære noe også.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Så leger lever lengre eller bedre på grunn av at de de tror på ett eller annet?

Tror du må tråkke på bremsen snart , hvordan du har klart å tolke det dit hen må du nesten svare på selv. Her er sammenhengen:

IMG_7964.thumb.jpeg.42b4d48e4e395beaf2609ef674cc2d6b.jpeg

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...