Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Just now, Neptun1 said:

Over 90% er i statlig/kommunalt eie.
Kraftverkene og overføringslinjene er bygget ut av det norske folk (skattebetalerne) - for det norske folk.

Og du tro virkelig at staten/kommunene ikke vil ha mest mulig for strømmen?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hva med makspris på matvarer heller? Her er det jo store penger å spare... Makspris på alt? Staten betaler?

Begynner virkelig å bli drømmeland politikk det her..

Litt sært å sammenligne en infrastruktur (nettet/vannkraften) vi har bygget med skattepenger med privat eide matvarebutikker/kjeder

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over er det private aktører i energibransjen også. Spessielt innenfor fornybar. 

Sikkert, men alt som blir brukt av infrastruktur og vedlikehold av det blir betalt gjennom skatteseddelen eller avgifter

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tallet er vell 88% og det stemmer i hovedsak for vannkraft. Fornybar har mye større andel private aktører, dog ofte utenfor Norge:/

Nå er det vannkraft som er til debatt. Vann er en naturressurs som tilhører folket.

Skal vi tolke denne kommentaren som en beklagelse over å ha tatt feil.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (6 minutter siden):

Nå er det vannkraft som er til debatt. Vann er en naturressurs som tilhører folket.

Skal vi tolke denne kommentaren som en beklagelse over å ha tatt feil.

Har ikke fått med meg at diskusjonen er begrenset til vannkraft. 

Tilhører folket 😂 

Det eneste som tilhører meg i Norge er land og eiendom jeg eier samt andre eiendeler. Alt annet tilhører Norge som stat/land. 

Lenke til kommentar

At "vi" ikke er majoriteten av statsbudsjettet engang. At en føler at alt er sitt i Norge er helt søkt spør du meg. 

Hva snakker du om nå?
Jeg spurte hvem andre/hva annet enn skatter og avgifter som går til å vedlikeholde/utbedre og utvide vårt kraftnett?

Lenke til kommentar
trikola skrev (6 minutter siden):

Og du tro virkelig at staten/kommunene ikke vil ha mest mulig for strømmen?

Det er motstridende interesser - offentlig sektor skjønner ikke hva som er til landets beste, hvordan verdier skapes.
De tenker endimensjonalt at jo høyere strømpriser jo bedre - uten å være i besittelse av en liten streiftanke om at dette er til enorm skade for næringslivet og folks privatøkonomi.
De vet også å forsyne seg selv grovt av inntektene fra strømtyveriet.

Kablene ble bygget på grove løgner fra Statnett - uten noensinne å bli stilt til ansvar for det.
Greit det også?

Strømmen er skattebetalernes eiendom.
Vannkraft er vår eneste naturgitte fordel, Norge er bygget på tilgangen til rimelig vannkraft.
Nå har idioter og forrædere satt dette i spill.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (Akkurat nå):

Hva snakker du om nå?
Jeg spurte hvem andre/hva annet enn skatter og avgifter som går til å vedlikeholde/utbedre og utvide vårt kraftnett?

Du klarer å google inntektskildene til statsbudsjettet antar jeg? Kan godt finne det til deg, men sender faktura på PM:p

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Du klarer å google inntektskildene til statsbudsjettet antar jeg? Kan godt finne det til deg, men sender faktura på PM:p

Det var du som sa: "det er langt mer enn skatt"
Men du klarer ikke å komme med noe svar når det blir etterspurt hva?

edit: Jeg antar at det går klart frem av min første post som blir sitert og av tråden som omhandler kraftpriser at dette gjelder infrastrukturen til kraftnettet og ikke alt av infrastruktur i hele landet..?

Endret av wampster
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Neptun1 said:

Det er motstridende interesser - offentlig sektor skjønner ikke hva som er til landets beste, hvordan verdier skapes.
De tenker endimensjonalt at jo høyere strømpriser jo bedre - uten å være i besittelse av en liten streiftanke om at dette er til enorm skade for næringslivet og folks privatøkonomi.
De vet også å forsyne seg selv grovt av inntektene fra strømtyveriet.

Aahh, nå er det det offentlige som er skurken; trodde det var noen private.

Altså, det offentlige som eier kraftverkene stjeler sin egen strøm, selger den på .... svartebørsen? ... og putter inntekten deretter i de egne, offentlige lommene?

Noen burde ta noe beroligende, eventuelt smertestillende....

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Som sagt, jeg kan finne det til deg. Inntektene til staten kan du finne her: https://undervisning.stortinget.no/no/hva-gjor-stortinget/statsbudsjettet-2025/

Kommer som sagt faktura på PM

Kraftnettet.. vedlikehold og utvilking/utbedring og utvidingen av dette
Hva annet enn skatt og avgifter er det som betaler for dette?

Når du kommer og sier at det er mye annet må du da kunne nevne i hvert fall noen få ting?

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 minutt siden):

Kraftnettet.. vedlikehold og utvilking/utbedring og utvidingen av dette
Hva annet enn skatt og avgifter er det som betaler for dette?

Når du kommer og sier at det er mye annet må du da kunne nevne i hvert fall noen få ting?

Staten sine kostnader ligger i statsbudsjettet. Så ja, det er inntekten du finner i lenken som dekker staten sin andel av det du spør etter. 

Også er det jo nettleien din som dekker det lokale opplegget, og en del av denne kostnaden er en del av inntektene til staten.

Skal jeg skrive det på spansk også? Baklengs? Noe mer herren behøver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...