Gammel Gubbe Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden On 1/3/2025 at 8:06 PM, Salvesen. said: Jepp, som sagt gi de til de som trenger. Jeg har ikke bruk for de 181 kronene jeg fikk sist måned. Strømstøtten er for dårlig, og burde erstattes med makspris. Det burde også gjelde for alle, og ikke ekskludere hytter og bedrifter. Energi er noe hele samfunnet trenger, og vi rammes alle når energiprisene går opp, ikke bare direkte men også indirekte via varer og tjenester som blir dyrere, bedrifter som går konkurs osv. 1 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gammel Gubbe skrev (Akkurat nå): Strømstøtten er for dårlig, og burde erstattes med makspris. Det burde også gjelde for alle, og ikke ekskludere hytter og bedrifter. Energi er noe hele samfunnet trenger, og vi rammes alle når energiprisene går opp, ikke bare direkte men også indirekte via varer og tjenester som blir dyrere, bedrifter som går konkurs osv. Uenig, strøm støtte bør gis til de som sliter. I ekstreme tilfeller som 2022 kan en vurdere ekstra ordninger. Den "normale" familien sliter ikke med steømmen lengre, ikke milliardærer heller Lenke til kommentar
HF- Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gammel Gubbe skrev (1 minutt siden): Strømstøtten er for dårlig, og burde erstattes med makspris. Det burde også gjelde for alle, og ikke ekskludere hytter og bedrifter. Energi er noe hele samfunnet trenger, og vi rammes alle når energiprisene går opp, ikke bare direkte men også indirekte via varer og tjenester som blir dyrere, bedrifter som går konkurs osv. Foreslår som KrF og Frp 50 øre makspris. 30 øre er vanlig pris, 50 er dyrt. 1 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 3 minutes ago, Salvesen. said: Den "normale" familien sliter ikke med steømmen lengre, ikke milliardærer heller Det har da ingen ting med saken å gjøre at det finnes noen som ikke sliter. Det er mange som sliter, det er økonomiske skadevirkninger som nevnt (og ignorert), og det er ingen rasjonell grunn til at vi skal ha et system som påfører oss unødig høye strømpriser. Lagt til: Du høres ut som politikere som sier at normale folk rammes ikke av gjengkriminalitet. Endret 3 timer siden av Gammel Gubbe Lagt til 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gammel Gubbe skrev (Akkurat nå): Det har da ingen ting med saken å gjøre at det finnes noen som ikke sliter. Det er mange som sliter, det er økonomiske skadevirkninger som nevnt (og ignorert), og det er ingen rasjonell grunn til at vi skal ha et system som påfører oss unødig høye strømpriser. Jo det har noe med saken å gjøre, å gi støtte til de som ikke sliter fører bare til en ting. At de som sliter, sliter mer enn de hadde trengt. Gi støtte til de som trenger det, da kan en øke støtten betraktelig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden TheKims skrev (16 minutter siden): Historisk høyt utbytte til eiere av strømselskaper stod det i avisene i fjor. Noe er galt i det her landet når man kan ta 13kr Kwh. Ja men vi har jo strømstøtte, så staten (oss) betaler alt over 75 øre til konsern sjefene så de kan kjøpe seg enda en luksus yacht. Tror du det historisk høye utbyttet skyldes at prisen i nord er for lav? Det var det jeg påpekte med misunnelse-overskriften fra VG. Man skulle jo tro at det ville være mer saklig å kritisere de høye prisene i sør, eller? VG driver misunnelsesjournalistikk i stedet for saklighet. Det er det jeg kritiserer. Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 6 minutes ago, Salvesen. said: Jo det har noe med saken å gjøre, å gi støtte til de som ikke sliter fører bare til en ting. At de som sliter, sliter mer enn de hadde trengt. Økonomi er ikke en bløtkake som stykkes opp og deles ut. Vi taper alle når økonomien rammes og bedrifter går konkurs. Myndigheters behovsprøving er både usolidarisk og medfører kostbart byråkrati. Tenk deg om helsetjenester, undervisning og utdannelse o.l. fulgte dine prinsipper. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gammel Gubbe skrev (1 minutt siden): Økonomi er ikke en bløtkake som stykkes opp og deles ut. Vi taper alle når økonomien rammes og bedrifter går konkurs. Myndigheters behovsprøving er både usolidarisk og medfører kostbart byråkrati. Tenk deg om helsetjenester, undervisning og utdannelse o.l. fulgte dine prinsipper. Jeg er generelt for å omfordele støtteordninger til de trengende for å øke satsene. Men det betyr ikke at det ikke finnes andre måter å gjøre ting på. Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Bare tenk på alle som kommer til å mine gratis krypto feks dekket av dine skattepenger... Kjempe bra! Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 2 minutes ago, Salvesen. said: Jeg er generelt for å omfordele støtteordninger til de trengende for å øke satsene. Jeg er generelt for å behandle mennesker likt, med samme pris for varer og tjenester, uavhengig av hvem de er. Jeg er generelt mot omfordeling, men for at det å være "fattig" skal ha mindre negative konsekvenser. Jeg er generelt for mindre byråkrati og systemer som forsøker å være rettferdige, for det blir de aldri. 6 minutes ago, Salvesen. said: Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Det er en tilbakebetaling av deler av det som aldri skulle vært tatt fra oss. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Simen1 skrev (4 minutter siden): Tror du det historisk høye utbyttet skyldes at prisen i nord er for lav? Det var det jeg påpekte med misunnelse-overskriften fra VG. Man skulle jo tro at det ville være mer saklig å kritisere de høye prisene i sør, eller? VG driver misunnelsesjournalistikk i stedet for saklighet. Det er det jeg kritiserer. Jeg kritiserer de enorme forskjellene på nord og sør. Det er ganske vilt at vi nord skal sitte med rundt 10 øre Kwh, mens sør har 13kr Kwh. Strømstøtten blir tatt fra statskassen som du og jeg betaler skatt til, så vi alle sponser en ny Yacht til admin direktør for de forskjellige strømselskapene. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden TheKims skrev (7 minutter siden): Jeg kritiserer de enorme forskjellene på nord og sør. Det er ganske vilt at vi nord skal sitte med rundt 10 øre Kwh, mens sør har 13kr Kwh. Strømstøtten blir tatt fra statskassen som du og jeg betaler skatt til, så vi alle sponser en ny Yacht til admin direktør for de forskjellige strømselskapene. Strømstøtte blir finansiert av staten sine inntekter på straum. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (11 minutter siden): Jeg er generelt for å omfordele støtteordninger til de trengende for å øke satsene. Men det betyr ikke at det ikke finnes andre måter å gjøre ting på. Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Bare tenk på alle som kommer til å mine gratis krypto feks dekket av dine skattepenger... Kjempe bra! Nettleie regulerer jo dette allerede. Jeg hadde 192kr i strømutgifter og 742 i nettleie fordi vi hadde -30 grader en uke. Litt vanskelig å unngå å bruke mye strøm på en gang når det blir så kaldt. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (11 minutter siden): Jeg er generelt for å omfordele støtteordninger til de trengende for å øke satsene. Men det betyr ikke at det ikke finnes andre måter å gjøre ting på. Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Bare tenk på alle som kommer til å mine gratis krypto feks dekket av dine skattepenger... Kjempe bra! Jeg er prinsippielt mot å drive aktiv omfordeling på alt - det undergraver det å arbeide. Jeg er derimot for en god velferdsstat hvor alle vil få grunnleggende ytelser - men det må stoppe der. Skal man få noe mer - vel da må man yte - og få lønn etter innsats. Lager man et system som ikke gir lønn etter innsats - så undergraver man velferdsstaten.... Og i dag undergraver vi velferdsstaten! Helt åpenbart at merverdien av å stå på litt ekstra er så liten at mange bare tar helg kl 12 på Torsdager.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden TheKims skrev (1 minutt siden): Nettleie regulerer jo dette allerede. Jeg hadde 192kr i strømutgifter og 742 i nettleie fordi vi hadde -30 grader en uke. Litt vanskelig å unngå å bruke mye strøm på en gang når det blir så kaldt. Hva regulerer nettleien? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden HF- skrev (1 minutt siden): Strømstøtte blir finansiert av staten sine inntekter på straum. Kilde? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (13 minutter siden): Uenig, strøm støtte bør gis til de som sliter. Hvem skal vurdere hvem som sliter og ikke sliter? Basert på hvilke kriterier? Feste-Frans bruker opp hele lønna si på første helg på byen etter utbetaling. Han sliter med å betale regninger resten av måneden. Skal han få? Gamla-Grå har arvet/sitter i uskiftet bo i et lite slott til 20 mill, men hun får bare minstepensjon fordi hun har vært hjemmeværende husmor hele livet. Skal hun få, eller selge slottet og kjøpe seg noe mindre? Kule-Kåre har 1 mill i inntekt, men 8 barn med 3 kvinner og mer lån enn sparepenger. Barnebidrag og sånt koster sitt. Skal han få? Du må egentlig skape et NAV 2.0 for å avgjøre disse vurderingene, anke klager på vurderingene osv osv. Hvor mange mennesker skal jobbe der, og hva koster det samfunnet? Salvesen. skrev (8 minutter siden): Gi støtte til de som trenger det, da kan en øke støtten betraktelig. De som sliter har enten allerede kontakt med NAV om støtte, et NAV som allerede vurderer behov for støtte uansett om det er til busskort, husleie, strøm eller SFO. Dette er støtte som kommer i tillegg til eventuell strømstøtte. Rent politisk så kan det også bli vanskelig å bli valgt/gjenvalgt om en går til valg på å fjerne strømstøtten og i stedet for henvise flere mennesker til NAV. Hvis du tenker det skal være en utvidelse av det progressive skattesystemet (rike betaler mer i prosent enn fattige) så synes jeg det også blir feil. Fordi den progressiviteten kan enklere tas direkte på inntektskatten, i stedet for å skape et progressivt system i tillegg, altså på de pengene man allerede har betalt en progressiv skatt av. Konklusjon: Jeg liker @Gammel Gubbe sitt forslag. Strømstøtten bør utvides til alle strømkunder. Hytte, næringsliv, offentlig etc. (Skjønt jeg synes egentlig vi burde tåle litt mer enn flatt 50 øre. Jeg synes 75 øre +10% er helt ok så lenge det utvides til alle.) 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (Akkurat nå): Hva regulerer nettleien? Bruker du mye strøm til visse tider på dagen så går nettleien opp. https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/slik-fungerer-energileddet/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) TheKims skrev (19 minutter siden): Jeg kritiserer de enorme forskjellene på nord og sør. Nei, du kritiserte min kritikk mot at prisene er for lave i nord. Nå vrir du det til forskjellen mellom nord og sør. Forskjellen er jo nettopp misunnelse-basert, altså fortsatt koblet til en problematisering av lav pris i nord. Hadde det vært bedre for deg om prisen i nord var like høy som i sør? (ikke lavere i sør) Endret 2 timer siden av Simen1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden TheKims skrev (3 minutter siden): Bruker du mye strøm til visse tider på dagen så går nettleien opp. https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/slik-fungerer-energileddet/ Men hva var poenget ift min kommentar om å omfordele strøm støtte til de som trenger det mest? Lenke til kommentar
HF- Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden TheKims skrev (15 minutter siden): Kilde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå