Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

sk0yern skrev (1 time siden):

Jeg forstår at høyteknologisk utstyr som er eksponert for elementene krever vedlikehold, og at vedlikehold fra tid til annen fordrer driftsstans. Av og til er bilen din også inne til service.

Det er ikke det som er spørsmålet her.

Ellers takk for forsøket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (6 timer siden):

Det er meir eller mindre særnorsk fenomen å bruke elektrisitet til oppvarming. Du kan t.d sjå korleis tyskarar gjer det. Varmepumpe er rett nok i vekst, men naturgass og fjernvarme har godt over halvparten.

Det er ingen tvang. Alle som vil kan varme huset med gass. Dersom du allerede har vannbåren varme tipper jeg konverteringen er ganske enkel og rimelig. Med gass fra flaske koster det kanskje 2,-/kWh, halvparten fra nedgravd tank.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Hvorfor, vet du alt om dem?

Jeg er og uføre.

For jeg fortjener ikke pengene, jeg har nok. Det er helt IDIOTISK og gi de til meg og gi mindre til deg(siden de gir til meg). Jeg ønsker at du og andre i din situasjon får mer, på grunn av at jeg får mindre(ingenting). 

Samme med bedrifter, gi til de som sliter. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, kremt said:

Man mister de fleste grunner til å spare på strømmen når den koster som mest dersom prisen uansett kuttes mye. Hvis strømmen virkelig kostet 13 per kwh i et par timer ville nok forbruket sunket mye bare pga dette.

Som skrevet: prosentsatsen (95%) for støtten kan/bør senkes

Hytter bør absolutt ikke omfattes av dette. Hytter på Hafjell til 15-20 millioner kan betale børspris på strøm for å varme opp sauna, oppkjørsel og jacuzzi. Men også vanlige forbrukere burde være begrenset, f.eks støtten gjelder kun 2000 kWh per måned, mot dagens på 5000 kwh som bidrar til økt forbruk og effektbelastning i de tyngste timene. 

Som skrevet: maks-kWh (5000) kan/bør senkes (som du selv skriver). Misunnelse er sjeldent et godt argument

• Liker 4
Lenke til kommentar

La geniale Kornelia Minsaas forklare dere hvordan dere får ned strømregningen, helt uten å gjøre noe som helst med de egentlige årsakene til at dere blir flådd (jeg er usikker på om denne listen er alvorlig ment, eller om noe av dette er ironi og satire):

https://www.moss-avis.no/slik-far-du-ned-stromregninga/o/5-67-2084165

Kommentarer i klammer: []

Slik får du ned strømregninga

Kornelia%2BMinsaas%2B%25281%2529.jpg?chk

BILLIGERE: På dager med høy strømpris kan det være lurt å dra på kontoret, fremfor å jobbe hjemme. [Da sparer du innmari mye hvis du må kjøre til kontoret, og må lade el-bilen du trolig har for å kunne kjøre dit, gitt!] Foto: Kornelia Minsaas
Åpne deleknapper for artikkelen
 14.12.24 20:22
 Kornelia Minsaas

Årets høyeste strømpriser er her, og spesielt sør i landet vil det merkes på lommeboka.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Nettavisen): Her er flere grep du kan gjøre nå og i månedene framover for å få ned prislappen.

Bor dere mange sammen i husholdningen vil det kreves en felles innsats for at strømregningen ikke blir en tikkende bombe for trivsel og budsjett. Gå derfor sammen om disse tiltakene:

Kornelia Minsaas

Kornelia Minsaas er spareøkonom i Lendo, influenser og SoMe-rådgiver. Hun har jobbet i mange år med forbrukerøkonomi og er opptatt av å redusere kjøpepress, overflødig forbruk og matsvinn.

Baris-sesongen er herved over

Når behovet for oppvarming er et faktum, er det spesielt viktig å kle seg godt inne. Dette er ikke årstiden for å gå rundt i baris og barføtter innendørs. [Du verden for et godt råd. Det hadde vi aldri kommet på selv!]

Fram med tøfler og ullgenser!

Visste du at for hver grad du senker innetemperaturen, kan du spare cirka fem prosent på oppvarmingskostnader? [Så sitt og frys livet av deg for å spare penger, mens du mimrer om hvordan livet i Norge var før 2020/2021, da strømpriser så og si aldri var et tema, og nordmenn kunne gå i vanlige klær i sine egne hjem i vinterhalvåret. Stakkars jævel! 🤣]

Spis sammen

Om dere bor mange i husholdningen eller er en venninnegjeng, vil færre kokker føre til lavere energiforbruk på kjøkkenet.

Dyr strøm er en ypperlig grunn til å spise sammen!

Gå sammen om middager og splitt regningen der det er rettferdig. [Hjelper nok veldig mye når mange knapt har tid til å varme opp en ferdig pizza.]

Hjemmekontor eller ikke?

Under dager med spesielt høy strømpris kan det være lurt å dra på kontoret fremfor å jobbe hjemme.

Annonse

På kontoret er det gratis lys, varme og strøm til utstyret ditt. I tillegg kan mange nyte kaffe, te og slippe å lage lunsjen selv.

Dersom du jobber hjemmefra, kan det være lurt å kutte ned på PC-skjermer, og spise kald lunsj som brødskive, salat eller kjøleskapsgrøt. [Hvorfor ikke bare droppe PC og gå tilbake til håndskrift? Mens du nyter din kalde kjøleskapsgrøt?]

Dropp dusjen hjemme

Har treningssenteret eller kontoret dusj? Perfekt.

Å dusje gratis etter trening kan spare deg for store summer gjennom vinteren.

Og når du først dusjer hjemme, bruk for guds skyld ikke dusjhodet til annet enn en kjapp vask. [Kattevask?]

Vestfossen 20201213.  En dusj koster mye med dagens høye strømpriser. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Å dusje på treningssenteret kan spare deg for store summer. Foto: Terje Bendiksby (NTB)

Hvor mye er du villig til å endre livsstilen din for å spare strøm?

Ikke i det hele tattLitt, så lenge det ikke er for ubekvemtMye, jeg vil gjøre alt jeg kan for å spare

Lukk og slukk

Det er digg å ha et kjølig soverom eller et gjesterom å oppbevare ting på, men sørg for at kalde rom ikke stjeler varme fra oppholdsrommene dine.

Lukk dører og skru av lysene der du ikke er. [Du er bare så utrolig innsiktsfull, Kornelia!]

Ta en gjennomgang av steder som kan gi varmelekkasje, som vinduer eller lister, og tett igjen. [Kan vi bruke havregrøt til det?]

Reis kollektivt

Må du lade bilen nå? Hvis svaret er nei, kan det lønne seg å velge buss eller beregne nok tid til å gå eller sykle dit du skal. [Ja, stå og vent på den overfylte bussen, eller det overfylte toget, som ofte ikke kommer i tide, eller sett livet på spill som syklist på såpeglatte vinterveier, midt i et rush fullt av super-stressa bilister. Du har det godt i Norge, så ikke klag, slave.]

Annonse

En positiv ting med sistnevnte alternativer er at du kan få en god dose dagslys og mosjon.

Kle deg etter været og husk brodder!

Bruk klær til de faktisk er skitne

Mange vasker klær etter å bruke plagget én gang. Hvis skjorta verken er skitten eller lukter, bør du bruke den igjen. Og gjerne flere ganger!

Nå som det blir dyrere å vaske klær, trenger vi ikke å ha nyvaskede plagg med tøymyknerduft til ethvert antrekk. Det smarteste er å bruke ull, som turtleneck eller genser, og la plagget luftes etter bruk. Ull er selvrensende og kan brukes flere ganger uten vask – også det som brukes på tur og trening.

Skal du sette på klesvask bør du planlegge den til døgnets laveste strømpris.

[Kan vi ikke bare konsekvent kle oss i firehundre-grams Ullfrotte fra Sverige, og nøye oss med å dusje en gang hver tredje måned, så vi slipper å tenke på å holde badet varmt?]

OSLO 200712 17: Liten gutt titter inn i vaskemaskin. Vaskekjeller. Husarbeid. Den skal tidlig krøkes ... Vaske klær. Barndom.  Foto: Sara Johannessen Meek / NTB  NB! Modellklarert

Nå er det dyret å vaske klær. Foto: Sara Johannessen Meek (NTB)

Velg manuelle alternativer

I perioder med strømtopper er det lurt å kna pizzadeigen for hånd og la håret tørke naturlig.

Det finnes utrolig mange duppedingser som trenger strøm, fra stavmikser til hårtrimmer.

Gror du ut skjegget for å spare penger fortjener du en high five. [Men da får damene la være å barbere leggene, og kanskje andre ting også.]

Annonse

På tide å pensjonere halogenpærene

Led sparer oss for cirka 80 prosent av energikostnadene til tradisjonell halogenbelysning. Trenger jeg å si noe mer? [Men LED avgir også mye mindre varme. Uansett, jeg kan ikke finne en eneste gammeldags lyspære i butikkene nå, så dette rådet ditt gikk ut på dato for flere år siden, Kornelia.]

Sammenlign strømavtaler

Og før regningen kommer – sørg for at du har en strømavtale som ikke gjør prisen høyere enn den trenger å være.

Bruk sammenligningstjenester og spør venner og kolleger om hva de har. Kanskje er det du som har den beste avtalen? Da scorer du garantert gode karmapoeng ved å tipse de rundt deg om en bedre avtale. [Karmapoeng? Kanskje heller karnival-poeng.]

Det beste med deg er deg, Kornelia. Det ser vi av bildet. De som vil ha et godt råd, derimot, bør heller melde seg inn i https://www.norskkjernekraft.com/

Endret av Dikedis
Mer info
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig innrømme at jeg sitter i shorts og t-skjorte inne om vinteren. Det brukes en god del nærmest gratis ved, særlig ved null grader og nedover. Ellers bruker jeg det jeg trenger, men er ganske sparsom. Det er mye dumme råd egentlig. For mange er det begrenset hvor mye "tiltak" de kan gjøre for å spare summer. 

Lenke til kommentar
Dikedis skrev (4 timer siden):

La geniale Kornelia Minsaas forklare dere hvordan dere får ned strømregningen, helt uten å gjøre noe som helst med de egentlige årsakene til at dere blir flådd (jeg er usikker på om denne listen er alvorlig ment, eller om noe av dette er ironi og satire):

https://www.moss-avis.no/slik-far-du-ned-stromregninga/o/5-67-2084165

Kommentarer i klammer: []

Slik får du ned strømregninga

Kornelia%2BMinsaas%2B%25281%2529.jpg?chk

BILLIGERE: På dager med høy strømpris kan det være lurt å dra på kontoret, fremfor å jobbe hjemme. [Da sparer du innmari mye hvis du må kjøre til kontoret, og må lade el-bilen du trolig har for å kunne kjøre dit, gitt!] Foto: Kornelia Minsaas
Åpne deleknapper for artikkelen
 14.12.24 20:22
 Kornelia Minsaas

Årets høyeste strømpriser er her, og spesielt sør i landet vil det merkes på lommeboka.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Nettavisen😞 Her er flere grep du kan gjøre nå og i månedene framover for å få ned prislappen.

Bor dere mange sammen i husholdningen vil det kreves en felles innsats for at strømregningen ikke blir en tikkende bombe for trivsel og budsjett. Gå derfor sammen om disse tiltakene:

Kornelia Minsaas

Kornelia Minsaas er spareøkonom i Lendo, influenser og SoMe-rådgiver. Hun har jobbet i mange år med forbrukerøkonomi og er opptatt av å redusere kjøpepress, overflødig forbruk og matsvinn.

Baris-sesongen er herved over

Når behovet for oppvarming er et faktum, er det spesielt viktig å kle seg godt inne. Dette er ikke årstiden for å gå rundt i baris og barføtter innendørs. [Du verden for et godt råd. Det hadde vi aldri kommet på selv!]

Fram med tøfler og ullgenser!

Visste du at for hver grad du senker innetemperaturen, kan du spare cirka fem prosent på oppvarmingskostnader? [Så sitt og frys livet av deg for å spare penger, mens du mimrer om hvordan livet i Norge var før 2020/2021, da strømpriser så og si aldri var et tema, og nordmenn kunne gå i vanlige klær i sine egne hjem i vinterhalvåret. Stakkars jævel! 🤣]

Spis sammen

Om dere bor mange i husholdningen eller er en venninnegjeng, vil færre kokker føre til lavere energiforbruk på kjøkkenet.

Dyr strøm er en ypperlig grunn til å spise sammen!

Gå sammen om middager og splitt regningen der det er rettferdig. [Hjelper nok veldig mye når mange knapt har tid til å varme opp en ferdig pizza.]

Hjemmekontor eller ikke?

Under dager med spesielt høy strømpris kan det være lurt å dra på kontoret fremfor å jobbe hjemme.

Annonse

På kontoret er det gratis lys, varme og strøm til utstyret ditt. I tillegg kan mange nyte kaffe, te og slippe å lage lunsjen selv.

Dersom du jobber hjemmefra, kan det være lurt å kutte ned på PC-skjermer, og spise kald lunsj som brødskive, salat eller kjøleskapsgrøt. [Hvorfor ikke bare droppe PC og gå tilbake til håndskrift? Mens du nyter din kalde kjøleskapsgrøt?]

Dropp dusjen hjemme

Har treningssenteret eller kontoret dusj? Perfekt.

Å dusje gratis etter trening kan spare deg for store summer gjennom vinteren.

Og når du først dusjer hjemme, bruk for guds skyld ikke dusjhodet til annet enn en kjapp vask. [Kattevask?]

Vestfossen 20201213.  En dusj koster mye med dagens høye strømpriser. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Å dusje på treningssenteret kan spare deg for store summer. Foto: Terje Bendiksby (NTB)

Hvor mye er du villig til å endre livsstilen din for å spare strøm?

Ikke i det hele tattLitt, så lenge det ikke er for ubekvemtMye, jeg vil gjøre alt jeg kan for å spare

Lukk og slukk

Det er digg å ha et kjølig soverom eller et gjesterom å oppbevare ting på, men sørg for at kalde rom ikke stjeler varme fra oppholdsrommene dine.

Lukk dører og skru av lysene der du ikke er. [Du er bare så utrolig innsiktsfull, Kornelia!]

Ta en gjennomgang av steder som kan gi varmelekkasje, som vinduer eller lister, og tett igjen. [Kan vi bruke havregrøt til det?]

Reis kollektivt

Må du lade bilen nå? Hvis svaret er nei, kan det lønne seg å velge buss eller beregne nok tid til å gå eller sykle dit du skal. [Ja, stå og vent på den overfylte bussen, eller det overfylte toget, som ofte ikke kommer i tide, eller sett livet på spill som syklist på såpeglatte vinterveier, midt i et rush fullt av super-stressa bilister. Du har det godt i Norge, så ikke klag, slave.]

Annonse

En positiv ting med sistnevnte alternativer er at du kan få en god dose dagslys og mosjon.

Kle deg etter været og husk brodder!

Bruk klær til de faktisk er skitne

Mange vasker klær etter å bruke plagget én gang. Hvis skjorta verken er skitten eller lukter, bør du bruke den igjen. Og gjerne flere ganger!

Nå som det blir dyrere å vaske klær, trenger vi ikke å ha nyvaskede plagg med tøymyknerduft til ethvert antrekk. Det smarteste er å bruke ull, som turtleneck eller genser, og la plagget luftes etter bruk. Ull er selvrensende og kan brukes flere ganger uten vask – også det som brukes på tur og trening.

Skal du sette på klesvask bør du planlegge den til døgnets laveste strømpris.

[Kan vi ikke bare konsekvent kle oss i firehundre-grams Ullfrotte fra Sverige, og nøye oss med å dusje en gang hver tredje måned, så vi slipper å tenke på å holde badet varmt?]

OSLO 200712 17: Liten gutt titter inn i vaskemaskin. Vaskekjeller. Husarbeid. Den skal tidlig krøkes ... Vaske klær. Barndom.  Foto: Sara Johannessen Meek / NTB  NB! Modellklarert

Nå er det dyret å vaske klær. Foto: Sara Johannessen Meek (NTB)

Velg manuelle alternativer

I perioder med strømtopper er det lurt å kna pizzadeigen for hånd og la håret tørke naturlig.

Det finnes utrolig mange duppedingser som trenger strøm, fra stavmikser til hårtrimmer.

Gror du ut skjegget for å spare penger fortjener du en high five. [Men da får damene la være å barbere leggene, og kanskje andre ting også.]

Annonse

På tide å pensjonere halogenpærene

Led sparer oss for cirka 80 prosent av energikostnadene til tradisjonell halogenbelysning. Trenger jeg å si noe mer? [Men LED avgir også mye mindre varme. Uansett, jeg kan ikke finne en eneste gammeldags lyspære i butikkene nå, så dette rådet ditt gikk ut på dato for flere år siden, Kornelia.]

Sammenlign strømavtaler

Og før regningen kommer – sørg for at du har en strømavtale som ikke gjør prisen høyere enn den trenger å være.

Bruk sammenligningstjenester og spør venner og kolleger om hva de har. Kanskje er det du som har den beste avtalen? Da scorer du garantert gode karmapoeng ved å tipse de rundt deg om en bedre avtale. [Karmapoeng? Kanskje heller karnival-poeng.]

Det beste med deg er deg, Kornelia. Det ser vi av bildet. De som vil ha et godt råd, derimot, bør heller melde seg inn i https://www.norskkjernekraft.com/

Og alt dette fordi stakkars Tyskland har stilt seg i en svært dårlig posisjon i forsøket på et grønt skfte…

Endret av Vokteren
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 13.12.2024 den 7:36 PM):

Strømstøtten skulle heller vært brukt til strømsparende tiltak. Bergvarme, solceller, vindaggregater, nye vinduer og tak. 
Tiltak som virker i en generasjon, ikke bare noen timer.

Strømstøtten virker umiddelbart og hjelper folk med å håndtere økte kostnader akkurat når de trenger det. Tiltakene du nevner vil i mange tilfeller ta flere år å gjennomføre og "return of investment" ligger ytterligere mange år frem i tid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 14.12.2024 den 8:26 PM):

For jeg fortjener ikke pengene, jeg har nok. Det er helt IDIOTISK og gi de til meg og gi mindre til deg(siden de gir til meg). Jeg ønsker at du og andre i din situasjon får mer, på grunn av at jeg får mindre(ingenting). 

Det er jo en beundringsverdig holdning, men premisset kan jo diskuteres. Får du penger? Eller får du en rabatt? Det er stor forskjell på dette, for det som faktisk har skjedd er at statens inntekter har økt enormt som følge av høyere strømpris og så har man innført en ordning som reduserer disse ekstrainntektene noe. Dvs. at strømkundene har fått dyrere strøm, men ikke fullt så mye dyrere som den ville vært uten strømstøtte. Du har ikke fått penger, tvert imot! (Med mindre du var blant dem som hadde inngått fastprisavtale før prisene steg og fikk mer i strømstøtte enn du betalte for strømmen.)

Det jeg synes er idiotisk er at man har innført strømstøtte med flere unødvendige og urimelige begrensninger. Strømstøtten kunne/burde gjelde alle strømkunder overalt i Norge. Innslagspunktet som i dag er 73 øre/kWh ekskl. mva. kunne/burde vært satt mye lavere, f.eks. 25 øre/kWh ekskl. mva. Og støttesatsen som i dag er 90% kunne/burde vært så høy at man aldri kom opp i mer enn f.eks. 1 kr/kWh inkl. mva. Ev. kunne man fortsatt beholdt støttesatsen på 90%, men innført et nytt trinn i strømstøtten på 100% som slo inn ved 80 øre/kWh ekskl. mva. 

Med en slik støtteordning, ville staten fremdeles tjent mange milliarder kroner mer netto enn før prisene begynte å løpe løpsk for rundt 3 år siden. Og man kunne fortsatt styrt eksport/import som vanlig ved å skru prisen opp og ned uten å tenke på norske strømkunder. Man kunne til og med fortsatt med å øke overføringskapasiteten til landene rundt oss og sikret store fremtidige inntekter på den måten. Vi er jo i den heldige posisjonen at vi kan regulere vår egen strømproduksjon og kjøpe strøm når den er billig og selge når den er dyr. Dette har mer å si enn mange er klar over. I 2023 var netto eksport fra Norge på 17.3 TWh. Men den totale eksporten var på 30.4 TWh, mens vi importerte 13.1 TWh. Poenget her er at når vi importerer, så er prisen lav og når vi eksporterer, så er prisen høy. Så vi kan tjene store penger selv med 0 eller sågar negativ eksport. Dette er noe vi burde utnytte og som alle vil tjene på totalt sett, inkludert dem vi utveksler kraft med. Men det er en betingelse og det er at strømkundene i Norge kompenseres for økt pris. Dette kan gjøres på flere måter, og strømstøtte er en av dem, men satsene må settes slik at man oppnår en ordentlig kompensasjon, ikke bare en halvveis god kompensasjon som vi har i dag.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 13.12.2024 den 9:10 PM):

Juster for inflasjon 

https://www.vg.no/stromprisen/kommune/sandnes/

Ja, la oss justere for inflasjon: 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen

Jeg plukker ut fire topper i strømprisgrafen: 21.03.2013, 14.01.2014, 19.01.2016 og 19.11.2024.

Dato          Pris (øre/kWh)    KPI      Justert pris (øre/kWh)
21.03.2013     42.51             95.4     60.11    
14.01.2014     39.64             96.6     55.36
19.01.2016     44.10            101.5     59.01
19.11.2024    140.02            134.9    140.02

Vi kan også ta med gjennomsnittsprisen for hele 2023:

Snittprisen i dag oppgis til 78,39 øre/kWh og hvis man sammenligner med i fjor, er den 59% lavere. Det tilsier at snittprisen i fjor var 132.86 øre/kWh. KPI i 2023 var 129,6, så justert pris blir 138.29 øre/kWh. Det er godt over dobbelt så høyt som maksprisene vi finner fra 2013-2016.

Hva var det du sa igjen?

Sitat

Det har alltid vært dyrt strøm om vinteren, husker dere seriøst ingenting? Strømmen er ikke dyr i år, langt i fra.

Står du ved dette fremdeles? Har det alltid vært dyrt?

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (3 timer siden):

Strømstøtten virker umiddelbart og hjelper folk med å håndtere økte kostnader akkurat når de trenger det. Tiltakene du nevner vil i mange tilfeller ta flere år å gjennomføre og "return of investment" ligger ytterligere mange år frem i tid.

Strømstøtte sementerer overforbruk av strøm og fremskynder dermed det varslede kraftunderskuddet. Strømstøtten er ikke engang omfordelende, den er bare drevet fram av svake og populistiske politikere som lar seg styre av sutring.

Eneste fornuftige er å overføre like stor eller større sum til Enova som deler ut midlene til enøk-tiltak med størst effekt.

Det er bedre at midlene går til å bytte vinduer i huset til enkefru Hagen enn at de går til å betale varmetråder i veien opp til villaen til Vogt-Lorentzen.

Vogt-Lorentzen derimot, kan gjerne motta støtte for å installere bergvarme med intelligent innkjøp av strøm til kompressoren. 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (7 minutter siden):

Strømstøtte sementerer overforbruk av strøm og fremskynder dermed det varslede kraftunderskuddet. Strømstøtten er ikke engang omfordelende, den er bare drevet fram av svake og populistiske politikere som lar seg styre av sutring.

Eneste fornuftige er å overføre like stor eller større sum til Enova som deler ut midlene til enøk-tiltak med størst effekt.

Det er bedre at midlene går til å bytte vinduer i huset til enkefru Hagen enn at de går til å betale varmetråder i veien opp til villaen til Vogt-Lorentzen.

Vogt-Lorentzen derimot, kan gjerne motta støtte for å installere bergvarme med intelligent innkjøp av strøm til kompressoren. 

Hvis Staten må til for å gjøre bergvarme lønnsomt så bør støtten opphøre. Du som er markedsøkonomiens fremste forsvarer bør være 100% enig i det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Hvis Staten må til for å gjøre bergvarme lønnsomt så bør støtten opphøre. Du som er markedsøkonomiens fremste forsvarer bør være 100% enig i det.

Jeg er nok på langt nær markedsøkonomiens fremste forsvarer, men jeg ser nytten av noe som virker.

Staten gir ikke støtte fordi den er lønnsom for Vogt-Lorentzen, staten gir støtte fordi den er lønnsom for Staten.

Staten er også kapitalist, vettu.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (9 minutter siden):

Strømstøtte sementerer overforbruk av strøm og fremskynder dermed det varslede kraftunderskuddet.

Nei. I hvert fall ikke slik som nå, hvor strømstøtten ikke slår inn før den samlede kostnaden inkludert mva. og nettleie ligger rundt 3 ganger så høyt som det som har vært normal strømpris før.

Orion666 skrev (11 minutter siden):

Strømstøtten er ikke engang omfordelende, den er bare drevet fram av svake og populistiske politikere som lar seg styre av sutring.

Som jeg har forsøkt å forklare deg før, er det ikke, har aldri vært, meningen at strømregningen skal brukes til omfordeling. Til det har vi et dertil egnet skattesystem som skal sørge for at folk bidrar etter evne og får etter behov. Strømregningen skal være overkommelig og forutsigbar.

Orion666 skrev (14 minutter siden):

Det er i hvert fall ikke omfordelende. Her argumenterer du på to spor.

Orion666 skrev (15 minutter siden):

Man kan godt ha meninger rundt hva man skal bruke penger på, men når du snakker om "midlene" i denne konteksten, er det snakk om økte inntekter som skyldes en dramatisk økning i strømprisen. Både for privatøkonomier og bedrifter er det lett å argumentere for at dette burde gå rett tilbake til strømkundene, nettopp for å oppnå den forutsigbarheten man er avhengig av for å drive et effektivt velferdssamfunn.

Orion666 skrev (21 minutter siden):

Bergvarme er for ikke økonomisk lønnsomt for folk med et normalt energiforbruk, men Vogt-Lorentzen har kanskje vannbåren varme i oppkjørselen og på gårdsplassen og derfor så høyt energiforbruk at det lønner seg med en slik investering. Og dette mener du at fellesskapet skal være med å betale for?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (27 minutter siden):

Så hvorfor har da strømforbruket gått ned de siste årene?
Det "varslede" kraftunderskuddet er noe man har snakket om i flere år nå, og som stadig blir skjøvet lenger frem i tid.
Samsvarer godt med at "industrieventyr" som omhandler grønt hydrogen, batterifabrikker o.s.v ikke blir noe av.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (28 minutter siden):

Man kan godt ha meninger rundt hva man skal bruke penger på, men når du snakker om "midlene" i denne konteksten, er det snakk om økte inntekter som skyldes en dramatisk økning i strømprisen. Både for privatøkonomier og bedrifter er det lett å argumentere for at dette burde gå rett tilbake til strømkundene, nettopp for å oppnå den forutsigbarheten man er avhengig av for å drive et effektivt velferdssamfunn.

Strømstøtten kommer fra Staten som i liten grad har økte inntekter på grunn av økte strømpriser. Ser ikke at argumentet ditt er valid.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (30 minutter siden):

Bergvarme er for ikke økonomisk lønnsomt for folk med et normalt energiforbruk,

Det er mange måter å gjøre bergvarme lønnsomt på. Beste er dersom en allerede har vannbåren varme. Bor man i et lite hus, kan flere naboer spleise på å bore. Dette er økonomisk gjennomførbart for en så stor dela av befolkningen at det vil utgjøre en positiv forskjell. Dersom Vogt-Lorentzen allerede har vannbåren varme i oppkjørselen, blir jo den positive effekten bare større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...