Wall Dorf Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): For mange født inn sekter som f.eks jehovas vitner så er jo ikke det helt sant, det er fullt mulig å påtvinge noen sin egen tro. Om man tror på noe pga hjernevask så er det jo ikke egentlig frivillig lenger, er du ikke enig ? Vel, sånn er jo bare verden med barneoppdragelse og også tro, ikke alt står bra til noen steder. Så jeg er helt enig med deg i det. Jeg er ikke enig med en eneste menighet som forkynner noe som ikke står i skriften og kan bevises ut fra den. skaftetryne32 skrev (17 minutter siden): Det dog velkjent at bare kristendommen alene antageligvis har flere hundre millioner troende, det er ikke avhengig av noen forståelse. Mange er vel også analfabeter, men så lenge de har det bra med seg selv og ikke prakker sin tro på andre så gjør det ikke meg noe. skaftetryne32 skrev (22 minutter siden): Dette ? 👇 er fra 2.mos.20.6 ? Fra evighet til evighet finner du her : Salm. 41.14 / 90.2 /103.17 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar skaftetryne32 skrev (1 time siden): kan måle mengdene med de rette kjemikalier i blodet tipper jeg. Kanskje lurt å ta med kjemisettet/legen og laboratoriet neste gang man skal på date, for å finne ut om kjærligheten er ekte😉? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar PÃ¥inter skrev (1 time siden): Kanskje lurt å ta med kjemisettet/legen og laboratoriet neste gang man skal på date, for å finne ut om kjærligheten er ekte😉? Med tanke på at 30-50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, så er det kanskje ikke en dum tanke? 😅 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Baranladion skrev (2 timer siden): Med tanke på at 30-50% av alle ekteskap ender i skilsmisse, Hadde folk søkt hjelp i tide, kunne mange ekteskap vært reddet. 🙂 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Subara skrev (17 timer siden): Intervju med Oslos nye biskop Sunniva Gylver: https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/nybiskop?fbclid=IwY2xjawIpMvRleHRuA2FlbQIxMAABHRrDIDlPlsEYGZIjeHBPgTVcn4ppF1lJzyopyPcqbFxCIU7O0ftTCIQ0fg_aem_Tpt6vBnCcVFIo16YCuC4hA Den nye biskopen virker å være en klok kvinne med mye livserfaring. Selvfølgelig kunne ikke de «rett-troende» akseptere at hun skrev bok sammen med en muslim. Det strider jo mot 1.bud, selve grunnfjellet i mange religioner. Et konfliktskapende og ekskluderende grunnfjell som er årsaken til altfor mange blodige konflikter. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar Nå har vi pratet mye om mange ting her. Jeg har ting jeg ikke har svart på. Noe vil jeg komme tilbake til. Elles tenker jeg at noen ganger er det riktige svaret: Jeg vet ikke. Kritisk tenkning handler i høy grad om å stille spørsmål. For å bryte formen litt, stiller jeg derfor tre spørsmål. Jeg ønsker svar fra alle. A. Hvorfor er det så mye urettferdighet, egoisme og lidelse i verden? B. Hvorfor strever mennesker med å leve opp til sine egne moralske standarder? C. Hvorfor ser det ut til at alle samfunn sliter med de samme problemene – korrupsjon, splittelse, vold, bedrag og ødelagte relasjoner? Jeg ønsker å få vite hva du mener selv. Ikke hva du tror jeg mener. Men still gjerne spørsmål om hva andre mener. Svaret du da får kan hjelpe både deg og den som svarer å finne ut hva personen mener. La oss speile oss i andre sine svar og reflektere over oss selv. Det gir oss - ja jeg inkluderer i høy grad meg selv - bedre selvinnsikt. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Vokteren skrev (58 minutter siden): Den nye biskopen virker å være en klok kvinne med mye livserfaring. Ja, hun virker oppegående. Sitat: – Når folk spør meg hvordan du kan tro på Gud i 2025, så spør jeg tilbake: «Men har du noen gang fått spørsmålet om hvordan du kan la være å tro på Gud i 2025?». Så langt har ingen av de spurte fått det. – Jeg ser ikke noen motsetning mellom tro og vitenskap. Jeg tenker at vitenskapen og troen svarer på litt ulike spørsmål, og at tro på sitt beste nettopp utvider virkeligheten. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Kjell Sande skrev (2 minutter siden): A. Hvorfor er det så mye urettferdighet, egoisme og lidelse i verden? Mye av svaret er nevnt i spørsmålet ditt, egoisme. Kjell Sande skrev (4 minutter siden): C. Hvorfor ser det ut til at alle samfunn sliter med de samme problemene – korrupsjon, splittelse, vold, bedrag og ødelagte relasjoner? Samme svar som A, så enkelt og komplisert er det faktisk. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Kjell Sande skrev (6 minutter siden): Nå har vi pratet mye om mange ting her. Jeg har ting jeg ikke har svart på. Noe vil jeg komme tilbake til. Elles tenker jeg at noen ganger er det riktige svaret: Jeg vet ikke. Kritisk tenkning handler i høy grad om å stille spørsmål. For å bryte formen litt, stiller jeg derfor tre spørsmål. Jeg ønsker svar fra alle. A. Hvorfor er det så mye urettferdighet, egoisme og lidelse i verden? B. Hvorfor strever mennesker med å leve opp til sine egne moralske standarder? C. Hvorfor ser det ut til at alle samfunn sliter med de samme problemene – korrupsjon, splittelse, vold, bedrag og ødelagte relasjoner? Jeg ønsker å få vite hva du mener selv. Ikke hva du tror jeg mener. Men still gjerne spørsmål om hva andre mener. Svaret du da får kan hjelpe både deg og den som svarer å finne ut hva personen mener. La oss speile oss i andre sine svar og reflektere over oss selv. Det gir oss - ja jeg inkluderer i høy grad meg selv - bedre selvinnsikt. Mye av menneskets natur handler tydeligvis om primitiv makt, økonomi, egoisme, dominans og ekspansjon. Noen bruker religion som et kynisk verktøy for å oppnå disse «godene», mens de fleste heldigvis er «vingeklippet» av demokratiets og verdenssamfunnets spilleregler. Nå er dessverre flere av de regulerende og konfliktdempende mekanismene satt ut av spill for en periode. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar (endret) Kjell Sande skrev (19 minutter siden): A. Hvorfor er det så mye urettferdighet, egoisme og lidelse i verden? Fordi verden ikke er laget med en overordnet plan, men liv har oppstått av seg selv og utviklet seg basert på evolusjon. Liv vil da helt naturlig finne mange former, bl.a. det å drepe annet liv for mat, eller å stjele andres ressurser. Kjell Sande skrev (19 minutter siden): B. Hvorfor strever mennesker med å leve opp til sine egne moralske standarder? Fordi de moralske standardene til dels går direkte i mot det som gagner den enkelte (i hvert fall på kort sikt) , og dermed noen ganger medfører direkte ulempe å følge. Kjell Sande skrev (19 minutter siden): C. Hvorfor ser det ut til at alle samfunn sliter med de samme problemene – korrupsjon, splittelse, vold, bedrag og ødelagte relasjoner? Fordi alle samfunn består av mennesker. Endret 25. februar av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar Vokteren skrev (3 minutter siden): Mye av menneskets natur handler tydeligvis om primitiv makt, økonomi, egoisme, dominans og ekspansjon. Noen bruker religion som et kynisk verktøy for å oppnå disse «godene», mens de fleste heldigvis er «vingeklippet» av demokratiets og verdenssamfunnets spilleregler. Nå er dessverre flere av de regulerende og konfliktdempende mekanismene satt ut av spill for en periode. Fint at du ser det samme som meg. Hva mener du med demokratiets og verdenssamfunnet spilleregler? For eksempel FN og menneskerettighets erklæringene? Hva med alle ikke-demokratiske land? Og land der det er stor indre splittelse? Hva med kultur, tradisjon og familie? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar (endret) PÃ¥inter skrev (16 timer siden): Kanskje lurt å ta med kjemisettet/legen og laboratoriet neste gang man skal på date, for å finne ut om kjærligheten er ekte😉? Det er neppe nødvendig da den følelsen av dopamin som strømmer gjennom kroppen er ganske velkjent vil jeg påstå, vil man sørge for at daten ikke kjenner på den rusen så er det klart kjemisettet vil i de fleste tilfeller gjøre den jobben for deg 😉 Kjell Sande skrev (25 minutter siden): A. Hvorfor er det så mye urettferdighet, egoisme og lidelse i verden? Fordi det er egoisme så er det urettferdighet som igjen gir lidelse. Kjell Sande skrev (25 minutter siden): B. Hvorfor strever mennesker med å leve opp til sine egne moralske standarder? Er dette fakta ? Har du dokumentasjon på at mennesker strever med å leve opp til sine egne moralske standarder ? Eller bare en følelse e.l ? Kjell Sande skrev (25 minutter siden): C. Hvorfor ser det ut til at alle samfunn sliter med de samme problemene – korrupsjon, splittelse, vold, bedrag og ødelagte relasjoner? Vel alle sliter med det, til en viss grad, men det er jo veldig varierende, om jeg skulle gi en kort en forklaring så er det jo vanskelig å komme vekk fra at vi er lite annet enn hårløse aper, hadde vi vært disse perfekte guds skapte vesenene du snakker om så kanskje vi ikke hadde hatt disse problemene i alle samfunn, har du tenkt over det ? Sekulære samfunn lider ofte mindre av disse symptomene du lister opp. Endret 25. februar av skaftetryne32 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden): Fordi verden ikke er laget med en overordnet plan, men liv har oppstått av seg selv og utviklet seg basert på evolusjon. Liv vil da helt naturlig finne mange former, bl.a. det å drepe annet liv for mat, eller å stjele andres ressurser. Fordi de moralske standardene til dels går direkte i mot det som gagner den enkelte (i hvert fall på kort sikt) , og dermed noen ganger medfører direkte ulempe å følge. Fordi alle samfunn består av mennesker. Interessante svar. Du har forstått oppgaven. Hvordan tenker du at vi kan løse, eller i alle fall minimere disse tre kategoriene av problemer? Fins det en felles vei vi kan gå? Eller fornuftige regelsett vi kan innføre? Hvem bør utøve makt? Skal vi ha straff? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Kjell Sande skrev (30 minutter siden): B. Hvorfor strever mennesker med å leve opp til sine egne moralske standarder? Er dette fakta ? Har du dokumentasjon på at mennesker strever med å leve opp til sine egne moralske standarder ? Eller bare en følelse e.l ? Takk for gode svar. Før jeg kommenterer generelt, må jeg ta tak i denne. Jeg har en litt morsom, men også beskrivende kommentar: Det er kun ærlige mennesker som sliter med å leve opp til sine egne moralske standarder - men alle kan se hva man holder på med om man er ærlig eller ikke. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Kjell Sande skrev (3 minutter siden): Det er kun ærlige mennesker som sliter med å leve opp til sine egne moralske standarder Nå er det jo også sagt at alle forteller hvite løgner en sjelden gang i blant, eksisterer det virkelige ærlige mennesker, kanskje noen få, kanskje de fleste, men enkelte vil påstå det er like sjeldent som to like snøflak, skal vi basere tallene på våre prester og politikere så har vi et problem med ærlighet i samfunnet. Noen vi påstå at en løgn fortalt mange nok ganger til mange nok mennesker gjør det til en sannhet. Kjell Sande skrev (8 minutter siden): men alle kan se hva man holder på med om man er ærlig eller ikke. Jeg tror de færreste faktisk ser hva som skjer i skyggene, de har ingen anelse om hvor mye faenskap som foregår rett foran trynet deres, og de fleste er så misinformert at de antageligvis vil stemme for å opprettholde faenskapen. 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar skaftetryne32 skrev (26 minutter siden): Nå er det jo også sagt at alle forteller hvite løgner en sjelden gang i blant, eksisterer det virkelige ærlige mennesker, kanskje noen få, kanskje de fleste, men enkelte vil påstå det er like sjeldent som to like snøflak, skal vi basere tallene på våre prester og politikere så har vi et problem med ærlighet i samfunnet. Noen vi påstå at en løgn fortalt mange nok ganger til mange nok mennesker gjør det til en sannhet. Jeg tror de færreste faktisk ser hva som skjer i skyggene, de har ingen anelse om hvor mye faenskap som foregår rett foran trynet deres, og de fleste er så misinformert at de antageligvis vil stemme for å opprettholde faenskapen. Du er inne på noe her. Men hva tenker du vi kan gjøre for at situasjonen skal bli bedre på disse områdene? Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar PÃ¥inter skrev (1 time siden): Mye av svaret er nevnt i spørsmålet ditt, egoisme. Samme svar som A, så enkelt og komplisert er det faktisk. Hva tenker du vi kan gjøre for å bedre situasjonen? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Kjell Sande skrev (3 minutter siden): Du er inne på noe her. Men hva tenker du vi kan gjøre for at situasjonen skal bli bedre på disse områdene? Spørs hva du mener, er hvite løgner egentlig et problem, eller en løsning ? Når det kommer til vold, korrupsjon, og ødelagte relasjoner så mener jeg at vi bør regulere en rekke med nå ulovlige rusmidler, jeg ser ingen grunn til overlate et så enormt svart marked til kriminelle, det samme med prostitusjon det bør reguleres, tror du det ville hjulpet på noe av problemet ? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar (endret) Kjell Sande skrev (1 time siden): Fins det en felles vei vi kan gå? Eller fornuftige regelsett vi kan innføre? Hvem bør utøve makt? Skal vi ha straff? Vi har utviklet fornuftige regelsett og fornuftige måter å utøve makten og straff på, som er i stadig endring. At dette er i endring ser jeg på som en nødvendighet, og er fordelaktig ovenfor religiøse dogmer som bokstavelig talt er hugget i stein. Kjell Sande skrev (19 minutter siden): Hva tenker du vi kan gjøre for å bedre situasjonen? Egoisme er ekstremt viktig for vår overlevelse. Jeg vil faktisk være så fremme i skoa og si at dersom vi fjernet egoisme fra menneskeheten så hadde vi havnet i enorme problemer. Vi trenger en fornuftig grad av egoisme, men vi kan ikke ha som mål å fjerne den helt, jeg kan se for meg at kjærlighet feks da må vike, så sant man ikke mener at det faktisk er mulig å elske ett barn på andre siden av jorden like høyt som sitt eget barn. Endret 25. februar av Baranladion Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Kjell Sande skrev (2 timer siden): Nå har vi pratet mye om mange ting her. Jeg har ting jeg ikke har svart på. Noe vil jeg komme tilbake til. Elles tenker jeg at noen ganger er det riktige svaret: Jeg vet ikke. Kritisk tenkning handler i høy grad om å stille spørsmål. For å bryte formen litt, stiller jeg derfor tre spørsmål. Jeg ønsker svar fra alle. A. Hvorfor er det så mye urettferdighet, egoisme og lidelse i verden? B. Hvorfor strever mennesker med å leve opp til sine egne moralske standarder? C. Hvorfor ser det ut til at alle samfunn sliter med de samme problemene – korrupsjon, splittelse, vold, bedrag og ødelagte relasjoner? Jeg ønsker å få vite hva du mener selv. Ikke hva du tror jeg mener. Men still gjerne spørsmål om hva andre mener. Svaret du da får kan hjelpe både deg og den som svarer å finne ut hva personen mener. La oss speile oss i andre sine svar og reflektere over oss selv. Det gir oss - ja jeg inkluderer i høy grad meg selv - bedre selvinnsikt. A - B og C henger i grunnen sammen med hverandre De fleste vil nok svare at slik har det vært fra begynnelsen av... jeg kjenner ikke begynnelsen. Det jeg kan si er at det er større sjanser for å bli frastjålet en ubevoktet koffert i en by med masse mennesker nå, enn for 60 år siden. Folk hadde dårligere råd før enn nå, så en skulle tro at det med å stjele fra andre skulle blitt redusert i takt med bedre økonomi, men det motsatte har skjedd. Så da er det bare å lese fra 2.Tim.3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå