PÃ¥inter Skrevet mandag kl 07:49 Del Skrevet mandag kl 07:49 Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): Det finnes ingen vitnebeskrivelser av dette heller. Hadde du trodd på disse vitnebeskrivelsene, ville ikke du da bare gjenta det du pleier å si? Kan du verifisere Platon? Lenke til kommentar
Ribo Skrevet mandag kl 08:07 Del Skrevet mandag kl 08:07 PÃ¥inter skrev (13 minutter siden): Hadde du trodd på disse vitnebeskrivelsene, ville ikke du da bare gjenta det du pleier å si? Kan du verifisere Platon? Det er få ting de greie å enes om i historiene rundt dette. Vare det noe hold i påstandene skulle man tro at hendelsesforløpet var noen lunde likt. Det er vel en 4-5 forskjellige historier om hvem og hvordan de først fant graven tom. Alle kan ikke være korrekt, men alle kan være feil. 2 Lenke til kommentar
afterall Skrevet mandag kl 08:09 Del Skrevet mandag kl 08:09 Kjell Sande skrev (10 timer siden): Kjempebra at mennesker finner sin tilhørighet. Det applauderer jeg når det gjelder medmenneskelige relasjoner. Men er det en fare for å bli forført av falsk åndelighet. Hvis det fins en Gud den høyeste. Hva med alle andre åndsvesen? Eller tenker du i det rent menneskelige? Kan du gi meg et fungerende verktøy for å skille mellom ekte og falsk åndelighet? 2 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet mandag kl 08:09 Del Skrevet mandag kl 08:09 (endret) PÃ¥inter skrev (51 minutter siden): Hadde du trodd på disse vitnebeskrivelsene, ville ikke du da bare gjenta det du pleier å si? Det handler ikke om hva jeg tror eller ikke tror på, men at du kommer med påstander som det ikke finnes brukbare bevis for, påstander som til dels er beviselig feil. Men for å svare på spørsmålet ditt, nei jeg tror ikke automatisk på alle vitnebeskrivelser. Det er et vel kjent faktum at vitnebeskrivelser kan inneholde mange feil, noe som f.eks. er årsaken til et stort antall uskyldige dømte i USA. Så en vitnebeskrivelse vil aldri være bevis godt nok i seg selv, i hvert fall ikke når den går direkte mot all kjent vitenskap. Sitat Kan du verifisere Platon? Nei, men på samme måte som vi vet at noen skrev de forskjellige bøkene i Bibelen, så vet vi at noen er opphav til tekstene som er tilegnet Platon, og det er disse tekstene som er viktige, ikke nøyaktig hvem personen var. Men tilbake til din påstand som du helt lar være å forsvare. Du skrev: Sitat han viste seg for veldig mange etterpå. Jeg er klar over at det står i en av Paulus brev at Jesus viste seg for veldig mange. Men dette er jo kun en påstand i Bibelen, hvor Paulus ikke nevner et eneste navn eller i det hele tatt hevder at han har snakket med noen av disse som Jesus skal ha vist seg for. Så alt du har er en som gjenforteller et rykte han har hørt. Mener du virkelig at et rykte en person har hørt om at noen anonyme personer skal ha sett noe, er grunn god nok til å tro på det, eller har du ett unntak for Bibelen hvor du godtar det som står der, men lavere beviskrav enn ellers? Det virker som om du i stedet for å begrunne hvorfor din standard for bevis er bra, forsøker å så tvil ved min, om at den enten er for rigid eller inkonsekvent. Du kan absolutt gjøre det, men i motsetning til deg så gir jeg altså svar hvor jeg begrunner ståstedet mitt. Hva om du forsøker det samme? Endret mandag kl 08:44 av Capitan Fracassa 5 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 09:16 Del Skrevet mandag kl 09:16 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Så en vitnebeskrivelse vil aldri være bevis godt nok i seg selv, Da er det mye historie vi kan skrinlegge. Om 200 år så vil kanskje 2004 tsunamien være en myte etter dine kriterier? 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 09:26 Del Skrevet mandag kl 09:26 PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): Da er det mye historie vi kan skrinlegge. Om 200 år så vil kanskje 2004 tsunamien være en myte etter dine kriterier? Denne finnes det da videobevis for? 🙄 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 09:30 Del Skrevet mandag kl 09:30 Duriello skrev (3 minutter siden): Denne finnes det da videobevis for? 🙄 AI? 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet mandag kl 09:34 Del Skrevet mandag kl 09:34 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): AI? Vi så videoene i 2004, og 2005, og 2006 osv osv. Dette var lenge før ai var en "greie". Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet mandag kl 10:11 Del Skrevet mandag kl 10:11 Åndelighet Et bra skriftsted for å lese seg opp på åndelighet kan være 1.Kor.2? Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 10:13 Del Skrevet mandag kl 10:13 Duriello skrev (37 minutter siden): lenge før ai var en "greie". Absolutt, men nå er AI en stor greie. Skal man gi befolkningen tvil så kom med en løgn, der vil AI gjøre sitt inntog, tvil! 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 10:26 Del Skrevet mandag kl 10:26 Martemor skrev (14 timer siden): Forstår det slik at du føler deg forrådt av noe/noen, men det er godt mulig jeg tar helt feil, og da beklager jeg for det i så fall. Ja da forsto du nok feil, men det er greit 😉 Martemor skrev (14 timer siden): så Judas kommer ikke høyt på listen av uselviske etter min mening.. Selv om det er judas som gjør jesus til denne helten som ofrer seg selv for våre påståtte synder ? En omnipotent gud visste at dette skulle skje, en omnipotent gud er den som villet dette til å skje, guden din er omnipotent, alt som er skjedd på denne planeten er denne gudens vilje inkludert judas sitt forræderi, uten judas sitt offer hva er egentlig kristendommen ? 3 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet mandag kl 10:41 Del Skrevet mandag kl 10:41 (endret) PÃ¥inter skrev (1 time siden): Da er det mye historie vi kan skrinlegge. Om 200 år så vil kanskje 2004 tsunamien være en myte etter dine kriterier? Jeg antar at dette betyr "Nei" til min forespørsel om du kunne begrunne dine egne meninger i stedet for å kverulere og komme med stråmenn. Hvorfor er du egentlig på et diskusjonsforum når du ikke er villig eller i stand til å begrunne egne påstander? 🙄 Endret mandag kl 10:41 av Capitan Fracassa 5 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 10:47 Del Skrevet mandag kl 10:47 skaftetryne32 skrev (19 minutter siden): uten judas sitt offer hva er egentlig kristendommen ? De skriftlærde ville fortsatt drepe Jesus, judas var bare beleilig verktøy. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 10:49 Del Skrevet mandag kl 10:49 PÃ¥inter skrev (1 time siden): Da er det mye historie vi kan skrinlegge. Om 200 år så vil kanskje 2004 tsunamien være en myte etter dine kriterier? Tsunamien ble dokumentert av flere tusen navngitte personer, det er tekster, det er video, og enda viktigere det er ikke noe magisk som foregår, samme med Platon, det er god dokumentasjon for at han eksisterte langt bedre dokumentert enn jesus, og igjen, ingen trolldom involvert. 4 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 10:49 Del Skrevet mandag kl 10:49 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): De skriftlærde ville fortsatt drepe Jesus, judas var bare beleilig verktøy. Noe som sier sitt om hvor ondskapsfull kristendommen er, bare noen som skal brukes ? Motbydelig. 4 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 11:21 Del Skrevet mandag kl 11:21 skaftetryne32 skrev (28 minutter siden): Noe som sier sitt om hvor ondskapsfull kristendommen er, bare noen som skal brukes ? Motbydelig. Nå kom for så vidt kristendommen etter Jesus døde da, men det er tydeligvis av mindre viktighet. Ellers helt enig med deg, viser hvilke ondskapsfulle de skriftlærde var, Jesus var jo helt uskyldig. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 11:26 Del Skrevet mandag kl 11:26 PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Nå kom for så vidt kristendommen etter Jesus døde da, men det er tydeligvis av mindre viktighet. Nå var jo strengt tatt dette 👇 dine ord, ikke noen skriftlærde vil jeg tro. PÃ¥inter skrev (38 minutter siden): judas var bare beleilig verktøy. 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet mandag kl 11:38 Del Skrevet mandag kl 11:38 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Nå var jo strengt tatt dette 👇 dine ord, ikke noen skriftlærde vil jeg tro. Ja, for de skriftlærde beleilig verktøy, de hatet han. Johannes 19 sier: Da Pilatus hørte dette, ble han enda reddere. 9 Han gikk inn i borgen igjen og sa til Jesus: «Hvor er du fra?» Men Jesus ga ham ikke noe svar. 10 «Svarer du meg ikke?» sa Pilatus. «Vet du ikke at jeg har makt både til å gi deg fri og til å korsfeste deg?» 11 Jesus svarte: «Du hadde ingen makt over meg dersom den ikke var gitt deg ovenfra. Derfor har han som har utlevert meg til deg, større skyld.» 12 Etter dette ville Pilatus gi ham fri. Men jødene ropte: «Gir du ham fri, er du ikke keiserens venn. Den som gjør seg selv til konge, setter seg opp mot keiseren.» Endret mandag kl 13:07 av PÃ¥inter Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet mandag kl 14:17 Del Skrevet mandag kl 14:17 Kjell Sande skrev (På 13.12.2024 den 12:12 PM): Jesus kom i den rette tiden. Gresk var etablert som et verdensspråk, og de romerske veiene gjorde kommunikasjonen enklere. Det spørs hva du legger i de ordene der. Gud bruker ordene « fastsatt tid» eller « den fastsatte tid» men når er det? Man leser om denne tiden i Dan.11 (hele kap.) - kommet til v29 (om den onde kongen) er man et stykke på vei dit: Til fastsatt tid skal han igjen dra mot sør, men denne gang går det ikke som forrige gang... i v23 Noen av hans hærstyrker kommer og vanhelliger tempelborgen, avskaffer det daglige offeret og stiller opp det motbydelige som ødelegger. - og videre: Dem som synder mot pakten, lokker han til frafall med glatte ord. Men det folket som kjenner sin Gud, skal stå fast, også i handling. De kloke i folket hjelper de mange til innsikt. Men en kort tid faller de som offer for sverd og ild, fangenskap og plyndring. Når de faller, får de bare litt hjelp. Mange slutter seg til dem, men med baktanker. 35 Noen av de kloke faller som offer, så de blir lutret og renset og vasket rene inntil endetiden. For den fastsatte tid er ennå ikke kommet. (Dan.12.10-13) Kongen skal gjøre som han vil, opphøye seg og gjøre seg større enn alle guder. Mot Gud over gudene taler han uhørte ord. Han har lykken med seg inntil vreden tar slutt. For det som er fastsatt, må skje. Så her er det bare å lese seg opp til hva som først må komme til å skje – eller blåse i det? Man finner denne kongen også nevnt i 2.Tess.2.3f.: La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er ødeleggelsens sønn. Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud. husker dere ikke at jeg sa dette da jeg var hos dere? Dere vet hva som nå holder igjen, slik at han først åpenbarer seg når hans tid er inne. Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien. Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren [Jesus] skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet. (se også Luk.21.27.28 Og da skal de se Menneskesønnen komme i skyen med kraft og megen herlighet. Men når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft deres hoder! for deres forløsning stunder til. (den fastsatte tid er ennå ikke kommet) Husk: Heb.9.27-28 om hva som er skillet mellom 1. komme (synden) og 2.komme (frelsen) Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet mandag kl 15:34 Forfatter Del Skrevet mandag kl 15:34 afterall skrev (6 timer siden): Kan du gi meg et fungerende verktøy for å skille mellom ekte og falsk åndelighet? 1. Følelsene våre er et instrument gitt for at vi skal oppdage fare og reagere. Men følelsene vår kan lett gi "falsk" alarm. De kan svinge fra eufori til angst og depresjon i løpet av kort tid. Åndeverden prøver ofte å tilnærme oss, de vet at behovene til et mennesker er: - følelsen av trygghet - følelsen av å bli akseptert - følelsen av å være betydningsfull Men jeg tenker at følelsene må være forankret i en dypere visshet - noe bibelen kaller tro. 2. Fornuften vår er over følelsene våre. Løgntanker kan trigge dårlige følelser. Her ligger en nøkkel til å kunne skille mellom falsk og ekte åndelighet. Hvis vi ikke vet hvor det åndelige kommer fra, hva fundamentet for de åndelige opplevelsene er, da ville jeg være skeptisk. Her må hver og en gå gjennom sin egen åndelighet og vurdere denne. Hvis det bare er følelser, uten at det er forankret i en visshet som også kan forklares med ord, da kan det være muligheter for at en er lurt - enten av sine egne følelser - eller av en falsk kilde. Ta min tro som et eksempel. Det handler om å begynne å søke Gud gjennom at en ser et mirakel, hører en fortelle hva han har opplevd, har en drøm eller en nær døden opplevelse, eller av ren nysgjerrighet. Her kommer jeg inn på min vei inn i det åndelige. Du trenger ikke lese dette hvis du ikke vil. Min åndelige verden kalles Guds rike. Der Gud er den høyeste, den eneste. Gud har lagt ned en bevissthet om seg selv i alle mennesker. Noe som uttrykkes gjennom ord. Noen mennesker har skrevet ned det Gud har åpenbart for dem, slik ble bibelen til som en bok. Et eksempel på et bibelvers som uttrykker dette er Salme 27 vers 8: Jeg minnes at du har sagt: «Dere skal søke mitt ansikt.» Ditt ansikt søker jeg, Herre. Så kommer dagen da Gud lar sitt ord bli født inn i verden gjennom Jesus. Dette forklares i Hebreerbrevet kapittel 1 vers 1-2: Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene. 2 Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Å komme inn i Guds rike, handler om å høre om Jesus, tro det en hører, foreta et valg og si med sin munn at en vil følge Jesus. Jesus sa at han var veien, sannheten og livet. Denne veien er det som leder gjennom hele prosessen inn i Guds rike - åndeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå