Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Minkowski skrev (6 minutter siden):

I dette perspektivet, tror du virkelig at etterisolering og varmepumper kan utgjøre noen signifikant forskjell med tanke på å få forbruket/etterspørselen så lav at det vil føre til redusert strømpris for alle? I så fall vil jeg be deg redegjøre for dette.

https://www.huseierne.no/contentassets/1e52c0b2c44645f39ee092eb7fbe35d1/24.11.01.-gevinster-av-a-na-malet-om-10-twh-redusert-stromforbruk-i-bygg-innen-2030_2.pdf?_gl=1*dg5rso*_up*MQ..*_ga*MTMwMzUyNjQ3NS4xNzM0MTAyMzkz*_ga_MKGSGG8213*MTczNDEwMjM5MC4xLjAuMTczNDEwMjM5MC4wLjAuMA..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (5 minutter siden):

Du vil fjerne strømstøtten og på spørsmål om hvem som skal betale for alle dine fantasifulle tiltak så vil det jo gå av seg selv når folk finner ut at det lønner seg.

Men for ditt eget hus så har den sosialistiske staten trådd til med støtte for enøk slik at du får mindre strømregning. Da var det plutselig en annen låt etter det ustanselige gnålet ditt om at markedet fikser seg selv.

Hykler.

Staten bruker jo statens kapital der kapitalen bidrar til at staten når sine mål.

Gitt at du har rett i at jeg har mottatt støtte til enøk-tiltak: Hvor er hykleriet?

Mine enøk-tiltak gir deg både lavere strøm og lavere nettleie, hvorfor er du motstander av det?

Og hvorfor skjeller du ut brukere av regulerte markeder når du selv bruker flerfoldige regulerte markeder hver eneste dag? Hva kan jeg kalle deg, da?

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

Staten bruker jo statens kapital der kapitalen bidrar til at staten når sine mål.

Gitt at du har rett i at jeg har mottatt støtte til enøk-tiltak: Hvor er hykleriet?

At du vil nekte andre støtte, mens du selv forsyner deg av felleskassa. Er det så vanskelig å forstå?

• Liker 8
Lenke til kommentar
43 minutes ago, wampster said:

Hvordan har prisen på andre matvarer utviklet seg da?

Hvis kun grandis har doblet seg er det rart at folk fortsatt kjøper, hvis alt annet også har økt drastisk i pris derimot...

Kjedene har lagt på prisen fordi de kan. De har selvfølgelig brukt covid og inflasjon som begrunnelse, men undersøkelser viser at de har økt prisene mye mer enn inflasjon. I tillegg til at de er veldig keen på krympflasjon. Aksjeselskaper vil rævkjøre deg 10 av 10 ganger hvis de tror de kommer unna med det, fordi alt er underlagt vekst og utbytte til investorer og aksjonærer. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Jarmo said:

Fortum eier ca. 160 vannkraftverk i Sverige og Finland som til sammen har en produksjonskapasitet på omtrent 4 600 MW.

Men ingen i Norge. Her eier de offentlige ca. 93% totalt, hvor av ca. 90% er vannkraft. (Stat, Fylkeskommuner og kommuner)

Irrelevant. Strømmen flyter frem og tilbake over grensen. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (11 minutter siden):

Kjedene har lagt på prisen fordi de kan. De har selvfølgelig brukt covid og inflasjon som begrunnelse, men undersøkelser viser at de har økt prisene mye mer enn inflasjon. I tillegg til at de er veldig keen på krympflasjon. Aksjeselskaper vil rævkjøre deg 10 av 10 ganger hvis de tror de kommer unna med det, fordi alt er underlagt vekst og utbytte til investorer og aksjonærer. 

Ok, javel, fint.. Ingeting nytt.

Men tilbake til grandis eksempelet og priselastitet som dette startet med (at folk fortsatt kjøper grandis). Har annen mat også steget i pris omtrent tilsvarende som grandis eller ikke? Og hvis de har det, hvorfor er det da så rart at folk fortsatt kjøper grandis?

Eksempelet username - kom med var for å vise at det er priselastisitet i mat/drivstoff/drikke/klær/osv markeder, og valgmuligheter for forbrukere. Går en vare opp mye mens andre ikke gjør det kan man velge annerledes. Dette eksisterer ikke når det kommer til strøm. Der er det kun kjøp eller ikke kjøp til x pris. Altså null elastisitet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (6 minutter siden):

Om alle produsentene hadde vært private så hadde ikke ting vært bedre. 

Ikke så ofte jeg er enig med deg men her kan jeg si det. Vi må ha nasjonal kontroll over egen kraftproduksjon.

Edit..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

Ok, javel, fint.. Ingeting nytt.

Men tilbake til grandis eksempelet og priselastitet som dette startet med (at folk fortsatt kjøper grandis). Har annen mat også steget i pris omtrent tilsvarende som grandis eller ikke? Og hvis de har det, hvorfor er det da så rart at folk fortsatt kjøper grandis?

Usikker på om det finnes statistikk på hva som har økt, og i forhold til hverandre. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Minkowski said:

I dette perspektivet, tror du virkelig at etterisolering og varmepumper kan utgjøre noen signifikant forskjell med tanke på å få forbruket/etterspørselen så lav at det vil føre til redusert strømpris for alle?

Hensikten med enøk tiltak er simpelthen at befolkningen må ta opp lån for å gjøre alt dette, og betale aktører som skal utføre dette, med et tvilsomt sluttresultat for den som eier tiltakene. Selv om man skulle ha 3-4 måneder med strømregning på 5 tusen kroner på et vanlig hus, vil ikke tiltak for 1 mill kroner være lønnsomt. Når eller hvis man klarer å spare disse 10 terawatt timene i forbruk, kan staten selge disse til kontinentet og innkassere ennå mer gevinst. Det er hele hensikten. 

Nå bor ikke jeg i det mest rammede området av høye priser, men uansett blir prisen per kwh, selv med lavt forbruk, relativt høy. Nettleie utgjør mer og mer av prisen som betales. Energipris for november mener jeg ble 16 øre i snitt for mitt forbruk, 19,noe øre for prissonen. Januar-april ble på 70-80 øre, mai-juni-juli på 30-35 øre, og august-november på ca 15-20 øre. Alt i alt relativt rimelig for meg som forbruker. Jeg har liten vilje til å investere noe særlig for å spare ytterlige 10-20 %, det er ikke lønnsomt. Selv om jeg skulle gjøre all jobben selv vil det ikke lønne seg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (18 minutter siden):

Jeg har liten vilje til å investere noe særlig for å spare ytterlige 10-20 %, det er ikke lønnsomt. Selv om jeg skulle gjøre all jobben selv vil det ikke lønne seg. 

This! Det samme gjelder el-biler. Gir ingen mening å hente ut de siste 10-20% av ICE bilene og som folk sliter ut likevel innen relativ kort tid. 

Vel! Alt handler om vilje og penger til tiltak. Noen har en del, noen begge deler og noen ingen av delene.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (51 minutter siden):

At du vil nekte andre støtte, mens du selv forsyner deg av felleskassa. Er det så vanskelig å forstå?

Jeg nekter ikke andre støtte, og jeg mottar støtte selv så fort støtten slår inn. Dette skjer jo automatisk.

Jeg peker på at støtten åpenbart ikke bidrar til overordnede mål for energisektoren. Det er ingenting hyklersk ved dette. Vi trenger ikke gi hverandre merkelapper bare fordi vi er uenige. Vi mottar alle støtte fra storsamfunnet i mange faser og situasjoner gjennom livet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Orion666 said:

Som jeg skrev så gjøres de av de som ser at dette kaster av seg. I første omgang vil dette være forbrukere og nettselskaper, men også produsenter. Det er vanskelig å spå hvem som vil investere mest, men de som vil tjene mest på det vil selvsagt hja de sterkeste insentivene. Slik virker kapitalismen. Heldigvis.

Sånn moderne Norsk dugnad: vanlige folk og bedrifter skal betale hele moroa, mens de som sitter på toppen håver inn og "har ikke råd" til å dele ut igjen.

Det var tyskerne som la ned atomkrafttverkene sine, og norske politikere som la eksportkabler dit, men det er norske innbyggere som skal ta hele regninga?

Minner meg om hva en dansk bonde sa om sentrale myndigheter i København: "De pisser på oss, og så klager de på at vi lukter"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 minutt siden):

Vi mottar alle støtte fra storsamfunnet i mange faser og situasjoner gjennom livet.

Støtte i form av velferdsgoder og trygdeordninger, er en del av en langvarig strategi i styrkingen av velferdssamfunnet etter demokratiske forhandlingsrunder og politisk enighet

Strømstøtten er en hastebasert nødløsning og en konsekvens av naivitet/underdanighet overfor EU.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...