Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Orion666 skrev (9 timer siden):

De som gjør strømsparetiltak reduserer etterspørselen etter strøm og reduserer dermed behovet for strøm for alle.

Skal store familier få subsidiert store biler også? Rimeligere mat?

I økonomibelæringen din så har du tydeligvis ikke kommet til punktet om priselastisitet. Dobles prisen på Pizza Grandiosa så vil salget gå ned fordi folk velger noe annet. Blir maten generelt dyrere så vil man velge billigere matvarer.

Noe slikt finnes ikke på strøm. De fleste har ingen alternativer og priselastisiteten er tilnærmet null når et kutt i forbruk betyr at man fryser i hjel.

Det er helt utrolig hvordan du ikke evner å se dypere enn dine overforenklede floskler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (17 minutter siden):

Var det så pinlig å få servert konsekvensene av praktisk eu-politikk at du lengter etter å snakke om noe annet ?
Var det ille at dette ble en populær tråd ?
Det finnes haugevis av andre tråder vet du……

Tvert imot! Jeg snakker gjerne om strømpriser alle dager, gjerne når strømmen er gratis, noe den jo ofte er. 
Jeg blir litt lei meg når alle skal rope høyt den ene dagen strømprisen er høy når vi kan ha en voksen samtale hele året.

Jeg er litt som presten som lurer på hvorfor folk gidder å stå i kø i kulda for å gå i kirken på julaften når det er mye koseligere og mer praktisk hele resten av året.

Én ting til: Nordpool og dagens energilov har ingenting med EU å gjøre. Dette bør du vite, og jeg mistenker at du gjør det. 
Nordpool er tidligere Statnett Marked sin markedsplass for elektrisk kraft, og har ingenting med EU å gjøre annet enn at de fleste land som er tilknyttet  tilfeldIgvis er EU-medlemmer. 

Det er faktisk ikke alt som er bra og virker i Europa som kommer fra EU. Selv jeg må innrømme det.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

I økonomibelæringen din så har du tydeligvis ikke kommet til punktet om priselastisitet. Dobles prisen på Pizza Grandiosa så vil salget gå ned fordi folk velger noe annet. Blir maten generelt dyrere så vil man velge billigere matvarer.

Noe slikt finnes ikke på strøm. De fleste har ingen alternativer og priselastisiteten er tilnærmet null når et kutt i forbruk betyr at man fryser i hjel.

Det er helt utrolig hvordan du ikke evner å se dypere enn dine overforenklede floskler.

Det var nettopp priselastisitet jeg forklarte. Når prisen går opp velger folk å rasjonalisere. Man isolerer huset, bytter vinduer og installerer bergvarme og varmepumper. Slik reduseres etterspørselen, og prisene går ned.

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (10 minutter siden):

Det var nettopp priselastisitet jeg forklarte. Når prisen går opp velger folk å rasjonalisere. Man isolerer huset, bytter vinduer og installerer bergvarme og varmepumper. Slik reduseres etterspørselen, og prisene går ned.

Det koster rundt millionen å gjøre. Da er det bedre å enkelt gjøre noe med strømprisene som er et resultat av politikk og ikke marked, noe du feilaktig ser ut til å mene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 timer siden):

Folk klager ikke når de må betale 40% mer for en iPhone fordi de bor i Norge eller over dobbelt så mye for bensin. Det er ikke rart at varer, bolig og alt annet blir dyrt når folk godtar omtrent hva som helst.

Det er så innarbeidet for nordmenn å betale at det er forbi "Point of no return".

Det blir vel litt feil sammenligning, gjør det ikke? Ingen trenger den nyeste Iphonen på markedet. (Faktisk så er det billigere å kjøpe en splitter ny Iphone i Norge enn f.eks Tyrkia). Mens strømmen er vi alle fullstendig avhengige av. Sånn som prisene var i går spesielt, påvirker jo både næringsliv og privatlivet til folk. 

Så er det vel ikke akkurat sånn at folk ikke klagde over strømprisene som var sør i landet i går? Det ble lagd flere artikler og flere bedrifter kunne ikke drifte som vanlig pga den latterlige strømprisen som var. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er absurd at vi, i et land som produserer ren og rimelig vannkraft, nå må betale europeiske markedspriser for strømmen vår. Folk flest ser ut til å lide under en politikk som prioriterer eksport og profitt foran egne innbyggere. Hvorfor skal vi være solidariske med EU på bekostning av våre egne husholdninger og næringsliv?

Det virker som de ansvarlige politikerne enten er ute av stand til å beskytte norske interesser, eller rett og slett ikke ønsker det. Samtidig øser staten inn milliarder i avgifter fra oss vanlige folk. Vi har en rett til rimelig strøm som en del av vår nasjonale ressursarv.

Hvor er planene for å sikre oss mot ekstreme strømpriser i fremtiden? Hvor er viljen til å begrense eksporten i krisetider? Det er på tide med handling, ikke flere bortforklaringer fra politikere og kraftselskaper.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (49 minutter siden):

Det er også tydelig hvordan enkelte til tross for at det blir forklart om og om igjen flere ganger hvilken grunnleggende og avgjørende rolle strøm spiller i hele det norske samfunnet og hele infrastrukturen vår og hvorfor stabile og rimelige priser er en forutsetning for økonomisk stabilitet men bortforklares som du nevner med floskler, bagatelliseringer og stråmenn.

Orion666 skrev (43 minutter siden):

Tvert imot! Jeg snakker gjerne om strømpriser alle dager, gjerne når strømmen er gratis, noe den jo ofte er. 
Jeg blir litt lei meg når alle skal rope høyt den ene dagen strømprisen er høy når vi kan ha en voksen samtale hele året.

Vel, jeg er opptatt av det hele året. Og selv om privatkunder ikke merker det på "gode" dager på sommeren så merker industrien det. Og øknonomien. Og indirekte forbrukerne som merker at prisene stiger på absolutt alt. Samt kronesvekkelse - som gir dyrere forbruksvarer. Og rentene. Selv om det åpenbart er alt for store deler av befolkningen som ikke skjønner sammenhengen(regner med at de 14% som fortsatt vil stemme AP utgjør en stor del av disse).

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (28 minutter siden):

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?

Folk kan ikke fly rundt som skremte høns og investere millioner til isolasjon  eller skru av forbruk i perioder bare fordi staten skal tjene seg rike på eksport.

Vi må få et system som er mer forutsigbart uten at vi må kaste oss over rådyre fastpris avtaler. Folk og bedrifter skal ikke gå under pga. likviditetsproblemer som følger dagens regime. Vi må få en slags sikkerhetsventil som stopper prisen for alle lenge før denne 4000 eur/mwh grensen som er definert nå av Acer. Man burde kanskje satt den på 200 Euro? Problemet er jo at hver gang slikt oppstår så kommer Acer og ØKER prisgrensenm.det var jo dette de gjorde sist gang mhp mFRR prisene gikk i taket internt i markedet.. De så på dette som en slags gulrot for å få flere till å stille bud...men i spotmarkedet,der husholdninger og småbedrifter indirekte også er, så er jo dette ren og skjær idioti..

• Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Det koster rundt millionen å gjøre. Da er det bedre å enkelt gjøre noe med strømprisene som er et resultat av politikk og ikke marked, noe du feilaktig ser ut til å mene.

Du mener at å flytte markedplassen fra kommunestyresalen til en børs er å gjøre prissettingen mer politisk? OK. Deg om det.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (41 minutter siden):

Det er også tydelig hvordan enkelte til tross for at det blir forklart om og om igjen flere ganger hvilken grunnleggende og avgjørende rolle strøm spiller i hele det norske samfunnet og hele infrastrukturen vår og hvorfor stabile og rimelige priser er en forutsetning for økonomisk stabilitet men bortforklares som du nevner med floskler, bagatelliseringer og stråmenn.

Vel, jeg er opptatt av det hele året. Og selv om privatkunder ikke merker det på "gode" dager på sommeren så merker industrien det. Og øknonomien. Og indirekte forbrukerne som merker at prisene stiger på absolutt alt. Samt kronesvekkelse - som gir dyrere forbruksvarer. Og rentene. Selv om det åpenbart er alt for store deler av befolkningen som ikke skjønner sammenhengen(regner med at de 14% som fortsatt vil stemme AP utgjør en stor del av disse).

Forklar gjerne hvordan krona svekkes av at strømprisen harmoneres med kontinentet. Deretter kan du gjerne forklare hvordan industrien svekkes av en svak krone. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (6 minutter siden):

Du mener at å flytte markedplassen fra kommunestyresalen til en børs er å gjøre prissettingen mer politisk? OK. Deg om det.

Har du virkelig ikke kommet så langt at du ikke skjønner at markedet er politisk styrt? 

Kraftlinjene til utlandet er et politisk vedtak. Det påvirker strømprisene. Ergo så er strømprisene et resultat av politikk.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (48 minutter siden):

En Tesla Powerwall med 13,5 kWh koster over 100 000. Du kan selv regne på hvor mange du trenger for å dekke en uke med skyhøye strømpriser.

I følge de kildene jeg fant: https://www.energytrend.com/news/20241012-48547.html

Sitat

According to the analysis, by the end of the first half of 2024, 1.51 million household energy storage units were installed in Germany, with a total capacity of about 13 GWh. commercial battery storage capacity is about 1.1 GWh, bringing the total installed capacity close to 16 GWh

Det dekker vel forbruket i Tyskland i ca 15 minutter på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Jeg har fått med meg at for mange er det enklere å ripe på staten enn å faktisk selv forbedre sin egensituasjon og samtidig hjelpe andre. Jeg er forbløffet, men ser at det er slik det er.

https://e24.no/energi-og-klima/i/AvX6B3/betaler-blodpris-for-aa-lage-medisterkaker-tar-helt-av?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Tenker du av og til at det er pussig at det er sammen slakteren som syter hver gang strømprisene går opp, men aldri de andre slakterne?

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 minutt siden):

Tenker du av og til at det er pussig at det er sammen slakteren som syter hver gang strømprisene går opp, men aldri de andre slakterne?

Ja, det betyr nok at alle de andre slakterne er superfornøyde. Du må ha lært logikk på samme sted som du lærte markedsøkonomi.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Folk kan ikke fly rundt som skremte høns og investere millioner til isolasjon  eller skru av forbruk i perioder bare fordi staten skal tjene seg rike på eksport.

Det er de som hver vinter blir overrasket over at strøm koster penger som er skremte høns. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (56 minutter siden):

En Tesla Powerwall med 13,5 kWh koster over 100 000. Du kan selv regne på hvor mange du trenger for å dekke en uke med skyhøye strømpriser.

En uke? Hvorfor skal jeg ha kapasitet for en uke? Jeg vil selv velge når på døgnet jeg skal handle strøm. Da trenger jeg kapasitet til å kjøre vaskemaskin og komfyr. Kompressoren til bergvarmen behøver jeg ikke kjøre før til natta når strømmen igjen er gratis.

Når tilstrekkelig mange gjør dette, vil også volatiliteten i markedet reduseres slik at alle som sitter i trekkfulle hus og roper på staten også unnslipper pristoppene.

Alle vinner fordi markedet virker!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...