Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Martemor said:

Nei, det er ikke enkelt, men tror det er det vi skal finne ut av ❤️ "Guds rike" tror jeg peker mot oss. Menneskeheten. 

Hei Marte!:) Selvom vi alle må tolke, så vil jeg si at dette ikke kan stemme i de Nye Testamentlige tekster, om en er villig til å se i ny testamentlig sammenheng.
Menneske trenger å "fødes på ny for å komme inn i Guds rike" (Joh evg 3:3,5). Det vil bla si å få den Hellige ånd og Guds rike består bla av "rettferdighet, glede og fred i den hellige ånd" (Rom 14:18). Et av poenga til Jesus er at vi egentlig er onde, men som også kan gjøre godt  (Luk 11:13  Dersom da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mere skal da Faderen, som er i himmelen, gi dem den Hellige Ånd som beder ham!), men vi trenger en gjenfødelse med Guds Ånd som skal gi oss kraft til å leve et liv som Guds rike består i. Dog er noe som kalles for "kjødet" og "kjødets gjerninger" som står i mot Åndelig (Den Hellig ånd's) frukt/gjerninger. Gal 5:17  "For kjødet begjærer imot Ånden, og Ånden imot kjødet; de står hverandre imot, så dere ikke skal gjøre det dere vil.."
Derfor er det en kamp, i det å fornekte kjødet (Lukas 9:23 "Og han (Jesus) sa til alle: Vil noen komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg") og la ånden arbeide i menneske til det gode som er Jesu og Fars vilje med oss. Deretter om vi består den vandringen vi hver enkelt har så kan vi til slutt bli verdige det Guds rike som skal åpenbares, altså ikke bare innvendig og iblandt oss her og nå, men ved å få et nytt åndelig legeme som Jesus fikk, ved Jesu gjenkomst til jord og et teokrati hvor han styrer sammen med disse.
Slik tolker jeg i korthet hva NT lærer om noe av dette.  

1 hour ago, Martemor said:

Nå er jeg åndelig.

"Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden. 2 På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er ånden til Antikrist, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden."
Tydeligvis alerede når dette ble skrevet så var det "Gnostikere" som ikke likte det fysiske og ikke klarte å godta Ny Testamentlig lære om at Jesus kom i kjød (ble menneske). Dette ble sett på som lære fra en annen ånd i dette brevet. Fra Paulus feks så er det at Jesus var fysisk menneske essensielt, da det var kun sånn han kunne offre seg ved å bli korsfestet og død og deretter oppstandelse.

Jeg respekter at du har sans for å offre deg for andre. Det er stort. Du har nok flere gode intensjoner.
Vi er vel nødt å dømme, alle dømmer mer eller mindre, men vi er kalt til å dømme en rettferdig dom og ikke en hyklersk dom (som om Per dømte Kari som stjal et brød på butikken, men Per selv stjeler store kvanta igjennom andre kanaler) og være gode mot vår neste. Jeg vil si det er en forskjell på å dømme og fordømme, selvom sistnevnte sikkert har sine tider. Å dømme hverandre kan være postivt. Noen ganger trenger vi noen som setter oss på plass, og om det ikke alltid er gjort riktig, kan man lære noe av situasjonen også. 

Ønsker deg en fin helg vidre :)

Endret av cuberen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cuberen skrev (3 timer siden):

Hei Marte!:) Selvom vi alle må tolke, så vil jeg si at dette ikke kan stemme i de Nye Testamentlige tekster, om en er villig til å se i ny testamentlig sammenheng.
Menneske trenger å "fødes på ny for å komme inn i Guds rike" (Joh evg 3:3,5). Det vil bla si å få den Hellige ånd og Guds rike består bla av "rettferdighet, glede og fred i den hellige ånd" (Rom 14:18). Et av poenga til Jesus er at vi egentlig er onde, men som også kan gjøre godt  (Luk 11:13  Dersom da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor meget mere skal da Faderen, som er i himmelen, gi dem den Hellige Ånd som beder ham!), men vi trenger en gjenfødelse med Guds Ånd som skal gi oss kraft til å leve et liv som Guds rike består i. Dog er noe som kalles for "kjødet" og "kjødets gjerninger" som står i mot Åndelig (Den Hellig ånd's) frukt/gjerninger. Gal 5:17  "For kjødet begjærer imot Ånden, og Ånden imot kjødet; de står hverandre imot, så dere ikke skal gjøre det dere vil.."
Derfor er det en kamp, i det å fornekte kjødet (Lukas 9:23 "Og han (Jesus) sa til alle: Vil noen komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg") og la ånden arbeide i menneske til det gode som er Jesu og Fars vilje med oss. Deretter om vi består den vandringen vi hver enkelt har så kan vi til slutt bli verdige det Guds rike som skal åpenbares, altså ikke bare innvendig og iblandt oss her og nå, men ved å få et nytt åndelig legeme som Jesus fikk, ved Jesu gjenkomst til jord og et teokrati hvor han styrer sammen med disse.
Slik tolker jeg i korthet hva NT lærer om noe av dette.  

"Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden. 2 På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er ånden til Antikrist, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden."
Tydeligvis alerede når dette ble skrevet så var det "Gnostikere" som ikke likte det fysiske og ikke klarte å godta Ny Testamentlig lære om at Jesus kom i kjød (ble menneske). Dette ble sett på som lære fra en annen ånd i dette brevet. Fra Paulus feks så er det at Jesus var fysisk menneske essensielt, da det var kun sånn han kunne offre seg ved å bli korsfestet og død og deretter oppstandelse.

Jeg respekter at du har sans for å offre deg for andre. Det er stort. Du har nok flere gode intensjoner.
Vi er vel nødt å dømme, alle dømmer mer eller mindre, men vi er kalt til å dømme en rettferdig dom og ikke en hyklersk dom (som om Per dømte Kari som stjal et brød på butikken, men Per selv stjeler store kvanta igjennom andre kanaler) og være gode mot vår neste. Jeg vil si det er en forskjell på å dømme og fordømme, selvom sistnevnte sikkert har sine tider. Å dømme hverandre kan være postivt. Noen ganger trenger vi noen som setter oss på plass, og om det ikke alltid er gjort riktig, kan man lære noe av situasjonen også. 

Ønsker deg en fin helg vidre :)

Tusen takk; ønsker deg en riktig fin helg tilbake 🙏🏻❤️

Lenke til kommentar

Det jeg beundrer med Jesus er at han satte alle foran seg selv. Den uselviskheten og den gode og ærlige intensjonen om å hjelpe andre er så kraftfull 🙏🏻 At han blir forrådt er tragisk og vondt. Han fortjente absolutt ikke det; for hans hjerte var rent ❤️ Men når noen er mer opptatt av penger og makt, så ryker godheten. Ønsker bare at vi finner tilbake til å være gode og ta vare på hverandre i stedet for å rakke noen ned.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Martemor skrev (48 minutter siden):

Det jeg beundrer med Jesus er at han satte alle foran seg selv. Den uselviskheten og den gode og ærlige intensjonen om å hjelpe andre er så kraftfull 🙏🏻 At han blir forrådt er tragisk og vondt. Han fortjente absolutt ikke det; for hans hjerte var rent ❤️ Men når noen er mer opptatt av penger og makt, så ryker godheten. Ønsker bare at vi finner tilbake til å være gode og ta vare på hverandre i stedet for å rakke noen ned.

Naa ser ikke jeg paa Jesus, som guds soenn, men en person.med "rent hjerte" kan vaere en stor trussel, for de destruktive.

Lenke til kommentar
Martemor skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke om du antyder at jeg er egoistisk og at jeg er en psykopat med å sende denne linken?

Absolutt ikke. Ville bare vise hvordan egoisme til læres stort sett hos alle mennesker som er det . Så ser man også lett at verden druknes i dette snart. Egoisme kan fjernes, men det krever læring og innsats.

Som nevnt tidligere i tråden, tekstbasert kommunikasjon kan by på mange utfordringer, samtidig kjenner jeg deg ikke og kan derfor ikke kategorisere deg 🙂

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar
Martemor skrev (3 timer siden):

Altså med en omnipotent gud, altså en gud som vet alt ser alt bestemmer alt i fortid nåtid og fremtid, så var det ikke noe forræderi, uten en judas så hadde vi ikke hatt alt det som kommer med denne religionen, hvertfall om dere faktisk forstår hva en omnipotent gud er, for dette var allerede bestemt av guden at skulle skje, så mens denne jesus sitter igjen med all æren så har vi faktisk den som satte ting i bevegelse for at jesus skulle ofre seg selv for våre synder blablabla, men hva har judas igjen for det ? judas burde være en av de store heltene i kristendommen, men nei han blir ansett som en jævla quisling. Er det noen som har satt andre foran seg selv å er blitt forrådt så er det faen steike meg judas. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (34 minutter siden):

om dere faktisk forstår hva en omnipotent gud er

Har du vokst opp i et latinsk hjem, siden bruker latinske ord?

skaftetryne32 skrev (34 minutter siden):

for dette var allerede bestemt av guden at skulle skje

Etter mange år på forumet har du iallefall gitt meg inntrykk av at du ikke tror på en gud/noen guder, men i sitatet over sier du at du vet hva gud/gudene ville?? 

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Har du vokst opp i et latinsk hjem, siden bruker latinske ord?

Har du vokst opp i et skotsk hjem siden du bruker engelske ord i profilbildet ditt ?

PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Etter mange år på forumet hat du iallefall gitt meg inntrykk av at du ikke tro på en gud/noen guder, men i sitatet over sier du at du vet hva gud/gudene ville?? 

Jeg bare gjentar det åpenbare at den kristne guden påstås å være omnipotent, det er ikke jeg som fant på eventyret, jeg bare gjentar det. 

Har du noe mer å tilføre, vil du kommentere noen av påstandene i innlegget mitt f.eks ? Eller bare troller du ?   

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Jeg bare gjentar

Etter hvor mange år?

skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

f.eks ? Eller bare troller du ?   

Etter alle disse årene skjønner man greia.

Hadde du lest bibelen så kunne du også ha sagt at gud er omnibenevolent,  men det er tydeligvis ikke viktig! Her, så slipper du å google selv: Omnibenevolent

Lenke til kommentar
Martemor skrev (13 timer siden):

Nei, det er ikke enkelt, men tror det er det vi skal finne ut av ❤️ "Guds rike" tror jeg peker mot oss. Menneskeheten. Bare vi åpner øynene og ikke "dømmer" hverandre. Synes fortsatt trådstarter Kjell har åpnet opp for noe nyttig å reflektere rundt; så får vi vel se hva slags utfall det gir 🤷🏼‍♀️

Stemmer!

Martemor skrev:

Og jeg er egentlig ikke i tvil om at Jesus har levd og hele historien bak akkurat det. Er opplært kristent, ble ateist og deretter muslim. Nå er jeg åndelig. Det er faktisk ganske fint å forstå andre for å finne seg selv. Det er en lang vei å gå, men til slutt når man målet; oppvåkning
-------------------------------------------------------------------------------------

Vel, jeg har tatt på meg oppgaven å granske skriftene, og det på et nivå som jeg skjønner ingen har gjort før som jeg vet om enda. Derfor kan jeg med sikkerhet si at Jesus har levd – før,(se Fork.1.9-11/ 3.15) men ikke i vår verdensalder. Apokryfene er også en bok som har tilhørt Bibelen. I 4.Esra 6-10 beskriver en engel tiden som en sirkel. Esra spør da engelen hvor lenge det vil gå mellom hver tid. Engelen beskriver tiden slik: "Så lenge som fra Abraham til Abraham. Han var stamfar til Jakob og Esau, og da de ble født, var det Jakob som holdt Esau om hælen med hånden. Esau står for denne verdens slutt, og Jakob for begynnelsen på den kommende. Dersom slutten på et menneske er hælen, og hånden er begynnelsen, da skal du ikke spørre mer Esra." (Du finner forklaringene på Jakob og Esau i Bibelen - ( 1.Mos.25.19-25/ 1.Mos.32.28 / 1.Mos.36.1 )  Hvis du leser historien omkring disse to, vil du se at Esau selger førstefødselsretten som han ble nødt til å selge.

Et annet sted er verdensalderen og verdensaldrene sammenlignet med en sirkel (Den første skal bli den siste – Adam blir Kristus – de kan ikke leve samtidig – 1.Kor.15.48: Slik det første jordiske mennesket var, (Adam) slik er også de andre jordiske. - slik er også forholdet med de i Kristus – det himmelske. ) Derfor er ikke Jesus født, jordisk i kjøtt kan ikke samtidig være Ånd (se 1.Kor.15.48-57)

De første skal bli de siste, se også Matt.20.1-16

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (40 minutter siden):

Etter alle disse årene skjønner man greia.

Ja du bare skjønner ? I motsetning til andre da eller ? Gir det deg en rett til å bruke hersketeknikker å oppføre deg som et troll ? Vil du diskutere så diskuter emnet og ikke alt annet. 

PÃ¥inter skrev (43 minutter siden):

Hadde du lest bibelen så kunne du også ha sagt at gud er omnibenevolent

Og hadde du lest bibelen så hadde du visst at guden som kalles gud med jevne mellomrom beskrives som omnipotent. Vil du benekte det ?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Å da innbefatter det omnibenevolent, vil du benekte det?

Nei, men denne guden er fremdeles omnipotent og er fremdeles den som er ansvarlig, det er ingen frihet for oss mennesker om vi er skapt av en gud som vet alt som har skjedd og som vil skje, om det var noe som helst logikk i dette så burde judas være en av de største i kristendommen, ikke en jævla quisling. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Nei, men denne guden er fremdeles omnipotent og er fremdeles den som er ansvarlig, det er ingen frihet for oss mennesker om vi er skapt av en gud som vet alt som har skjedd og som vil skje, om det var noe som helst logikk i dette så burde judas være en av de største i kristendommen, ikke en jævla quisling. 

Godt poeng. En allvitende gud, som ønsket at alt dette skulle skje, Jesus i døden for mennesket, bruker judas som tilrettelegger for at alt dette kan og skal skje, og så ender man opp med å la ham ta livet sitt på to forskjellige måter og for all tid bli fordømt som forræder. Judas hadde jo ikke fri vilje, han gjennomførte kun det som allerede var forutbestemt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ribo skrev (21 timer siden):
Jobs skrev (På 13.12.2024 den 8:23 PM):

Anbefaler alle og se hele denne snuten ,og det er mange som har hatt slike opplevelser ved nær døden .Hun så Jesus som kommer snart tilbake .Frelse for alle som vil.

Han skulle komme tilbake mens disiplene levde.

Bra kommentar. Du tenker kanskje på denne?
Matteus 16:28:
«Sannelig, jeg sier dere: Det er noen av dem som står her, som ikke skal smake døden før de ser Menneskesønnen komme i sitt rike.»

Mange tenker at Jesus med dette snakker om det som skjer i neste vers, der det usynlige Guds rike blir synlig for disiplene oppe på fjellet. Der også Moses og Elia (døde mennesker) trer synlig fram.

Det er spennende å tenke på Jesu gjenkomst og de siste tider, men det er ikke der det begynner. Det starter med tanken om at det finnes en Gud, den eneste og høyeste. Som trer synlig fram gjennom Jesus - en historisk person som har levd her på jorden. Jesus blir henrettet på et kors. Og så kommer spørsmålet der vi må velge om vi vil tro eller ikke.

Stod Jesus opp fra døden?

Lenke til kommentar
cuberen skrev (10 timer siden):

Selvom vi alle må tolke, så vil jeg si at dette ikke kan stemme i de Nye Testamentlige tekster, om en er villig til å se i ny testamentlig sammenheng.
Menneske trenger å "fødes på ny for å komme inn i Guds rike" (Joh evg 3:3,5)

Det stemmer helt fint, det er det som kalles for "oppstandelsen fra de døde" sammen med en forvandling (1.Kor.15.42-57) Dette skjer på den siste dag (Joh.6.38-40)

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (10 minutter siden):

Det er spennende å tenke på Jesu gjenkomst og de siste tider, men det er ikke der det begynner. Det starter med tanken om at det finnes en Gud, den eneste og høyeste. Som trer synlig fram gjennom Jesus - en historisk person som har levd her på jorden. Jesus blir henrettet på et kors. Og så kommer spørsmålet der vi må velge om vi vil tro eller ikke.

Jesu gjenkomst, hva tenker du han vil komme for da? Eller hva gjorde han ved sitt første komme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...