Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (14 minutter siden):

Konklusjon: Jeg liker @Gammel Gubbe sitt forslag. Strømstøtten bør utvides til alle strømkunder. Hytte, næringsliv, offentlig etc. (Skjønt jeg synes egentlig vi burde tåle litt mer enn flatt 50 øre. Jeg synes 75 øre +10% er helt ok så lenge det utvides til alle.)

Enig at det bør utvides til alle.

Skal bare de rike-rike få råd til hytte? Ja det er en gode å ha hytte, men mange ble bygget for en god del år siden, da strømmen var en brøkdel. Og ja, har en råd til å holde hytten idag, har en nok råd til strømregningen. Men en økning slik det var i 2022 hadde ingen hytteeiere sett for seg i sin villeste fantasi.

For ikke å snakke om næringsliv, er jo konkurransefortrinnet vårt er billig strøm.

Og her i Norge har vi basert oppvarming på strøm, og ikke gass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Men hva var poenget ift min kommentar om å omfordele strøm støtte til de som trenger det mest?

Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Bare tenk på alle som kommer til å mine gratis krypto feks dekket av dine skattepenger... Kjempe bra!

Var det jeg reagerte på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (1 time siden):

Strømstøtten er for dårlig, og burde erstattes med makspris. Det burde også gjelde for alle, og ikke ekskludere hytter og bedrifter.

Energi er noe hele samfunnet trenger, og vi rammes alle når energiprisene går opp, ikke bare direkte men også indirekte via varer og tjenester som blir dyrere, bedrifter som går konkurs osv.

Det er riktig.
Noen har fortsatt en vrangforestilling om at hytte kun er for rikinger, som uansett har råd til denne «ekstraskatten».
Noen tror også at alle bedrifter enten eies av millionærer eller lett kan flytte økte kostnader over på pris til forbruker.

Acer-disiplene har kjøpt seg et lite pusterom med strømstøtte, men dagens ordning kan ikke vedvare.
På lang sikt vil den ta knekken på hyttemarkedet og konkurranseutsatt industri.

Apropos hyttemarkedet. Jeg vurderte å leie hytte på fjellet i vinterferien, men har slått det fra meg.
1000 kr pr døgn bare i strømutgifter frister ikke…..

Endret av Vokteren
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Bare tenk på alle som kommer til å mine gratis krypto feks dekket av dine skattepenger... Kjempe bra!

Var det jeg reagerte på. 

Trolling?
Alt over kostpris for strøm ca. 12 øre pr kwh er dyrt for dem som har betalt for utbyggingen.
For ikke å nevne den enorme nettleien som er rent landeveisrøveri.
- Også alle kostnader til utbygging av overføringsnettet er planlagt og bekostet av skattebetalerne.

Såkalte strøm-tradere har ikke bekostet noen ting.
De er parasitter og kriminelle i likhet med alle andre strømtyver som selger strømmen vår til høystbydende.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (13 timer siden):

Var det jeg reagerte på. 

Aha, tja kapasitetsleddet er jo ganske beskjedent priset sånn sett men det vill jo absolutt påvirke folk til å bruke mindre energi 

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (13 timer siden):

Men en økning slik det var i 2022 hadde ingen hytteeiere sett for seg i sin villeste fantasi.

For ikke å snakke om næringsliv, er jo konkurransefortrinnet vårt er billig strøm.

Og her i Norge har vi basert oppvarming på strøm, og ikke gass.

Det er det som tilsynelatende er så umulig å forstå for de som setter seg på  bakbeina for å forsvare eller eventuelt bagatellisere strømprisregimet; "jammen de har jo dyrere strøm i Italia"; som om det er en relevant sammenligning.

TheKims skrev (13 timer siden):

Var det jeg reagerte på. 

Ja, vi unner vel ikke spekulantene en så grusom skjebne? Tenk alle millionene de taper og yachtkjøpene de må droppe i år.

Vokteren skrev (13 timer siden):

Det er riktig.
Noen har fortsatt en vrangforestilling om at hytte kun er for rikinger, som uansett har råd til denne «ekstraskatten».

Hytter var vel opprinnelig rekreasjonsstedet for arbeiderklassefolk etter krigen? Som kolonihagene?

Mange "hytter" er forøvrig gamle hus man har arvet og som brukes som rekreasjonssted og er ganske så dyre å holde vedlikeholdt. Skal ikke "vanlige folk" som liksom er målgruppen til "arbeider"-partiet være forunt å nyte av de ferieboligene de gjennom arv har vært så heldige å kunne ha?

Noen tror også at alle bedrifter enten eies av millionærer eller lett kan flytte økte kostnader over på pris til forbruker.

Det har vært en vrangforestilling hos SV og Rødt og deler av "arbeider"-partiet men resultatet av denne politikken har drevet småbedrifter konkurs; skapt mangel på gründere og medfølgende verdiskapning men paradoksalt gjort at det er multinasjonale monsterselskaper og investeringsfond som har kunnet profittere i Norge. "Venstresiden" fører med andre ord en politikk som favoriserer de multinasjonale og aktører utenfor Norge som ikke en gang skatter til oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos hyttemarkedet. Jeg vurderte å leie hytte på fjellet i vinterferien, men har slått det fra meg.
1000 kr pr døgn bare i strømutgifter frister ikke…..

Det er vel en villet politikk. Plebeierne er ikke lenger ønsket i våre vakre naturperler. Kun "anstendige" elitemennesker.

Neptun1 skrev (12 timer siden):

Trolling?
Alt over kostpris for strøm ca. 12 øre pr kwh er dyrt for dem som har betalt for utbyggingen.
For ikke å nevne den enorme nettleien som er rent landeveisrøveri.
- Også alle kostnader til utbygging av overføringsnettet er planlagt og bekostet av skattebetalerne.

Tror han var sarkastisk og ironisk. Som jeg også var i svaret til ham.

Neptun1 skrev (12 timer siden):

Såkalte strøm-tradere har ikke bekostet noen ting.
De er parasitter og kriminelle i likhet med alle andre strømtyver som selger strømmen vår til høystbydende.

Ja, det er de. Ikke skaper de verdier; ikke arbeidsplasser, men kun fylling av egne lommebøker. Med statens og "arbeider"-partiets velsignelse. Er det noen rikinger Norge virkelig IKKE trenger så er det slike. Ikke en eneste en av dem. De er levende grunner til full nasjonalisering av energien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Motvind Norge reagerer sterkt på planene om å etablere Blaker vindkraftverk i Lillestrøm kommune. Prosjektet, som skisserer vindturbiner med en høyde på minst 240 meter, vil påføre boligeiere i området store verditap.

https://motvind.org/motvind-norge-advarer-mot-blaker-vindkraftverk-21-milliarder-i-tap-for-boligeiere-i-omradet/

Innenfor en radius på 10 km fra det planlagte området er det mer enn 10.000 boliger og hytter. Disse eiendommene anslås å få et samlet verditap på 2,1 milliarder kroner, når man legger til grunn konservativ statistikk fra tilsvarende prosjekter i Sverige og Norge.

– Dette er et økonomisk tap innbyggerne ikke vil bli kompensert for. Vindkraftverket vil i tillegg bli svært visuelt dominerende og påvirke landskapet i et område som er tett befolket og nær Oslo, sier John Fiskvik, styreleder i Motvind Norge.

Svake vindressurser gir dårlig utnyttelse

Motvind Norge mener området er ikke egnet for vindkraft.

– Ifølge NVEs temakart er gjennomsnittlig vindhastighet i området kun 6 m/s i 120 meters høyde. Dette er langt under det som kreves for effektiv vindkraftproduksjon. Selv med svært høye turbiner, vil prosjektet kun oppnå gjennomsnittlige bruktimer på 2234 timer i året. Dette gir en årlig produksjon på 78 GWh for de planlagte fem turbinene, ikke 100 GWh som utbyggerne feilaktig har oppgitt til media. Dette betyr at det reelle produksjonspotensialet er 22 % lavere enn det som påstås, forklarer Fiskvik.

Vindkraft i konflikt med bærekraft og lokal styring

Motvind Norge mener at å bygge vindturbiner i dette området bryter med prinsippene om bærekraftig arealforvaltning.

– Naturressurser og lokalsamfunn må respekteres. Prosjektet, som er foreslått av Akershus Energi Vind og Eidsiva Hafslund Vind, legger opp til å plassere gigantiske turbiner uten hensyn til konsekvensene for miljø og befolkning, sier Fiskvik.

Motvind Norge inviterer til folkemøte i Lillestrøm 27.januar kl 18.00, to dager før kommunestyre skal ta opp saken. Motvind Norge ønsker å gi befolkning og politikere fakta og argumenter som belyser de omfattende konsekvensene av prosjektet. Organisasjonens støy- og verditapsillustrasjoner vil også presenteres for å gi et klart bilde av hva innbyggerne kan forvente.

Nei til Blaker vindkraftverk

– Motvind Norge oppfordrer Lillestrøm kommune på det sterkeste til å avvise dette prosjektet og prioritere en energipolitikk som ivaretar mennesker, natur og lokaldemokrati. Om man mener at Østlandet har behov for mer energi, er løsningen uansett ikke å ødelegge nærmiljø og natur med ineffektive vindkraftprosjekter. Det finnes bedre alternativer for fornybar energi som bør utforskes først, avslutter John Fiskvik.

KOMMENTAR: UAKSEPTABELT! Ikke noe området i landet hvor det er et lite fjell eller høydedrag er nå trygt for denne galskapen. Nå må folk sette foten ned for denne J****SKAPEN før denne brer enda mer om seg!

... og i mellomtiden, i Rogaland: https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/mPpAlg/er-data-virkelig-den-nye-oljaa

For tilhengerne av dette, er det tydeligvis helt uproblemtisk at det aktuelle selskapet har tette bånd til Israel, og til den israelske staten.

Lenke til kommentar
21 hours ago, TheKims said:

Makspris på strøm er dog galskap og en ekstrem kostnad. Bare tenk på alle som kommer til å mine gratis krypto feks dekket av dine skattepenger

Altså, makspris betyr ikke at strømmen blir gratis, bare at kWh-prisen blir begrenset oppover. Men den kWh-prisen må også krypto-mineren betale.

Satt selv i lang tid med denne misforståelsen. Men fortsetter likevel med å være mot makspris, men for strømstøtte.

Det du tenker på er maks-fakturabeløp uansett forbruket.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Ja, det er de. Ikke skaper de verdier; ikke arbeidsplasser, men kun fylling av egne lommebøker. Med statens og "arbeider"-partiets velsignelse. Er det noen rikinger Norge virkelig IKKE trenger så er det slike. Ikke en eneste en av dem. De er levende grunner til full nasjonalisering av energien.

Mye riktig i det du skriver.
Strømtraderne har ikke ansvar for noe som helst, hverken kvalitet, infrastruktur eller forsyningssikkerhet.
Det eneste de trenger er en pc for å kjøpe/selge strøm på børsen.
Et kunstig skapt marked som ikke er «liv laga»…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 timer siden):

Helt riktig.
Veldig provoserende at de håver inn millioner på spekulasjon og salg av arvesølvet vårt.
Strømmen er vår!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Dere som er for makspris, hvordan ser dere for dere at noe slikt skal innrettes? 

Nå er ikke jeg for makspris, men dette kunne vel vært implementert med et trinnsystem?
makspris 30øre første 2500kwh
makspris 60øre neste 2500kwh
makspris 90øre neste 2500kwh
Osv

Selve prisen og antall kwh kan justeres opp/ned alt ettersom, samt det kan være forskjellige innslagspunkt og nummere for privat/næring. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Dere som er for makspris, hvordan ser dere for dere at noe slikt skal innrettes? 

50 øre makspris flatt for alle kunder. Staten betaler det som kjem over, finansiert av inntekter fra heile straum systemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (24 minutter siden):

Helt riktig.
Veldig provoserende at de håver inn millioner på spekulasjon og salg av arvesølvet vårt.
Strømmen er vår!

Ganske sikker på at de som eier krafyverkene er ganske uenig i at det er ditt/vårt og at en ikke bør prøve å få best mulig pris på strømmen...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ganske sikker på at de som eier krafyverkene er ganske uenig i at det er ditt/vårt og at en ikke bør prøve å få best mulig pris på strømmen...

Over 90% er i statlig/kommunalt eie.
Kraftverkene og overføringslinjene er bygget ut av det norske folk (skattebetalerne) - for det norske folk.
Hva mente du egentlig med kommentaren din?

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (3 minutter siden):

Over 90% er i statlig/kommunalt eie.
Kraftverkene og overføringslinjene er bygget ut av det norske folk (skattebetalerne) - for det norske folk.
Hva mente du egentlig med kommentaren din?

Tallet er vell 88% og det stemmer i hovedsak for vannkraft. Fornybar har mye større andel private aktører, dog ofte utenfor Norge:/

At alt er bygget av skattebetalere/folket er en stor overdrivelse. Staten har langt flere innteksskilder som blir brukt i budsjettet...

Det er ingen av oss som har eierskap til noe som helst bare for at vi har norsk pass.. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...