Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (5 timer siden):

Men hvorfor skal vi gjøre så effektiv (og kostbar) energieffektivisering? 

Er dette et seriøst spørsmål?

Hvorfor skal man i det hele tatt være effektiv? Hvorfor bygger man motorvei mellom storbyene? Hvorfor spiser man hele osten/høna/leverposteien/brødet?

Man gjør det fordi man ønsker å få mest mulig ut av innsatsfaktorene.

Å bruke strøm mer effektivt betyr mer strøm til flere forbrukere, færre dammer, vindkraftverk, utenlandskabler, gass- og kull- og atomkraftverk, mer industri og mer uberørt natur og færre forbrukte ressurser. Economy 101-shit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Orion666 skrev (6 timer siden):

Du tenker på den Energiloven som Senterpartiet fikk innført? Den Energiloven, ikke sant?

Spar oss for stigmatiserende avsporinger.
Det var flertall på Stortinget for loven fordi naive markedsliberalister ble fristet av pengene.
Det var til og med noen som lekte med tanken om å konkurranseutsette resten av kritisk infrastruktur som vei, vann og kloakk.
Lover må evalueres/justeres underveis, men dette har EUvennene stoppet fordi Europa mangler energi.
At næringsliv og folk flest i Norge må betale i form av redusert velferd og økonomi, er tydeligvis underordnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Orion666 said:

Er dette et seriøst spørsmål?

Hvorfor skal man i det hele tatt være effektiv? Hvorfor bygger man motorvei mellom storbyene? Hvorfor spiser man hele osten/høna/leverposteien/brødet?

Man gjør det fordi man ønsker å få mest mulig ut av innsatsfaktorene.

Å bruke strøm mer effektivt betyr mer strøm til flere forbrukere, færre dammer, vindkraftverk, utenlandskabler, gass- og kull- og atomkraftverk, mer industri og mer uberørt natur og færre forbrukte ressurser. Economy 101-shit.

Men det er ikke sånn at man brenner av strøm bare for morroskyld i dag. Jeg kjenner i alle fall ingen som gjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Spar oss for stigmatiserende avsporinger.
Det var flertall på Stortinget for loven fordi naive markedsliberalister ble fristet av pengene.
Det var til og med noen som lekte med tanken om å konkurranseutsette resten av kritisk infrastruktur som vei, vann og kloakk.
Lover må evalueres/justeres underveis, men dette har EUvennene stoppet fordi Europa mangler energi.
At næringsliv og folk flest i Norge må betale i form av redusert velferd og økonomi, er tydeligvis underordnet.

Jeg hører ingen som diskuterer å endre energiloven. Det er endel folk histen og pisten rundt omkring som ønsker at markedet ikke skal virke, men jeg hører ingen som vil avvikle markedet for omsetning av strøm. 
Dette er typisk for folk som gjerne vil fremstå som handlekraftige og som gjerne vil ha i pose og sekk der det ikke er mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke sånn at man brenner av strøm bare for morroskyld i dag. Jeg kjenner i alle fall ingen som gjør det.

Nei, det stemmer. 

Men vi vet at skatte- og avgiftsregler for energiprodusenter gjør at en rekke mindre vannkraftverk passer på å IKKE produsere over et terskel-nivå. (De ønsker å unngå utløsing av en del utgifter, og må derfor holde seg under et produksjonstak.)

Hvis reglene ble justert, slik at man ikke ble så hardt straffet for å passere terskelen, kunne en rekke småkraft-produsenter valgt å levere mer strøm på markedet. I dag sender de bare vannet utenom turbinene ...

I tillegg vet vi at vannkraftverk flest ikke er oppgradert på lenge. En høyere utnyttelsesgrad av vann -> strøm er mulig å få til, men investeringene lønner seg ikke - hvertfall ikke på kort sikt. 

Politikere kunne ha justert her, men lobbyvirksomhet fra vindbransjen har balletak på politikerne. Derfor vil det nok ikke komme noen fornuftig løsning her. I stedet vil staten fortsette å pøse ut milliarder på etablering av dyr vindkraft, som aldri vil klare å tjene inn utgiftene, siden de kun produserer strøm når det blåser. Og når det blåser i Norge, blåser det urovekkende ofte også i våre naboland.

Når det blåser, og alle vindmøller endelig produserer på maks, så faller prisen rett i bunn!

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

Jeg hører ingen som diskuterer å endre energiloven. Det er endel folk histen og pisten rundt omkring som ønsker at markedet ikke skal virke, men jeg hører ingen som vil avvikle markedet for omsetning av strøm. 
Dette er typisk for folk som gjerne vil fremstå som handlekraftige og som gjerne vil ha i pose og sekk der det ikke er mulig.

Hørte du ikke Giske senest i går som argumenterte for å regulere strømmarkedet på en bedre måte ???

Du hører tydeligvis bare det du vil høre……

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (7 minutter siden):

Jeg er skuffet over at så mange, nærmest alle, aksepterer disse falske premissene som kommer fra blant andre energiministeren. Strømstøtten kunne slått inn tidligere. Istedenfor 73 øre, kunne den slått inn på f.eks. 30 øre. Og istedenfor 90% kunne den vært 99.9% ev. 100% altså makspris. Og strømstøtten trenger ikke å være midlertidig, dvs. den kan gjøres midlertidig på ubestemt tid. Og strømstøtten trenger ikke å begrenses til private husholdninger, den kunne omfattet alle strømkunder i Norge. Og totalkostnaden for det norske folk vil ikke gå ned om vi kutter kablene til Danmark, de vil gå opp.

Faktum er, som jeg har påpekt før, men som veldig få later til å ta innover seg, at energi er en etterspurt vare som Norge har overskudd av. At prisen på denne varen går opp er en fordel for Norge fordi vi tjener mer penger på salg av denne dyre varen. Men staten/regjeringen ønsker å ta inn disse pengene som en slags bonusskatt istedenfor å gi norske strømkunder en fullverdig strømstøtte. Og de slipper unna med det fordi folk aksepterer de løgnaktige premissene som serveres. Denne tråden og dens tittel illustrerer dette, for løsningen er i virkeligheten svært enkel.

Takk! Viktige innspill!

Jeg forstår ikke hvorfor strømstøtte ikke tilbys all næring (uten dyre søknads- og godkjennelsesrutiner).

Jeg forstår ei heller hvorfor hytter o.l. ikke får støtte. 

Men det jeg virkelig ikke forstår, er hvorfor vi (politikerne) stilltiende beholder et system som krever mottiltak (strømstøtte). Det er noe svært galt med systemet når det trengs støtteordninger til samtlige husholdninger!!

Få innenlands forbruk ut fra NordPool, eller på annet vis fix prissmitte! Vi må gjerne selge overskuddsstrøm til Europa, men da skal det være faktisk overskudd. I dag må du og jeg konkurrere med Europa om å kjøpe vår egen strøm! Slik kan vi bare ikke ha det!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (18 minutter siden):

Nordmenn bruker sjukt mye strøm. Under strømsjokket for to år siden sank forbruket med 30% nesten over natta. Tenk hva vi kunne gjort med varmepumper, nye vinduer, etterisolering og så videre. Så lenge strømmen er gratis vil jo ingen gjøre dette. Vi lar humla suse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor strømstøtte ikke tilbys all næring (uten dyre søknads- og godkjennelsesrutiner).

Jeg forstår ei heller hvorfor hytter o.l. ikke får støtte. 

Helt enig!

….og mens vi er i gang: Hvorfor er ikke mat gratis? Alkohol?

Hytta burde strengt tatt vært gratis, ikke bare strømmen!

#sarkasmevarsel

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

Nordmenn bruker sjukt mye strøm. Under strømsjokket for to år siden sank forbruket med 30% nesten over natta. Tenk hva vi kunne gjort med varmepumper, nye vinduer, etterisolering og så videre. Så lenge strømmen er gratis vil jo ingen gjøre dette. Vi lar humla suse.

Norge har et kaldere klima enn sør-europa og vi bruker mer strøm enn andre fordi vi har kommet mye lenger enn de fleste i elektrifisering og grønt skifte.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Vokteren said:

Norge har et kaldere klima enn sør-europa og vi bruker mer strøm enn andre fordi vi har kommet mye lenger enn de fleste i elektrifisering og grønt skifte.

Vel sør europa bruker mer gass og, til å varme vannet og lage mat så vil ikke bare skylde på elbiler. Husk og at sør europa bruker mer strøm enn Norge på sommeren til å kjøle seg.

Personlig så syns jeg vi burde satset mer på gass siden vi produserer en del sjøl og, skal ikke lenger enn til sverige hvor gass er mer vanlig.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (8 minutter siden):

Norge fikk et kaldere klima den dagen strømstøtten ble innført? OK.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Orion666 said:

Alle nye bygg er absurd energieffektive. Varmepumpe er rikelig lønnsomt som det er. Etterisolering gjøres allerede i rimelig grad ved renovering. Men det er ikke vits i å ta helt av. Strøm er langt fra gratis når behovet for varme er størst (altså om vinteren).

Og hvor har du 30% reduksjon i forbruk fra?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Orion666 said:

Norge fikk et kaldere klima den dagen strømstøtten ble innført? OK.

Å faktisk koste på seg behagelig inneklima er ikke nødvendigvis sløsing. Og generelt er forbruket høyere per person i Norge enn mange andre land siden vi ikke benytter gass til matlaging og oppvarming 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Er ikke alle som kjøper ved på bensinstasjon. Noen har avtale «rett fra bonden», andre hogger sjæl. 

Har du tilgang på skog, er veden mer eller mindre gratis.

Videre vet du ikke om de fyrer for å spare strøm, eller om de fyrer fordi alt av panelovner og varmepumper allerede står på max, uten at det holder.

Folk er forskjellige.

Men en ting er vi nok allikevel enige i: folk hadde fyrt mindre i ovnen dersom strømmen var billigere. 

Tilgang på billig strøm er et vanvittig bra miljøtiltak. Å abonnere på tyske strømpriser er det motsatte. Snart fyrer folk opp søpla si i ren fortvilelse! Det forurenser!

Det var derfor jeg skrev markedspris. 

Om du får/skaffer veden gratis/rimelig er det kanskje mulig å selge videre til ca markedspris og bruke gevinsten til strøm 🙂

Er ikke motstander av vedfyring på hytta eller grisgrendte strøk. Det har det sin misjon, men i tettbebygde strøk der kravet til nye boliger er balansert ventilasjon er det ganske problematisk når "friskluften" som trekkes inn i nye leiligheter er naboens vedrøyk som beveger seg mer sideveis enn opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...