Jarmo Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Krig og fred skrev (3 timer siden): Alle disse milliardene som ender opp i lomma til det finske selskapet Fortum Fortum eier ca. 160 vannkraftverk i Sverige og Finland som til sammen har en produksjonskapasitet på omtrent 4 600 MW. Men ingen i Norge. Her eier de offentlige ca. 93% totalt, hvor av ca. 90% er vannkraft. (Stat, Fylkeskommuner og kommuner) Endret 8 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden uname -i skrev (1 minutt siden): Siden de investeringene ikke gjøres så må det bety at de ikke kaster av seg da. Så du får komme med noen flere forslag da. Strømstøtten gjør dessverre at insentivene til klima- og miljøtiltak skjer i et mye tregere tempo enn hvis forberingene og oppgraderingene hadde vært overlatt til markedet. Takk for en betimelig påminnelse! Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Orion666 skrev (Akkurat nå): Strømstøtten gjør dessverre at insentivene til klima- og miljøtiltak skjer i et mye tregere tempo enn hvis forberingene og oppgraderingene hadde vært overlatt til markedet. Takk for en betimelig påminnelse! Fikk du støtte fra Staten til bergvarmen din, mister fritt-marked fikser alt? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Her er det noen som helt klart er forbannet... Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Kalle Klo skrev (4 minutter siden): Ikke de som sitter og tjener milliarder på strøm- og gass-eksport, altså? Som jeg skrev så gjøres de av de som ser at dette kaster av seg. I første omgang vil dette være forbrukere og nettselskaper, men også produsenter. Det er vanskelig å spå hvem som vil investere mest, men de som vil tjene mest på det vil selvsagt hja de sterkeste insentivene. Slik virker kapitalismen. Heldigvis. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 3 minutes ago, Orion666 said: Strømstøtten gjør dessverre at insentivene til klima- og miljøtiltak skjer i et mye tregere tempo enn hvis forberingene og oppgraderingene hadde vært overlatt til markedet. Takk for en betimelig påminnelse! Du tenker at de som bor i eldre dårlig isolerte boliger er de som ofte har god råd til å bruke hundetusenvis på slike løsninger? De behøver bare blø litt med store strømregninger så graver de opp kofferten med penger de har gravd ned i hagen? 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden uname -i skrev (3 minutter siden): Fikk du støtte fra Staten til bergvarmen din, mister fritt-marked fikser alt? Det finnes støtte og tilskudd. Veldig få markeder er helt uregulerte. Hva tenker på spesifikt på. Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 8 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 8 timer siden Orion666 skrev (Akkurat nå): Det finnes støtte og tilskudd. Veldig få markeder er helt uregulerte. Hva tenker på spesifikt på. Hykleriet ditt. 7 1 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Orion666 skrev (6 minutter siden): Som jeg skrev så gjøres de av de som ser at dette kaster av seg. I første omgang vil dette være forbrukere og nettselskaper, men også produsenter. Det er vanskelig å spå hvem som vil investere mest, men de som vil tjene mest på det vil selvsagt hja de sterkeste insentivene. Slik virker kapitalismen. Heldigvis. Ingen ville investere på havvind i Danmark, flere store har sagt nei til her i Norge. Kapitalisme eller sunn fornuft? Endret 8 timer siden av Jarmo 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden obygda skrev (6 minutter siden): Her er det noen som helt klart er forbannet... https://www.nrk.no/rogaland/slik-pavirkes-stromprisen-av-kraftmarkedet-i-europa-1.17166241 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Smule8o skrev (1 minutt siden): Du tenker at de som bor i eldre dårlig isolerte boliger er de som ofte har god råd til å bruke hundetusenvis på slike løsninger? De behøver bare blø litt med store strømregninger så graver de opp kofferten med penger de har gravd ned i hagen? De har åoenbart sterke insentiver for å spare energi. Hva de beslutter å gjøre er jo deres valg. Vi bor i et fritt, liberalt samfunn med privat eiendomsrett. De disponerer sin bolig, ikke jeg. Dette ligger i hva jeg skrev lenger opp. Det bør ikke være nødvendig at jeg gjentar meg selv. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden uname -i skrev (3 minutter siden): Hykleriet ditt. Dersom du ønsker svar må du være mer spesifikk. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 1 minute ago, Orion666 said: De har åoenbart sterke insentiver for å spare energi. Hva de beslutter å gjøre er jo deres valg. Vi bor i et fritt, liberalt samfunn med privat eiendomsrett. De disponerer sin bolig, ikke jeg. Dette ligger i hva jeg skrev lenger opp. Det bør ikke være nødvendig at jeg gjentar meg selv. Lite sidespor, men tenker du det samme om helsevesenet? Om man måtte ha betalt alt sev så hadde det gidd folk insentiv til å ta bedre vare på helsa si? Og om noen går til grunne så var de noe de selv ønsket? 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): https://www.nrk.no/rogaland/slik-pavirkes-stromprisen-av-kraftmarkedet-i-europa-1.17166241 Ikke så interessant - har jobbet med algoritmen som brukes - har nominert på kraftbørsen - kjenner alle i dette markedet ut og inn..og jeg kjenner til alle analyser...Så for meg er dette som å lære en proff syklist å sykle... Jeg heier dog ikke på dagens løsninger selv om man blir rik av å jobbe med det... 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Orion666 skrev (Akkurat nå): Dersom du ønsker svar må du være mer spesifikk. Du vil fjerne strømstøtten og på spørsmål om hvem som skal betale for alle dine fantasifulle tiltak så vil det jo gå av seg selv når folk finner ut at det lønner seg. Men for ditt eget hus så har den sosialistiske staten trådd til med støtte for enøk slik at du får mindre strømregning. Da var det plutselig en annen låt etter det ustanselige gnålet ditt om at markedet fikser seg selv. Hykler. 8 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden obygda skrev (1 minutt siden): Ikke så interessant - har jobbet med algoritmen som brukes - har nominert på kraftbørsen - kjenner alle i dette markedet ut og inn..og jeg kjenner til alle analyser...Så for meg er dette som å lære en proff syklist å sykle... Jeg heier dog ikke på dagens løsninger selv om man blir rik av å jobbe med det... Sorry, jeg er ikke tankeleser Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Orion666 skrev (10 timer siden): Du mener det bare er i Norge man energiøkonomiserer. Nei, det er ikke det jeg skriver og det er heller ikke det jeg mener. Jeg foreslår at du forholder deg til det jeg skriver. Videre foreslår jeg at du prøver å sette deg bedre inn i hvordan dette fungerer før du uttaler deg. Norsk årlig kraftproduksjon ligger på rundt 150 TWh. Årlig netto eksport er i størrelsesorden 10% av dette. I 2023 var strømforbruket til norske husholdninger på 38.1 TWh og netto eksport var 17.3 TWh samme år. Sør-Norge er koblet til England, Nederland, Tyskland, Danmark og Sverige med overføringskapasiteter på henholdsvis 1400 MW, 700 MW, 1400 MW, 1700 MW og 2145 MW. Maksimal eksportkapasitet over et år blir dermed drøyt 64 TWh, altså mye høyere enn kraftoverskuddet vårt. I dette perspektivet, tror du virkelig at etterisolering og varmepumper kan utgjøre noen signifikant forskjell med tanke på å få forbruket/etterspørselen så lav at det vil føre til redusert strømpris for alle? I så fall vil jeg be deg redegjøre for dette. Og for den saks skyld: Selv om energisparing skulle medføre lavere strømpris, vil det fremdeles være slik at de som har råd til slike investeringer bidrar mindre til skoler og aldershjem enn dem som ikke har råd til slike investeringer, stikk i strid med grunnleggende prinsipper for hvordan en velferdsstat finansieres. 4 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Jarmo skrev (8 minutter siden): Ingen ville investere på havvind i Danmark, flere store har sagt nei til her i Norge. Kapitalisme eller sunn fornuft? Det er nok en kombinasjon av flere årsaker blant alle som har vurdert. Jeg kjenner ikke alles begrunnelse i detalj. Det er jo bra at investorer er kritiske. Kanskje må rammevilkår endres. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Just now, Orion666 said: Det er nok en kombinasjon av flere årsaker blant alle som har vurdert. Jeg kjenner ikke alles begrunnelse i detalj. Det er jo bra at investorer er kritiske. Kanskje må rammevilkår endres. Ramnevilkår som statsstøtte? Så produsenter kan få støtte, men ikke forbrukere? 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Smule8o skrev (5 minutter siden): Lite sidespor, men tenker du det samme om helsevesenet? Om man måtte ha betalt alt sev så hadde det gidd folk insentiv til å ta bedre vare på helsa si? Og om noen går til grunne så var de noe de selv ønsket? Hvis du leser høyere opp, vil du se at dette sidesporet allerede er greid ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå