Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke det Bibelen sier. Den sier jo gang på gang at Farao lot Israelerne gå, mens så overstyrte Gud hans frie vilje, slik at han ombestemte seg gang på gang. Hvorfor, jo for da hadde Gud en «grunn» til å utøve grusomhetene sine mot uskyldige egyptere.

Hmm hvor er du nå. Det står at Faraos vill la de ofre inne i landet, han ville lade gå men ombestemte seg ..

Men etter hvert lot han dem gå. Og da forferdet Gud Faraos hjerte og folkets hjerte.

Jeg tenker at dette viser at det finnes en grense for når et menneske kan omvende seg.

Endret av Kjell Sande
La til to avsnitt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (1 time siden):

De døde. De flytter fra en tilstand av å leve i harmoni med Gud til en tilstand av frykt og skyld. De gjemte seg for Gud. For å forstå dette må en først forstå at mennesker er default døde, og blir født på nytt av Guds ånd når en kommer til tro

Snedig forklaring av deg selv. Slik forklarer ikke skriften dette, og kaller det for å legge til noe (som ikke står i skriften) Men på en måte oppfyller du jo teksten i 1.Kor.1.20-21  (Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? 21 For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskapen som vi forkynner. ) Altså til og med du faller i samme kategorien.

Også Rom.8 er inne på det samme, både når det gjelder "Guds Lov" og den riktige Ånden fordi det er forskjell mellom ånden i mennesker og Guds Ånd, derfor bommer du totalt i Rom.8.10: Men om Kristus bor i dere, er nok kroppen død på grunn av synden, men ånden er levende på grunn av rettferdigheten. 

Men med Fil.2 er noe helt annerledes, det hører med å være ydmyk og sette de andre høyere enn dere selv. , men det heter jo at hvert kne skal bøye seg, så da er det bare å avvente til dette skjer?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (5 timer siden):

Enok

Nytt fra verdensrommet om Enok: NYHETSBREV FRA NETI NR. 1 FOR 2007  Side 1 - 5

Rolf Kenneth: Kornsirkelmysteriet

Chilbolton 14/8-2001.

Den punktbilde-meldingen som viste seg i hveteåkeren den 19. august 2001 i Chilbolton var i layout og innhold nær identisk med Arecibo-meldingen, men med ni avvik ifølge en analyse av Paul Vigay. Meldingen informerte om at: Silisium som et viktig grunn­stoff for dem; deres DNA har en annen struktur

T. v.: Meldingen fra Arecibo 16/11-1974. T.h.: Responsen til Chilbolton 19/8-2001.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 timer siden):

Hmm hvor er du nå. Det står at Faraos vill la de ofre inne i landet, han ville lade gå men ombestemte seg ..

Men etter hvert lot han dem gå. Og da forferdet Gud Faraos hjerte og folkets hjerte.

Jeg tenker at dette viser at det finnes en grense for når et menneske kan omvende seg.

I større grad viser det selvmotsigelser og dobbelmoral i bibelen.
Det blir latterlig å påstå at det ble gjort opprør mot gud - altså at dette førte til fri vilje som ikke var en del av guds plan som beinmargskreft hos barn, krig, sult, pest og elendighet samtidig som man sier at han kan styre fri vilje som han ønsker ved å vende Faraoens og folkets hjerte når det passer seg.

Styrer bibelens gud fri vilje eller er dette utenfor denne gudens muligheter?

Bibelen er tatt i løgn her på en av to spesifikke områder, du kan ikke si at begge er korrekt når de gjensidig utelukker hverandre.

Er det sant at Gud lagde verden men slangen førte til fri vilje via et opprør som Gud ikke kontrollerer så er ikke guden all-mektig, og bønn av typen personlig forhold til den kristne gud har ingenting for seg da han ikke kan gripe inn. Det er som å be til en vegg. Det er en enveis dialog uten hensikt.
Kan han derimot gripe inn når det passer seg så er dette en ond gud som tillater ekstrem lidelse og elendighet - altså det klassiske Epukuranske argumentet:

Hvis Gud vet om vår lidelse (all-vitende), bryr seg om vår lidelse (all-elskende), og kan gjøre noe med vår lidelse (all-mektig), så bør det ikke være noen lidelse!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Det står allerede i 2. Mos 7.3 at det var Gud som hadde bestemt seg for å gjøre faraos hjerte hardt allerede fra starten av. Så Bibelen sier klart at det ikke handlet om noen grense, men at Gud hadde bestemt seg for å overkjøre Faraos frie vilje uansett.

Og selv om Farao skulle være skyldig i synd mot Gud, så forklarer det på ingen måte at Gud straffet alle førstefødte menneske og dyr for det farao gjorde. Men slike massemord ser du tydeligvis helt bort fra når det gjelde guden du tilber.

Kjell Sande skrev (3 timer siden):

De døde.

Ikke den dagen de spiser eplet, slik Gud løy om.

Sitat

De flytter fra en tilstand av å leve i harmoni med Gud til en tilstand av frykt og skyld.

Hvis de levde i en tilstand av frykt og skyld, så var de åpenbart ikke døde. Du burde slå opp i en ordbok. Til opplysning så er det å være død og det å leve to motsetninger.  For øvrig er de råttent av Gud å gi dem en tilstand av frykt og skyld når det kun var hans skyld. Han hadde jo nektet dem kunnskapen om rett og galt, og så gir han de, skylden for at de gjør noe han mener er galt.

Sitat

De gjemte seg for Gud. For å forstå dette må en først forstå at mennesker er default døde, og blir født på nytt av Guds ånd når en kommer til tro. Jeg aksepterer at du hverken vil eller kan forstå dette.

Nå har jeg mistet absolutt all respekt for deg. Ikke bare kryper du slik for denne guden du tror på at du godtar og unnskylder hva som helst av grusomheter og urettferdighet, ikke bare er du nødt til å finne på at «død» betyr noe annet enn det gjør fordi du nekter å godta det som står, men du er også frekk nok til å påstå at jeg, mine barn og mange av mine venner er «default døde» fordi vi ikke tror på en slik massemorder som det ikke finnes bevis for.

Jeg ser liten grunn til å diskutere mer med deg etter dette. Du er ikke ærlig nok til å svare om alle uhyrlighetene Gud står bak i følge Bibelen og ikke ærlig nok til engang å innrømme at «dø» ikke betyr «leve», og påstår i tillegg at mennesker som meg egentlig er døde, så jeg dropper ut av denne diskusjonen. Den har gitt meg mye å tenke på, om hvordan tilsynelatende gode mennesker som du er villig til å unnskylde hva som helst av grusomheter, og hvordan det viser seg at du ser på andre som ikke deler din tro, og jeg skulle ønske den ga deg noe å tenke på også, men jeg tviler på at du er ærlig nok med deg selv, ut fra slik du svarer, så takk for meg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke det Bibelen sier. Den sier jo gang på gang at Farao lot Israelerne gå, mens så overstyrte Gud hans frie vilje, slik at han ombestemte seg gang på gang. Hvorfor, jo for da hadde Gud en «grunn» til å utøve grusomhetene sine mot uskyldige egyptere.

Jeg har jo lært meg at du finner på ting som ikke står der, for å gjøre guds handlinger litt mindre umoralske, men det da er det din fantasi og ikke Bibelen.

Og dyrene. Sagt på en redelig måte: Gud straffet mange uskyldige dyr og mennesker for å markere et poeng. Uansett om du hevder at Farao var skyldig, hvordan kan du mene at det unnskylder massedrap på alle førstefødte mennesker og dyr, som ikke på noen måte var skyldige i dette?

Jeg innrømmer og beklager at jeg var litt rask med å svare. Jeg gir deg honnør for dine utlegninger av skriften. Jeg har fjernet og omskrevet mitt utsagn om - default døde - og beklager dette.

Jeg vil jobbe mer med en bedre forklaring på hva et forherdet hjerte er. Og hva som skjedde i hagen. Jeg tror ikke at vi blir enige men jeg har ihvertfall lært noe av denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

I større grad viser det selvmotsigelser og dobbelmoral i bibelen.
Det blir latterlig å påstå at det ble gjort opprør mot gud - altså at dette førte til fri vilje som ikke var en del av guds plan som beinmargskreft hos barn, krig, sult, pest og elendighet samtidig som man sier at han kan styre fri vilje som han ønsker ved å vende Faraoens og folkets hjerte når det passer seg.

Beinmargskreft hos barn. Ja hv skal eg si til dette. Jeg tenker tre ting:

- djevelen står bak det onde

- jorden er i ubalanse ( mutasjoner og naturkatastrofer)

- det er for meg et mysterium 

Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Er det sant at Gud lagde verden men slangen førte til fri vilje via et opprør som Gud ikke kontrollerer så er ikke guden all-mektig, og bønn av typen personlig forhold til den kristne gud har ingenting for seg da han ikke kan gripe inn. Det er som å be til en vegg. Det er en enveis dialog uten hensikt.

Gud har gitt både engler og mennesker fri vilje, og personlig ansvar.

Opprøret blant englene er omtalt flere steder i bibelen.

Men en ting vi i liten grad har diskutert er hvem som hersker i den naturlige verden og den nærmeste åndelige verden.

Mennesket fikk makt og autoritet i den åndelige og den naturlige verden. Djevelen lurte til seg autoriteten i den nære åndelige verden, og kalles denne verdens Gud i bibelen. Han uttrykker seg som en bedrager og frister og har mange navn som f.eks. Mammon - kjærligheten til penger.

Jesus har beseiret djevelen og hans rike, men djevelen er ikke straffet enda. Den tiden kommer.

Gjennom Jesus er mennesket hersker på jorden i denne tiden.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (26 minutter siden):

- jorden er i ubalanse ( mutasjoner og naturkatastrofer)

- det er for meg et mysterium 

Hva tenker du?

Jeg tenker det er naivt og simpelt og tenke at konseptet djevelen står bak alt det onde. Den sterke djevelen som kan styre som hane vil og den svake kristne guden som kan ta seg av smulene som ikke djevelen bryr seg om som tannpinen til nabo kona eller drømmejobben til fetteren din. De som faktisk kommer til å bli liggende i konstant lidelse i flere år - de som virkelig lider eller trenger en gud - de kan ikke denne svake guden hjelpe fordi "djevelen står bak det" den store sterke djevelen. Hvorfor mener du det er sånn? Bagateller som kan skje uten inngripen - det er Guds domene, mens de seriøse sakene de står djevelen bak og dermed kan ikke gud gjøre noe. Hvorfor?

Uansett så svarer du ikke på det forrige innlegget mitt men bare flytter hele diskusjonen med flere påstander. Hvorfor er det alltid sånn?

Kjell Sande skrev (27 minutter siden):

Gud har gitt både engler og mennesker fri vilje, og personlig ansvar.

Opprøret blant englene er omtalt flere steder i bibelen.

Men en ting vi i liten grad har diskutert er hvem som hersker i den naturlige verden og den nærmeste åndelige verden.

Mennesket fikk makt og autoritet i den åndelige og den naturlige verden. Djevelen lurte til seg autoriteten i den nære åndelige verden, og kalles denne verdens Gud i bibelen. Han uttrykker seg som en bedrager og frister og har mange navn som f.eks. Mammon - kjærligheten til penger.

Jesus har beseiret djevelen og hans rike, men djevelen er ikke straffet enda. Den tiden kommer.

Så gud har ingen makt. Mennesket er den som hersker på jorden. Det gir i allefall mening siden mennesker har skrevet tekstene som forteller deg dette (i bibelen) og mennesket er de som har hersket på jorden i mange tusen år føre disse linjene ble skrevet ned, og er forstsatt de som hersker.

Guden din dermot virker være så svak at den er irrelevant? Man ville ikke kunne skille på om guden eksisterete eller ikke eksisterte. Den har ingen kraft i mot djevelen og han styrer ikke den fysiske verden - det er det mennesket som gjør.

Altså jeg ville trolig gjort noe ligenende som du gjør om jeg skulle diskutert dette og var totalt overtbevist om noe som jeg ikke hadde noe rasjonelt grunnlag for å være overbevist om.
Altså fraskrevet alt av ansvar og kraft fordi det er den eneste rasjonelle løsningen.. Men det er ikke argumenter som styrker validiteten til den kristne gud - det er en ærlig sak og samtidig så er det en type unnamanøver av typen; "Joda alvene styrer alltid alt det som kommer opp på skjermen din, men kun når ingen bruker eller ser på skjermen".
Det er rasjonalitet hentet utifra det irasjonelle og det man sitter igjen med er noe helt meningsløst uten noe som helst betydning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (13 timer siden):

Kan du ikke bare si det slik det står i skriften da? 5.Mos.32.39? 1.Sam.2.6-7, Jes.43.10-13, Jes.44.6-8, Jes.45.7, Mik.1.12, Åp.3.9

Les gjerne boken "Om Gud" av Jonas Gardell

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Meningen min med denne tråden var at vi skulle bevege oss fra naturvitenskapen og over i en diskusjon om det finnes noe mer. Om jeg har lyktes i det, får dere vurdere. Jeg har i alle fall fått mange og gode spørsmål. Noen ganger har jeg gått over streken og tolket deres meninger på min måte, kanskje dere som personer også. Så har dere også vært flinke til å gi meg tilbakemeldinger som viser hvordan dere vurderer meg og det jeg tror på.

Jeg har kanskje ikke svart på alle spørsmål, og helt sikkert ikke gitt gode nok svar på alle spørsmål. Ikke gi opp - prøv igjen.

Jeg har etter hvert delt tråden inn i tre områder:

1. Finnes det en Gud - den høyeste og eneste?

2. Har Jesus levd, blitt henrettet og stått opp fra de døde?

3. Bibelen - har den noe å gi oss

4. Ekte og falsk åndelighet

Dette innlegget vil summere litt omkring og dele noen nye tanker under punkt 3. Bibelen. Jeg vil blant annet gi en kort rød tråd gjennom Bibelen og trekke fram det jeg synes er viktig. Til slutt vil jeg ta med en liste over ti bibelsteder som er vanskelige å håndtere. Komme gjerne med flere eksempler, men kommenter gjerne det første jeg skriver også.

Bibelen består av 39 bøker i det gamle testamente og 27 bøker i det nye testamente. De er skrevet over en lang tidsperiode av mange forfattere. Felles for alle er at det de skriver er inspirert av Gud - derfor kaller vi også Bibelen for Guds ord.

I første kapitlene av Bibelen står Gud fram som en skaper. Det er ikke en lærebok i naturvitenskap - Gud lar seg ikke forklare gjennom naturvitenskapen - men vi kan se at Gud har lagt ned noen spor etter seg i naturen og mennesket. Kristne mennesker har flere ulike syn på evolusjoneteorien, bare for å nevne det:

• Ung jord - skapelse

• Gammel jord - skapelse

• ID - Intelligent Design

• De som står for hele evolusjonsteorien

Troende mennesker som jobber innen naturvitenskapen gjør en like god jobb som ikke-troende.
Forskere og vitenskapsmenn har samme behov for å finne meningen med livet som alle andre.

Gud er klar i sin uttalelse når Han sier at alt var svært godt!

Det brukes et bilde på mennesket inne i en hage i nær harmoni med Gud der de hadde:

• Trygghet - beskyttet av Gud

• Akseptert - av Gud og hverandre

• Betydningsfulle - ansvar for å fylle jorden og råde over jorden

Etter hvert forstår vi at det har skjedd et opprør i den åndelige verden. Sjefsengelen - djevelen - har fått med seg en tredjedel av englene i et opprør mot Gud.

Dermed blir følgende drama satt i sving på jorden:

1. Djevelen kommer på banen i skikkelsen av en slange

2. Djevelen forfører menneskene til å bryte pakten med Gud - de synder - med synden kommer det onde.

3. Gud kaster menneskene ut av hagen - de er nå overlatt til seg selv

4. Gud lanserer en plan for å beseire synden og djevelens makt 

5. Ondskapen vokser på jorden - det første barnet som blir født dreper sin bror

6. Menneskene begynner å søke Gud

7. Gud finner en mann - Enok - tar han hjem til seg

8. Ondskapen øker på jorden til et nivå der Gud angrer at han skapte menneskene - han bestemmer seg for å utrydde dem

9. Gud bestemmer seg for å redde mennesker og dyr i en stor båt - Noah og hans familie blir reddet

10. Syndefloden utsletter alt annet liv på jorden 

11. Gud utvelger Abraham - inngår en pakt med ham og lovar at i hans slekt skal alle jordens folkeslag bli velsignet - peker fram mot Jesus

12. I den rette tiden blir Jesus født - han tar et endelig oppgjør med synden og dødens makt

13. Djevelen mister sin autoritet, men prøver fremdeles å regjere på jorden som denne verdens gud gjennom løgn og manipulasjon

14. Jesu disipler mottar Den hellige ånd - og får beskjed om å gå ut og forkynne de gode nyhetene i hele verden

15. Forkynnelse er at Jesus har forsont alle mennesker med Gud - alle som tar imot dette budskapet - og omvender seg - går fra mørkets rike til Guds rike der Jesus er konge.

16. Vi lever nå i de siste dager - Jesus kommer snart tilbake til jorden

For mennesker som ikke kjenner bibelen, er det lurt å starte med Markus evangelium for å få et innblikk i hvem Jesus er og hva han gjorde her på jorden.

Så til de 10 omtalte vanskelige delene av bibelen. Noen av dere er grundige bibellesere, jeg tar derfor med denne listen. Har dere flere ting dere vil ha med så kom gjerne med det:

1. Syndefloden (1. Mosebok 6-9)
Gud ødelegger hele verden med en flom, inkludert uskyldige dyr og barn.  Dette var ikke en vilkårlig handling, men en respons på verdens gjennomgripende ondskap. Flommen kan ses som en måte å starte på nytt med en rettferdig linje gjennom Noah. Gud viser sin rettferdighet og nåde ved å gi menneskeheten en ny sjanse.

2. Ødeleggelsen av Sodoma og Gomorra (1. Mosebok 19)

Gud ødelegger hele byer med ild og svovel. Byene var ekstremt onde, og Gud ga advarsler og muligheter for omvendelse. Gud viste også nåde ved å redde Lot og hans familie. Gud er rettferdighet og han viser vilje til å handle mot alvorlig urett.

3. Egyptens ti plager (2. Mosebok 7-12)

Gud sender plager som rammer uskyldige egyptere, inkludert barn. Plagene var en konsekvens av Faraos stahet og hans undertrykkelse av Guds folk. Gud gir mange advarsler og muligheter for omvendelse. Med dette viser Gud omsorg for sitt folk Israel.

4. Israels erobring av Kanaan (Josva 6-12)

Gud beordrer folkemord på kanaaneiske byer. Kanaaneerne var kjent for ekstrem ondskap, inkludert barneofringer. Gud ventet i flere hundre år før han dømte dem (1. Mosebok 15:16). Dette kan tolkes som en dom over synd, ikke vilkårlig ondskap.

5. Uzzah dør for å berøre Paktens ark (2. Samuelsbok 6:6-7)

Gud dreper en mann for en tilsynelatende uskyldig handling. Hendelsen illustrerer Guds hellighet og nødvendigheten av å respektere hans lover. Det minner oss om hvor alvorlig synd er.

6. Straffen til Korah og hans opprør (4. Mosebok 16)

Gud åpner jorden for å svelge opprørere. Dette var en direkte dom over opprør mot Guds autoritet. Det viser at opprør mot Gud har alvorlige konsekvenser, men også at Gud opprettholder orden for folkets beste.

7. Jeremias klage over Jerusalems fall (Klagesangene 2)

Gud tillater forferdelige lidelser, inkludert barns død, under Jerusalems ødeleggelse.

Dette var en konsekvens av Israels gjentatte ulydighet. Fokusér på hvordan Gud fortsatt tilbyr håp og gjenopprettelse selv i katastrofe.

8. Elisas forbannelse over ungdommer (2. Kongebok 2:23-24)

Gud sender bjørner for å drepe barn som håner en profet. Teksten kan tolkes som en advarsel mot å forakte Guds utvalgte. Ungdommene kan ha representert et samfunn i opprør mot Gud.

9. Ananias og Saffira (Apostlenes gjerninger 5:1-11)

Påstand: Gud dreper et ektepar for å lyve. Dette viser Guds hellighet i en tidlig kirke som måtte være et vitnesbyrd for verden. Gud ønsket å opprettholde renhet og ærlighet.

10. Straffen for Adam og Eva (1. Mosebok 3)

Gud kaster Adam og Eva ut av Eden for en enkelt feil. Gud ga en klar advarsel, men Adam og Eva valgte å være ulydige. Straffen viser Guds rettferdighet, men også hans nåde ved å love en Frelser.

Guds egenskaper er: Rettferdighet, kjærlighet, nåde og tålmodighet.

Bibelske hendelser må forstås i lys av kultur og teologi.

Gud arbeider mot en plan om gjenopprettelse og frelse for hele skapelsen.

Mange slike spørsmål handler om det mystiske og komplekse ved Gud – det vi ikke fullt ut forstår.

Selv har jeg opplevd Guds trofasthet gjennom hele livet. Da jeg var alvorlig syk og lå på sykehuset fikk jeg Salme 23: 4
Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke noe ondt. For du er med meg.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 20.12.2024 den 19.53):

Begrepet "fri vilje" er ikke benyttet i Bibelen. Greske filosofer, sørlig Aristoteles kom med tankene som definerer dette. Augustin tok dette inn i den kristne teologien,

Bibelen gjør mennesket ansvarlig for sine handlinger. Kanskje kan det hjelpe å sitere et bibelvers fra tiden rett etter syndefallet. En prat mellom Gud og Kain før han dreper broren sin: "Herren sa til Kain: «Hvorfor er du harm, og hvorfor ser du ned? Hvis du vil gjøre det gode, kan du se opp, men hvis du ikke vil gjøre det gode, ligger synden klar ved døren. Den ønsker makt over deg, men du skal herske over den.»

For meg kommer det tydelig fram at fri vilje er noe det enkelte mennesket styrer. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (41 minutter siden):

Mange slike spørsmål handler om det mystiske og komplekse ved Gud – det vi ikke fullt ut forstår.

Jeg kan se at du tror på at Bibelen snart er oppfylt, men det er mange ting som ikke stemmer helt. Så hvordan ser du på Luk.21.20-22, spesielt v22? Hvordan ser du på et slikt oppsett? Jes.46.10 ser ut til å ha noenlunde samme ordlyd?  I Apokryfene (4.Esra 6.7-10) spør Esra engelen Uriel om hvor lenge det vil vare mellom hver tid, og han svarer da: Fra Abraham til Abraham. 

Dette ser for meg ut som det Forkynneren nevner i 1.9-11 og i 3.15: Det som skjer, har skjedd før, og det som skal hende, har også hendt. Gud søker opp igjen det som forsvant.

Derfor tenker jeg at Jes.46.10 har rett, og at hele Bibelen handler kun om endetiden: Fra begynnelsen forteller jeg slutten, det som ikke har hendt... Du vet - alt sammen handler jo om profetier hvor mye av tekstene er skrevet på en slik måte at man lett kan mistolke dem.

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (54 minutter siden):

Jeg tenker at dette henviser til både til Jerusalem sin ødeleggelse i år 70 og ting som kan ligge i framtiden

Men Jerusalem ble ikke ødelagt i år 70, det ble gjenoppbygget. Bibelen nevner " datter" Sion / og datter Jerusalem i Matt.21.5, det er ikke det Jerusalem som var i år 70, byen er også nevnt i Jer.6.2 hvor den også får varsler. Interessant lesning om Herrens vingård i Jes.5, det ligner veldig på dagens situasjon og hva som kommer til å skje videre. Dessuten har vel aldri byen flyttet til Tyrus (Esek.26.1-2)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 20.12.2024 den 23.12):
Kjell Sande skrev (På 20.12.2024 den 22.31):

Så gud har ingen makt. Mennesket er den som hersker på jorden. Det gir i allefall mening siden mennesker har skrevet tekstene som forteller deg dette (i bibelen) og mennesket er de som har hersket på jorden i mange tusen år føre disse linjene ble skrevet ned, og er forstsatt de som hersker.

Guden din dermot virker være så svak at den er irrelevant? Man ville ikke kunne skille på om guden eksisterete eller ikke eksisterte. Den har ingen kraft i mot djevelen og han styrer ikke den fysiske verden - det er det mennesket som gjør.

Beklager at jeg ikke er tydligere. Jesus er Gud. Jesus hersker på jorden gjennom mennesker. Gud kan også gripe inn direkte. Det er vanskelig å tolke hvor mye og hvor ofte Gud gjør det. Ref. diskusjonen om vulkanutbruddet. Men vi opplever både englevakt og drømmere som kommer fra Gud.

Gud har makt over djevelen. Men djevelen eksisterer og virker gjennom løgn og manipulasjon. Helt til dagen han skal straffes.

Hvorfor er ikke Gud mer synlig? Hvorfor skriver han ikke bokstaver på himmelen? Hvorfor ser jeg tekst og bilder på skjermen mens andre ser en svart skjerm?

Jeg er klar over at det jeg skriver høres dumt ut. Paulus skriver at ordet om korset er en dårskap.. men likevel Guds kraft - vist gjennom at Gud reiste Jesus opp fra de døde.

Folk i vår moderne tid har mange eksistensielle spørsmål? De leter etter noe som virker. Folk som finner veien til Gud opplever å finne noe som virker. 

Som jeg har sagt før. Grunnen til at jeg skriver her er ikke at jeg tror at jeg gjennom kloke ord og formuleringer skal overbevise de mest erfarne og dyktige debattanter. Men at jeg ved å få reflektert mine utsagn i svar, kan lære mer om hvordan jeg bør uttrykke meg. Hva er det folk egentlig vil ha svar på?

Dette vil jeg bruke ute blant folk. Dessuten vil jeg bringe Guds kjærlighet til folk. Fortelle folk at Gud finnes og at han bryr seg om den enkelte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...