Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

I hvert fall ikke fra Bibelens gud, som jo er et umoralsk monster. 

Jeg har svart deg to ganger på dette allerede, uten at jeg kan se at du har svart meg, men kan gjenta igjen: 

Mennesker som andre flokkdyr er avhengig av empati og samarbeide for å lykkes, så da har slike egenskaper blitt selektert for av evolusjonen, og det er der vi da har moralen fra. 

Her må du modifisere deg litt. Det hersker ingen enighet om at flokkdyr har utviklet moral. Her er ti personer som mener at moral stammer fra den judeo-kristne arven:
1. Tom Holland
2. C.S. Lewis
3. William Lane Craig
4. Alvin Platinga
5. Jordan Peterson
6. Jurgen Habermas
7. Rodney Stark
8. Os Guinness
9. C.K. Chesterton
10. David Bentley Hart

Dine tilhengere er:
1. Richard Dawkins
2. E.O. Wilson
3. Steven Pinker
4. Frans de Waal
5. Peter Singer
6. Sam Harris
7. Michael Shermer
8. Jonathan Haidt
9. Christopher Boehm
10. Daniel Dennett

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Mening forutsetter et tenkende vesen som tillegger det mening, og er derfor rent subjektivt. 

For meg er meningen å leve det jeg synes er et godt liv, for meg selv, de som er rundt meg, og kloden generelt. 

Hva mener du? 

Nettopp. Det du sier er at ateismen ikke alltid lykkes i å forene en hel gruppe med tanke på å jobbe for samme mål. Det finnes ingen overordnede mål. Noe som kan være en trussel både for et samfunn, og et område som forskning for eksempel. Hvilke etiske regler skal vi ha for bioforskningen? 

Nå vet jeg at du er et godt menneske, så jeg vil ikke overdrive dette punktet. Men ja, jeg mener at meningen med livet er å finne sin oppgave i livet. Jeg tror ikke på "skjebnen" men at det fins en plan for hvert eneste menneske. En plan som er viktigere enn livsnytelse og karriere. I vår vestlige verden er det lett å havne i den materialistiske fellen. De skjønner sikkert hva jeg mener om jeg hinter til lignelsen om såmannen i Matteus evangelium kapittel 13. "Rikdommens bedrag" i vers 22.

Jeg tror faktisk at vi kunne vært ganske enige om mye vi synes er viktig i dette livet. Mitt motto er: "Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdighet - de skal bli mettet."

Til slutt- har du en referanse for dette utsagnet: "Mennesker som andre flokkdyr er avhengig av empati og samarbeide for å lykkes, så da har slike egenskaper blitt selektert for av evolusjonen, og det er der vi da har moralen fra."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Jeg håper du er ironisk.
Du kan da ikke la ‘en person på internett i en diskusjonstråd diktere hva du skal mene eller uttale deg om. Luft tankene dine og si det du mener, kanskje flere tør å si meningen tross uhøflig motargumenter.

Det er nok av beviser for en skaper på denne kloden, i alle skapninger.

Et lite eksempel her:

Dung Beetles Use the Milky Way for Orientation

Kanskje billen plutselig husket at den stammer fra stjernestøv og fikk hjemlengsel?

Helt rett. Om du hadde sitert resten - ville du sett at det var en retorisk runde uten argumentasjon. En slags politisk krangel.
Jeg har rett - fordi jeg har rett - derfor har jeg alltid rett.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 minutter siden):

Helt rett. Om du hadde sitert resten - ville du sett at det var en retorisk runde uten argumentasjon. En slags politisk krangel.
Jeg har rett - fordi jeg har rett - derfor har jeg alltid rett.

Ja, jeg mente egentlig å sitere den under her.

Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Ok fair enough. Da er vi ferdig med Gud.

Da spør vi heller?

Hvor henter vi vår moral fra?

Hva er meningen med livet?

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (5 timer siden):

Jeg forholder meg til virkeligheten og alt det som kan observeres og testes for, du forholder deg til historien om en usynlig fantasifigur ene og alene fordi du er 100% overbevist uten god grunn om at "slik er det".

Hva er det egentlig vi skal diskutere? Det er ikke mer å diskutere når premisset er som det er. Du har ingenting å tilby i diskusjonen, annet enn å forsøke å dra flere med deg ned i den religiøse søla.

Nei jeg ønsker å dra folk opp av den håpløse gjørmen der man kun tror at den naturlige verden eksisterer, der man risikerer å miste håpet når livet butter imot, når man risikerer å miste gleden og ikke klarer å beundre alt det vakre i naturen lenger.

Det er like sannsynlig at Gud finnes som at Gud ikke finnes. Ja for meg er det overveldende sannsynlig at Gud finnes. Tro er full visshet. Den som tenker må tro var det en som sa. 

Hvordan observerer og tester du at dine venner forteller deg sannheten? 

Om Gud finnes. Hvilke spor har gitt oss slik at vi skal kunne se at han eksisterer? Hva skal til for at du ville tro på Gud? Hvilke observasjoner og tester ville overbevise deg?

Lenke til kommentar
simalarion skrev (5 timer siden):

Det er virkelig u-endelige eksempler på handlinger som ikke gir mening i det Gamle Testamentet, nøye beskrivelser Gud gir til Moses som heller ikke gir mening ang hvordan poengløse ritualer må bygges å gjennomføres, men du kan jo starte med å forklare denne evige offringen Aron må utføre fra sin Tabernakle (Telt) i bunnen av Sinai fjellet...

Her beskriver Gud nøye hvordan Tarmer må kuttes ut å stekes (det er Veldig mange forkjellige grunner man må ofre for, så her kan man snakke flere tusen Dyr om dagen) hvordan Aron videre må smøre blodet på sine ben å ansikt, om Duer ofres hvordan hodet må vries av å blodet sprutes rundt på Alteret... Hvordan tror du alt ville sett ut om dette faktisk ble utført?, det lå vell opp mot 600 000 (MENN vell å merke, Feminisme er det ikke mye av) isralitter i Telt rundt Tabernakle der Aron holdt til...   Det er videre slik at Gud helst vill ha Perfekt Okser helt uten synlige skader om du feks har syndet ved å la sæden gå til bakken som Onan (som forøvrig ble drept av Gud for å gjøre det), om du ikke har Okser så om Esler, så kom Geiter  Om du ikke eide noe av dette kunne du ha med en Haug med Duer som Aron da måtte drepe partere å sprute blod rundt... Dette høres jo egentlig mer ut som Djeveldyrkelse, eller?... Alt står i det Gamle tesatmentet + mye myer mer hår-reisende lesning.

Artig at du spør. Jeg har akkurat lest om tabernaklet i andre og tredje mosebok. Ja det startet jo egentlig med at folket fikk Moses sin bror til å lage en gullkalv som folket hylles som sin Gud bare Moses var 40 dager borte for å hente lovtavlene på Sinaifjellet. Lovtavlene ja, de handler jo om noen grunnleggende regler som de fleste mennesker har som sine leveregler. Ja lyge, stjele og myrde. Det som går på Gud og helligdagen er man vel litt mer lunken til, kanskje. 

Men det ligger noe mere bak. Hvilken grusom situasjon verden hadde havnet i på grunn av synd. Fordervelse, korrupsjon og en slags forbannelse. Noe som lignet på istiden heksen i Narnia hadde frembrakt. Ja, så var det et eventyr da...

Men det starter egentlig med. "La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår lignelse." Ja det står faktisk slik i det gamle testamente. Har vi konturen av en fortelling? Om en vei gjennom ondskap til en bedre verden. En framtid der all sorg og sukk er borte. Der lyset skinner og evigheten demrer....

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (4 timer siden):

Hvor henter vi vår moral fra?

Om religion aldri hadde blitt funnet opp, så tror jeg fremdeles velfungerende samfunn hadde utviklet seg til å ha omtrent samme feeling/moral på hva som er rett og galt, som det vi har nå, fordi det er det som fungerer best for vår overlevelse som art. 

Litt som dette sitatet til Ricky Gervais

Sitat

“… Science is constantly proved all the time. You see, if we take something like any fiction, any holy book… and destroyed it, in a thousand years’ time, that wouldn’t come back just as it was. Whereas if we took every science book, and every fact, and destroyed them all, in a thousand years they’d all be back, because all the same tests would [produce] the same result.”

Kjell Sande skrev (4 timer siden):

Hva er meningen med livet?

Hvis meningen med livet skal være å ha et etterliv, så forsvinner for meg meningen med livet... 
Jeg er helt overbevist om at den eneste meningen med livet er å gjøre det meste ut av den på den ufattelige lille tida vi har.  Døden (som er en viktig motivator i all religion) er det jeg er aller minst redd for, en ikke-eksistanse har jeg opplevd i milliarder av år allerede, helt udramatisk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Om religion aldri hadde blitt funnet opp, så tror jeg fremdeles velfungerende samfunn hadde utviklet seg til å ha omtrent samme feeling/moral på hva som er rett og galt, som det vi har nå, fordi det er det som fungerer best for vår overlevelse som art. 

Jeg har let og tenkt over alt du skriver, men velger å kommentere sitatet over. Interessant at du tror. Vitenskapen vet mye - hvorfor. Fordi det er en lovmessighet i naturen. Det trengte ikke å være en lovmessighet i naturen. Men det er det. I hvert fall så langt vi kan tenke, måle og forstå. 

Men hvorfor ble noen mennesker kannibaler? Hvorfor fant noen på at vi er herrer og dere er slaver? Hvem er herrene nå - og hvem er slavene? Hvorfor blir det demokrati i noen land, mens andre har en tendens til å gå i sykluser av diktatur?  

Hva om det fantes en åndelig verden? Hva om hellige bøker kunne inneholde noe informasjon fra andre siden? Hvorfor har vi radioteleskop som lytter etter intelligente signaler fra verdensrommet? Finnes det liv som er annerledes enn her? Er deres vitenskapelige bøker annerledes enn våre? 

Hva er intuisjon? Hva vil det si å få kontakt med sitt egentlige jeg?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (38 minutter siden):

Her må du modifisere deg litt. Det hersker ingen enighet om at flokkdyr har utviklet moral. Her er ti personer som mener at moral stammer fra den judeo-kristne arven:

Å bare liste opp ti personer på hver side er et klassisk eksempel på tankefeilen Appelere til Autoriteter (nr. 2 i den lenkede artikkelen), og noe jeg synes er helt uinteressant.

Sitat

Nettopp. Det du sier er at ateismen ikke alltid lykkes i å forene en hel gruppe med tanke på å jobbe for samme mål. Det finnes ingen overordnede mål.

Det virker som om du har fullstendig misforstått hva ateisme er. Ateisme er å svare nei på spørsmålet om man tror det finnes guder, ikke annet. 

Sitat

Til slutt- har du en referanse for dette utsagnet: "Mennesker som andre flokkdyr er avhengig av empati og samarbeide for å lykkes, så da har slike egenskaper blitt selektert for av evolusjonen, og det er der vi da har moralen fra."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Svarer på det siste sitatet i forrige innlegg her @Kjell Sande, da jeg er på mobil, og den ikke lar meg skrive tekst under sitatet ditt:

Ja, jeg kan gi deg referansen til utsagnet: det kom direkte fra meg. Du sier du tror på evolusjonsteorien (men med noe udefinert mer), og det er i hvert fall åpenbart for meg at flokkdyr ikke ville fungert uten empati og omtanke for andre, og at de som mangler dette ville bli jaget fra flokken og ikke fått spredd sine gener i like stor grad. Er du uenig?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Kjell Sande said:

Nei jeg ønsker å dra folk opp av den håpløse gjørmen der man kun tror at den naturlige verden eksisterer, der man risikerer å miste håpet når livet butter imot, når man risikerer å miste gleden og ikke klarer å beundre alt det vakre i naturen lenger.

Håpløs for deg kanskje som tilsynelatende ikke evner å holde ut med og forstå virkeligheten uten å legge til religion som et filter over det hele. Å se alt gjennom et slikt rosenrødt farget glass kan være fint, men til syvende og sist blir det en sovepute, eller krykke om du vil, som tar fra deg noe vesentlig - din skarpe og kritiske forståelse og sans. Man blir ikke utfordret til å klare seg selv, all den tid man klynger seg til illusjonen om "gud" og hans kjærlighet.

Det er like sannsynlig at Gud finnes som at Gud ikke finnes. Ja for meg er det overveldende sannsynlig at Gud finnes. Tro er full visshet. Den som tenker må tro var det en som sa.

Dette er helt meningsløst fordummende, tror du virkelig det at det er like sannsynlig at gud eksisterer som at han ikke eksisterer? Det er jo på nivå med hvordan et barn tenker. Selvfølgelig er det ikke sannsynlig at gud eksisterer, vi må bare åpne for en teoretisk mulighet for at han kan eksistere.

Det du sier er at "gud kan eksisterer, derfor gud". Hvis det skulle være slik at Gud mest sannsynligvis eksisterer, så kommer han automatisk i konflikt med alle de andre gudene som da også nødvendigvis eksisterer ifølge denne logikken - og hvis det er slik at det er bare "din gud" som eksisterer må man stille seg spørsmålet om hvorfor dette skulle gjelde bare en av tusenvis av guder og ikke alle?

Hvordan observerer og tester du at dine venner forteller deg sannheten? 

Om Gud finnes. Hvilke spor har gitt oss slik at vi skal kunne se at han eksisterer? Hva skal til for at du ville tro på Gud? Hvilke observasjoner og tester ville overbevise deg?

Det er jo helt rart at du tror det er snakk om slike obvservasjoner og tester. Jeg snakker om de observasjoner og tester man kan gjøre av virkeligheten - altså i et mikroskop (bakterier, virus, amøber, osv), kjemiske tester, observasjoner av fjerne galakser og deres påvirkning av nærliggende objekter (gravitasjon, stråling, supernova eksplosjoner, osv).

Gud i sin helhet lar seg ikke utsette for slike tester og observasjoner - vi har noen mennesker som påberoper seg å ha "opplevd gud" i sitt eget hode, men det er anekdotisk bevisførsel uten verdi (nettopp fordi det ikke lar seg etterkontrollere og reprodusere på en objektiv måte).

Gud er et konsept, en tanke, en følelse, en fantasi, og for noen en drøm - ingen kan hverken måle eller konkret sette fingeren på dette som noe håndfast.

Det at du tilsynelatende ikke forstår forskjellen finner jeg dypt problematisk og foruroligende.

Endret av Kakkelfant
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (43 minutter siden):

Artig at du spør. Jeg har akkurat lest om tabernaklet i andre og tredje mosebok. Ja det startet jo egentlig med at folket fikk Moses sin bror til å lage en gullkalv som folket hylles som sin Gud bare Moses var 40 dager borte for å hente lovtavlene på Sinaifjellet.

Men du svarer aldri på det jeg tar opp, men det er nok av Grusomme handlinger så det er flere å ta av .. Det du nevner her er Aron som samler gullringer å lager en Gullkalv da Moser er bortreist 40 dager, første reaksjon til Gud er da å drepe alle men Moses får da stoppet Gud (edit: så ja jeg finner et eksemperl direkte, på det du når tar opp selv, det er varsel lamper overalt):

7 Da sa Herren til Moses: «Skynd deg ned, for folket ditt, som du førte opp fra Egypt, har gjort noe forferdelig. 8 De har allerede bøyd av fra den veien jeg påla dem å følge. De har laget seg en støpt kalv, kastet seg ned for den, ofret til den og sagt: Dette er guden din, Israel, som førte deg opp fra Egypt!» 9 Og Herren fortsatte: «Jeg har holdt øye med dette folket, og se, det er et stivnakket folk! 10 Bland deg nå ikke inn, for min vrede skal flamme opp mot dem og fortære dem. Men deg vil jeg gjøre til et stort folk.» 11 Da ba Moses om velvilje for Herren sin Guds ansikt. Han sa: « Herre, hvorfor skal din vrede flamme opp mot folket ditt, som du har ført ut av Egypt med stor kraft og sterk hånd? 12 Hvorfor skal egypterne kunne si: Det var med onde hensikter han førte dem ut, for å drepe dem i fjellene og utrydde dem fra jorden. Vend om fra din brennende vrede, og la være å gjøre ondt mot folket ditt! 13 Husk på dine tjenere Abraham, Isak og Israel, og det du sa til dem da du sverget ved deg selv: Jeg vil gjøre dere til en ætt så tallrik som stjernene på himmelen, og hele dette landet som jeg har talt om, vil jeg gi deres ætt. De skal eie det for alltid.» 14 Da angret Herren det onde han hadde sagt han ville gjøre mot folket..

Igjen dette med Offring som jeg forsøker å få deg til å svare på:

6 Dagen etter sto folket tidlig opp og ofret brennoffer og bar fram fredsoffer. De satte seg ned for å spise og drikke, og så begynte de å more seg.

Hvorfor lager Guden her Evig lange regler på hvordan dyr skal slaktes å blodet skal smøres rundt osv osv, her gjelder det da Brenn Offer (Tarmer skal grilles blod skal smøres osv) & Fred Offer.. Hva får Gud ut av al denne drepingen av Dyr/Mennesker som Div Offer??

Slutt nå å ta denne boken som Fakta som nevnt, finn heller din egen vei til en Gud som gir mening for deg, du virker jo oppgegående nok til det... Men har du akkurat lest Biblen?, altså du er i start fasen med å forsøke å finne en mening med livet her da antar jeg.. Gamle Testamentet har jeg lest flere ganger, første gangen fikk jeg den i Gave av min Tante som var kristen, lite viste hun at når jeg hadde lest den ferdig som 14 tok jeg heller Borgelig Konfirmsajon (litt mot sin hensikt med andre ord)... det er jo bare galskap .

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor ble noen mennesker kannibaler? Hvorfor fant noen på at vi er herrer og dere er slaver? Hvem er herrene nå - og hvem er slavene? Hvorfor blir det demokrati i noen land, mens andre har en tendens til å gå i sykluser av diktatur? 

Fordi du aldri trenger å reise langt før forutsetningene endres drastisk. Mennesker må selvsagt tilpasse seg dette utifra forutsetningene de har. Kristne blir kannibaler og slaveiere de også, hvis det er det så må til. 

Kjell Sande skrev (21 minutter siden):

Hva om det fantes en åndelig verden? Hva om hellige bøker kunne inneholde noe informasjon fra andre siden? Hvorfor har vi radioteleskop som lytter etter intelligente signaler fra verdensrommet? Finnes det liv som er annerledes enn her? Er deres vitenskapelige bøker annerledes enn våre? 

Det er veldig mange mennesker som tror på en åndelig verden, og et liv etter døden. Jeg tenker det er en helt naturlig tanke å ha, siden det for mange nok er vanskelig å forstå at liv bare skal opphøre og eksistere, altså en meningsløshet. 

Andres vitenskapelige bøker vil se annerledes ut, faktum er at selv våre egne vitenskapsbøker vil se annerledes ut etterhvert som tiden går, det er slik vitenskap fungerer. Ingenting er hugget i stein eller for evig sant. 

Kjell Sande skrev (27 minutter siden):

Skjønner ikke hva du prater om, utbroder gjerne

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kjell Sande said:

9 minutes ago, Baranladion said:

Skjønner ikke hva du prater om, utbroder gjerne

Intuisjon er en underbevisst prosess som binder sammen enkeltstående biter med informasjon til en helhet som da kan gi oss ny informasjon ved at vi observere denne eller i lys av den nye konstallasjonen av infomasjon oppnår en ny forståelse av helheten og/eller enkeltbitene.

Det er det vi kaller en "aha-opplevelse" når disse bitene kommer sammen via intuisjonen.

Det kan også oppleves som en "forutanelse" av noe som vil komme til å skje, eller som en slags form for "deja-vu" opplevelse.

Det er ingenting magisk ved dette, og ikke på noen som helst måte nødvendig å påberope seg "gud" eller "sjel" for å forklare dette.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er forresten enden på visa med Gull Kalven:

19 Da Moses nærmet seg leiren og fikk se gullkalven og dansen, flammet sinnet slik opp i ham at han kastet tavlene fra seg og slo dem i stykker mot fjellet. 20 Så tok han kalven som de hadde laget, kastet den på ilden og malte den til støv. Støvet strødde han på vannet, og han lot israelittene drikke det.

21 Så sa Moses til Aron: «Hva har dette folket gjort deg, siden du har brakt så stor synd over det?» 22 «Vær ikke sint, herre!» svarte Aron. «Du vet selv hvor ondt dette folket er. 23 De sa til meg: Lag en gud som kan gå foran oss! For vi vet ikke hva som har skjedd med denne Moses, mannen som førte oss opp fra Egypt. 24 Da sa jeg til dem: Den som har gull, skal ta det av! Så ga de meg gullet, og jeg kastet det på ilden. Slik ble denne kalven til.» 25 Moses så hvor ustyrlig folket var fordi Aron ikke klarte å styre dem. De var blitt til spott for motstanderne sine. 26 Da stilte Moses seg i porten til leiren og ropte: «Alle som er på Herrens side, kom hit til meg!» Da samlet alle levittene seg om ham. 27 Og han sa til dem: «Så sier Herren, Israels Gud: Spenn sverdet på dere, hver og en! Gå fram og tilbake i leiren, fra port til port, og slå i hjel brødre, venner og slektninger!»

28 Levittene gjorde som Moses sa, og den dagen falt det omkring tre tusen mann av folket. 29 Da sa Moses: «I dag er dere blitt innviet til Herren, siden dere har vendt dere mot deres egne sønner og brødre. Så vil han gi dere sin velsignelse i dag.»

Merk- Levitter var prester, tempeltjenere og religiøse lærere i Det gamle Israel. Ifølge tradisjonen er levittene etterkommere av Jakobs sønn Levi (1. Mosebok 29,34).

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (8 minutter siden):

Dette er forresten enden på visa med Gull Kalven:

Viktig å få med starten også.

1 Da folket så at Moses drøyde med å komme ned fra fjellet, samlet de seg om Aron og sa til ham: «Kom og lag en gud til oss som kan gå foran oss! For vi vet ikke hva som har skjedd med denne Moses, mannen som førte oss opp fra Egypt.» 

4 Han tok imot gullet, formet det med meisel og støpte en kalv. Så ropte de: «Dette er guden din, Israel, som førte deg opp fra Egypt!» Da Aron så det, bygde han et alter foran kalven og ropte ut: «I morgen er det fest for Herren!»

Dette var jo bare løgn fra ende til annen, og de var tydeligvis påvirket av billed/avguds dyrkelse fra Egypt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (7 timer siden):

Viktig å få med starten også.

1 Da folket så at Moses drøyde med å komme ned fra fjellet, samlet de seg om Aron og sa til ham: «Kom og lag en gud til oss som kan gå foran oss! For vi vet ikke hva som har skjedd med denne Moses, mannen som førte oss opp fra Egypt.» 

4 Han tok imot gullet, formet det med meisel og støpte en kalv. Så ropte de: «Dette er guden din, Israel, som førte deg opp fra Egypt!» Da Aron så det, bygde han et alter foran kalven og ropte ut: «I morgen er det fest for Herren!»

Dette var jo bare løgn fra ende til annen, og de var tydeligvis påvirket av billed/avguds dyrkelse fra Egypt.  

Dette illustrerer på en enkel måte 2 ting: 
1. Folks desperasjon etter at det må være noe større enn oss
2. Hvor enkelt det er å lage en religion. 

Legg til de tusener av år med forskjellige religioner, og de tusener av forskjellige religioner så kan man jo spørre seg om èn av de MÅ være den rette, eller om alle er laget for å dekke et grunnleggende behov mennesker har, både i form av det å prøve å forstå, men også mtp rettesnorer for hvordan vi skal leve sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner at dette er godt ment, men det fremstår for meg som svært arrogant, og med en total mangel på forståelse for at andre mennesker kan tenke annerledes enn deg.

Jeg og andre ateister jeg kjenner er virkelig ikke i noen "håpløs gjørme". Jeg er minst like lykkelig nå som da jeg var kristen, og kan undre meg over hvor fantastisk verden er, uten å trenge å bøye meg for den narsissistiske og urettferdige tyrannen Bibelen beskriver.

Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Det er like sannsynlig at Gud finnes som at Gud ikke finnes.

Det aner verken du eller jeg noe om. Det er da åpenbart en feilslutning å hevde at man vet noe om sannsynligheten for en ting vi ikke har bevis for eller noen forklaring på hvordan skal ha oppstått.

Hvordan har du beregnet at sannsynligheten for disse to mulighetene begge er nøyaktig 50%?

Det jeg tror du mener å si er at vi har null anelse om hva sannsynligheten egentlig er, og det stemmer selvsagt, siden vi ikke engang vet om det er mulig at en Gud eksisterer, enda mindre hva sannsynligheten for det er.

Sitat

Ja for meg er det overveldende sannsynlig at Gud finnes. Tro er full visshet. Den som tenker må tro var det en som sa. 

Men for en sterkt troende er det følelsen identisk uansett om han har rett eller tar feil, så lenge han er overbevist om å ha rett. Så din visshet beviser ingen ting utover at du selv er overbevist.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Dette illustrerer på en enkel måte 2 ting

Eller nr 3, De visste at det fantes ‘en levende gud, men klarte ikke å følge de forskriftene han ga dem. Hvis israelittene fortsatt ønsket å være hans folk måtte de følge hans veiledninger.

7 Da sa Herren til Moses: «Skynd deg ned, for folket ditt, som du førte opp fra Egypt, har gjort noe forferdelig. 8 De har allerede bøyd av fra den veien jeg påla dem å følge. De har laget seg en støpt kalv, kastet seg ned for den, ofret til den og sagt: Dette er guden din,..

Lenke til kommentar

PÃ¥inter skrev (12 timer siden):

Jeg håper du er ironisk.
Du kan da ikke la ‘en person på internett i en diskusjonstråd diktere hva du skal mene eller uttale deg om. Luft tankene dine og si det du mener, kanskje flere tør å si meningen tross uhøflig motargumenter.

Det er nok av beviser for en skaper på denne kloden, i alle skapninger.

Et lite eksempel her:

Dung Beetles Use the Milky Way for Orientation

Kanskje billen plutselig husket at den stammer fra stjernestøv og fikk hjemlengsel?

RustneTrompet skrev (10 timer siden):

Hvordan i all verden mener du at dette er et bevis for en skaper? Vil du opplyse oss, eller kommer du bare til å kaste rundt deg med dine sedvanlige floskler?

@PÃ¥inter Tenker du å følge opp denne, eller føyer den seg inn i rekken av ting du ikke gidder å svare på?

• Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (8 minutter siden):

Eller nr 3, De visste at det fantes ‘en levende gud, men klarte ikke å følge de forskriftene han ga dem. Hvis israelittene fortsatt ønsket å være hans folk måtte de følge hans veiledninger.

7 Da sa Herren til Moses: «Skynd deg ned, for folket ditt, som du førte opp fra Egypt, har gjort noe forferdelig. 8 De har allerede bøyd av fra den veien jeg påla dem å følge. De har laget seg en støpt kalv, kastet seg ned for den, ofret til den og sagt: Dette er guden din,..

-Og det i seg selv er et vedvarende tankekors av episke proposjoner. Hverken da, nå, senere eller på noe sted i menneskets tidslinje har noen egentlig forstått religion, samtidig som at man til enhver tid har hevdet at man har forstått den. Det gjelder i særklasse de Abrahamittiske religionene. 

Hvem er vi til å si at de misforstod religionen på 1600 tallet og de horrible tingene som ble utført i guds navn den gang? -Og hvorfor er det slik at det som var fy fy for bare noen få tiår siden, nå blir mer og mer OK? Som feks likekjønnet kjærlighet?
Burde ikke guds ord og lov være en konstant? Evt hvorfor er det tilsynelatende umulig å få til? 

Hvem er vi som kan påstå at den nå utføres riktig, når det attpåtil  tilfeldigvis, har seg sånn at religionsutførelsen endrer seg i takt med menneskehetens utvikling, og at om 20 år, så vil man se tilbake på hvordan den utføres nå, og hevde at det også var feil. 

Lover og religion endres til stadighet, og de steder der religion ikke tilpasses går det som regel veldig galt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...