Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Kjell Sande skrev (På 11.12.2024 den 10:18 PM):

Nettopp, godt poeng. Da blir saken slik. Hvis Gud finnes, kan ikke vi finne Gud, men Gud kan finne oss.

Det er vel ca 3000 religioner i verden. Ett spørsmål slo meg nettopp:

Er God like åpen overfor andre religioners guder som kristne er overfor Gud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Hva vil du at svaret på dette spørsmålet skal være? Lukk øynene, røyk noe psykadelisk og lev deg inn, så skaper du den forestillingen du selv ønsker deg. Men vær obs på at forestillingen foregår i ditt eget hode.

Faktisk trenger du ikke røyke noe psykadelisk. Så lenge du dekker til øynene og ørene og ligger stille, vil hjernen din naturlig produsere forskjellige guddommelige, åndelige eller urimelige opplevelser (Hebb eksperiment og Ganzfeld effekten).

isolation-experiment.webp.95ad5ac12127eab28e8d6093d38bc429.webp

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (4 minutter siden):

Men på den andre siden så finnes det dumme vitenskapsmenn også 😉

Det er vel allment akseptert at evolusjonsteorien er vitskapshistoriens sterkeste teori da den er utfordret så utrolig mange ganger og aldri blitt falsifisert?

Lenke til kommentar

Tilgivelse av synder er jo en viktig del av kristendommen, hvis vi antar himmelen eksisterer og synden, uansett hvor grov tilgis, ville man risikere og se Josef Stalin og Adolf Hitler sitte og diskutere politikk? Alt de trengte var jo og be om tilgivelse før de døde...

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Men å stå på jorden, med våre jordiske metoder og bevise at det finnes en usynlig verden, det er umulig.

Så du sier altså at du ikke kan bevise din egen påstand? I normal debattskikk er dette ekvivalent med å erkjenne et nederlag. Du har altså ingenting mer enn grunnløse påstander, altså påstander som du ikke fører noe bevis for.

Derfor har Gud gjort seg til kjenne på måter som gjør at vi kan finne Han. Inngangen til Narnia var gjennom et klesskap.

Så du mener gud er en han?

Hvis gud kan gjøre seg til kjenne, ovenfor noen personer, så bør disse klare å rapportere videre hver hendelse sånn at det kan registreres, krussjekkes mot andre som hevder det samme og regnes statistikk på.

Inngangen til "Snøfall" var gjennom en bokhylle. Dette var en fiksjons-serie og folk vokser fra seg troen på at det er ekte. Voksne nekter ikke barna å vokse det fra seg, med trusler om å brenne i helvete til evig tid.

Hvilke type bevis ville du godta?
- Naturvitenskapelige
- Historiske
- Vitner

- Beviser som ville holdt i en rettsak og følger normale regler for hvem som har bevisbyrden. Bevisene må være av typen matematisk beviselige, mulige å utlede, måle og bekrefte i gjentagende blindforsøk. Hvis en person som hevder han har kontakt med gud på et eller annet vis enkelt og greit kan kjøre en serie enkle blindforsøk for å bevise guds eksistens så er det et godt tegn. Klarer man å gjenta forsøket med flere troende så konfidensintervallet krymper så mye at det ikke lengre kan forklares av tilfeldigheter og flaks så er saken bevist. Det burde være oppnåelig for folk som du mener har kontakt med gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
James G skrev (13 minutter siden):

Faktisk trenger du ikke røyke noe psykadelisk. Så lenge du dekker til øynene og ørene og ligger stille, vil hjernen din naturlig produsere forskjellige guddommelige, åndelige eller urimelige opplevelser (Hebb eksperiment og Ganzfeld effekten).

isolation-experiment.webp.95ad5ac12127eab28e8d6093d38bc429.webp

Sist jeg slukket lyset, la meg nedpå og lukket øynene så produserte Hebb og Ganzfeld-effekten pupper og kurvede former for meg. Betyr det at min gud er ei kvinne? .. og din en flyvende gubbe med hvitt sjegg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (12 timer siden):

Jeg tenker også at Gud på en måte må være fysikk. Har lagt inn et stykke i tråden «Bibelen» som er hentet fra 4.Esra i Apokryfene om en tid da Israel var uten Gud og Kristus i verden. Der ser man at det står at: «Det kan se ut som at jeg har forlatt dere, men det er dere selv dere har forlatt.» Gud snakker bestandig til sitt eiendomsfolk, ikke til andre, men i denne fortellingen forteller han om et annet folk som skal komme og oppfylle det som står i skriften, og som ikke har hørt om den! Så, her kan man kanskje forstå litt av det som nevnes i 1.Kor.3.16? (Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? 17 Dersom noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere.»

Synes dette var utrolig interessant 👍 Vil også gi kudos til trådstarter for et spennende tema 🙏🏻 Menneskeheten må jo respektere hverandre for å leve i harmoni, og respektere Moder Jord. All energi man utstråler påvirker noe rundt deg; hele universet, til og med. Så DU er gud, vi er alle gud (med liten g), fordi vi utgjør en enhet (og jeg skriver det med liten g av respekt for alle religioner). Med forståelse, takknemlighet, ydmykhet og respekt for alle rundt oss, så er vi alle guder: ved å ikke dømme andre, gi positiv energi med et enkelt smil eller "tusen takk", om det så er noen man ikke kjenner, og ikke minst være omsorgsfull med jorda vi bor på ❤️ Tror ikke evolusjon og religion utelater hverandre. Det er en balanse i det som trengs, i alt 💖

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Bevisene må være av typen matematisk beviselige, mulige å utlede, måle og bekrefte i gjentagende blindforsøk. Hvis en person som hevder han har kontakt med gud på et eller annet vis enkelt og greit kan kjøre en serie enkle blindforsøk for å bevise guds eksistens så er det et godt tegn. Klarer man å gjenta forsøket med flere troende så konfidensintervallet krymper så mye at det ikke lengre kan forklares av tilfeldigheter og flaks så er saken bevist. Det burde være oppnåelig for folk som du mener har kontakt med gud.

Men, "Dere må ikke friste Herren deres Gud, slik som dere fristet ham i Massa." (Deuteronomium 6:16), så din tilnærming vil ikke fungere. Du må komme opp med en måte uten observasjon eller verifisering.

Jeg har kommet opp med en løsning, som heter "trust me bro".

e59eb5d503b0f756ebf43f6da031940712fdaa1cf02d9695a117a3acff7293ad_1.jpg.119f779c834cd82d69e60c6981facca7.jpg

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

Hvis det hadde eksistert en gud, hadde du da reagert negativt om disse to kom til himmelen, med tanke på valg av ordet risikere?

Josef Stalin dro til himmelen Du var nysgjerrig på hvordan han hadde det i himmelen, så du dro til himmelen også. Du går til Gud og spør: "Kjære Gud, den Stalin..." Gud sa: "Først av alt, vennligst kall meg kamerat. For det andre har det aldri vært en frelsere, verken Gud eller keiser eller tribun..Jeg er bare partisekretæren for kommunistpartiet i himmelen."

the-communist-revolutions-of-the-early-20th-century-were-v0-eny6ahshxzrc1.thumb.webp.378b02c040241741fd27a187c4024e80.webp

Endret av James G
Lenke til kommentar

Hadde vi alle bare vært enige om å være uenige, hadde det ikke vært krig i verden.. Hvorfor MÅ alltid noen ha "rett" egentlig? Eller "eie" et land etc.? Jeg skjønner det ikke. Én gang var Pangea alt vi visste om, og da var vi fra samme land alle sammen. Og vi er jo fortsatt det; vi deler samme planet. Men det skled ut, bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Martemor skrev (6 minutter siden):

Hvorfor MÅ alltid noen ha "rett" egentlig? 

kanskje fordi...den versjonen av gud sa det?

"og det er ingen annen Gud enn jeg, en rettferdig Gud og en frelser - ingen uten meg. Vend dere til meg og bli frelst, alle jordens ender! For jeg er Gud, og ingen annen." "Jeg er Gud, og ingen annen. Jeg er Gud, og det er ingen som jeg" (Jesaya 45, 46)

Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (40 minutter siden):

Hvis det hadde eksistert en gud, hadde du da reagert negativt om disse to kom til himmelen, med tanke på valg av ordet risikere?

Disse to personene representerer pur ondskap for særdeles mange, men de skal jo som alle andre kunne be om tilgivelse, men mange kristne anser at tilgivelse har en grense.

Lenke til kommentar
James G skrev (15 minutter siden):

kanskje fordi...den versjonen av gud sa det?

"og det er ingen annen Gud enn jeg, en rettferdig Gud og en frelser - ingen uten meg. Vend dere til meg og bli frelst, alle jordens ender! For jeg er Gud, og ingen annen." "Jeg er Gud, og ingen annen. Jeg er Gud, og det er ingen som jeg" (Jesaya 45, 46)

Ja, alle er vi unike. Og alle, uansett tilhørighet, religion, hudfarge etc. skal respekteres. For å respektere må man forstå andre enn seg selv. Forstå = Gud. Vi har alle makt til å snu om på verdensbildet, problemet er at frykt for alt fremmed og annerledes hemmer oss i å gjøre det. Så jeg tror Guds ord er utrolig mektig, men at man ikke må tolke alt så bokstavelig det er skrevet ❤️

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (16 timer siden):

Jeg diskuterer veldig gjerne dette temaet. 🙂

Mitt utgangspunkt er at jeg vokste opp i et kristent hjem. Jeg ble opplært i "Kjære Gud jeg har det godt..." som fast aftensang, før jeg etter hvert gikk over til fadervår som jeg ba hver kveld. Jeg gikk en god del år på søndagskole og var på søndagsskoleleir på sommerne, og var den eneste i klassen på ungdomsskolen som turte å si høyt at jeg var kristen.

Men etter hvert utover videregående, begynte jeg å stille spørsmål ved min tro via flere akser (som jeg kan komme tilbake til), og sluttet helt å tro da jeg var rundt 20. Evolusjonsteorien var absolutt ikke noen faktor i dette i det hele tatt.

Gud slik han beskrives i Bibelen var nok hovedfaktoren til at jeg begynte på reisen til å bli ateist. Gud slik at han beskrives i Bibelen er på alle måter en urettferdig, umoralsk narsissist, og absolutt ikke verdt å tilbes. Dette kan jeg godt begrunne hvis du ønsker en slik diskusjon.

Den andre faktoren var at jeg etter hvert forsto at Bibelen er full av åpenbare faktafeil og dermed ikke er noen autoritet på hva som er sant, i tillegg til at jeg aldri merket noe annet enn mine egne følelser når jeg ba. Så det var simpelthen ikke noen grunn til å tro at det eksisterer en Gud, enda mindre den som Bibelen beskriver.

Jeg tror jeg forstår akkurat hva du mener 🙏🏻 Jeg tror også budskapet må forstås; tror bildet "Gud" peker tilbake på individet. Møte seg selv i døra med: "Er du urettferdig nå, er du dømmende, hvorfor tenker du at du er bedre enn alle andre?" (jeg sier det ikke til deg, men lufter bare en tanke på generell basis). Og det at du følte dine egne følelser da du ba, er jo oppvåkning; en god ting 💖 Meditasjon det; å dykke inn i "selvet" 💞

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (16 timer siden):

Jeg tror ikke det er evolusjonsteorien alene som har fått folk til å tenke at det ikke finnes noen guder, overtro har ganske enkelt ikke den samme posisjonen i samfunnet som før, mange var nok overbevist om eksistensen til nisser, guder, skrømt og lignende før, det medførte at en kunne ha diverse ritualer gjennom dagen der man matet gudene eller ba til nissene, dette var en overtro som ble videreført gjennom generasjoner, og med alle denne overtroen og disse ritualene ble folk lært opp til å indoktrinere både seg selv og sine barn, denne overtroen om nisser, skrømt og guder o.l sitter ganske enkelt ikke i på samme viset lenger.

Men betyr det også at du ikke har noen som helst tro på at vi påvirkes av energier som har forlatt jorda i sin opprinnelige fysiske form? Masse, energi, bevegelse. Det er jo fysikk. For meg er det helt sinnsykt at man fortsatt lurer barn til å tro at julenissen finnes, bare for å tviholde på såkalte tradisjoner. Det er verre enn å servere noe nytt. Så er helt enig med deg når det gjelder å levere skrønehistorier.

Og er enig med deg i at indoktrinering, gamle tradisjoner og alt man blir lært at man "skal være", ikke er oppskriften for en ny og bedre fremtid.

Endret av Martemor
Manglet noe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...