Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 12/16/2024 at 10:41 PM, Kahuna said:

Torsdag i forrige uke da det var så dyrt så vi fyrte i ovnen. Om jeg virkelig hadde måttet betale full pris for strømmen hadde ved vært billigere enn varmepumpe men på grunn av strømstøtten mistenker jeg at den midlertidige prisfordelen til ved ble borte. Mange tiltak som lønner seg uten strømstøtte lønner seg ikke med strømstøtte.

Varmepumpe vs ved. Kan du vise det?

Her jeg bur må jeg lukke vinduene når det er kalt og vind er stille.

Da hadde jeg ønsket at, ved skulle vert forbud.......

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 13.12.2024 den 16.08):

Veldig bra og leseverdig rapport/plansje.

En ting de ikke tar opp er effektene av smartere strømstyring. Dette kan jevne ut prisene noe og redusere investeringsbehovet i nettet (nettleien). En annen ting de ikke tar opp er elektrifiseringa av bilparken. Det vil virke motsatt vei, altså øke både nettleie, strømpris og strømforbruket. På den andre siden så vil den tilhørende reduserte drivstoffkostanden gå dramatisk ned. Så selv om elbilene bidrar til høyere strømkostnader så reduseres bensin-diesel-kostnadene det mangedobbelte. Så selv om man kan utlede økt strømforbruk og strømpris pga elbiler så kan nettoeffekten bli lavere totalutgifter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Kjetil Lura said:

Varmepumpe vs ved. Kan du vise det?

Her jeg bur må jeg lukke vinduene når det er kalt og vind er stille.

Da hadde jeg ønsket at, ved skulle vert forbud.......

Har du vinduene oppe når det er så kaldt at folk fyrer med ved?

Vær forsiktig hva du ønsker deg, ved er nå stort sett det eneste gjenværende alternativtet til strøm, og dermed viktig for beredskap etc. Det bør på ingen måte forbys. Hadde strømbrudd i 8 timer når det var på det kaldeste i fjor, hadde jeg ikke kunne fyrt med ved hadde vannledninger osv fryst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 28.12.2024 den 23.21):

Veldig bra og leseverdig rapport/plansje.

En ting de ikke tar opp er effektene av smartere strømstyring. Dette kan jevne ut prisene noe og redusere investeringsbehovet i nettet (nettleien). En annen ting de ikke tar opp er elektrifiseringa av bilparken. Det vil virke motsatt vei, altså øke både nettleie, strømpris og strømforbruket. På den andre siden så vil den tilhørende reduserte drivstoffkostanden gå dramatisk ned. Så selv om elbilene bidrar til høyere strømkostnader så reduseres bensin-diesel-kostnadene det mangedobbelte. Så selv om man kan utlede økt strømforbruk og strømpris pga elbiler så kan nettoeffekten bli lavere totalutgifter.

Noe som absolutt ikke nevnes med et kløya ord er mulighetene for utbygging av små modulære kjernekraftverk og hvor lite areal som trengs for å rydde plass til slike. Belastning på MILJØ og NATUR nevnes ikke med et ord. Det virker som om "miljøvern" og "naturvern" har blitt fremmedord og anakronismer i klima-tiden.

Thelma Consulting kjenner jeg lite til; men så kjenner jeg dårlig til kommunikasjonsbransen; men om disse handler mye på oppdrag for "fornybar"-bransjen ville ikke det overraske meg. Det er mange rapporter som ikke er annet enn rene bestillingsverk hvor konklusjonen er trukket på forhånd.

Kalle Klo skrev (21 timer siden):

Vær forsiktig hva du ønsker deg, ved er nå stort sett det eneste gjenværende alternativtet til strøm, og dermed viktig for beredskap etc. Det bør på ingen måte forbys. Hadde strømbrudd i 8 timer når det var på det kaldeste i fjor, hadde jeg ikke kunne fyrt med ved hadde vannledninger osv fryst. 

Det er jo de som leker seg med tanken om å forby vedfyring også; selvfølgelig med påstanden om at "det er skadelig for klima"; i likhet med dyrerap og dyrepromop men pussig nok aldri i likhet med privatfly.

Man kan jo fort gjette seg til HVILKEN bransje som vil ha en gigantisk utbyttefest av et slikt forbud. Salg av skogsareal for "grønn fornybar kraft" kan jo fort innebære mindre tilgang på ved også må vite. Som "noen" kan gni seg ekstra i hendene av og tenke vinn-vinn for dem selv og gevinster i pose og sekk.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ja det ble hele 185 kroner mer i strøm det i "ekstrem" måneden desember vs nobember...😅

Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Jepp, som sagt gi de til de som trenger. Jeg har ikke bruk for de 181 kronene jeg fikk sist måned. 

Inflasjon for tiden er brutal..^^

Lenke til kommentar
On 12/29/2024 at 12:13 PM, Kalle Klo said:

Ved er og en viktig varme kilde.

Men ja, har vindu opp. Lukker det når jeg lukter bål ,,

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ok? Hva er egentlig poenget? Hva er det du diskuterer? 

Jeg ønsker at fattige skal få mine strøm støtte kroner. At folk skal kommentere å debbatere på det vill jeg aldri forstå. 

Hvis ikke du klarer å se at du skriver to forskjellige tall i postene dine så det kaller jeg for brain rot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...