Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Orion666 skrev (28 minutter siden):

Helt enig!

….og mens vi er i gang: Hvorfor er ikke mat gratis? Alkohol?

Hytta burde strengt tatt vært gratis, ikke bare strømmen!

#sarkasmevarsel

Hva er det du babler om?

Jeg forstår ikke dine konklusjoner. Det er ingen som snakker om tilgang på gratis energi. 

Fint om du evner å lese det som skrives, i stedet for å rante av gårde...

Faktum er at folk selvfølgelig forstår at det koster penger (og natur) å skaffe til veie energi. 

Og folk er beredt til å betale for produksjon. 99,9% av folk jeg snakker med er også inneforstått med å betale litt mer enn produksjonskost. Folk flest forstår at vi må sørge for at produsenter går med et overskudd. Det må lønne seg å drive et kraftverk. Å kun «gå i null» fungerer ikke i lengden for private foretak. Statlig eide foretak kan kanskje klare det, men ingen andre. 

Ergo: strømprodusenter må kunne leve av det de gjør.

--

Så, hva er dagens situasjon? 

Jo, den er blåst helt ut av proporsjoner. Det koster ca 20 øre å produsere energi. Å selge den samme varen til over 200 øre er et aldri så lite kunststykke. Det genererer mye penger! Milliardutbytter! Pengemaskin uten like!

Men pengene som drives inn på dette viset, må betales av noen. Ikke tro at ingen regning sendes ut. 

Hvem betaler for gildet? 

Jo: samtlige norske bedrifter, hytteeiere og (i litt lavere grad) husholdninger. 

Bedriftseiere har fått en helt ny utgiftspost å forholde seg til. Dette påvirker bunnlinjen. 

Husholdninger forventer ikke gratis strøm, men de forventer ei heller å plutselig måtte betale flere tusen kroner mer enn tidligere, kun pga noen politiske krumspring. 

Det gir tross alt ingen mening at strømprisen skal gå opp eller ned i Norge, basert på hvorvidt det blåser eller ei i Tyskland! Dette er en tøvete løsning!

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (15 minutter siden):

Hva er det du babler om?

Jeg forstår ikke dine konklusjoner. Det er ingen som snakker om tilgang på gratis energi. 

Fint om du evner å lese det som skrives, i stedet for å rante av gårde...

Faktum er at folk selvfølgelig forstår at det koster penger (og natur) å skaffe til veie energi. 

Og folk er beredt til å betale for produksjon. 99,9% av folk jeg snakker med er også inneforstått med å betale litt mer enn produksjonskost. Folk flest forstår at vi må sørge for at produsenter går med et overskudd. Det må lønne seg å drive et kraftverk. Å kun «gå i null» fungerer ikke i lengden for private foretak. Statlig eide foretak kan kanskje klare det, men ingen andre. 

Ergo: strømprodusenter må kunne leve av det de gjør.

Strømproduksjon bør være 100% statlig da dette er livsnødvendig infrastruktur i Norge som er en betingelse for vår overlevelse. Og da kan det godt være "gratis"; det vil si at kostnaden over produksjonen dekkes over skatteseddelen og ingen tar profitt av det men det betales selvsagt skatt for driften og lønningene til de som jobber med dem men NULL PROFITT for noen. Strøm og vann er livsnødvendigheter og ikke noe som griske sosiopatiske investorer skal bade seg i luksus over. Om det er NOE som private aldri burde hatt klørne sine i er det strømmen vår.

qualbeen skrev (18 minutter siden):

--

Så, hva er dagens situasjon? 

Jo, den er blåst helt ut av proporsjoner. Det koster ca 20 øre å produsere energi. Å selge den samme varen til over 200 øre er et aldri så lite kunststykke. Det genererer mye penger! Milliardutbytter! Pengemaskin uten like!

Det finnes faktisk en eksisterende lov et sted mot å utføre ågervirksomhet; altså å drive latterlig høy profittmaksimering på varer. Håper noen børster støv av denne og prøver energibaronene rettslig.

qualbeen skrev (21 minutter siden):

Det gir tross alt ingen mening at strømprisen skal gå opp eller ned i Norge, basert på hvorvidt det blåser eller ei i Tyskland! Dette er en tøvete løsning!

Ja, hvordan skal sjefsløgneren Støre forklare dette?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (44 minutter siden):

Nordmenn bruker sjukt mye strøm. Under strømsjokket for to år siden sank forbruket med 30% nesten over natta. Tenk hva vi kunne gjort med varmepumper, nye vinduer, etterisolering og så videre. Så lenge strømmen er gratis vil jo ingen gjøre dette. Vi lar humla suse.

Nei, husholdningene bruker ikke sjukt mye strøm. Det er en myte. 

Industri bruker en del strøm. Og industrien valgte å stenge ned mye under de ekstreme priser du linker til. Å få til 30% reduksjon over natten er ikke noe privatpersoner klarer. Men å stenge en hel driftslinje kan gi den effekt. Til gjengjeld blir det ikke produsert så mye varer, da ...

En liten oppgave til deg: gidder du undersøke hvor mye landfast strøm som sendes ut til oljeplattformene våre hver dag? Hvor mange husstander tilsvarer forbruket?

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Takk! Viktige innspill!

Jeg forstår ikke hvorfor strømstøtte ikke tilbys all næring (uten dyre søknads- og godkjennelsesrutiner).

Jeg forstår ei heller hvorfor hytter o.l. ikke får støtte. 

Men det jeg virkelig ikke forstår, er hvorfor vi (politikerne) stilltiende beholder et system som krever mottiltak (strømstøtte). Det er noe svært galt med systemet når det trengs støtteordninger til samtlige husholdninger!!

Få innenlands forbruk ut fra NordPool, eller på annet vis fix prissmitte! Vi må gjerne selge overskuddsstrøm til Europa, men da skal det være faktisk overskudd. I dag må du og jeg konkurrere med Europa om å kjøpe vår egen strøm! Slik kan vi bare ikke ha det!

En strømstøtte som dekker alle strømkunder i Norge vil kunne eliminere prissmitten. Årsaken til at det ikke blir slik er at staten heller vil beholde disse pengene. I fjor en gang hørte jeg en radiodebatt hvor Gerd-Liv Valla påpekte dette overfor en AP-politiker. Hun sa at statens inntektsøkning som følge av økte strømpriser var på rundt 80 milliarder, mens strømstøtten totalt sett bare utgjorde 40 milliarder. (Jeg skal ikke sverge på at tallene, er helt nøyaktige, men jeg husker dem sånn omtrent.) Det betyr at staten plutselig begynte å ta inn 40 milliarder ekstra fra strømkundene og Valla mente at dette var feil. Disse pengene burde dirigeres tilbake til strømkundene.

Svaret fra AP-politikeren var at det ville få konsekvenser for velferdstilbud, skoler, eldreomsorg etc. Gerd-Liv Valla, som jeg ikke kan huske å vært så enig med noen gang, påpekte da at dette er utgiftsposter som skal dekkes av det progressive skattesystemet fordi skatten (i hvert fall i stor grad) tar utgangspunkt i skatteyterens betalingsevne. Dette er ikke tilfellet for en strømforbruker. Én ting er at AP-politikeren ble svar skyldig da dette ble påpekt, men hele situasjonen viser jo nøyaktig hvorfor man har valgt å innføre og beholde dette systemet uten å ha en fullgod støtteordning. Man ville ha mer penger. Så enkelt er det.

Som tidligere nevnt er energi en etterspurt vare som Norge har overskudd på. Men frem til ganske nylig har denne varen blitt solgt forholdsvis billig i Norge. Det er klart at de som får inntektene for strømsalg har en interesse av at prisen går opp. Hvem er det som får inntektene? For det aller meste er kraftproduksjonen i Norge statlig eller kommunalt eiet. Med andre ord: De som bestemmer hvordan norsk energi og strømproduksjon skal forvaltes er de samme som nå tjener penger på høye strømpriser. Det er hele forklaringen. Det sies at norsk vannkraft eies av folket, men dette viser seg å være ganske tomme ord.

La meg til slutt få bemerke at det å etablere utenlandskabler er rasjonelt og fornuftig både teknisk og økonomisk. Norge tjener penger på dette og den variable kraftproduksjonen blir balansert av norsk regulerbar kraft. Det eneste problemet her er at myndighetene nekter å fordele inntektene fra kraftutvekslingen tilbake til strømkundene i Norge. Dessverre slipper de i stor grad unna med det fordi folk flest tror på bortforklaringene som serveres. Når man snakker om å ikke fornye to av utenlandskablene til Danmark fordi man synes strømprisen i Norge har blitt for høy, ser man helt bort fra det enkle faktum at Norge tjener penger på disse kablene, men at disse pengene handler hos strømprodusentene og bare i liten grad fordeles tilbake til strømkundene i Norge.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Et par poenger:

• Det er en høna og egget situasjon med strømpriser og inflasjon. Høye strømpriser fører automatisk til inflasjon, både direkte og indirekte fordi bedrifter ikke har strømstøtte. I tillegg spiller kronesvekkelsen en stor rolle, da prisen nå settes i Euro, selv om strømmen produseres lokalt i Norge.
  • Man kan stille spørsmål om det kommende kraftunderskuddet. Skyldes dette primært idiot-prosjekter slik som det kommende Google-datasenteret og elektrifisering av sokkelen? Gir det samfunnsmessig mening å gjennomføre disse på tross av konsekvenser for husholdninger og all annen næringsvirksomhet i Norge?
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 time siden):

Helt enig!

….og mens vi er i gang: Hvorfor er ikke mat gratis? Alkohol?

Hytta burde strengt tatt vært gratis, ikke bare strømmen!

#sarkasmevarsel

Når vi er inne på sarkasme, så kan vi jo ta med f.eks. at gratis helsevesen er en stor utgiftspost som vi burde kvitte oss med. La pasientene betale for sykdommen sin. Det er jo selvpåført enten gjennom usunn livsstil eller uvøren oppførsel. Og hva med utdannelse? Hvorfor skal dette være gratis? La oss heller melke disse kunnskapstørste studentene og deres foreldre for alt de er verdt slik som de gjør i siviliserte land. Og vannet i springen? Hvorfor skal det være så vanvittig billig her når det er vannmangel andre steder i verden? 20 kr/m³ er jo ingen ting. Det burde være minst 100 ganger så dyrt. En så verdifull og viktig vare må man sørge for å utnytte profittpotensialet til. Det blir helt feil å gi dette nesten gratis til nordmenn, når det finnes millioner av fattige mennesker som er villige til å betale dyrt for dette produktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, trikola said:

Mat er enda mer viktig uten å være 100% statlig

Hadde matpriser variert med 10x fra time til time, så tror jeg det ville blitt baluba. 

Det er også verdt å minne om at urimelig høye matpriser historisk sett korrelerer med revolusjon. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden,.Men to ting som jeg reagerer sterkt på. 

1) det er hinsides ufattelig at staten lar norske bedrifter gå overstyr pga dette, og særlig med den enorme konkurransevridning det er. At ikke staten fjerner momsen i det minste i NO2 er en en skam. Så lenge staten ikke fjerner momsen i det minste, ihvertfall her, og kanskje i hele landet, kan de dra en viss plass med forklaringene sine pm atbde gjør dwt de kan. Det er en simpel løgn 

2) at Europa aksepterer at Tyskland stenger ned kjernekraft og kull med den belastningen det er på nabolandene og oss, det er vanvittig. De laget problemene, de får løse den selv, fy pokker! https://e24.no/energi-og-klima/i/RzELor/stroemsjokket-ellevilt-hoeye-priser

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden,.Men to ting som jeg reagerer sterkt på. 

1) det er hinsides ufattelig at staten lar norske bedrifter gå overstyr pga dette, og særlig med den enorme konkurransevridning det er. At ikke staten fjerner momsen i det minste i NO2 er en en skam. Så lenge staten ikke fjerner momsen i det minste, ihvertfall her, og kanskje i hele landet, kan de dra en viss plass med forklaringene sine pm atbde gjør dwt de kan. Det er en simpel løgn.

Å fjerne moms på strøm gjør nøyaktig ingen forskjell for bedriftene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, Jarmo said:

Takk for fin side.

Men det som er viktig er snittprisen vektet på forbruk. Sluttsummen på kassalappen som teller på en måte.

På sommeren gjør det ikke noe om prisen er høy, da bruker man jo ikke strøm som privatperson.

Så snittpris pr år for Des. - Feb. er det som er interessant for lommeboka mi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er så utrolig flott med det totalt hjernedøde prisregimet er at man slipper ikke unna. For noen år siden så trengte man ikke å forholde seg til noe som helst, men nå er det hovedoppslag i VG hver eneste dag av vinteren om at nå er det høy pris og nå er det lav. Og husk å ikke bruke vaskemaskinen i perioden X til Y og så er det plutselig også et tema når man skal vaske underbuksene sine akkurat som det ikke er kjedelig nok fra før. Ja og husk å bruke 3 måneder med intenst forskningarbeid på hvem som skal levere strømmen så du ikke blir sodomert på det groveste av et eller annet svindelselskap.

Og salt i såret er nå man ser jyplinger med brevkurs i økonomi dra inn millioner på "trading" i Statnett basert på en eneste egenskap, nemlig at de jobber i Statnett og ikke noe annet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
15 hours ago, Vokteren said:

Og da er vi på vei inn i den norske vinteren igjen, med mellom-europeiske strømpriser i deler av Norge.
På hytter og andre steder uten strømstøtte er det i morgen like greit å starte opp dieselaggregatet og produsere egen strøm.
https://e24.no/energi-og-klima/i/nyBd6a/energiministeren-disse-prisene-er-helt-jaevlige?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

At Åsland bruker kraftuttrykk, gjør ikke saken bedre for APledelsen som ikke lenger har troverdighet om kraftpriser.
Strømstøtte er bare et midlertidig tiltak. 

Jeg tror en må se på det større bildet her for å forstå hva det egentlig er som skjer, og hvorfor det skjer, og det er først når en har forstått det, at en kan begynne å løse de synlige problemene, som egentlig bare er symptomer på og manifestasjoner av dypere og mindre synlige årsaker.

For det første: Hvordan er det mulig at et land som Norge har satt seg selv i en slikt situasjon som den vi har sett siden sent i 2021 eller tidlig i 2022 eller deromkring, som fører til ustabile og til tider ekstremt høye strømpriser, en påstått "kraftkrise", økt fattigdom og elendighet for dem med lavest inntekt, som trygdede med minstesats og minstepensjonister, store problemer for bedrifter og kraftkrevende industri, og for hytteeiere, osv., osv.?

Jeg vokste opp i en tid da alt dette med strøm og strømpriser ALDRI var et tema i det hele tatt, med mindre en holdt på med noe helt ekstremt, som en eller annen enormt strømkrevende hobby. Strøm og priser var aldri en kilde til bekymring eller uro; strømmen var var der, akkurat som vannet i springen, og det er slik det skal være og må være i et moderne samfuunn, hvor billig strøm er like viktig som rent vann. 

Hovedårsaken til den gode situasjonen som alltid eksisterte hva kraft angikk på slutten av 1900-tallet var det mange, mange tiårene med gigantiske vannkraftutbygginger; rundt hundre år med enorme og egentlig temmelig ville og vågale prosjekter som forvandlet det som helt inn på 1900-tallet i stor grad var et vedfyrt bondesamfunn til et moderne industrisamfunn, med en generøs velferdsstat, og hele denne forvandlingen var "grønn", som det heter nå, dvs. nesten utelukkende basert på "fornybare" ressurser; landets egne vassdrag. (Slik sett gjorde Norge mer enn nesten noen annen stat i verden, alt for mange, mange år siden, hva bidrag til "grønnhet" angår, og likevel går mange nå rundt med dårlig samvittighet, noe som egetlig er helt absurd, og som bunner i den overflatiske propagandaen medier og filmer ofte forer folk med.)

Men det tjuende århundrets "grønne skifte" i Norge, som egentlig begynte alt på 1800-tallet, krevde og førte til store og noen ganger fryktelige offer hva natur og turistattraksjoner og bygder angikk. Noen av landets desidert største trekkplastere og naturlige mirakler ble redusert til fislebekker, eller tørrlagt det meste av året. Mange vakre og storslagne daler mistet selve livsnerven, de glitrende og brusende elvene og strykene og fossene. I noen tilfeller ble hele bygdesamfunn og seterområder satt totalt under vann, som ved Hardangervidda, for eksempel. På toppen av dette ble fisket ofte sterkt redusert, eller helt ødelagt, og innsjøer som ble omgjort til magasiner, ble omgitt av stygge, brune randsoner, skapt av den varierende vannstanden, og isen på vinteren, som ofte hadde vært viktig for ferdsel, ble livsfarlig. 

Denne historien må en ha i mente når en snakker om kraft og strøm i en norsk kontekst. Norge har allerede gjort ett digert grønt skifte. Det kostet oss og verden mange av elvene og fossene våre. Vi kan ha veldig god samvittighet, og trenger overhodet ikke å mase med å gjøre enda et skifte nå.

Tilbake til det tjuende århundre: Det var vel på 80- og 90-tallet at den "liberaliseringen" som startet den utviklingen som vi nå ser konsekvensene av begynte. Jeg husker lite av det, og vet lite av detaljer om det, fordi det aldri falt meg inn å følge med på slikt den gangen. I min ungdommelige naivitet kunne jeg aldri ha forestilt meg at en del av vår egne, folkevalgte politikere var i ferd med å begå en form for forræderi mot fedrelandet. Det er mulig at en del av dem ikke forsto hva de gjorde seg medskyldige i, men de burde ha visst bedre. For å gjøre en lang historie kort gikk strømmen vår, og i noen grad til og med kraftverkene våre, fra å være statlig og nasjonal eiendom, på linje med andre vitale komponenter i et moderne samfunn, som vannverk og hovedveier, til å bli "solgt ut" til private og internasjonale interesser.

Dette var en del av et større bilde, hvor en over hele Vesten kunne observere et voldsomt press i retning av privatisering av det offentlige. Ofte ble dette forsøkt rettferdiggjort med at alt skulle bli så mye mer effektivt, og at alt ville bli så mye bedre hvis "markedet" fikk styre, og Forbrukeren bare fikk velge fritt, et.c, etc. I realiteten var det såkalte nykonservative, som utifra et tradisjonelt ståsted ikke var konservative i det hele tatt, men hadde sine røtter i Trotskys kommunisme, som sto bak dette, og bak skikkelser som f.eks. Ronald Reagan i USA, og de hadde en agenda, som det aldri ble snakket åpent om, men som gikk ut på at denne privatiseringen etterhvert ville gi det internasjonale markedet, og dem som kontrollerer dette, økende makt, og økende muligheter til å utøve kontroll og manipulasjon. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

I land som Storbritannia hadde millioner av mennesker lenge levd i dyp elendighet i vintermånedene, og det til tross for det forholdsvis milde atlanterhavsklimaet som stort sett hersker i England. Hvert eneste år døde tusenvis av gamle med lav pensjon en uverdig død fordi de rett og slett ikke hadde råd til å holde en forsvarlig temperatur i oppholdsrommene sine, og selv de litt mer velstående måtte tilbringe mye av vinterhalvåret pakket inn i ulltøy, mens de trippet rundt på iskalde gulv, og sov med elektriske varmetepper i senga, mens soverommet var så kaldt at de måtte ligge med lyue på hodet. Ingen vanlige folk her i landet kunne ha ant at det skulle bli engelske tilstander her i Norge, og det i et land som kan være enormt mye kaldere enn England stort sett er, og hvor det også er enda mørkere -- mye mørkere, hvis en ser på Nord-Norge. Men nå er vi likevel på full fart inn i nettopp slike tilstander: https://www.vg.no/nyheter/i/eMqBJR/stroemmen-var-kuttet-fant-oeystein-doed-i-gjenfrosset-hjem

Det virket lenge som om privatiseringen for en del år siden ikke kom til å føre til noe særlig av praktisk betydning for folk flest. Men strømregningene vinterstid kunne jaggu meg være høye nok selv tilbake i 2010, for eksempel. Det var imidlertid da nye kabler til utlandet ble åpnet for drift, i 2021 eller deromkring, at den "kraftkrisen", og de tidvis voldsomme strømprisene, begynte for alvor. Her i Rogaland, som er et av fylkene som er hardest rammet av dette, skjedde det en dramatisk forandring i løpet av 2021/starten på 2022, og mye av 2022 var rett og slett et helvete hva strømpriser angikk.

Så hvordan er det mulig at et land som Norge, med etter sigende et velfungerende demokrati, kan sette seg i en slik absurd situasjon? En situasjon som driver hundretusener av landets innbygggere ut i elendighet, som driver prisene på mat og overnatting til stadig nye høyder, som som fører til alvorlige skader på landets industri? Det er ikke mulig å tro, tre til fire år etter at dette begynte for alvor, at denne utviklingen ikke er villet, for så dumme og vettløse og ute av stand til å gjennomføre langsiktig planlegging er det ikke mulig å tenke at de mer høyt plasserte politikerne og byråkratene kan være. "Kraftkrisen" og de periodevis svært høye prisene er ønsket, av skikkelser på høyeste nivå, og bak ligger det en agenda, som denne nye øvrigheta ikke liker å snakke om.

Hvorfor i all verden startet en ikke de anbefalte oprustningene av de gamle vannkraftverkene for mange år siden? Hvorfor i all verden har en ikke begynt å bygge noen små atomkraftverk, som krever veldig lite hva areal angår, og som med dagens teknologiske nivå ville være svært driftssikre?

Denne hypotesen sannsynliggjøres av den lignende utviklingen vi kan se andre steder i Vesten. Tyskland, for eksempel, gikk i fjor til det sinnssyke skritt å stenge ned sine siste atomkraftverk: https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/0QbkyJ/tyskland-stenger-ned-sine-siste-atomkraftverk
Dette var kraftverk som var utrolig kostbare å bygge, og som ble laget for å kunne vare i flere hundre år! Så, bare noen tiår senere, stenger man dem ned, uten å ha gode alternativer på plass, og hvis jeg ikke tar feil, skal kraftverkene til og med demonteres, slik at det ikke vil være mulig å starte dem opp igjen, hvis noen oppsetsige tyskere skulle få det for seg at landet trenger en stabil kilde til billig strøm. Så har vi USA. Der er også prisene på energi på full fart opp, og landet er fortsatt nokså avhengig av olje fra Midt-Østen, selv om USA har enorme ressurser innenfor sine egne grenser, som i Alaska, for eksempel. 

For å forenkle litt, tror jeg denne merkelige og farlige utviklingen langt på vei har med realiseringen av Agenda 21 å gjøre. Man har et delmål for 2030, og så et større mål for det 21. århundre. Mange av de målene bør vekke alvorlig bekymring blant alle som verdsetter frihet og selvbestemmelsesrett og handlingsrom. Befolkningen, ikke bare her i Norge, men også i andre land, skal konsentereres i høyteknologiske, teknokratiske "smart-byer", bygdene skal avfolkes og legges ned, mye av flytrafikken skal avvikles for godt, det skal innføres drakoniske begrensninger på alt som innbærer utslipp av CO2, i praksis alt av aktivitet, osv., osv.

Jeg mistenker at Agenda 21 også er den bakenforliggende grunnen til at hundrevis av skoler skal legges ned, stort sett stikk i strid med lokalbefolkningens ønsker: https://www.vg.no/nyheter/i/qPQ9qO/skolenedleggelser-300-faerre-grunnskoler-i-2034

Det er ikke vanskelig å se hvordan høye og ustabile strømpriser, kombinert med skolenedleggelser, og generelt økende kostnader, samt utfasing av tradisjonelle biler, vil bidra til å fremme de klin gærne målene for framtiden som ligger inne i denne globale Agendaen. Gradvis vil det det bli umulig, eller i hvert fall veldig dyrt og/eller upraktisk, å bo langt fra de større byene, slik som det egentlig alt er blitt i Sverige. Utallige bygdesamfunn, med en historie på flere tusen år, og med høy livskvalitet på grunn av nærheten til flott natur, skal langsomt drepes, og vil så blitt oppslukt av skog og kratt og glemt, slik som mange grender ble i kjølvannet av svartedauden.

En tilleggsbonus for den nye øvrigheta vil være at de vil kunne drite ned store deler av det landlige Norge med enorme vindmølle-maskiner, uten at så mange kommer til å kunne eller ville protestere. Det var planer om nettopp en slik gigantisk ned-driting av mange av de flotteste og mest urørte fjell- og fjord- og kystlandskapene i hele verden, dvs. dem vi har her i Norge, for bare noen år siden, så pengemakten har avslørt hva den er i stand til å begå, og hvor lite den egentlig bryr seg om natur og samfunn.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 timer siden):

Alle nye bygg er absurd energieffektive. Varmepumpe er rikelig lønnsomt som det er. Etterisolering gjøres allerede i rimelig grad ved renovering. Men det er ikke vits i å ta helt av. Strøm er langt fra gratis når behovet for varme er størst (altså om vinteren).

Hvis dette stemmer, så er jo ikke strømprisen noe problem.

Makan til sirkelargumentasjon.

Lenke til kommentar
Just now, Orion666 said:

Hvis dette stemmer, så er jo ikke strømprisen noe problem.

Makan til sirkelargumentasjon.

Hvor mange % av bygg er nye? Eldre bygg kommer til å bruke en god del strøm på vinteren, selv med etterisolering og varmepumpe. Med andre ord, høyere priser vil ikke føre til at folk går mann av huse for ENØK, bare at alle de som ikke har nye hus flås.

For å oppnå EU 2050 (Passivhus) standard, så må sannsynligvis de fleste boliger i Norge rives og bygges nye. Er det realistisk å få til på 25 år? Har folk råd til det?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forsiden til Stavanger Aftenblad akkurat nå, 12. des. 2024. Dette minner veldig om hvordan det var her i Rogaland i mye av 2022. Kan for øvrig legge til at folk jeg kjenner her som mottar bostøtte pga. lav inntekt sier at det månedlige beløpet (i kr) de mottar i bostøtte faktisk har gått noe NED siden 2020, til tross for at leieprisene generelt har økt dramatisk i løpet av samme periode (er blitt omtrent doblet), og at strømmen er blitt dyrere, og, videre, at de denne vinteren ikke kommer til å få det ekstra utbetalte kr-beløpet i strømstøtte som de fikk sist vinter, og som da lå på rundt tusen eller femtenhundre per måned (og som knapt dekket et vanlig, moderat forbruk)

kraftkrisen_stavanger_aftenblad_12_des_2024_ny_runde_med_ekstrempriser_i_rogaland.thumb.jpg.76207c50b454bcdb3cebe53c7c0c114f.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...