Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (13 minutter siden):

Angående tittelen på tråden. Hva koster egentlig strøm fra dieselaggregat?

Så vidt jeg husker fra sist vi regnet på dette så ga et populært og effektivt hytte-aggregat ca 4 kr/kWh for bare dieselen + ca 4 kr/kWh for avskrivning på aggregatet da de har begrenset levetid. Husker jeg rett? Jeg husker ikke forutseningene i regnestykket som pris for aggregatet, levetid i timer, normaleffekt, toppeffekt, drivstofforbruk osv.

Kostnader avhenger av type drivstoff og innkjøpspris

Virkningsgrad for dieselaggregat er kanskje 50%, for bensin kanskje 25 %. Når teoretisk brennverdi er rundt 8-9 kWh pr liter er det bare å sette i gang kalkulatoren. Bare minner om at acetylatbensin er mer enn dobbelt så dyrt som vanlig bensin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (18 timer siden):

Det er korrekt at det ble holdt tilbake mFRR CM volum - altså produksjon som statnett ønsker at aktørene skal ha i reserve.

For aktørene er det slik at man må ta en risiko ca 2 dager før og der velge eller ikke velge å delta i en auksjon på mFRR CM der kjøper er TSO'ene (les Statnett for Norge) Enkelt forklart så får man penger for å holde tilbake produksjon fordi statnett (eller mer korrekte alle TSO'ene i Norden) ønsker et  volum i reserver. De ønsker også et visst minimumsvolum roterende. Mao kan aktøren ca 2 dager før driftsdøgnet delta i en auksjon og tilby å holde tilbake eller rotere maskiner. Auksjonen avsluttes 0730 dagen før - altså lenge før spotnomineringen som avsluttes 1200 - og resultatet publiseres ca 0805 hver dag. Dette volumet er da en bindene kontrakt som produsentene må enten holde tilbake (mFRR CM opp) eller produsere (mFRR CM ned) og følgelig hensynta i sin spot nominering. Dette er bare en av flere ulike systemtjenester som TSO'ene (tenk statnett) holder for å sikre ulike reserver i driftsdøgnet. Andre typiske reserver er : aFRR,FCR-N,FCR-D,FCR-D Ned

Endret av obygda
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Kostnader avhenger av type drivstoff og innkjøpspris

Virkningsgrad for dieselaggregat er kanskje 50%, for bensin kanskje 25 %. Når teoretisk brennverdi er rundt 8-9 kWh pr liter er det bare å sette i gang kalkulatoren. Bare minner om at acetylatbensin er mer enn dobbelt så dyrt som vanlig bensin.

Ikke mye vits å starte kalkulatoren med så usikre gjetninger som grunnlag. Jeg hadde håpet på et konkret eksempel som er relevant for f.eks hytteeiere, huseiere eller småbedriftseiere som vil ty til et alternativ når prisene topper seg. Da burde vi ha et godt sammenligningsgrunnlag opp mot alternativet kjøpe dyr strøm. Særlig siden det er det tittelen på tråden tar utgangspunkt i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

avskrivning på aggregatet da de har begrenset levetid

En enkel dieselmotor kan ha veldig lang levetid. Problemet er hvis den brukes så lite at den står seg i stykker. Det bør nok kjøres minst 5-10 timer per år, og skifte motorolje en gang per år. Ofte kan man få igjen mer enn nyprisen for 20-30 år siden ved salg av slikt utstyr nå. Selve aggregat delen kan slites, men neppe særlig mye under normale bruksforhold. Dårlig lagring kan forkorte levetid, f.eks mye støv, mus som gnager ledninger og slanger. Har man et velholdt aggregat av kjent merke kan man selge det for en veldig brukbar sum, mange som er på utkikk etter slike. Det koster ikke nødvendigvis så mye å ha det stående i beredskap, kun litt plass. 

Når det gjelder virkningsgrad tror jeg 50 % er for høyt, for diesel ligger man gjerne rundt 30 %. Men dette er underordnet da brukstiden i året som regel er svært lav. Men beredskapen kan være mye verdt, f.eks hvis man har strømbrudd et halvt døgn og driver dyrehold i næring. Da trenger man vann, foring, ventilasjon og varme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Kan ha" er for vagt. Og hva med resten av aggregatet? Et aggregat er mer enn en motor. Pris for oljeskift og annet vedlikehold bør selvsagt være med i regningen. Det samme bør antall brukstimer per år. Verdifall gjennom inflasjon og binding av kapital, etc etc. I stedet for å regne bruktverdi kan man regne med å bruke den helt opp. Kjent merke med høy kvalitet versus ukjent merke og kvalitet. Jeg ønsker et konkret eksempel, mest mulig relevant for typiske brukere som vurderer aggregat opp mot strømpriser slik tittelen insinuerer. Husholdninger, småbedrifter, hytteeiere med innlagt strøm.

Lenke til kommentar

Det mest populære aggregatet på prisjakt.no er et Honda EU22i. Laveste pris er nå 18 250 kr + frakt. Det har en maks-effekt på 2,2 kW og en kontinuerlig effekt på 1,8 kW. i-en står for inverter. Det reklameres at det kan kjøre sensitivt utstyr som datamaskiner. Det har 3,6 liters bensintank og 3,2 timers driftstid ved 100% (som jeg går ut i fra er den kontinuerlige effekten). Aggregatet er 4-takts med variabelt turtall som de kaller eco-funksjon som skal gi lavt drivstofforbruk.

https://www.berema.no/produkter/stromaggregater/honda-eu22i-stromaggregat/

Det vil si 3,6 liter for 1,8kW*3,2h = 5,76 kWh, altså 1,6 kWh per liter bensin. Betaler man 20 kr/l for bensinen så blir det 12,5 kr/kWh, inkludert mva, drifstoffavgifter osv. men uten oljeskift, nedskriving over levetida osv.

Ved 25% belastning synker effektiviteten til 1,01 kW/liter, noe som betyr 19,8 kr/kWh

I følge brukermanualen anbefales det oljeskift (0,4 liter) hver 100 driftstime. Vi kan kjapt estimere 100 kr/liter for oljen som gir 55 øre/kWh ved full effekt eller 2,2 kr/kWh ved 25% effekt. Man bør også skifte luftfilter. Det aner jeg ikke pris på så jeg setter for enkelhets skyld 0 for nå.

Levetiden på slike aggregat er jeg mer usikker på, men hvis jeg gjetter på 2000 timer driftstid for et aggregat til 18250 kr så kan man legge til 9,1 kr pr driftstime eller ca 5 kr/kWh ved kontinuerlig 1,8 kW. Ved 25% effekt øker dette til 20 kr/kWh forutsatt at levetiden forblir den sammen.

Totalt blir det ca 18 kr/kWh ved full effekt og 42 kr/kWh ved 25% effekt.

Når jeg ser det siste skrekk-tallet der så tenker jeg at det var kanskje litt urettferdig å beregne bare 2000 timer levetid ved 25% belastning. Så jeg ganger det med 4 og antar 8000 timer ved 25% belastning. Da får jeg presset totaprisen ned i 27 kr/kWh.

Har jeg gjort noen store feil her eller er det så dyrt? Er eksemplet med Norges mest populære aggregat i følge prisjakt, relevant nok for den normale leser av denne tråden?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager, jeg glemte å ta med dieselaggregat som jeg beklageligvis glemte i farta. Jeg prøver å presse prisen litt her og velger det 5. mest populære hos prisjakt. https://www.prisjakt.no/product.php?p=5881175

Dette har ikke inverter, så det bør ikke brukes til sensitivt utstyr, særlig ved høy effekt. Det kan levere inntil 4,5 kW aktiv kontinuerlig effekt. Prisen på aggregatet er 13450 kr og drivstofforbruket 1,25 l/h. Jeg har ikke funnet info om oljeskift, filterbytte eller levetid så la meg kjapt gjette på 100t og 0,5 liter og en levetid på hele 10 000 timer for å være litt optimistisk. Videre antar jeg bruk av farget diesel til 14 kr/liter. Da kommer jeg ned på en totalpris på 3,9 kr/kWh for dieselen, 0,5 kr/kWh for olje og filter og 1,35 kr/kWh for avskrivning. Forutsatt null inflasjon og rente. Totalt: 5,75 kr/kWh ved kontinuerlig bruk på 100% effekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Beklager, jeg glemte å ta med dieselaggregat som jeg beklageligvis glemte i farta. Jeg prøver å presse prisen litt her og velger det 5. mest populære hos prisjakt. https://www.prisjakt.no/product.php?p=5881175

Dette har ikke inverter, så det bør ikke brukes til sensitivt utstyr, særlig ved høy effekt. Det kan levere inntil 4,5 kW aktiv kontinuerlig effekt. Prisen på aggregatet er 13450 kr og drivstofforbruket 1,25 l/h. Jeg har ikke funnet info om oljeskift, filterbytte eller levetid så la meg kjapt gjette på 100t og 0,5 liter og en levetid på hele 10 000 timer for å være litt optimistisk. Videre antar jeg bruk av farget diesel til 14 kr/liter. Da kommer jeg ned på en totalpris på 3,9 kr/kWh for dieselen, 0,5 kr/kWh for olje og filter og 1,35 kr/kWh for avskrivning. Forutsatt null inflasjon og rente. Totalt: 5,75 kr/kWh ved kontinuerlig bruk på 100% effekt.

Realistiske beregninger fra Simen1. 
Premisset i åpningsinnlegget mitt da spotprisen lå på rundt 13 kr /kWh er derfor riktig.

Disse voldsomme svingningene vil fortsette så lenge Europa ikke er selvforsynt med væruavhengig strøm.
Å «frigjøre» 10 TWh ved kostbar energisparing i Norge, vil ha svært lite å si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (41 minutter siden):

Premisset i åpningsinnlegget mitt da spotprisen lå på rundt 13 kr /kWh er derfor riktig.

Disse voldsomme svingningene vil fortsette så lenge Europa ikke er selvforsynt med væruavhengig strøm.

Hvis dagens utvikling fortsetter, kommer hyttebyene på fjellet til å bli preget av stinkende dieseleksos og skjemmende motordur hele vinteren mens arbeidsplassene dør og utenlandskablene gløder…..

Jada, dette er europeisk energimarked i praksis……

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn skal ikke ha hytte, det er luksus og kvalmende overforbruk. Alle skal bo i en trang leilighet, og eventuelle penger du disponerer skal gå til skatter og avgifter, slik at vi kan imponere EU og FN med å være flinkest til selvskading. 

Det er politikk. Hytter fører til utslipp og coronasmitte. Hvis vi skal oppfylle alle krav fra FN og EU, må private hytter forbys for vanlige folk.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (14 timer siden):

Hvis jeg har telt rett ble det 6 stk lønnsomme dieselaggregat-timer i 2024 i NO2. Men kun hvis man ikke kvalifiserer for strømstøtte. Med strømstøtte var tallet 0 timer. Ved toppmnoteringen 12. desember kl 17-18 kostet strømmen fra nettet litt under halvparten av dieselaggregatets optimale verdi 5,75 kr/kWh.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...