Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (11 minutter siden): LES hva som blir skrevet til deg... Alt er så mye enklere da. Nei, er ikke det, jeg har konsesjonskraft her. Sammen med 100-tusenvis av alle andre i Norge. Og ta med deg Midt-og Nord-Norge og. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, Salvesen. said: Har ikke AP sagt i dag at en må stoppe avtalen? Hvilken avtale? 1 hour ago, Salvesen. said: FRP må jo beklage, da det var de som mer eller mindre signerte hele greia samt var pådriver med lysthaug som energimenister med mer. De som satte i gang hele greia var nå AP/SP. Og Høyre/Frp signerte med deres velsignelse. Men som sagt, Frp har i det minste innrømmet at det kanskje ikke var så lurt. AP ser bare at høye priser pga prissmitte er dumt. 1 hour ago, Salvesen. said: Men, det er som sagt bare hva jeg tror kommer til å skje. Kan ikke se inn i fremtiden, dessverre. Historisk sett har det vært langt mellom ord og handling med Frp ja. Tiden vil vise om det blir annerledes om vi ender opp med en regjering hvor de har mesteparten av kjøttvekta. Jeg forventer i alle fall ingen mirakler Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 5 hours ago, Iterion said: Blir vel strømstøtte i mange år fremover fortsetter det sånn…I morra mellom kl 17-18 er det spotpris på 1316 øre på Østlandet(NO2). Med strømstøtte så ligger man på 245 øre, ikke akkurat billig det heller… Det er det mest effektive for Norge AS. Max profitt, og så betaler man tilbake akkurat nok smuler av denne profitten så folk klarer seg. Bedriftene kan flytte til Kina. De trenger vi ikke i Norge. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Iterion skrev (6 timer siden): Blir vel strømstøtte i mange år fremover fortsetter det sånn…I morra mellom kl 17-18 er det spotpris på 1316 øre på Østlandet(NO2). Med strømstøtte så ligger man på 245 øre, ikke akkurat billig det heller… Spotprisen dannes hos strømbørsen Nordpool, så de burde jo ha rimelig god peiling på hva spotprisen er. Ikke sant? De sier 1053 øre/kWh på Østlandet i mårra kl 17-18. Da lurer jeg på, hvor er det du har fått påstanden 1316 øre fra? Kan det tenkes at det har vært noe rusk i kalkulatoren på vei fra priskilden, Nordpool, til der du leste 1316 øre? Kildekritikk takk! Gjennomsnittspris over hele torsdagen i NO1 blir 282 øre, NO2: 408 øre, NO3: 89 øre, NO4: 12 øre, NO5: 122 øre. Siden de fleste får strømregning en gang i måneden og har nokså likt forbruk gjennom måneden så gir det et mer representativt bilde å se på gjennomsnittsprisen gjennom faktureringsmåneden. November endte på hhv 56, 65, 16, 9 og 49 øre i de fem prisområdene. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (10 minutter siden): Spotprisen dannes hos strømbørsen Nordpool, så de burde jo ha rimelig god peiling på hva spotprisen er. Ikke sant? De sier 1053 øre/kWh på Østlandet i mårra kl 17-18. Da lurer jeg på, hvor er det du har fått påstanden 1316 øre fra? Kan det tenkes at det har vært noe rusk i kalkulatoren på vei fra priskilden, Nordpool, til der du leste 1316 øre? Kildekritikk takk! Gjennomsnittspris over hele torsdagen i NO1 blir 282 øre, NO2: 408 øre, NO3: 89 øre, NO4: 12 øre, NO5: 122 øre. Siden de fleste får strømregning en gang i måneden og har nokså likt forbruk gjennom måneden så gir det et mer representativt bilde å se på gjennomsnittsprisen gjennom faktureringsmåneden. November endte på hhv 56, 65, 16, 9 og 49 øre i de fem prisområdene. Her er kilden min... Men ja, om 408 er gj.snitt for N02 på torsdagen, sier vel det sitt? Står 10526,65 NOK på NP-tabellen mellom 17-18 ser jeg. Ja, man har fremdeles stømstøtte, men fortsatt, det blir for dumt å betale så mye for strømmen i et land som Norge! Lenke til kommentar
minim Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden torbjornen skrev (6 timer siden): Samstundes les eg at Frp når stadig nye rekordar på meiningsmålingane, og at 1 av 4 ville ha stemt på partiet om det var val i dag. Eg har lita tru på at Frp-politikk vil hjelpe på, men dette er eit symptom på at folk er lei av m.a. urealistisk "klimapolitikk" og einsidig satsing på vindkraft. Snart går strømprisen over AP sin oppslutning Bare "ører" i fra nå! Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 11 minutes ago, Iterion said: Her er kilden min... Men ja, om 408 er gj.snitt for N02 på torsdagen, sier vel det sitt? Står 10526,65 NOK på NP-tabellen mellom 17-18 ser jeg. Ja, man har fremdeles stømstøtte, men fortsatt, det blir for dumt å betale så mye for strømmen i et land som Norge! Han regner priser uten moms. 1053 er 1316 med moms. 1 1 Lenke til kommentar
Sjokolade1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Simen1, det hadde vært litt forfriskende og tillitsvekkende om du bare én gang kunne forsøke å ikke finne måter å fremstille tallene penest mulig, men bare heller kort og godt erkjenne at det er et problem når vi ser slike ekstreme priser, selv for en dag. Men jeg har for lenge siden konkludert med at du jobber eller har interesser i kraftmarkedet. La oss virkelig ikke håpe at vi ser disse prisene mange dager utover vinteren, det er det siste vi trenger for næringslivet nå. Strømprisen har nemlig flere konsekvenser for folk enn bare summen på sin egen strømregning hver måned. 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Virker nå som om Ola Nordmann ikke har noe problem med netto strømpriser på 3-4 kr/KWh Det er jo mange som foretrekker fyring med ved til markedspris 3 kr/KWh (dvs 70% effektiv peisovn og tørr bjørkeved) eller 5-7 kr/KWh ("kosefyring" med 40-50% effektivitet) er helt greit. Ser nesten ingen piper som har den karakteristiske varmedisen som er tegn på god fyring og 90% effektiv vedovn. Litt synd da vi i utgangspunktet har noe av verdens reneste luft, men jammen er vi ikke verdensmestre i å forurense den også. Skal visst ikke så mye forurenset luft til før barns IQ blir dårligere heller. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (4 timer siden): Dette startet med Energiloven da denne samfunnsviktige infrastrukturen ble konkurranseutsatt. Du tenker på den Energiloven som Senterpartiet fikk innført? Den Energiloven, ikke sant? Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden kremt skrev (4 timer siden): Før eller siden blir de vel nødt til å kutte ut denne strømstøtten. Da får man se hvilken priselastitet man har på forbruket. Hvor høyt kommer det før folk skrur av hovedbryteren, 15 kroner, 20 kroner? Først da får man gjort effektiv energiøkonomisering. Nå er det bare å åpne alle vinduer og og fyre i vei. Ikke rart vi får kraftunderskudd når kraften er gratis. Enkelte forstår ikke hvordan et marked fungerer. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 34 minutes ago, Orion666 said: Først da får man gjort effektiv energiøkonomisering. Nå er det bare å åpne alle vinduer og og fyre i vei. Ikke rart vi får kraftunderskudd når kraften er gratis. Enkelte forstår ikke hvordan et marked fungerer. Men hvorfor skal vi gjøre så effektiv (og kostbar) energieffektivisering? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (5 timer siden): Har folk helt glemt at vi hadde høye timer/dager før i tiden også? Så langt i år har strømmen vært relativt billig. Er vell under 80 øre i snitt for året og det er snart omme. Det er ikke dyrt om en ser tilbake i tid og justerer for inflasjon. Strøm var dyrt i 2022 nå er det rimelig. Har du glemt at strømmåleren ble lest av én eneste gang pr måned, og at vi ikke hadde times- eller dagspriser? Vi visste prisen for en hel måned. Litt varians var det jo, og vintermåneder var generelt dyrere enn sommeren. Men siden forbruk og regning måtte baseres på snitt-tall så fikk man aldri ekstreme hopp på regningen. Og kW-prisen ut til forbruker svingte ikke fra time til time. Sjokolade1 skrev (54 minutter siden): Simen1, det hadde vært litt forfriskende og tillitsvekkende om du bare én gang kunne forsøke å ikke finne måter å fremstille tallene penest mulig, men bare heller kort og godt erkjenne at det er et problem når vi ser slike ekstreme priser, selv for en dag. Men jeg har for lenge siden konkludert med at du jobber eller har interesser i kraftmarkedet. La oss virkelig ikke håpe at vi ser disse prisene mange dager utover vinteren, det er det siste vi trenger for næringslivet nå. Strømprisen har nemlig flere konsekvenser for folk enn bare summen på sin egen strømregning hver måned. Nja, jeg aner ikke hva @Simen1 arbeidet med, men det trenger ikke være interessekonflikt her. Derimot vet jeg (innbiller meg 🫣?) at han bor i Nord-Norge. Ergo har han sikkert sluppet unna regninger som plutselig er flere tusen høyere enn normalt?! Jeg tror han hadde argumentet annerledes hvis han hadde følt på disse ekstra-kostnadene hver dag, over flere år. Det er grådig urettferdig med såpass stor prisforskjell mellom landsdelene, egentlig. Spesielt når vi vet årsaken kun er prissmitte fra utlandet 🫤 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Rune_says skrev (1 time siden): Virker nå som om Ola Nordmann ikke har noe problem med netto strømpriser på 3-4 kr/KWh Det er jo mange som foretrekker fyring med ved til markedspris 3 kr/KWh (dvs 70% effektiv peisovn og tørr bjørkeved) eller 5-7 kr/KWh ("kosefyring" med 40-50% effektivitet) er helt greit. Ser nesten ingen piper som har den karakteristiske varmedisen som er tegn på god fyring og 90% effektiv vedovn. Litt synd da vi i utgangspunktet har noe av verdens reneste luft, men jammen er vi ikke verdensmestre i å forurense den også. Skal visst ikke så mye forurenset luft til før barns IQ blir dårligere heller. Er ikke alle som kjøper ved på bensinstasjon. Noen har avtale «rett fra bonden», andre hogger sjæl. Har du tilgang på skog, er veden mer eller mindre gratis. Videre vet du ikke om de fyrer for å spare strøm, eller om de fyrer fordi alt av panelovner og varmepumper allerede står på max, uten at det holder. Folk er forskjellige. Men en ting er vi nok allikevel enige i: folk hadde fyrt mindre i ovnen dersom strømmen var billigere. Tilgang på billig strøm er et vanvittig bra miljøtiltak. Å abonnere på tyske strømpriser er det motsatte. Snart fyrer folk opp søpla si i ren fortvilelse! Det forurenser! Endret 1 time siden av qualbeen Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 50 minutter siden Del Skrevet 50 minutter siden (endret) 7 hours ago, Salvesen. said: Har folk helt glemt at vi hadde høye timer/dager før i tiden også? Så langt i år har strømmen vært relativt billig. Er vell under 80 øre i snitt for året og det er snart omme. Det er ikke dyrt om en ser tilbake i tid og justerer for inflasjon. Strøm var dyrt i 2022 nå er det rimelig. Tror ikke så mange har glemt det. Men da var vi sjelden eller aldri over 2,-. Over 1,- var steindyrt. Man må være rimelig inhabil med sugerør inn i strøm og nettselskaper for tiden for å snakke -for- strømprisene. Men det er jo typisk den norske grådigheten. At folk trekkes mot områder hvor makt og penger rår er også noe man ser med alle bekjente siste 5 år som har søkt seg jobb i alt som har med kraft og energi å gjøre. 5 hours ago, Salvesen. said: Har ikke AP sagt i dag at en må stoppe avtalen? FRP må jo beklage, da det var de som mer eller mindre signerte hele greia samt var pådriver med lysthaug som energimenister med mer. Men, det er som sagt bare hva jeg tror kommer til å skje. Kan ikke se inn i fremtiden, dessverre. Siden mange her har betalt strømregninga selv siste 20-30 år og ikke var 1 år i 1991, så tror jeg ikke så mange har glemt hva strøm har kostet før. Men det kan se ut som veldig mange har glemt hva Jonas Gahr Støre påstod om strømkabler i talen på landsmøtet i 2017. Mannen er en lystløgner og har blitt avslørt på dette på dette så mange ganger at det er merkverdig at han noen gang ble statsministerkandidat. Forøvrig leste jeg at Stoltenberg vurderer "comeback". Det håper jeg virkelig ikke. AP må fornyes fra bunn, ikke fra gamle kanter som har ført oss inn i uføret. Endret 34 minutter siden av Theo343 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 46 minutter siden Del Skrevet 46 minutter siden FrP må bli større enn H og V kombinert, for ellers så kommer de til å rotte seg sammen med AP for å bygge nye kabler til Danmark. Det er jo dog litt søtt at de nå innrømmer at kablene har skylden i de høye prisen, dette har jo AP fornektet/løyet om til det siste. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31 minutter siden Del Skrevet 31 minutter siden (endret) Ellers så jeg påstander i tråden om at kablene til tyskland ikke kan påvirke strømprisene fordi de uansett makses på kapasitet stadig vekk. Vel det er godt analytikere ikke er enige. https://www.tu.no/artikler/stromprisen-hopper-opp-til-over-13-kroner-timen-inkludert-moms-i-sorvest-norge-torsdag/553823 Ellers litt generelt Dunkelflaute i Tyskland Det er et værfenomen kalt "dunkelflaute" som er hovedårsaken - en periode med ekstremt lite vind og sollys i Tyskland. Dette fører til drastisk redusert kraftproduksjon i Tyskland, som igjen skaper en form for panikk i det europeiske kraftmarkedet. Prissmitte via utenlandskabler Norge er koblet til det europeiske kraftmarkedet gjennom kabler til blant annet Tyskland, Nederland og Storbritannia. Når prisene stiger i Europa, påvirker dette også prisene i Sør-Norge Enorme prisforskjeller i eget land Men det største problemet akkurat nå er at vi ikke har kabler fra Nord til Sør i landet. Nord selger gjerne strøm til Sverige via utenlandskabler, men vil ikke forsyne eget land. Dette er galskap som det må bli slutt på ASAP. Det er dette vi må vekk fra. Endret 23 minutter siden av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå