Zeph Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Trestein skrev (9 timer siden): Har regnet litt på dette. Om jeg kjører 10km over fartsgrensen sparer jeg 12 min pr dag på min jobb kjøring. Gjør jeg det 220dager i året er dette 44 timer jeg kan heve lønn for. Nå har jeg ikke fått bot på noen år men generelt er det sjelden. Problemet er at det er mange som holder fartsgrensen og mye trafikk. Men når fartsgrensene ble satt ned fra 90 til 70 er det helt klart et økonomisk aspekt med dette for oss som pendler til og fra jobb Har du kortare arbeidsdag pga. lengre reisetid til jobb? For dei fleste har dei ei fast arbeidstid og ev. endringar i reisetida går ut over fritida, ikkje arbeidstida og inntekta. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Zeph skrev (24 minutter siden): Har du kortare arbeidsdag pga. lengre reisetid til jobb? For dei fleste har dei ei fast arbeidstid og ev. endringar i reisetida går ut over fritida, ikkje arbeidstida og inntekta. Det blir to sider av samme sak. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember qualbeen skrev (17 timer siden): Dersom du ikke aksepterte, vil det bli opp til rettsvesenet hva som skal skje videre. Du må vel dømmes av en domstol på et vis? De kan i teorien sette en mye lavere bot, men i praksis? Jeg aner ikke. Vil tro de som oftest bruker standard satser? (Psst: Du vil i tillegg måtte betale advokatomkostninger til politiet.) Dersom du ikke godtok boten, og har skikkelig flaks, så velger politiet å henlegge hele saken, ene og alene fordi de har bedre ting å bruke tiden sin på. Jeg vet ikke oddsen her, har aldri gamblet på noe slik selv. Ja dersom ein ikkje aksepterer eit forenkla forelegg så må saka avgjerast rettsleg. Då er det alltid ein lite sjans for at saka blir henlagt og at saka aldri kjem opp slik at ein slepp heilt unna, men som hovudregel så skal saka behandlast i retten. Det er også ein liten sjans for at domstolen slår fast at det ikkje er lagt fram tilstrekkeleg med bevis for at du kan dømmast. Stort sett så er det nok bevis å ha logg frå lasarmålaren samt vitneforklaring frå politiet, men du kan sjølvsagt ha flaks der politimannen som stoppa deg roter saman din sak med ei anna sak og at det derfor blir tvil om politiet huskar rett. Om ein blir dømt i retten så vil du normalt få ei litt høgare bot samt saksomkostningar, det er likevel ikkje så avskrekkande mykje høgare bot du risikerer. I det forenkla forelegget så er det innrekna ein liten rabatt til dei som aksepterer det forenkla forelegget og får saka ut av verden. Ved straffeutmålinga så vurderes det om det finnes straffeskjeprande eller formildande omstendigheiter. Det at trådstartar angrer og er lei seg for lovbrotet kan gi grunnlag for ei mildare straff, særleg om det er fyrste gongen ein er tatt for eit lovbrot. Det er også rom for å legge vekt på den tiltaltes økonomiske evne, særleg om får store konsekvensar for den tiltaltes evne til å forsørge eigne barn og andre særdeles viktige økonomiske forpliktingar. Eg tenker at domstolen er nok relativt tjukkhuda for tiltalte som med tårer i augene lover å aldri bryte loven igjen, så ein skal nok ha veldig gode arugment for å få særbehandling. Det som kanskje kan være mest realistisk å få til er at bota erstattes av eller kjem i tillegg til samfunnsstraff. Det vil nok ikkje oppleves som mildare straff sidan det ofte er ganske mange timar som må jobbast dersom du blir dømt til samfunnsstraff, men det er sjølvsagt ein fordel å sleppe å betale ut i kontantar. Trestein skrev (1 time siden): Det blir to sider av samme sak. Berre under forutsettninga av at du har eit arbeidsforhold der du får jobbe så mykje du vil. Dei aller fleste som har full jobb har arbeidsavtale på å jobbe 7,5 time kvar dag, og at ein berre unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid når det er behov for det. Det er langt frå alle arbeidsplassar som kan akseptere at du jobbar 110% prosent på ei 100% stilling då dette gir høgare lønnskostnadar enn det som er budsjettert, samt at det føreligg lovar og regler for å hindre at tilsette jobbar formykje. Det du sparer på å køyre for fort til og frå jobb vil for dei aller fleste bli målt i fritid til å gjere andre ting, og ikkje som tapt moglegheit for inntektsgivande arbeid. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember 3 hours ago, Hanhijnn said: Nei, det samme sier Kjell Inge Røkke. Er helt innafor sier han. Pfft. Dårlig unnskyldning. Svak argumentasjon. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember The Avatar skrev (2 timer siden): Berre under forutsettninga av at du har eit arbeidsforhold der du får jobbe så mykje du vil. Dei aller fleste som har full jobb har arbeidsavtale på å jobbe 7,5 time kvar dag, og at ein berre unntaksvis blir pålagt overtidsarbeid når det er behov for det. Det er langt frå alle arbeidsplassar som kan akseptere at du jobbar 110% prosent på ei 100% stilling då dette gir høgare lønnskostnadar enn det som er budsjettert, samt at det føreligg lovar og regler for å hindre at tilsette jobbar formykje. Det du sparer på å køyre for fort til og frå jobb vil for dei aller fleste bli målt i fritid til å gjere andre ting, og ikkje som tapt moglegheit for inntektsgivande arbeid. Ja men har du fleksitid vil du opparbeide deg 8 fridager i løpet av ett å ved å kjøre for fort. Alternativet er å ta ferie uten lønn. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember (endret) Yomackaflow skrev (På 11.12.2024 den 5:29 PM): For 2 dager siden ble jeg stoppet av politi de hadde tatt meg for å kjøre 71kmt i 60 sone, jeg ble sjokkert da jeg ikke er en person som kjører fort til vanlig aldri gjort det. Men jeg var i en 70 sone før så ikke at det var byttet til 60 sone. Er jo min feil og burde følgt bedre med. Er det vits å nekte straffeskyld her og prøve å forklare meg i retten forventer ikke at det blir henlagt alt men at jeg muligens kan få en litt mildere straff? Takk for svar på forhånd Du kan jo skylde på MDG eller noe.. Dette er sannsynligvis en nedsatt fartsgrense på vinterstid for miljøet. Har da ingenting med uforsvarlig kjøring på vei å gjøre, trafikalt sett. Veien er konstruert for 70, sikkert kvalifisert for 80 også. Men det ligger mye betydning i omkringliggende bebyggelse for avgjørelsen om hvilke fartsgrenser som settes.. Slikt sett har du i dette tilfellet egentlig brutt regel om utslippsforhold på bilen din. Og for ekstra forurensing/svevestøv hvis du bruker piggdekk. Og hvis du stemmer MDG i tillegg bør du jo bare betale boten med ærbødighet😁 Endret 13. desember av Sovna Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember On 12/12/2024 at 5:27 PM, Krig og fred said: Det er ikke streng straff, så det er ingen grunn til å ha mildere straffer. Riktig. Milde straffer er forbeholdt voldsmenn under 18, voldsmenn som av sin sinnstilstand ikke holdes ansvarlig for sine handlinger, samt voldsmenn som utøver vold på en måte som etter straffenivåene å dømme skulle tro hadde begått noen ungdommelige rampestreker - herunder valgt å levne voldsofferet i live. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember 4 hours ago, Sovna said: Dette er sannsynligvis en nedsatt fartsgrense på vinterstid for miljøet. 😁 Fuck alle astmatikere! Jeg er imponert over latskapen i argumentasjonen. Og alt er basert på dine egne antagelser. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Krig og fred skrev (2 timer siden): Fuck alle astmatikere! Jeg er imponert over latskapen i argumentasjonen. Og alt er basert på dine egne antagelser. Og isteden er årsaken til nedsatt fartsgrense vinterstid hvaforno?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå