Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (4 minutter siden):

Men det blir jo ikke en markedsplass når den som er villig til å betale mest fastsetter prisen for alle,

Alle markeder fungerer slik at den med høyest appetitt setter prisen. 
Du eier huset ditt fordi du hadde mer lyst på det enn alle andre. 

Det er ingen grunn til å komplisere dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (1 minutt siden):

Jo, det absolutt grunn til dette, dette er ikke et fungerende marked, det er et marked som er sterkt politisk styrt, mismanaged etc, at du ikke ser det er helt ufattelig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jo, det absolutt grunn til dette, dette er ikke et fungerende marked, det er et marked som er sterkt politisk styrt, mismanaged etc, at du ikke ser det er helt ufattelig

All strøm som omsettes i Norge omsettes på Nordpool som er en ren energibørs.

Å si at strømprisen er politisk styrt er som å si at prisen på Orkla-aksjen er politisk styrt. Lykke til med det argumentet.

https://www.nordpoolgroup.com/

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

All strøm som omsettes i Norge omsettes på Nordpool som er en ren energibørs.

Å si at strømprisen er politisk styrt er som å si at prisen på Orkla-aksjen er politisk styrt. Lykke til med det argumentet.

https://www.nordpoolgroup.com/

Dette er ikke noe jeg gidder, du fpr diskutere med andre, noen som ikke ser at ulike soner innad i et land ikke er fritt er ikke verdt min tid

• Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Du bidrar ikke med noe nytt eller konstruktivt, det er problemet. Du sier bare markedsøkonomi, men det skjønner jo alle.

Pek gjerne på hvor jeg tar feil, og argumentér godt for ditt synspunkt.

Og, nei. Denne tråden viser over enhver tvil at mange forstår ikke grunnleggende markedsøkonomi. Dessverre.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke noe jeg gidder, du fpr diskutere med andre, noen som ikke ser at ulike soner innad i et land ikke er fritt er ikke verdt min tid

Du mener logistikk skal være gratis? Igjen: Dette er markedsøkonomi! 

Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

En markedsøkonomi skal fungere etter tilbud og etterspørsel. Hvis dansk vindkraft er for dyrt, kjøper jeg heller norsk vannkraft.

Jeg er ikke interessert i at en europeisk kraftbørs setter prisen etter tysk solkraft. 

Strøm er en generisk råvare. Den koster grovt sett det samme og er omsatt på samme markedsplass uavhengig av opprinnelse.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (13 minutter siden):

Du skrev at fastpriskontrakt var løsningen, men da har du misforstått for den prisen på den fastpriskontrakten er 100% avhengig av situasjoner som nå og dess mer svingninger dess større risikopremie for de som tilbyr disse kontraktene.

Så nei, fastpris er absolutt ingen løsning på dette skakkjørte markedet.

Du ignorerte også argumentet at en plutselig endring fra et lavprisregime til høy pris har store konsekvenser. Du bare slenger ut floskler som at kraftkrevende industri bare kan effektivisere akkurat som du er den eneste som har tenkt den tanken og at industrien ikke i åresvis nettopp har gjort energieffektivisering. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Du skrev at fastpriskontrakt var løsningen, men da har du misforstått for den prisen på den fastpriskontrakten er 100% avhengig av situasjoner som nå og dess mer svingninger dess større risikopremie for de som tilbyr disse kontraktene.

Så nei, fastpris er absolutt ingen løsning på dette skakkjørte markedet.

Du ignorerte også argumentet at en plutselig endring fra et lavprisregime til høy pris har store konsekvenser. Du bare slenger ut floskler som at kraftlrevende industri bare kan effektivisere akkurat som du er den eneste som har skjønt det og at industrien ikke i åresvis nettopp har gjort energieffektivisering. 

Nei. Jeg sier at fastpris er et valg man kan gjøre. Man kan også sette av penger til strøm når strømmen er gratis, så har man kontanter den dagen strømmen faktisk er en kostnad.

Man kan også være happy-go-lucky Klatremus og bruke opp overskuddet i bedriften til den dagen man oppdager at innsatsfaktorer har en kostnad.

Merkedsteori fungerer ikke bare for strøm, den fungerer også for bedrifter. Gå med overskudd over tid eller bli borte. Det er ingen som savner Bonna treski, og ingen savner bedriftseiere som ikke klarer å sette opp en kostnadskalkyle.

Noe som bringer oss til industrien.

De som forstår kostnader har selvsagt drevet med energisparing i mange år, og har en risikostrategi for alle de viktigste innsatsfaktorene, herunder energi.

Poenget mitt var at industrien gjør nettopp dette. Vi forbrukere må lære av industrien for vår egen og markedets skyld.

Synd vi har politikere som ikke forstår dette og som fòrer oss med sukkerspinn à la strømstøtte. 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (14 minutter siden):

Hvorfor?

Du nekter å ta inn over deg de argumenter som legges frem, og da er det egentlig ikke noe særlig stort poeng å gjenta i det uendelige.

Du avfeier alt med floskler om markedsøkonomi og "økonomi 101". 

Hvor gammel er du egentlig?

Se litt lenger enn din egen nesetipp. Se de store linjene. Se hva strøm solgt over NordPool kostet før og etter prissmitte via de nyeste kablene.

Det er ikke noe stort poeng å prøve å benekte at strømstøtte finner sted. 

Det er ikke noe stort poeng å benekte at bedrifter plassert forskjellige steder i landet har svært forskjellig strømregning. Selvfølgelig er dette konkurransevridende.

Noen få tjener godt med penger på dette systemet. Men majoriteten av nordmenn sitter igjen som store tapere. 

PS: 100% markedstyring uten noen statlig føringer eller innblanding er sjeldent anbefalt. Ikke en gang USA pleier å ha slike modeller. Vi må ha kontrollmekanismer som sørger for at "det fri marked" fungerer. Har man ikke det, vil det implodere. Derfor bruker alle land med respekt for seg selv penger på å kontrollere markedet. Ulike tilsyn og etater passer på. Og akkurat nå trenger vi noen justeringer på strøm-markedet. Er ikke verre enn det. Ingen grunn til å bli livredd. Du trenger ikke rope "planøkonomi" til en hver som ikke er 100% enig med din blåøyde verdensoppfatning. 🫤

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg sier at fastpris er et valg man kan gjøre. Man kan også sette av penger til strøm når strømmen er gratis, så har man kontanter den dagen strømmen faktisk er en kostnad.

Du fremsetter dette som om det skulle være en skikkelig dyp tanke som ingen andre enn deg forstår. Det sier ikke lite.

Saken er at strøm er blitt mye dyrere pga politiske beslutninger(krafkabler) og et lite optimalt prisfastsettingsregime. Det går litt på siden av dine trivielle kunnskaper om markedsøkonomi og dine floskler om at det er jo bare å spare penger.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Orion666 said:

Pussig kortslutning. Svaret er selvsagt nei.

Som skrevet over henter de fleste kommuner kjempeutbytter ut fra strømprodusentene. Dine lokale idioter er nok særskilt idiotiske. Faktisk på linje med det lokale flertallet som valgte idiotene.

Eh, nei.

Selv regjeringens egne rapport om kommunale kraftinntekter sier noe annet:

image.png.bfc6dfd04991396f8598b3d42b9aeab6.png

Som du kan se, så har de fleste kommunene ganske små inntekter per hode, 300,- til 4000,- per innbygger. Monner ikke stort, det. 

https://www.regjeringen.no/contentassets/d28f4297bf6c4fd89c5b099d7a89f79c/kommunale-inntekter-fra-kraftsektoren-thema.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 minutter siden):

PS: 100% markedstyring uten noen statlig føringer eller innblanding er sjeldent anbefalt. Ikke en gang USA pleier å ha slike modeller. Vi må ha kontrollmekanismer som sørger for at "det fri marked" fungerer. Har man ikke det, vil det implodere. Derfor bruker alle land med respekt for seg selv penger på å kontrollere markedet. Ulike tilsyn og etater passer på. Og akkurat nå trenger vi noen justeringer på strøm-markedet. Er ikke verre enn det. Ingen grunn til å bli livredd. Du trenger ikke rope "planøkonomi" til en hver som ikke er 100% enig med din blåøyde verdensoppfatning. 🫤

Fordelen med å omsette en generisk råvare på børs er jo nettopp at omsetningen blir kontrollert. Det er nettopp dette som er poenget, og derfor vi har ACER.

https://www.fornybarnorge.no/fagomrader/europeisk-energisamarbeid/sporsmal-og-svar--om-acer/

De andre argumentene dine har jeg greiet ut over. Du får lese tråden. 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (38 minutter siden):

Så vi burde privatisere alt (helse, skole, politi, brannvesen, vei, vann/avløp, etc)?

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 minutter siden):

Du fremsetter dette som om det skulle være en skikkelig dyp tanke som ingen andre enn deg forstår. Det sier ikke lite.

Nei. Jeg sier dette som om det er så enkelt at det er påfallende at ikke alle gjør det og hvor stor plass idiotene som ikke gjør det får i media. Det er forstemmende at idioti blir møtt med en slik sympati. Hvorfor heier ingen på alle som faktisk tar ansvar for kostnadene sine?

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg sier dette som om det er så enkelt at det er påfallende at ikke alle gjør det og hvor stor plass idiotene som ikke gjør det får i media. Det er forstemmende at idioti blir møtt med en slik sympati. Hvorfor heier ingen på alle som faktisk tar ansvar for kostnadene sine?

Bare gjør oppmerksom på at problemstillingen her er de unødvendig høye strømprisene og ikke din antipati mot folk som sliter med strømregningen. Det kan du lage en egen tråd på. "Fattigpakk og hvorfor det er dems egen feil".

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Orion666 said:

Jeg er for at råvarer omsettes på en markedsplass

1 (en) kunde i Saudi-Arabia er villig til å betale 1000 kroner per m3 norsk drikkevann.

Plutselig må alle i Norge betale denne prisen. Ikke realitet ennå, men hvem vet hva som skjer i fremtiden. I USA har de allerede en børs for salg av drikkevann. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...