wampster Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Orion666 skrev (1 minutt siden): Nei. Hvorfor ikke? Sitat: "Alle markeder fungerer slik at den med høyest appetitt setter prisen." Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kalle Klo skrev (6 minutter siden): Eh, nei. Selv regjeringens egne rapport om kommunale kraftinntekter sier noe annet: Som du kan se, så har de fleste kommunene ganske små inntekter per hode, 300,- til 4000,- per innbygger. Monner ikke stort, det. https://www.regjeringen.no/contentassets/d28f4297bf6c4fd89c5b099d7a89f79c/kommunale-inntekter-fra-kraftsektoren-thema.pdf Det utgjør mye i et slunkent kommunebudsjett. Hvem tror du vil avstå det i dag? Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden uname -i skrev (1 minutt siden): Bare gjør oppmerksom på at problemstillingen her er de unødvendig høye strømprisene og ikke din antipati mot folk som sliter med strømregningen. Det kan du lage en egen tråd på. "Fattigpakk og hvorfor det er dems egen feil". Jeg forsøker å skissere hvordan markedet gir bedre produkter og tjenester for alle. Jeg forakter ikke stakkarer som sliter med å betale regninger, jeg forakter bedriftseiere som ikke setter av reserver og som klager sin «nød» i media når rotårsaken er inkompetanse. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Orion666 skrev (Akkurat nå): Jeg forsøker å skissere hvordan markedet gir bedre produkter og tjenester for alle. Jeg forakter ikke stakkarer som sliter med å betale regninger, jeg forakter bedriftseiere som ikke setter av reserver og som klager sin «nød» i media når rotårsaken er inkompetanse. Jeg antar at den inkompetansen det snakkes om her hovedsakelig er statlig/offentlig? 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 5 minutes ago, Orion666 said: Det utgjør mye i et slunkent kommunebudsjett. Hvem tror du vil avstå det i dag? Alle monner drar, ja vel. Men det var du som snakket om at flertallet av norske kommuner dro inn så sinnsykt mye penger på strømsalg. Hvis kommunene bruker mer noen tusen kWh i året per innbygger, så går de jo de fleste i minus på strøm. Endret 3 timer siden av Kalle Klo 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Orion666 skrev (3 minutter siden): Jeg forsøker å skissere hvordan markedet gir bedre produkter og tjenester for alle. Jeg og flere andre har prøvd å få inn i hodet ditt at et marked skapes av politiske beslutninger og fysisk infrastruktur. Det er helt utrolig at du ikke har klart å skjønne såpass. Endret 3 timer siden av uname -i 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden wampster skrev (5 minutter siden): Hvorfor ikke? Sitat: "Alle markeder fungerer slik at den med høyest appetitt setter prisen." Du tenker å legge ut galleblæreoperasjoner, spansktentamener og korrupsjonsetterforskninger på børs? Jeg er skeptisk, men lytter gjerne til argumentene dine. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Orion666 skrev (Akkurat nå): Du tenker å legge ut galleblæreoperasjoner, spansktentamener og korrupsjonsetterforskninger på børs? Jeg er skeptisk, men lytter gjerne til argumentene dine. Det er du som mente at alle markeder fungerer slik at den med høyest appetitt setter prisen. Eller mener du at helse/utdanning/infrastruktur/etc ikke er markeder? I så fall hvorfor? 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden wampster skrev (7 minutter siden): Jeg antar at den inkompetansen det snakkes om her hovedsakelig er statlig/offentlig? Tror inkompetansen bunner i at de har startet bedrift i Sør-Norge Lenke til kommentar
wampster Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Tror inkompetansen bunner i at de har startet bedrift i Sør-Norge Ja, Orion666 hadde aldri vært så inkompetent. De som har gjort det har seg selv å takke. 2 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden uname -i skrev (41 minutter siden): Jeg og flere andre har prøvd å få inn i hodet ditt at et marked skapes av politiske beslutninger og fysisk infrastruktur. Det er helt utrolig at du ikke har klart å skjønne såpass. Det er jo feil. Rykk tilbake til start. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden wampster skrev (39 minutter siden): Det er du som mente at alle markeder fungerer slik at den med høyest appetitt setter prisen. Eller mener du at helse/utdanning/infrastruktur/etc ikke er markeder? I så fall hvorfor? I Norge er de i lite grad markeder, men de opererer selvsagt i markeder gjennom alt de kjøper og bygger. Jeg mener det er lite å hente på at tjenestene deres gjøres til markeder, men det er meg. Jeg er blitt kalt venstreekstrem før. Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden qualbeen skrev (1 time siden): PS: 100% markedstyring uten noen statlig føringer eller innblanding er sjeldent anbefalt. Ikke en gang USA pleier å ha slike modeller. Vi må ha kontrollmekanismer som sørger for at "det fri marked" fungerer. Har man ikke det, vil det implodere. Derfor bruker alle land med respekt for seg selv penger på å kontrollere markedet. Ulike tilsyn og etater passer på. Og akkurat nå trenger vi noen justeringer på strøm-markedet. Det er ikke bare i Norge dette presser seg på, forretningsmagnater regelrett gråter av situasjonen i den industrielle Tyskland hvor omstillingsprosessene saboteres av ustabil krafttilgjengelighet for å skifte om fra fossil til strøm etter å ha ventet for lenge - det er nå seriøs snakk om industri - og landbruksnedleggelse. Drivhusene som er viktig for dyrkning av kultur- og matplanter, måtte selge med tap når de måtte ha høyere prissetting enn ønskelig, og måtte stenges fordi man risikere ukontrollert konkursutvikling. Mye kraftkrevende industri og virksomheter - spesielt for transport, våpen og maskin-fremstilling for data og batteri - har fått meget seriøse problemer. Det produsere meget uønskelige politiske konsekvenser som i verste fall sette demokratiet i stor fare, for den høyreekstreme AfD vinner stort på innvandring, inflasjon - og strømpris. I mellomtiden er de grønne og kjernekraftmotstanderne blitt sterkt forhatt pga. disses stupiditet omkring kjernekraft og kullkraftverk. Markedet må dermed bringes under kontroll før andre vil gjøre det i en ikke altfor fjern fremtid. Da vil alle tape. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Er det noen som husker disse rapportene? Så mye dyrere blir strømmen av utenlandskabler Jeg husker faktisk de publiserte dette. Da tenkte jeg: Ja, sikkert at det går opp så lite..... Quote Hvis det bygges fire utenlandsforbindelser med en samlet kapasitet på 4500 MW, vil husholdningenes strømpris øke med om lag 3,6 øre/kWh, sammenlignet med om kablene ikke ble bygget, ifølge rapporten som Thema Consulting har laget for BKK, Lyse Energi, Agder Energi, Statkraft og Vattenfall. Quote I det mest ekstreme scenarioet vil to kabler heve husholdningenes priser med 4,6 øre/kWh, mens fire kabler vil gi en prisøkning på hele 6,2 øre/kWh. Quote Statnett har som mål å bygge kabel til både Tyskland og Storbritannia innen 2021, mens en samlet kraftbransje ønsker å bygge langt flere kabler langt raskere for å få solgt strømmen sin. Ifølge analytikere går Norden mot et kraftoverskudd på 50 TWh i 2020, blant annet som følge av det felles norsk-svenske elsertifikatmarkedet. 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 timer siden): Nå ja, det er ikke nødvendigvis slik det vil bli, hvorfor er du en sllik forsvarer av ulike strømpriser og høye strømpriser egentlig? Fordi DU klarer å betale? Jeg klarer også å betale, men jeg kan se litt lengre enn min egen nese Godt poeng. EUvennene bruker nå ethvert halmstrå for å bortforklare problemer som EUs markedsliberalstiske ideer har skapt selv. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg har et forslag. Hva om vi gir fredsprisen til russisk eller kinesisk opposisjon, slik at de svarer med å kutte kablene? Da mistet vi tilgangen til det internasjonale strømmarkedet (som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av), og kan begynne som gateselger på gangen med lua i hånda, og da later vi som vi er kjempelei oss for at vi ikke kan ha strømkrise. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden): Jeg har et forslag. Hva om vi gir fredsprisen til russisk eller kinesisk opposisjon, slik at de svarer med å kutte kablene? Da mistet vi tilgangen til det internasjonale strømmarkedet (som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av), og kan begynne som gateselger på gangen med lua i hånda, og da later vi som vi er kjempelei oss for at vi ikke kan ha strømkrise. Tror det er mange som håper kablene blir rammet av terror Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Sitat Terror betyr redsel, skrekk eller skrekkvelde og er en betegnelse både på ekstrem frykt og på det som kan utløse slik frykt. Å terrorisere er å skape ekstrem frykt ved å utføre redselshandlinger eller ved å true med slike. Terror har vært brukt på mange måter opp gjennom historien for å oppnå politiske mål, både av makthavere og opprørere. (Fra Store a norske Leksikon) Å sabotere infrastruktur som befolkningen hater, vil ikke skape frykt i befolkningen, men kanskje gjøre folk takknemlige. Og jeg tror Putin er smart nok til å skade internettkabler, ikke strømkabler. Han ønsker ikke å hjelpe oss. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 50 minutter siden Del Skrevet 50 minutter siden 58 minutes ago, Mannen med ljåen said: (Fra Store a norske Leksikon) Å sabotere infrastruktur som befolkningen hater, vil ikke skape frykt i befolkningen, men kanskje gjøre folk takknemlige. Og jeg tror Putin er smart nok til å skade internettkabler, ikke strømkabler. Han ønsker ikke å hjelpe oss. Han vil ta gassrørledningene, da skader han både EU og oss. Strømledningene lar han nok være. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 48 minutter siden Del Skrevet 48 minutter siden (endret) qualbeen skrev (3 timer siden): Hvorfor? Du nekter å ta inn over deg de argumenter som legges frem, og da er det egentlig ikke noe særlig stort poeng å gjenta i det uendelige. Du avfeier alt med floskler om markedsøkonomi og "økonomi 101". Hvor gammel er du egentlig? Se litt lenger enn din egen nesetipp. Se de store linjene. Se hva strøm solgt over NordPool kostet før og etter prissmitte via de nyeste kablene. Det er ikke noe stort poeng å prøve å benekte at strømstøtte finner sted. Det er ikke noe stort poeng å benekte at bedrifter plassert forskjellige steder i landet har svært forskjellig strømregning. Selvfølgelig er dette konkurransevridende. Noen få tjener godt med penger på dette systemet. Men majoriteten av nordmenn sitter igjen som store tapere. PS: 100% markedstyring uten noen statlig føringer eller innblanding er sjeldent anbefalt. Ikke en gang USA pleier å ha slike modeller. Vi må ha kontrollmekanismer som sørger for at "det fri marked" fungerer. Har man ikke det, vil det implodere. Derfor bruker alle land med respekt for seg selv penger på å kontrollere markedet. Ulike tilsyn og etater passer på. Og akkurat nå trenger vi noen justeringer på strøm-markedet. Er ikke verre enn det. Ingen grunn til å bli livredd. Du trenger ikke rope "planøkonomi" til en hver som ikke er 100% enig med din blåøyde verdensoppfatning. 🫤 Enig! Ikke fanden om enkelte forstår at strøm ikke er en vanlig vare som selges i butikken, en vare du kan velge bort. Vår eksistens som industrinasjon i dette kalde langstrakte landet er takket være tilgangen på rimelig vannkraft. Vannkraft som ble bygget på dugnad av folket - vannkraftverk og overføringslinjer. Den er ikke bygget ut og bekostet av dem som selger kraften vår til høystbydende på børs uten tanke på at dette skader nasjonen - norske husholdninger og bedriftene vi skal leve av. En meget dum og kortsiktig tankegang fra folk som ikke skjønner at dette skader mye mer enn det gagner. Hva er huleste er bedre i dag enn det var før 1991 - da vi riktig nok var prisgitt våre lokale el.verk, men dette var en stabil og rimelig løsning som fungerte i tiår etter tiår? Hva feiler det egentlig folk som sverger til å omsette en nødvendig infrastruktur på børs til høyest mulig pris - til tross for den enorme skadevirkningen det har! Samme kan sies om miljø-talibanere som vil kaste bort strømmen på symbolpolitikk uten noen miljøgevinst heller enn industriell utnyttelse i Norge som sikrer arbeidsplasser i fremtiden. Endret 45 minutter siden av Neptun1 1 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå