Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Minkowski said:

Når vi er inne på sarkasme, så kan vi jo ta med f.eks. at gratis helsevesen er en stor utgiftspost som vi burde kvitte oss med. La pasientene betale for sykdommen sin. Det er jo selvpåført enten gjennom usunn livsstil eller uvøren oppførsel. Og hva med utdannelse? Hvorfor skal dette være gratis? La oss heller melke disse kunnskapstørste studentene og deres foreldre for alt de er verdt slik som de gjør i siviliserte land. Og vannet i springen? Hvorfor skal det være så vanvittig billig her når det er vannmangel andre steder i verden? 20 kr/m³ er jo ingen ting. Det burde være minst 100 ganger så dyrt. En så verdifull og viktig vare må man sørge for å utnytte profittpotensialet til. Det blir helt feil å gi dette nesten gratis til nordmenn, når det finnes millioner av fattige mennesker som er villige til å betale dyrt for dette produktet.

Regner med at dette var sarkasme ja "Det er jo selvpåført enten gjennom usunn livsstil eller uvøren oppførsel.". Ellers enig i det meste du skriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, JK22 said:

Det er ikke bare i Norge dette presser seg på, forretningsmagnater regelrett gråter av situasjonen i den industrielle Tyskland hvor omstillingsprosessene saboteres av ustabil krafttilgjengelighet for å skifte om fra fossil til strøm etter å ha ventet for lenge - det er nå seriøs snakk om industri - og landbruksnedleggelse. Drivhusene som er viktig for dyrkning av kultur- og matplanter, måtte selge med tap når de måtte ha høyere prissetting enn ønskelig, og måtte stenges fordi man risikere ukontrollert konkursutvikling. Mye kraftkrevende industri og virksomheter - spesielt for transport, våpen og maskin-fremstilling for data og batteri - har fått meget seriøse problemer. 
Det produsere meget uønskelige politiske konsekvenser som i verste fall sette demokratiet i stor fare, for den høyreekstreme AfD vinner stort på innvandring, inflasjon - og strømpris. I mellomtiden er de grønne og kjernekraftmotstanderne blitt sterkt forhatt pga. disses stupiditet omkring kjernekraft og kullkraftverk. Markedet må dermed bringes under kontroll før andre vil gjøre det i en ikke altfor fjern fremtid. Da vil alle tape. 

Det var viktigere å le av Trump for noen år siden enn å innrømme egen idioti.  Personlig er jeg lei av å betale for arrogante tyskere.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (22 timer siden):

Simen1, det hadde vært litt forfriskende og tillitsvekkende om du bare én gang kunne forsøke å ikke finne måter å fremstille tallene penest mulig, men bare heller kort og godt erkjenne at det er et problem når vi ser slike ekstreme priser, selv for en dag. Men jeg har for lenge siden konkludert med at du jobber eller har interesser i kraftmarkedet. 

La oss virkelig ikke håpe at vi ser disse prisene mange dager utover vinteren, det er det siste vi trenger for næringslivet nå. Strømprisen har nemlig flere konsekvenser for folk enn bare  summen på sin egen strømregning hver måned.

Jeg synes du griper dette fra feil vinkel. Jeg er først og fremst etterettelig og notorisk til å ettergå falske påstander og manipulative framstillinger. Det er derfor jeg angriper de framstillingene til media. Det er det som driver meg, ikke egoistiske interesser. Konklusjonen din er altså fattet på et totalt manglende grunnlag, og misforståelse av hva min motivasjon er. Konklusjonen er feil.

Se hva jeg skriver om helt andre saker her på forumet, både nå og i fortid. Den røde tråden er ikke egosentrisme men at rett skal være rett.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (7 timer siden):

De fleste norske strømleverandører er eid av kommuner. Strømmen du bruker betaler skoler og aldershjem i kommunen din. 

Og slik burde det absolutt ikke være. Dette skal finansieres gjennom det progressive skattesystemet hvor de som har best råd betaler mest og de som har dårligst råd betaler minst.

Nå blir det heller omvendt, slik at de som har råd til ny bolig og de som har råd til å bytte ut vinduer, installere varmepumpe og etterisolere, bidrar mye mindre til skoler og aldershjem over strømregningen enn dem som bor i gamle, dårlig isolerte boliger fordi de ikke har råd til noe nytt. Dette er tvers igjennom usosial politikk.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Folk klager ikke når de må betale 40% mer for en iPhone fordi de bor i Norge eller over dobbelt så mye for bensin. Det er ikke rart at varer, bolig og alt annet blir dyrt når folk godtar omtrent hva som helst.

Det er så innarbeidet for nordmenn å betale at det er forbi "Point of no return".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (6 minutter siden):

Nå blir det heller omvendt, slik at de som har råd til ny bolig og de som har råd til å bytte ut vinduer, installere varmepumpe og etterisolere, bidrar mye mindre til skoler og aldershjem over strømregningen enn dem som bor i gamle, dårlig isolerte boliger fordi de ikke har råd til noe nytt.

De som gjør strømsparetiltak reduserer etterspørselen etter strøm og reduserer dermed behovet for strøm for alle.

Skal store familier få subsidiert store biler også? Rimeligere mat?

Lenke til kommentar

Det blir vel litt bob-bob. Kommuner bruker svært mye strøm til å holde bygninger varme. "Overskuddet" de eventuelt får fra strømselskaper har de vel betalt inn mange ganger av på forskudd gjennom all strømmen de har brukt. Så argumentet er tvilsomt. Derimot der kommuner kan tjene ganske store penger er gjennom eierskap av nettselskaper, som er monopol. Her kan det hentes ut 40-50 % utbytte av et fett overskudd hvert eneste år. Og nettselskapene kan når som helst si: "Nei nå tjener vi for lite, må nok skru opp nettleia litt til". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Regner med at dette var sarkasme ja "Det er jo selvpåført enten gjennom usunn livsstil eller uvøren oppførsel.". Ellers enig i det meste du skriver.

Ja, som resten av innlegget var også dette sarkastisk ment.

Theo343 skrev (1 time siden):

Personlig er jeg lei av å betale for arrogante tyskere.

Dette er ikke sarkastisk ment: Du betaler ikke for arrogante tyskere, du betaler for arrogante nordmenn. Og det gjør tyskerne også. De pengene du betaler over strømregningen havner ikke Tyskland!

Norge har en vare som tyskerne er villige til å betale en høy pris for og derfor settes prisen på denne varen høyt for alle. De arrogante nordmennene gir deg riktig nok en rabatt som tyskerne ikke får i form av strømstøtte, men de har aktivt sørget for at denne rabatten er mye mindre enn den kunne vært og burde vært. De justerte sågar opp innslagspunktet for et år siden for å gjøre rabatten litt mindre.

Og alt dette slipper de arrogante nordmennene for det meste unna med fordi folk er mye mer opptatt av avsporinger som ACER, utenlandskabler, feilslått energipolitikk i Tyskland, krigen i Ukraina og en masse andre ting som drar fokus bort fra det enkle faktum at det er norske politikere som bestemmer satsene i strømstøtten.

Nå slår den inn ved 73 øre/kWh. Dette tallet kunne med et pennestrøk vært satt til f.eks 20 øre/kWh. 90% kunne blitt satt til 99.9%. Begge disse satsene har blitt endret på siden strømstøtten ble introdusert. Men man har med åpne øyne sørget for å gjøre strømstøtten utilstrekkelig for å grafse til seg mer penger. Igjen; arrogante nordmenn, ikke tyskere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Jeg synes du griper dette fra feil vinkel. Jeg er først og fremst etterettelig og notorisk til å ettergå falske påstander og manipulative framstillinger. Det er derfor jeg angriper de framstillingene til media. Det er det som driver meg, ikke egoistiske interesser. Konklusjonen din er altså fattet på et totalt manglende grunnlag, og misforståelse av hva min motivasjon er. Konklusjonen er feil.

Se hva jeg skriver om helt andre saker her på forumet, både nå og i fortid. Den røde tråden er ikke egosentrisme men at rett skal være rett.

Ironien er til å ta og føle på, sett i lys av dine innlegg angående dagligvarebransjen. Her er din evne til å ettergå falske påstander og manipulative framstillinger fra media påfallende fraværende. Tvert imot bidrar du selv med spekulative og falske påstander. 

Her er et par kjappe sitater jeg finner fra deg i dagligvaretråden:

"Jeg må også få skyte inn at dagens matvarepolitikk og avgifter er dypt urettferdig for oss som bor langt fra svenskegrensa. Selv har jeg godt over 5 timer kjøring til nærmeste svenske kjøpesenter og ingen svenskeferger eller dankskeferger i nærheten. 8 timer til nærmeste IKEA og nærmeste STORE kjøpesenter på svensk side. Det sier seg selv at det hverken er økonomisk medregnet bilkostander eller er praktisk å gjøre uten hotell eller annen overnatting som selvsagt også koster penger."

"Jeg tror den påståtte egg-krisen var konstruert, kun for å skape en scene hvor høyere egg-priser skal aksepteres i befolkningen som "naturlig pga egg-krisen".

Det samme gjelder potet-krisen, der det gikk skremselspropaganda om at poteter skulle koste 100 kr/kg i høst. Da kunne de sette opp prisene fra i vinter med 50-100% og folk vil tro de slapp billig unna det."

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (5 minutter siden):

De som gjør strømsparetiltak reduserer etterspørselen etter strøm og reduserer dermed behovet for strøm for alle.

Det er ikke riktig. Norsk strøm er etterspurt utenfor landets grenser, det er jo utgangspunktet her. Alle sparetiltak vi gjør i Norge, fører bare til økt eksport så lenge det er snakk om marginale tiltak som å etterisolere bolig eller installere varmepumpe. Dette har selvsagt mye å si for den enkeltes strømregning, men i Norges energiregnskap er det en dråpe i havet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (4 timer siden):

Det er ikke riktig. Norsk strøm er etterspurt utenfor landets grenser, det er jo utgangspunktet her. Alle sparetiltak vi gjør i Norge, fører bare til økt eksport så lenge det er snakk om marginale tiltak som å etterisolere bolig eller installere varmepumpe. Dette har selvsagt mye å si for den enkeltes strømregning, men i Norges energiregnskap er det en dråpe i havet.

Du mener det bare er i Norge man energiøkonomiserer. Det er jo søtt og nasjonalistisk sette Norge i sentrum av universet. Glem heller ikke at andre land kobbler mer og mer fornybarere strømkilder til griden. Nabolandene. Våre bygger vind- og solparker i et tempo vi bare kan misunne. De er heldige som ikke har krefter som f.eks. Motkraft som i effekt mener at brun energi er den eneste nye energien.
Å sørge for tilgang til energi er selvsagt like vikitg som å redusere forbruket for å holde prisene nede. Nå har ikke Tyskland og Danmark kraft reservoarene som akkumulatorer, så vi må regne med enkelte prispeaks ved middagstid på dager hvor det ikke blåser på kontinentet.Dette løser vi med batteripakker og intelligente handelsløsninger mot griden. Vi bruker sv batteripakkene når strømmen er dyr, og kjøper mer når den er billig. Vi bruker altså markedet til vår fordel, og på den måten glatter vi priskurvene til alles fordel.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Derimot der kommuner kan tjene ganske store penger er gjennom eierskap av nettselskaper, som er monopol. Her kan det hentes ut 40-50 % utbytte av et fett overskudd hvert eneste år. Og nettselskapene kan når som helst si: "Nei nå tjener vi for lite, må nok skru opp nettleia litt til". 

Dette er ikke helt korrekt.

Eierne av nettselskapene kan selv velge utbytte, det er korrekt. Det som ikke er korrekt, er at de selv bestemmer inntektene. Det siste er strengt regulert av NVE. Dersom eierne av nettselskapene over år tar ut massive utbytter, vil de ikke kunne sette opp inntektene for å dekke inn kapitalbehovet, og vil derfor operere i strid med aksjeloven. Å dekke inn kapitalbehovet ved hjelp av lån vil ha samme effekt som å pisse i buksa for å holde varmen. Det er gode revisjoner og kontroll på styringen av nettselskapene.

3425688

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (3 minutter siden):

Skal vi snakke om noe annet enn strømpriser i dag?

IMG_1241.png

Man kunne kanskje diskutere bruken av gjennomsnittspris i den offentlige debatten? Volaliteten i kraftprisene gjør det totalt meningsløst å snakke om snittpriser lenger - og jeg blir nesten litt svimmel hver gang jeg hører energiministeren drar frem dette ordet. Folk flest har et forbruk som varierer mye gjennom døgnet og året - vi er mennesker som skal leve etter en døgnrytme og vi bor i et land med skiftende temperaturer - og prisen følger døgnrytmen og temperaturen .  Og for langt de fleste vil prisen man faktisk betaler - ikke være snittprisen over f.eks året - ei heller snittprisen i Juli eller August.  Og det er den prisen vi faktisk må betale gjennom et år - dividert på forbruket vårt gjennom året - som er den snittprisen vi ser - og den har lite eller ingenting med denne snittprisen som energiministeren dytter frem - eller andre aktører dytter frem i ymse debatter om kraftpriser og utenlandskabler.  Med ekstremt volatile priser så kan noen oppleve likviditetsproblemer også - noe f.eks venstre med sin geniale plan om å skrote strømstøtten tydeligvis ikke forstod bæret av eller klarte å tenke seg til. Jeg har barn som skjønner dette - men rikspolitikere fra venstre skjønner det tydeligvis ikke. Mulig korona har ødelagt flere hjerneceller enn godt er for enkelte?

Men tilbake til snittpriser - dette er en utrykk jeg håper flere i tiden som kommer kan slå ned på i alle møter med politikere og andre som måtte dra det frem.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Orion666 said:

Nå har ikke Tyskland og Danmark kraft reservoarene som akkumulatorer, så vi må regne med enkelte prispeaks ved middagstid på dager hvor det ikke blåser på kontinentet.

I siste 'Dunkelflaute' for noen uker siden fikk Tyskland (etter husken) på ett tidspunkt 1 GW fra Norge, 4 GW fra Sveits og 2.x GW fra Østerrike. Sveits har mye pumpekraft:

image.png.0d5b4030a15430f67d07505ddb061868.png

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, BadCat said:

Folk klager ikke når de må betale 40% mer for en iPhone fordi de bor i Norge eller over dobbelt så mye for bensin. Det er ikke rart at varer, bolig og alt annet blir dyrt når folk godtar omtrent hva som helst.

Det er så innarbeidet for nordmenn å betale at det er forbi "Point of no return".

Man får flytte til Sveits hvor de har et faktisk demokrati.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (54 minutter siden):

Skal vi snakke om noe annet enn strømpriser i dag?

IMG_1241.png

Var det så pinlig å få servert konsekvensene av praktisk eu-politikk at du lengter etter å snakke om noe annet ?
Var det ille at dette ble en populær tråd ?
Det finnes haugevis av andre tråder vet du……

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (5 timer siden):

Nå har ikke Tyskland og Danmark kraft reservoarene som akkumulatorer, så vi må regne med enkelte prispeaks ved middagstid på dager hvor det ikke blåser på kontinentet.Dette løser vi med batteripakker og intelligente handelsløsninger mot griden. Vi bruker sv batteripakkene når strømmen er dyr, og kjøper mer når den er billig. Vi bruker altså markedet til vår fordel, og på den måten glatter vi priskurvene til alles fordel.

Du har tydeligvis ikke regnet på hva det vil koste å ha batteripakker for lagring til flere døgn med kaldt og vindstille. Hadde du gjort det så hadde du skjønt at det ikke er noen løsning.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...