Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Kjell Sande said:

Jeg har nemlig alltid trodd at Lukas (vi form i Apostelgjeringene

Lukas med navn er nevnt 3 ganger i NT. Den viktigeste i det skeptiske lys er nok Philemon 1:24 (Konsensus er fra Paulus) hvor Lukas nevnes blandt flere som en medarbeider av Paulus selv. Det er ikke en stor stretch og tenke at "vi" i Apg derfor er en medarbeider som skriver selve Apg når Apg omhandler veldig mye om Paulus. Det sies at gresken som er brukt i Luk-Apg er mer fra en som er utdannet. Samt at forfatteren ikke var øynevitne av ting selv anngående Lukas evg. Noen har feks nevnt at siden Lukas får betegnelsen lege i Kol 4 (og forsåvidt en ikke jøde altså hedning indirekte), og at Luk-Apg har mer medisinske termer enn andre Evg som skal passe det, men det er andre som mener sike termer ble brukt av feks Plutarch som ikke var lege. Nå er det ikke konsensus om "vi" versa. Og mange mener breva tilkyttet Paulus ikke alle var fra han selv om det er nok mer uenighet om 2Tim enn Kol var fra Paulus.  Konsensus betyr jo ikke alt såklart, men slike ting bla gjør at flere folk tenker annerledes. Som feks Erhman.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (15 minutter siden):

Du har sikkert gjort det mange ganger her, men kan jeg spørre hvordan du kom deg ut og enda viktigere hvordan du fant veien inn?

Ved å elske meg selv, for så å elske alle. Fant veien inn via åndelighet (spiritualisme) 🙏🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Ganske grandiose tanker om deg selv i dag ?

Nei, hvordan da? Det er da ikke 15/12 -24 i dag? Det er riktig at jeg gransker bibelen og det har jeg gjort i flere tiår. Ved siden av har jeg en annen studie som stemmer overens med studier av Bibelen, og det uten å ha høye tanker om meg selv, det er helst svarene jeg får som viser hvem som har disse tankene?
Det jeg tenker på er at Bibelen er jo for det meste profetier, og stort sett alle hevder at mesteparten av profetier er gått i oppfyllelse, og det uten å kunne bevise noe som helst og er stolte over det. Jeg prøver ut om Bibelen er selvtolkende, og ja, det er den, men en profeti med profetier hengende i luften for oppfyllelse er jo ikke noe bevis i seg selv. Så her kan jeg liksom Bibelen bare vise til Jes.46.10, Luk21.20-22, og forbindelsen i Luk.21.29-31 - her kan jeg vise til Dom.9.8-15, det skal passe med en mengde annen info. Men også havet la en lignende plan... Men takk for interessen!

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
cuberen skrev (2 timer siden):

Lukas med navn er nevnt 3 ganger i NT. Den viktigeste i det skeptiske lys er nok Philemon 1:24 (Konsensus er fra Paulus) hvor Lukas nevnes blandt flere som en medarbeider av Paulus selv. Det er ikke en stor stretch og tenke at "vi" i Apg derfor er en medarbeider som skriver selve Apg når Apg omhandler veldig mye om Paulus.

Dette har du helt rett i. Apg og Lukas (som jo utvilsomt er skrevet av samme person) må jo nødvendigvis være skrevet av en person, og med fokuset på Paulus, er det ikke unaturlig å tro at det er skrevet av en medarbeider av han, og «vi»-partiet støtter jo også dette.

Det er allikevel mulig at «vi»-partiet var et grep for å teksten mer autoritet ved å gi (falskt) inntrykk av at forfatteren var med. Du ser jo lignende i Paulus 2. brev til Tessalonikerne som advarer mot falske brev, men som selv er et av brevene som forskere er mest sikre på at selv er en forfalskning.

Bart Ehrman argumenterer dessuten for at teologien som tillegges Paulus i Apg er i direkte strid med teologien Paul selv fremmer i de autentiske brevene, noe som igjen kanskje svekker argumentet om at han var en nær medarbeider av Paulus, men jeg har ikke satt meg nok inn i dette til å vurdere det selv.

Men uansett hvem som har skrevet Lukas/APG så kan man med svært stor grad av sikkerhet si at personen ikke var øyenvitne til Jesus, men enten øyenvitne til, eller nært på Paulus sine reiser. Den mulige legen Lukas vet vi jo ingen ting om, så det burde ikke spille noen rolle verken for kristne eller ateister om han var forfatteren eller ikke, men interessant er det.

Takk for et balansert og lærerikt innlegg @cuberen 😃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Dette har du helt rett i. Apg og Lukas (som jo utvilsomt er skrevet av samme person) må jo nødvendigvis være skrevet av en person, og med fokuset på Paulus, er det ikke unaturlig å tro at det er skrevet av en medarbeider av han, og «vi»-partiet støtter jo også dette.

Det er allikevel mulig at «vi»-partiet var et grep for å teksten mer autoritet ved å gi (falskt) inntrykk av at forfatteren var med. Du ser jo lignende i Paulus 2. brev til Tessalonikerne som advarer mot falske brev, men som selv er et av brevene som forskere er mest sikre på at selv er en forfalskning.

Bart Ehrman argumenterer dessuten for at teologien som tillegges Paulus i Apg er i direkte strid med teologien Paul selv fremmer i de autentiske brevene, noe som igjen kanskje svekker argumentet om at han var en nær medarbeider av Paulus, men jeg har ikke satt meg nok inn i dette til å vurdere det selv.

Men uansett hvem som har skrevet Lukas/APG så kan man med svært stor grad av sikkerhet si at personen ikke var øyenvitne til Jesus, men enten øyenvitne til, eller nært på Paulus sine reiser. Den mulige legen Lukas vet vi jo ingen ting om, så det burde ikke spille noen rolle verken for kristne eller ateister om han var forfatteren eller ikke, men interessant er det.

Takk for et balansert og lærerikt innlegg @cuberen 😃

Følgende tekst likhet er jo interessant:

Paul: "This is my body, which is for you; do this in remembrance of me." (1 Cor 11:24)

Luke: "This is my body, which is given for you; do this in remembrance of me." (Luke 22:19)

Helt forskjellig fra Matteus og Markus. Jeg synes det er verdt å nevnes.

Lenke til kommentar

Darwin er død men Jesus lever  ?????

Det religiøse bladet The Christian Century kom med en uttalelse: Hvis vi skal være ærlige, ville ikke da en lukket og støvet bibel med mange gulnede blad som er forsynt med forskjellige menneskers personlia, være et bedre symbol for protestantismen slik den virkelig er ?

Er det ikke sørgelig at det overveiende flertall av våre katolikker, ja til og med våre prester aldri har lest gjennom hele bibelen, ikke engang det nye testament.

En rekke professorer i teologi har ved sin kritiske forståelse gjort den hellige skrift til en samling myter, symboler, eventyr, dikt, og bilder.

Den kristne ateismes evangelium er dosen i teologi ved et amerikansk universitet, selv er jeg prest i et anglikansk sogn i Toronto. Jeg kaller meg en kristen og en anglikaner. Likevel kan jeg i fullt alvor si at det finnes ikke noen Gud.

Nitti prester fra den episkopale kirke er enighet om at kirken skulle klassifisere homoseksuelle handlinger mellom voksne som samtykker i slike handlinger som moralsk og støtter av bispedømme.

På Jesu tid og i løpet av de nesten 2000 etterfølgende år av kirkens tid var læren om at kjønnslige forbindelse utelukkende hører ekteskapet til. ( En mann og en kvinne)

De ble dårlige i sine tanker. Mens de gjorde seg til å være vise, ble de dårer og byttet Guds sannhet bort mot løgn...........(Romerne 1:21-27)

Lenke til kommentar
harme skrev (1 time siden):

Darwin er død men Jesus lever  ?????

Det religiøse bladet The Christian Century kom med en uttalelse: Hvis vi skal være ærlige, ville ikke da en lukket og støvet bibel med mange gulnede blad som er forsynt med forskjellige menneskers personlia, være et bedre symbol for protestantismen slik den virkelig er ?

Er det ikke sørgelig at det overveiende flertall av våre katolikker, ja til og med våre prester aldri har lest gjennom hele bibelen, ikke engang det nye testament.

En rekke professorer i teologi har ved sin kritiske forståelse gjort den hellige skrift til en samling myter, symboler, eventyr, dikt, og bilder.

Den kristne ateismes evangelium er dosen i teologi ved et amerikansk universitet, selv er jeg prest i et anglikansk sogn i Toronto. Jeg kaller meg en kristen og en anglikaner. Likevel kan jeg i fullt alvor si at det finnes ikke noen Gud.

Nitti prester fra den episkopale kirke er enighet om at kirken skulle klassifisere homoseksuelle handlinger mellom voksne som samtykker i slike handlinger som moralsk og støtter av bispedømme.

På Jesu tid og i løpet av de nesten 2000 etterfølgende år av kirkens tid var læren om at kjønnslige forbindelse utelukkende hører ekteskapet til. ( En mann og en kvinne)

De ble dårlige i sine tanker. Mens de gjorde seg til å være vise, ble de dårer og byttet Guds sannhet bort mot løgn...........(Romerne 1:21-27)

Alle bevegelser uten fornyelse stivner i formene. Men der livet får flyte, lever troen i beste velgående.

Bibelen står like sterkt . Men den er nå tilgjengelig for langt flere mennesker på sitt eget morsmål.

Folk skjønner hvilken tid vi lever i. 

Angst og depresjon virker som før - kanskje enda sterkere.

Men kraften i Jesu oppstandelse er sterkere enn alle negative krefter.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (34 minutter siden):

Alle bevegelser uten fornyelse stivner i formene. Men der livet får flyte, lever troen i beste velgående.

Bibelen står like sterkt . Men den er nå tilgjengelig for langt flere mennesker på sitt eget morsmål.

Folk skjønner hvilken tid vi lever i. 

Angst og depresjon virker som før - kanskje enda sterkere.

Men kraften i Jesu oppstandelse er sterkere enn alle negative krefter.

Det samme valg som Gud gjennom Moses i gammel tid ga Israels folk, gir han nå deg: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen, velg da livet, så skal du få leve, du og din ætt. ( 5;mos 30:19)

Bibelen viser at det bare er en måte å oppnå liv i fred og lykke på. Det er ikke mulig å oppnå det ved å se hen til mennesker eller ved å bestrebe seg på å behage mennesker. Jesus kristus viste hvilket skritt en først og fremst må ta da han sa: Dette betyr evig liv, at de tar til seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud ( Jehova) og om ham du utsendte Jesus krisus. ( Joh 17:3)

Lenke til kommentar
harme skrev (24 minutter siden):

Det samme valg som Gud gjennom Moses i gammel tid ga Israels folk, gir han nå deg: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen, velg da livet, så skal du få leve, du og din ætt. ( 5;mos 30:19)

Bibelen viser at det bare er en måte å oppnå liv i fred og lykke på. Det er ikke mulig å oppnå det ved å se hen til mennesker eller ved å bestrebe seg på å behage mennesker. Jesus kristus viste hvilket skritt en først og fremst må ta da han sa: Dette betyr evig liv, at de tar til seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud ( Jehova) og om ham du utsendte Jesus krisus. ( Joh 17:3)

Hmm høres nesten ut som en spesiell tolking av Joh 17,3. Av noen som mener å vite hva bibelen egentlig lærer.

Jeg tenker at Joh 17,3 handler om å kjenne Gud heller enn om å ha riktig mengde kunnskap om Gud.

Kunnskapen blåser opp sier Bibelen.

Jesus lot oss bli kjent med Gud gjennom Jesus først - så gjennom å gi alle troende sin Hellige Ånd. Som ikke er Guds kraft, men en guddommelig person.

Spennende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...