Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

trikola skrev (1 minutt siden):

Aahh, nå er det det offentlige som er skurken; trodde det var noen private.

Altså, det offentlige som eier kraftverkene stjeler sin egen strøm, selger den på .... svartebørsen? ... og putter inntekten deretter i de egne, offentlige lommene?

Noen burde ta noe beroligende, eventuelt smertestillende....

Det er ingen som har hevdet at det er andre enn stat og kommunene (folket) som eier 90% av vannkraften.

Er det annet du trenger hjelp til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (Akkurat nå):

Er staten til for folket, eller folket til for staten?

Til og med Støre snakker om "arvesølvet" og at dette tilhører det norske folk. 

Om det tilhører deg, hvorfor betaler du da for det? Jeg betaler ikke noe for mine eiendeler, foruten vedlikehold og evt finansierings kostnader.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Staten sine kostnader ligger i statsbudsjettet. Så ja, det er inntekten du finner i lenken som dekker staten sin andel av det du spør etter. 

Også er det jo nettleien din som dekker det lokale opplegget, og en del av denne kostnaden er en del av inntektene til staten.

Skal jeg skrive det på spansk også? Baklengs? Noe mer herren behøver?

Ok, så du skriver at det kun er skatter og avgifter som står for kraftnettet
Takk

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Om det tilhører deg, hvorfor betaler du da for det? Jeg betaler ikke noe for mine eiendeler, foruten vedlikehold og evt finansierings kostnader.

Jeg er blitt kyniker på mine gamle dager, så jeg tror ikke på Støre. Mistenker også at folket er til for Staten. Men man har pyntet litt på det i forhold til da Solkongen sa "Staten, det er meg". 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Eller hvis jeg skal være litt mindre kyniker, så betaler jeg for varer jeg får fra firmaer, selv om jeg eier aksjer og dermed er deleier i det firmaet. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Ok, så de er bare vanskelig å omsette ja. Forstår😂 det er bare når du sover og drømmer dette er en realitet. 

Skal vi gå for den kyniske varianten da? Folket er til for Staten? Og Solkongen er erstattet med karriærepolitikere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Staten er som en forening en betaler avgift til og får tjenester tilbake. 

Og avgiftene øker og øker, og tjenestene blir dårligere og dårligere. 

En viktig forskjell er at Staten har maktmonopol og mulighet til å pålegge deg både det ene og det andre i en krisesituasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (Akkurat nå):

Og avgiftene øker og øker, og tjenestene blir dårligere og dårligere. 

En viktig forskjell er at Staten har maktmonopol og mulighet til å pålegge deg både det ene og det andre i en krisesituasjon. 

Kjenner meg ikke igjen, inntektsskatten min har gått ned siden jeg startet i arbeid omtrent. Andre avgifter endrer seg noe men ikke særlig merkbart i det hele.

Lenke til kommentar
wampster skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg for makspris, men dette kunne vel vært implementert med et trinnsystem?
makspris 30øre første 2500kwh
makspris 60øre neste 2500kwh
makspris 90øre neste 2500kwh
Osv

Finnes det ikke bedre måter å støtte single og trangbodde på? og bedre måter å straffe store familier, hybelkollektiver og pensjonister i gamle hus?

Lenke til kommentar
TheKims skrev (På 17.1.2025 den 20.02):

Historisk høyt utbytte til eiere av strømselskaper stod det i avisene i fjor. Noe er galt i det her landet når man kan ta 13kr Kwh. Ja men vi har jo strømstøtte, så staten (oss) betaler alt over 75 øre til konsern sjefene så de kan kjøpe seg enda en luksus yacht.

Utbytter betales til eierne av strømselskapene. Disse eierne er typisk kommuner som bruker pengene på sykehjem og barnehager.

Konsernsjefene er ansatt i strømselskapene og får ikke utbytte. De får lønn. Om de bruker lønna til båt eller motorsykkel er ikke min eller din sak. Det er deres lønn. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (6 timer siden):

Dere som er for makspris, hvordan ser dere for dere at noe slikt skal innrettes? 

Gjerne med inspirasjon fra annen nødvendig infrastruktur; vann/kloakk/renovasjon/snørydding av vei ... alt dette klarer vi helt fint å få til uten noen sentral børs.

Jeg, og mine naboer, trenger ikke å overby nabogata for å få brøytet bort snøen!

Vannet i krana koster det samme, uansett tid på døgnet. Ikke får jeg kloakk-rabatt for å drite midt på natta, heller. 

Det er allerede slått fast mange ganger i denne tråden at de fleste kraftverk er statlig eid. Tja. Så vis det da; kjør statlig modell, a la vann og kloakk!

La oss betale fast pris for forbruk!

Da vil det alltid være billigst å bruke minst mulig energi. Uansett tid på døgnet. (Og vi slipper aktører som prøver å game systemet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...