Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (35 minutter siden):

Men finner du noen feil i det han har skrevet?

Neida, det var mer komisk å se at en seriøs journalist faktisk heter det samme som fyren i Fightclub.

Morromann skrev (27 minutter siden):

Tech-giganter generelt kan ryke og reise. JA til et desentralisert og demokratisert Internet!

Tja. Jeg ser også farene med et anarkistisk internett der løgner, propaganda og svindelforsøk spres som orkaner uten at det blir tatt tak i og stoppet. Derfor heller jeg mer mot nasjonal kontroll over internettet i hvert land. Ikke at det hjelper udemokratiske land som Kina, men for oss i demokratiske land så vil det verne oss mot mange farer. Det setter selvsagt strenge krav til tillit mellom befolkning og myndighetene som skal være de voksne i rommet.

Når det gjelder tilgang på store mengder billig energi så kan det enten brukes mot oss av autokratier (Som f.eks Kinas 2MW forsøks thorium-kraftverk) eller det kan brukes av demokratiske land i balansen mot autokratiene. Det vil si, jeg håper det havner på vår politiske side og ikke deles. Vestlige demokratier holde på dominansen innen tilgang på kraft i tiårene fremover for å holde dominansen på teknologi, utvikling og makt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Neida, det var mer komisk å se at en seriøs journalist faktisk heter det samme som fyren i Fightclub.

Kan jo hende det er et pseudonym.

Simen1 skrev (20 minutter siden):

Tja. Jeg ser også farene med et anarkistisk internett der løgner, propaganda og svindelforsøk spres som orkaner uten at det blir tatt tak i og stoppet. Derfor heller jeg mer mot nasjonal kontroll over internettet i hvert land. Ikke at det hjelper udemokratiske land som Kina, men for oss i demokratiske land så vil det verne oss mot mange farer. Det setter selvsagt strenge krav til tillit mellom befolkning og myndighetene som skal være de voksne i rommet.

Nå beveger vi oss i faresonen for OT; men uansett; jeg er imot enhver form for politisk sensur av meninger; den eneste nettsensuren jeg er for er sensur av åp; ytringer som ikke går på vold- og drapstrusler må aldri bli ulovlige i min verden; men her setter jeg strek for akkurat DET.

Simen1 skrev (21 minutter siden):

Når det gjelder tilgang på store mengder billig energi så kan det enten brukes mot oss av autokratier (Som f.eks Kinas 2MW forsøks thorium-kraftverk) eller det kan brukes av demokratiske land i balansen mot autokratiene. Det vil si, jeg håper det havner på vår politiske side og ikke deles. Vestlige demokratier holde på dominansen innen tilgang på kraft i tiårene fremover for å holde dominansen på teknologi, utvikling og makt.

Er dette et forsvar for å gi vestlige tech-giganter tilgang på norsk energi på bekostning av forbrukere og industrien vår?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Er dette et forsvar for å gi vestlige tech-giganter tilgang på norsk energi på bekostning av forbrukere og industrien vår?

Det kan være det, ref. AI-krigen, men det er uansett en avsporing og skifte av debatten mot intern ressurskrig i vesten. Det man overskygger da er balansen mellom vesten og autokratiene. Det er en mye viktigere kamp enn den interne konflikten. Og i denne saken så er det også i gråsonen til å være et ikke-problem. Dersom tech-gigantene bygger strømslukende anlegg og kombinerer det med egne nye kraftverk så de blir selvforsynte så gir det jo netto null forskjell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...