Gå til innhold

Galopperende strømpriser, like dyrt som dieselaggregat

Anbefalte innlegg

1 hour ago, kremt said:

Strømmen blir billig fordi den ikke trengs når det blåser og regner mye. Det er med 20 minusgrader, mørkt og vindstille man virkelig trenger kraft, da bringer de nesten 0. Vindparker får ofte betalt for å IKKE produsere, bare for at prisen ikke skal bli så lav for de andre som produserere akkurat da. 

Det er meir eller mindre særnorsk fenomen å bruke elektrisitet til oppvarming. Du kan t.d sjå korleis tyskarar gjer det. Varmepumpe er rett nok i vekst, men naturgass og fjernvarme har godt over halvparten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (13 timer siden):

Var det siv som svarte? Eller de som hjelper henne med slike spørsmål?

Det kan jeg ikke vite siden det var et svar fra en hjernevasket person, men siden jeg var tillitsvaligt i avdelingen her  i byen så går jeg ut fra at det var Siv, ja.
Uansett så var svaret som nevnt hva de folka der TRODDE var 'riktig' og beviste bare at det kom fra en person som var sterk i troen! Når det gjelder så viktige saker hjelper det lite å 'tro' på det som den gangen var et essensielt tema. Der burde FrP lederen VITE!

• Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (19 minutter siden):

Det er meir eller mindre særnorsk fenomen å bruke elektrisitet til oppvarming. Du kan t.d sjå korleis tyskarar gjer det. Varmepumpe er rett nok i vekst, men naturgass og fjernvarme har godt over halvparten.

"Særnorsk" er egentlig "særskandinavisk" ved at svenskene også er i harnisk for tiden.

Siden 1970-årene hadde vi skiftet helt over til elektrisitet, oppmuntret av oljesjokket og de siste utbyggingsprosjektene omkring vannkraftanlegg som nådd sitt topp den gang. Den gang var oljefyring svært vanlig. Alle bolighus hadde oljekjeler som oftest var begravd, og disse var benyttet for oppvarming og som reservekraft. Det var en oljekjeler hvor jeg bodd som for tjue år siden var tatt bort fordi den var ikke i bruk i lang tid. I 2020 kom det et forbud mot bruk av fossil brensel for husoppvarming. Fram til 1990-årene hadde de fleste leilighetsblokker og bolighusene egne reservekraftalternativ. Siden har man vært i konstant avhengighet av eksterne kilder som hadde fordelen ved å være mye billigere - olje var i 1972 ikke dyrt i forholdet til strøm, bare to år senere var oljen utvisket fra konkurransen. Det var mange som frøst i vinteren 1973-74. 

Men bygninger som trenger reservekraft som sykehus, har oljefyring den dag i dag - fram til 1. januar 2025, da må all oppvarming i driftsbygninger for landbruk og helse stanses. 

Det vil ikke være overraskende om det nå er mange som stille spørsmål om hele situasjonen omkring ustabil strømtilgang fra vindkraft, som rammer samfunnet meget hardt. Hva om strømmen bli så kostbar, at endog sykehus måtte stenge av oppvarmingen for å ikke ruineres? Da er det ikke rart at politikerne er dypt rystet, de er smart nok til å forstå at slike sjokk kan bli ruinerende for land, samfunn - og deres karriere. Tyskland har tilgang på kull, gass og olje mens politikerne i Norge hadde arbeidet siden 2018 om å skifte til bare strøm fra fornybar kraft. Da tyske politikere vil stoppe olje- og gassfyring, fulgt dette til en proteststorm som tvunget gjennom en nytenkning omkring varmepumpe. 

Og har ikke varmepumpinger problemer når det blir veldig kaldt...? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (40 minutter siden):

Han har rett. Selv i USA er folk blitt kraftig overrasket over strømprissjokket i Norge og Sverige, og dette spres over hele verden fordi mange klart ikke å forstå hvordan det kunne ha hendt - vannmagasinene var full, gassprisen er lav, man hadde rikelig med reservekraft - ennå hadde vindstillhet fulgt til en eksplosiv etterspørsel som kom helt utenfor kontroll, så det blir en kunstig høy prisfastsettelse. 

Hvis disse påstandene Spetalen kom med skulle stemme, betyr det i praksis at spekulanter hadde begått en alvorlig forbrytelse ved å misbruke et viktig system gjennom omfattende manipulering med høy oppkjøp for å skape knapphet - og siden selge når etterspørselen bli desperat. Det betyr da at systemet omkring handel av strøm er uakseptert, for det har også fått følger i Tyskland og Danmark, hvor det også er oppstått bekymringer - skandinavisk strøm hadde blitt altfor dyrt for de dansk-tyske kunder. 

Spetalen vil kablene skal kuttes. Og nå er man ikke gitt annet valg; grunntanken omkring strømmarkedet var god, men strandert mot problemer med en børs utenfor kontroll, ustabil strømproduksjon (vindkraft) og uansvarlige spekulanter som utnyttet et dårlig uttenkt system. Danskene reagert dårlig på nyheten om at kablene til dem kan bli tatt vekk, og i Sverige sendes det ut signaler som har fått mange i Brussel og Berlin til å gruble. Dette er blivende opprørssignaler. 

Kjøleskapet er nå i brann. Alle kommer til å ta sin del ut for å berge det som kan berges, og Norge/Sverige kan bli først ut med å gjøre det. Tilbake vil Tyskland bli sittende med det utbrente kjøleskapet - og sin økonomi i ruiner. 

Om det kom til rettslige prosesser, har Spetalen et poeng ved at en avsløring av systemets mangler kan bli meget ødeleggende, ikke minst for EU-medlemstatene hvor mange som i Norge stiller kritiske spørsmål om krafttilgang og inflasjon utløst av ekstrautgifter på energi. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ille når næringslivet ikke får strømstøtte. Eller at vi trenger strømstøtte i det hele tatt.

Da jeg vokste opp var strømmen billig. Da sløste vi nok også mye med strøm. Dog lever vi i et kaldt land.

Ser for meg at mange fler vil gå konkurs hvis det fortsetter. Kjøpmannen på hjørnet må ha strøm til kjølediskene. Befolkningen tåler ikke, eller vil ikke ha mer økning i matprisene nå.

Spesielt å oppleve så høye priser på strøm når vi har den varmeste vinteren på mange år.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om en skal beholde dagens prissystem så bør en gi strømstøtte til alle innenlands strømkunder. En kan gi det samme til næringslivet som det privatkunder får i dag, men uten begrensing på forbruk. Alternativt så kan en gjøre om systemet slik at innenlandspriser blir lave og uavhengig av eksport av strøm.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (25 minutter siden):

Det er mye man kan gjøre, men jeg vil berolige alle med:

AP og Støre "følger nøye med" 🤡

Høyre sitter stille - lar andre ri stormen......

Poenget er at dette er en politikk begge styrende partier har gått inn for - og da hjelper det ingenting å la dem bytte på med regjeringsmakt...

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Om en skal beholde dagens prissystem så bør en gi strømstøtte til alle innenlands strømkunder. En kan gi det samme til næringslivet som det privatkunder får i dag, men uten begrensing på forbruk.

Synes faktisk at støtten til private kunne reduseres litt ved

• å øke innslagspunktet noe,
  • redusere støttesatsene noe, og/eller
  • redusere maks-kWh

FORUTSATT at de oppsparte midlene brukes til å utvide gruppen som kan motta støtten så som hytter og næringslivet. Alle disse satsene og grensene kunne være tilpasset de enkelte gruppen (private hjem, hytter, næringsliv)

Lenke til kommentar
trikola skrev (24 minutter siden):

• redusere maks-kWh

FORUTSATT at de oppsparte midlene brukes til å utvide gruppen som kan motta støtten så som hytter og næringslivet. Alle disse satsene og grensene kunne være tilpasset de enkelte gruppen (private hjem, hytter, næringsliv)

Burde fjerne støtte fo alle som tjener greit, og gi mer til de som virkelig sliter

• Liker 3
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (6 timer siden):

Utdyp og begrunn. Dette er bare en tom påstand.

At det krever mye vedlikehold er veldokumentert. 

https://www.europower.no/havvind/equinor-ma-stenge-verdens-forste-flytende-vindpark-pa-grunn-av-omfattende-vedlikehold/2-1-1583358

Sitat

Equinor bekrefter at det er nødvendig med å skifte ut komponenter i alle de fem vindkraftturbinene, som har vært i drift siden 2017.

Turbinene på 6 MW vil bli slept tilbake til Wergeland-verftet på vestkysten av Norge som en del av et vedlikeholdsprogram som sannsynligvis vil ta rundt fire måneder.

• Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

• redusere maks-kWh

Jeg er helt uenig mhp hytter. Jeg eier ikke hytte fordi jeg ikke vil være med på å bygge ned norsk natur - et valg jeg tok for flere år siden fordi jeg ble så forbannet på alle hyttebyene som dukket opp som paddehatter overalt i naturen der jeg ferdes. De står jo der stort sett hele året som tomme minnesmerker over hvordan mennesker bekjempet naturen og ødelagte alt på sin vei. Penger og råd har jeg til hytte - men mener det er tullete å sponse en slik aktivitet.

Ellers synes jeg strømstøtten er beviset på en feilslått politikk - man hadde selvfølgelig ikke dratt samfunnet inn i en slik posisjon om man hadde hatt fornuftig styring i dette landet over tid. Men der har både Erna og Støre gått på en smell begge to  - og det begynte vel egentlig lenge før det igjen også da Stoltenberg i nyttårstalen fortalte at nå var det slutt på de store vankraftprosjektene i landet uten å ha en plan for fremtiden........

• Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, trikola said:

utvide gruppen som kan motta støtten så som hytter og næringslivet.

Når man innfører en slik støtteordning undergraver man samtidig det systemet som er innført. Strømbørsen. Priser settes dagen før etter et budsystem. Forbruk gjennom dagen er trolig satt etter forventet forbruk basert på vær og temperatur. Man mister de fleste grunner til å spare på strømmen når den koster som mest dersom prisen uansett kuttes mye. Hvis strømmen virkelig kostet 13 per kwh i et par timer ville nok forbruket sunket mye bare pga dette. 

Hytter bør absolutt ikke omfattes av dette. Hytter på Hafjell til 15-20 millioner kan betale børspris på strøm for å varme opp sauna, oppkjørsel og jacuzzi. Men også vanlige forbrukere burde være begrenset, f.eks støtten gjelder kun 2000 kWh per måned, mot dagens på 5000 kwh som bidrar til økt forbruk og effektbelastning i de tyngste timene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Når man innfører en slik støtteordning undergraver man samtidig det systemet som er innført. Strømbørsen. Priser settes dagen før etter et budsystem. Forbruk gjennom dagen er trolig satt etter forventet forbruk basert på vær og temperatur. Man mister de fleste grunner til å spare på strømmen når den koster som mest dersom prisen uansett kuttes mye. Hvis strømmen virkelig kostet 13 per kwh i et par timer ville nok forbruket sunket mye bare pga dette. 

Hytter bør absolutt ikke omfattes av dette. Hytter på Hafjell til 15-20 millioner kan betale børspris på strøm for å varme opp sauna, oppkjørsel og jacuzzi. Men også vanlige forbrukere burde være begrenset, f.eks støtten gjelder kun 2000 kWh per måned, mot dagens på 5000 kwh som bidrar til økt forbruk og effektbelastning i de tyngste timene. 

Og der er jeg uenig med deg mhp hvor man har definert den grensen. 5000 kwh pr måned er ikke mye dersom man beveger seg utenfor de store byene og ut på bygdene der mange bor i en tøffere klima sone enn det man finner i de store byene.

Det finnes som regel ikke noen små godt isolerte leiligheter å oppdrive heller - så da må man ta til takke med det som er og forsøke å isolere det man har råd til - men uansett hvordan man vrir og vender på det - det vil være behov for mer energi for å holde samme komfort på landet vs  en sentral,moderne leilighet i byen. Og dette med tilgang til vedfyring er heller ikke jevnt fordel - selv på bygdene.  Så skal man dekke alle - så må nok 5000 kwh gjelde.  Men i bunn og grunn synes jeg hele strømstøtten er selve beviset på at man har feilet. Strømstøtten burde aldri vært der, men er kommet fordi man har styrt skuta rett på skjærs.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...