Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (13 timer siden):

Ja, det skjer mye underlige ting nå i disse dager, så du har et godt poeng til det. Vet ikke helt om dette skal gå i faktaboksen eller ikke...

Putin hevder han har et oppdrag fra Gud | ABC Nyheter 

Bare enda ett av mange eksempler hvor maktmennesker bruker religion for å legitimere og rettferdiggjøre egne overgrep.
Så vidt meg bekjent krever også den russisk-ortodokse kirken at man ikke skal drepe.
Det er åpenbart at Putin misbruker mantraet om at man ikke skal ha andre guder enn meg.

Det burde være straffbart å blande religion, politikk og krig på denne blasfemiske måten…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (3 timer siden):

Det burde være straffbart å blande religion, politikk og krig på denne blasfemiske måten…

Der er du inne på noe. Og det er heller ikke bibelens feil at mennesker bruker gud som unnskyldning for egne onde handlinger. 

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Og det er heller ikke bibelens feil at mennesker bruker gud som unnskyldning for egne onde handlinger. 

Når bibelen strengt tatt inspirer er til onde handlinger så er jo det et problem med teksten, jeg har aldri sett noen ty til vold med kardemommeloven som begrunnelse, det er ganske standard med de abrahamittiske religioner sine såkalte hellige tekster, gaza, the troubles, ww2, celtic vs rangers eksemplene er mange. 

Og om påstanden fra abrahamittisk/kristen religion er at mennesket er skapt i guds bilde så er det klart da er denne guden sin psyke antageligvis ikke helt god, vi er tross alt bare noen vettlause psykotiske hårløse aper, om det er sånn vi er skapt, så er det klart det er skaperen sin feil. Om ford bygger en bil som eksploderer nøyaktig etter 100 km kjørt så er det åpenbart et problem med produktet, og de som lagde produktet fra start til slutt er de som får skylden, naturlig nok.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 timer siden):

Bare enda ett av mange eksempler hvor maktmennesker bruker religion for å legitimere og rettferdiggjøre egne overgrep.
Så vidt meg bekjent krever også den russisk-ortodokse kirken at man ikke skal drepe.
Det er åpenbart at Putin misbruker mantraet om at man ikke skal ha andre guder enn meg.

Ja, jeg nevnte ordet maktmennesker i dagliglivet vårt i en kommentar til deg på forrige side da du mente at maktmennesker hadde skrevet Skriftene og vevd «du skal ikke ha andre guder enn meg» for å skape seg en maktbase, men det blir jo feil i denne sammenhengen. Det skremmer jo ikke disse som ikke lar seg skremme, og advarslene i Skriftene er ikke bare der for å skape frykt for lekfolket, men varsle om maktmenneskene vi har i blant oss og ikke får gjort noe med. Jeg er kjent med en profeti om fergemannen (Karon) som frakter sjeler over Styx – det eneste som er å si om sistnevnte maktmenneske. Karon – Wikipedia
(Se utvikling: Ferjemannen er òg skildra som ein ein demon med venger og ein dobbel hamar som våpen. Etterkvart vart han sett på som ein dødsengel, og i gresk folketru lever han vidare den dag i dag som dødsengel Charos eller Charontas.

Senere vil en keiseren med stavelsen – Fønix dukke opp Føniks – Store norske leksikon

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Mulig det, men du gjentar bare det samme mantraet ditt for `nte gang.

Og du svarer som vanlig med noe meningsløst svada, og du har gjentatt ditt mantra* like mange ganger, men hva med å faktisk debattere litt ? Hva med å komme med noen argumenter i stedet for dette tullet 👇?

PÃ¥inter skrev (18 minutter siden):

Du får sette igang prosessen med å forby bibelen, det har blitt forsøkt før. 

*👇 Ett stykk ofte gjentatt mantra, men aldri argumentert for. 

PÃ¥inter skrev (39 minutter siden):

Og det er heller ikke bibelens feil at mennesker bruker gud som unnskyldning for egne onde handlinger. 

Jeg har gitt argumenter, du svarer med, ja nettopp 👇

PÃ¥inter skrev (20 minutter siden):

Du får sette igang prosessen med å forby bibelen, det har blitt forsøkt før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (28 minutter siden):

Når bibelen strengt tatt inspirer er til onde handlinger så er jo det et problem med teksten

skaftetryne32 skrev (29 minutter siden):

det er ganske standard med de abrahamittiske religioner sine såkalte hellige tekster, gaza, the troubles, ww2, celtic vs rangers eksemplene er mange. 

skaftetryne32 skrev (30 minutter siden):

vi er tross alt bare noen vettlause psykotiske hårløse aper, om det er sånn vi er skapt, så er det klart det er skaperen sin feil

skaftetryne32 skrev (30 minutter siden):

og de som lagde produktet fra start til slutt er de som får skylden, naturlig nok.  

Å ditt forslag til en løsning på problemet er?

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Bytte nick til trådstenger.

Hva er løsningen på problemet Bibelen @skaftetryne32 , skrive den om så den er spiselig for enkelte?

edit: vel?

Jeg skal ikke svare andre, men for min del mener jeg løsningen er akkurat det som @skaftetryne32 holder på med: å kritisere Bibelen for all ondskapen som finnes i den og som inspirerer folk til ondskap. 

Jeg ønsker ikke å forby den, og synes det er meningsløst å skrive den om, men religionskritikk har vært med på å forbedre samfunnet vårt, og er fortsatt viktig. 

Bare for å være klar: Bibelen inneholder selvsagt også gode ting, og de er verdt å framheve, men å late som om det kun er gode ting, slik noen her gjør, fortjener kritikk. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Bytte nick til trådstenger.

Hva er løsningen på problemet Bibelen @skaftetryne32 , skrive den om så den er spiselig for enkelte?

edit: vel?

Hva med å behandle, bruke og omtale Bibelen, Koranen mfl for hva de egentlig er ?

En brokete samling historier sterkt preget av datidens kunnskapsnivå, overtro og samfunnsmodell.
Og ikke som et ufravikelig sannhetsvitne og en lærebok som må tolkes til latterlige nivåer for å få den til å stemme med dagens virkelighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Du burde ikke anta hva @skaftetryne32 mener

Litt vanskelig å vite da klartekst ikke blir brukt, da er tolkning ofte en løsning.

Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

uansett er det en løsning som har vært brukt med stort hell (i deler av verden) fra opplysningstiden og framover. 

Så bra, da venter iallefall jeg i spenning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...