Gå til innhold

Kjørte for fort

Anbefalte innlegg

For 2 dager siden ble jeg stoppet av politi de hadde tatt meg for å kjøre 71kmt i 60 sone, jeg ble sjokkert da jeg ikke er en person som kjører fort til vanlig aldri gjort det. Men jeg var i en 70 sone før så ikke at det var byttet til 60 sone. Er jo min feil og burde følgt bedre med. Er det vits å nekte straffeskyld her og prøve å forklare meg i retten forventer ikke at det blir henlagt alt men at jeg muligens kan få en litt mildere straff? Takk for svar på forhånd

Endret av Yomackaflow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yomackaflow skrev (3 timer siden):

jeg ble sjokkert da jeg ikke er en person som kjører fort til vanlig aldri gjort det. Men jeg var i en 70 sone før så ikke at det var byttet til 60 sone.

Du må sannsynligvis bite i det sure eplet forutsatt at det ikke var feil skiltet, evt. midlertidig nedsatt fartsgrense og skiltene skulle vært vridd til siden fordi det ikke var behov akkurat da.

Lenke til kommentar

Begrunnelsen din er ikke tilstrekkelig til å få noe redusert straff.

Når du måles til 71 i en 60 sone er boten 5 650kr og du får 2 prikker (4 hvis prøvetid). Hvis du nekter straffeskyld og de dømmer deg i tingretten må du betale et par tusen i saksomkostninger i tillegg.

Eneste grunnen til å nekte i denne situasjonen er hvis du mistenker at målingen de gjorde ikke var gyldig. For eksempel ikke sjekket lasermåleren før kontroll.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan gamble på at politiet roter bort beviset ditt, og nekte all straffskyld. Sjansen for at du lykkes er liten, men til stede. Hørte om en som ble tatt for promillekjøring, men de rotet bort beviset så han gikk fri uten straff. Da har man litt for mye flaks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Yomackaflow skrev (13 timer siden):

Er det vits å nekte straffeskyld her og prøve å forklare meg i retten forventer ikke at det blir henlagt alt men at jeg muligens kan få en litt mildere straff?

Du er ikke straffet, du har fått et forenklet forelegg basert på en kalibrert måling hvor forelegget er satt ut fra en standardisert liste. Forelegget slettes fra alle offentlige registre så snart det er betalt. Du får kanskje en prikk eller to i førerkortet som forsvinner om tre år.

Så lenge du erkjenner skyld har jeg ett råd: Pay up and shut up.

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Yomackaflow said:

For 2 dager siden ble jeg stoppet av politi de hadde tatt meg for å kjøre 71kmt i 60 sone, jeg ble sjokkert da jeg ikke er en person som kjører fort til vanlig aldri gjort det. Men jeg var i en 70 sone før så ikke at det var byttet til 60 sone. Er jo min feil og burde følgt bedre med. Er det vits å nekte straffeskyld her og prøve å forklare meg i retten forventer ikke at det blir henlagt alt men at jeg muligens kan få en litt mildere straff? Takk for svar på forhånd

Når du blir stoppa i fartskontroll får du tilbod om forenkla forelegg. Det får du kort tid til å vurdere (minutter), og må takke ja eller nei på staden. Det havner ikkje i bøteregisteret, men du har heller ikkje - som utgangspunkt - mogelegheit til å trekke tilbake aksepten. I spesielle situasjoner kan du det, der du t.d. kan påvise feil.

Så enten har du allereie nekta å vedta forenkla forelegg, og får anmeldelse og vanleg forelegg, eller så er det for seint å trekke samtykket.

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (19 minutter siden):

Men TS vil gjerne ha mildere straff. Straff etter boka er kun for *alle andre*. 

Vet du; det kan jeg forstå.

Jeg vil også at TS skal få mildere straff. Jeg er diametralt uenig i det norske bøtenivået. Det gir ingen mening å bøtelegges såpass hardt. 

En bot på to tusen hadde svidd mer enn nok. Ingen vanlige folk synes to laken er lommerusk. 

Men boten hans var altså ikke to tusen. Neida. Den norske stat mener overtredelsen skal koste ham godt over fem tusen! Fem tusen! Ftw! 🤯

--

Jeg innser at dette blir en annen diskusjon. Og at dette muligens er feil tråd. 

Men som @barfoo nevner: du har allerede enten akseptert eller takket nei til forenklet forelegg. 

Dersom du aksepterte forelegget har du ingen annen vei ut, enn å betale. Sorry. Du aksepterte botens størrelse da du aksepterte boten. Ingen angrerett!

Dersom du ikke aksepterte, vil det bli opp til rettsvesenet hva som skal skje videre. Du må vel dømmes av en domstol på et vis? De kan i teorien sette en mye lavere bot, men i praksis? Jeg aner ikke. Vil tro de som oftest bruker standard satser? (Psst: Du vil i tillegg måtte betale advokatomkostninger til politiet.)

Dersom du ikke godtok boten, og har skikkelig flaks, så velger politiet å henlegge hele saken, ene og alene fordi de har bedre ting å bruke tiden sin på. Jeg vet ikke oddsen her, har aldri gamblet på noe slik selv.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har regnet litt på dette. Om jeg kjører 10km over fartsgrensen sparer jeg 12 min pr dag på min jobb kjøring. Gjør jeg det 220dager i året er dette 44 timer jeg kan heve lønn for. Nå har jeg ikke fått bot på noen år men generelt er det sjelden. 

Problemet er at det er mange som holder fartsgrensen og mye trafikk. Men når fartsgrensene ble satt ned fra 90 til 70 er det helt klart et økonomisk aspekt med dette for oss som pendler til og fra jobb

Lenke til kommentar

Det er vel slik at med forenklet forelegg så havner man ikke i strafferegisteret; der er kun en bot og evt prikker.

Om man derimot går til retten og blir dømt, så har man en registrert dom på seg, som for eksempel kan hindre innreise til noen land eller ellers hefte ved ens person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...