Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Tvert om. Det er alltid personen som fremmer en påstand, f.eks om at gud eksisterer, som har bevisbyrden. Dette er 100% normal logikk brukt i allskens sammenhenger. Å forsøke å dytte bevisbyrden over på andre, f.eks krav om motbevis for å underkjenne påstanden er dessverre en ganske vanlig hersketeknikk, men ikke desto mindre netopp bare en tom og dum hersketeknikk.

Jeg tenker at det du hevder her er vitenskapelige prinsipper. Der kan du snakke om å bevise dine påstander. Men å stå på jorden, med våre jordiske metoder og bevise at det finnes en usynlig verden, det er umulig. Derfor har Gud gjort seg til kjenne på måter som gjør at vi kan finne Han. Inngangen til Narnia var gjennom et klesskap. Jesus snakket om en vei.

Hvilke type bevis ville du godta?
- Naturvitenskapelige
- Historiske
- Vitner

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (7 minutter siden):

Er du hobbyastronom? Eller tenker du på en Gud som holder hele universet i sin hånd og også bryr seg om alle store og små saker i våre liv. Det står i Bibelen at Gud teller alle hårene på hodet vårt. Noe som uttrykker Guds omsorg og detaljfokus for hvert enkelt menneske.

Mener du at jorden er flat også? Er det ingen måte på hvor dum det er mulig å bli med en GUD? 😮

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (10 timer siden):

Takk for at du tar dette opp. Jeg kommer til dette. Men holder på med litt grunnleggende diskusjoner om den eneste sanne, den høyeste Gud. Grunnen til at jeg valgte tittelen "Darwin er død, men Jesus lever", er at jeg ville vise hvor stor forskjell det er mellom hva naturvitenskapen forholder seg til, og hva tro på Gud er. Naturvitenskapen vil som du riktig påpeker være helt enig i at Darwin er død, men den steiler - omtrent som du gjør her - på påstanden om at Jesus lever. Two different realms.

Hvis vi ikke snakker samme språk, så bør dere kanskje benytte andre enn våre svært tydelige og vitenskapelig definerte ord. Slå opp medisinsk definisjon av ordet død. Språklig snirklesnakk som omdefinerer ordene i ordboka til å bety helt andre ting er intet mindre enn respektløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det du hevder her er vitenskapelige prinsipper. Der kan du snakke om å bevise dine påstander. Men å stå på jorden, med våre jordiske metoder og bevise at det finnes en usynlig verden, det er umulig. Derfor har Gud gjort seg til kjenne på måter som gjør at vi kan finne Han. Inngangen til Narnia var gjennom et klesskap. Jesus snakket om en vei.

Hvilke type bevis ville du godta?
- Naturvitenskapelige
- Historiske
- Vitner

Altså, at det er mye vi ikke forstår og som vitenskapen også har problemer med å forklare alt det kan jeg være med på, men en skjeggete mann som tryllet frem universet? Det er vel litt i overkant selv for et ørlite snev av intelligens? Tror vi på julenissen også, og hvis ikke, fordi han ikke er nevnt i bibelen?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (9 minutter siden):

Mener du at jorden er flat også? Er det ingen måte på hvor dum det er mulig å bli med en GUD? 😮

Nei jeg har sett jordskyggen gli inn over månen. Man trenger ikke være dum for å tro på Gud. Vårt intellekt kan brukes for å nærme oss Gud. Siste steget må tas i tro. 
Andre steg kan være:
1. Tenke over alt vi ser rundt oss - fins det en første årsak har alt eksistert alltid, eller var det noe "før"
2. Mange har skrevet om en gud som var den høyeste - i gresk filosofi kalde de han Zeus - kan en slik gud finnes?
Det fins mange slike steg. Det er mange folk som har gått denne veien - også kloke vitenskapsmenn..
Hva tenker du kunne være neste steg?

Endret av Kjell Sande
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (Akkurat nå):

Nei jeg har sett jordskyggen gli inn over månen. Man trenger ikke være dum for å tro på Gud. Vårt intellekt kan brukes for å nærme oss Gud. Siste steget må tas i tro. 
Andre steg kan være:
1. Tenke over alt vi ser rundt oss - fins det en første årsak har alt eksistert alltid, eller var det noe "før"
2. Mange har skrevet om en gud som var den høyeste - i gresk filosofi kalde de han Zeus - kan en slik gud finnes?
Det fins mange slike steg. Det er mange folk som har godt denne veien - også kloke vitenskapsmenn..
Hva tenker du kunne være neste steg?

Ikke for å så noe ille om deg, man trenger selvsagt ikke å være dum for å tro på en GUD, men det vil absolutt være en fordel og den enkle løsningen.

Jeg er både realist og evolusjonist, og veien veien videre er i alle fall ikke å legge bort vitenskap og fakta fordi den er så vanskelig å forstå uten å legge til en fantasi...

Lenke til kommentar
trn100 skrev (8 minutter siden):

Ikke for å så noe ille om deg, man trenger selvsagt ikke å være dum for å tro på en GUD, men det vil absolutt være en fordel og den enkle løsningen.

Jeg er både realist og evolusjonist, og veien veien videre er i alle fall ikke å legge bort vitenskap og fakta fordi den er så vanskelig å forstå uten å legge til en fantasi...

Fortsett å være realist og evolusjonist. Fortsett å være nysgjerrig og utforsk naturen. Det å tro handler ikke om å legge bort vitenskap og fakta. Det handler om å erkjenne at det finnes at annet realm hvor det ikke holder med matematikk og fysikk alene. Vitenskapen kan forklare mye om hvordan ting er blitt til, men den vil aldri kunne forklare hensikten, hvorfor vi er.

Endret av Kjell Sande
  • Liker 1
Lenke til kommentar
James G skrev (4 minutter siden):

Det skal være 'growing up'.

463910503_7807274856040897_270768734125619938_n.jpg.cfd3d8e6c54f9811224a3185ad283c39.jpg

Morsom framstilling. Men bare delvis vellykket. Hvis det fantes en Gud den høyeste, den eneste, ville Han være en bestefar som stod på en sky? 

Men du er inne på en viktig del av historien. Kanskje vi skal ta den i morgen? Om han som dukket opp her på jorden og hevdet at han var fra et annet realm. Et rike som ikke var av denne verden. Er det noe vi kan tro på? Hvordan kan vi sjekke det ut?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (1 minutt siden):

Vitenskapen kan forklare mye om hvordan ting er blitt til, men den vil aldri kunne forklare...

Kanskje, men det er et stort gap mellom "vitenskapen kan ikke forklare" og "min tro kan". Rasjonelt sett er situasjonen mye mer mulig å være "enten kan ikke, og den åndelige versjonen av forklaringen er enda verre".

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

Fortsett å være realist og evolusjonist. Forsøk å vær nysgjerrig og utforsk naturen. Det å tro handler ikke om å legge bort vitenskap og fakta. Det handler om å erkjenne at det finnes at annet realm hvor det ikke holder med matematikk og fysikk alene. Vitenskapen kan forklare mye om hvordan ting er blitt til, men den vil aldri kunne forklare hensikten, hvorfor vi er.

Jeg stiller selvsagt også spørsmål ved om det er realister og vitenskapsfolk som har drept flest mennesker eller om det er religiøse? Hvordan kan man forsvare den ene troen fremfor den andre? Er unnskyldningen fremdeles at det er Guds disipler som er problemet og ikke Gud selv? I så fall, hva er Guds intensjon med sin allmektighet?

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (15 minutter siden):

Hvis det fantes en Gud den høyeste, den eneste, ville Han være en bestefar som stod på en sky? 

Hva vil du at svaret på dette spørsmålet skal være? Lukk øynene, røyk noe psykadelisk og lev deg inn, så skaper du den forestillingen du selv ønsker deg. Men vær obs på at forestillingen foregår i ditt eget hode.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (44 minutter siden):

Vitenskapen kan forklare mye om hvordan ting er blitt til, men den vil aldri kunne forklare hensikten, hvorfor vi er.

Hvorfor må det ha en forklaring? Reint biologisk er det forholdsvis enkelt og forklare hvorfor jeg er her, finnes da absolutt ingen grunn til og fundere på dette?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (På 11.12.2024 den 9:17 PM):

Jeg ønsker å diskutere litt rundt, og å bli oppdatert omkring temaet hvor vidt utviklingsteorien får folk til å tenke at Gud ikke finnes.

Poenget er ikke å kritisere evolusjonsteorien, dette fins det en tråd for under tema Naturvitenskap, der den hører hjemme.

Mitt spørsmål er om noen ønsker å diskutere dette temaet? 

Charles Darwin var svært kristen. Svarer det ut spørsmålet ditt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (På 11.12.2024 den 9:17 PM):

Jeg ønsker å diskutere litt rundt, og å bli oppdatert omkring temaet hvor vidt utviklingsteorien får folk til å tenke at Gud ikke finnes.

Hva om Gud er avhengig av en frelsesplan for å kunne tre frem? Jeg har på side 4 gitt noen tankefulle bibel sitater som kan være noe vanskelig å svare på skjønner jeg. Tråden din viser til at Darwin er død, men Jesus lever. - *Se Gal.4.4 – Hva menes med da *«Tidens fylde»? *Efes.1.10?

Det jeg kan gjøre kjent er fra Orsp.24.16: Sju ganger kan den rettferdige falle og reise seg opp igjen, men de urettferdige snubler i det som er ondt.
Jes.42.13-14: Herren drar ut som en helt, som en kriger vekker han sin stridslyst, han roper, ja, lar hærrop runge, han viser sin styrke for fiendene: Jeg har vært taus i lange tider, har tidd og holdt meg tilbake. "Nå skriker jeg som en fødende kvinne, jeg stønner og snapper etter pusten.

(*Se, Åp.12) Så dersom Gud alltid er den samme, så har man litt av hvert i vente? Jes.45.7: Jeg former lys og skaper mørke, jeg stifter fred og skaper ulykke. Jeg, Herren, gjør alt dette.

Salm.49.21: Med all sin prakt kan mennesket ikke forstå, det er lik dyrene som må dø.
Reprise fra Fork.3? Eller la de døde begrave sine døde... Han er ikke Gud for hvem som helst, ikke de døde, men levende... Mark.12.23-27 i oppstandelsen som er siste dag i vår historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...