Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

agvg skrev (15 minutter siden):

Men hver gang noen kommer og prøver og snakke med meg om frelse gjøre jeg alt jeg kan for og så tvil i vrangforestillingen. Mange lar seg påvirke av og påpeke hvor mange logiske brister det er i eventyret.

Jeg prøver absolutt ikke å prøve å "frelse" noen, altså. Prøver bare å åpne opp for samhold i stedet for splittelse og konflikt, og kommunikasjon er det beste man kan ha for å få det til; sammen ❤️

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er alle disse tre ørkenreligionene ett apparat for og kontrollere menneskene, når det kom til kristendommen så passet den som hånd i hanske for makthaverne, Gud var så svak at han måtte ha ett enormt maktapparatet for og kontrollere de som måtte tro på ham enten de ville eller ikke, ville de ikke ble de torturert, brent levende eller utsatt for all verdens urett.

Du skal ikke så veldig langt bak i tid før norske prester også var en maktperson som med letthet kunne ødelegge folks liv igjenom sosial straff. Synderne måtte jo straffes, gud fikk det ikke til så presten måtte bli den utførende...

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (14 minutter siden):

Den første tolkningen kan de fleste være enig i, men og forstå hvorfor, tanken bak, hva målet er samt sette onde handlinger i den tiden de ble utført og sosialt akseptert er ganske omfattende og interessant.

Nå tror jeg ikke på noen gud og anser all religion som en psykisk vrangforestilling. Den kristne Gud gjør absolutt ingenting for og overbevise noen om sin eksistens, i likhet med alle andre guder.

Når heksene ble brent på bålet greide han ikke engang og gjøre brenselet rått så det ikke brant... Allmektig er han jo....

Jeg skjønner hva du tenker; har vært der selv. Men om man kan slutte å tro på at det er en Gud da, slik man i alle de år har forestilt seg at Gud er eller skal være. Da kunne DU vært Gud, og grepet inn, og forhindret brenning av hekser på bål 🙏🏻❤️

Lenke til kommentar
Martemor skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver absolutt ikke å prøve å "frelse" noen, altså. Prøver bare å åpne opp for samhold i stedet for splittelse og konflikt, og kommunikasjon er det beste man kan ha for å få det til; sammen ❤️

Jeg elsker Jehovas vitne, har tonnevis av bøker, har blitt kjeftet på av øvrigheta fordi jeg greide og undergrave troen hos de medlemmene som ikke var helt hjernevasket.

Fikk en av de til og innrømme at det hang jo ikke på greip, det ble overhørt og sur kjærring kom og ga meg inn. Når jeg kom hjem fra butikken lå det sikkert 20 bøker på trammen ;)

Lenke til kommentar
Martemor skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner hva du tenker; har vært der selv. Men om man kan slutte å tro på at det er en Gud da, slik man i alle de år har forestilt seg at Gud er eller skal være. Da kunne DU vært Gud, og grepet inn, og forhindret brenning av hekser på bål 🙏🏻❤️

Jo, men hvorfor grep ikke denne guden inn?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (På 11.12.2024 den 9:17 PM):

Poenget er ikke å kritisere evolusjonsteorien, dette fins det en tråd for under tema Naturvitenskap, der den hører hjemme.

Ikke for å kritisere overskriften din, men Jesus døde vitterlig halvannet tusen år før Darwin. Riktignok stod han -ifølge sagnet- opp fra de døde, men kun for å reise til sin far i himmelen.

Darwin etterlot verdens mest robuste og resiliente vitenskapelige teori. Jesus etterlot et sagn.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Regnet med det.

Alle er relativt enige om ondskap i Norge, men fenomenet er jo veldig interessant, ondskapen kirken har bedrevet i tusen år er jo på høyde med de to nevnte herrer. Enda så står folk og hyller paven, han representerer jo ett av de mektigste og ondeste greinene av kristendommen, ingen ser noe problem med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi DU er gud. Vi er alle det. Alle har vi makt til å endre på noe, problemet er at svært få gjør en dritt for å endre på noe som helst 🤷🏼‍♀️

Ergo finnes jo ikke Gud som en makt.

Da får vi snakke om individets moral eller mangel på sådann.

Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Alle er relativt enige om ondskap i Norge, men fenomenet er jo veldig interessant, ondskapen kirken har bedrevet i tusen år er jo på høyde med de to nevnte herrer. Enda så står folk og hyller paven, han representerer jo ett av de mektigste og ondeste greinene av kristendommen, ingen ser noe problem med det.

Fint at du observerer hva andre gjør, men prøv å gjør deg opp en mening selv, å ikke vær redd for hva andre skal tenke om deg når du finner ut hva du selv mener. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (2 minutter siden):

Ergo finnes jo ikke Gud som en makt.

Da får vi snakke om individets moral eller mangel på sådann.

Og jeg har lest Bibelen og Koranen; begge har ledetråder som fører til at man blir et takknemlig, ydmykt og godt individ 💞 Problemet er når alt overtenkes til noe helt annet.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (6 minutter siden):

Ikke for å kritisere overskriften din, men Jesus døde vitterlig halvannet tusen år før Darwin. Riktignok stod han -ifølge sagnet- opp fra de døde, men kun for å reise til sin far i himmelen.

Darwin etterlot verdens mest robuste og resiliente vitenskapelige teori. Jesus etterlot et sagn.

Bra kommentar. Jeg vil også anerkjenne Darwin for det han gjorde. Men jeg synes overskriften fanger akkurat det jeg ønsker å diskutere. Er det sant eller er det en løgn? Da diskuterer vi tro, og ikke naturvitenskap.

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Fint at du observerer hva andre gjør, men prøv å gjør deg opp en mening selv, å ikke vær redd for hva andre skal tenke om deg når du finner ut hva du selv mener. 

Jeg forstår ikke religion, har aldri greid og forstå behovet for noen gud eller noe annet som skal definere meg gjenom at jeg underkaster meg ett tankesystem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Martemor skrev (1 minutt siden):

Og jeg har lest Bibelen og Koranen; begge har ledetråder som fører til at man blir et takknemlig, ydmykt og godt individ 💞 Problemet er når alt overtenkes til noe helt annet.

Hvorfor trenger du og lese det for og bli det mennesket du ønsker og være? Begge disse bøkene er jo designet for og kontrollere samfunnet og individene, de er ett maktinstrument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke religion, har aldri greid og forstå behovet for noen gud eller noe annet som skal definere meg gjenom at jeg underkaster meg ett tankesystem.

Men greier du å forstå at andre ikke har det på samme måte, så har du jo funnet fasiten 🙏🏻

Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Hvorfor trenger du og lese det for og bli det mennesket du ønsker og være? Begge disse bøkene er jo designet for og kontrollere samfunnet og individene, de er ett maktinstrument.

Det er jo gjerne derfor man leser de; for å forstå 🤔

Lenke til kommentar

Men greier du å forstå at andre ikke har det på samme måte, så har du jo funnet fasiten 🙏🏻

Men hvorfor forstår ikke folk at de blir manipulert av maktmennesker i religionens navn? Se blir ledet under trusselen av Guds straff, noen forteller de at de kommer til og bli straffet hvis de ikke gjør som jeg sier. Det finnes ingen logikk i noe av det, folk skal bare akseptere og si ja og amen.

Lenke til kommentar
agvg skrev (2 minutter siden):

Jeg "måtte" i barnehage, "måtte" på grunnskole/ungdomsskole/videregående skole, "måtte" få meg jobb, "måtte" ta førerkort, "måtte" få meg leilighet, "måtte" få meg partner og barn. Indoktrineringen bare fortsetter; og det er ikke på grunn av religion eller evolusjon. Det er på grunn av tradisjoner, og det å tviholde på de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...