Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvorfor blir pc/laptoper tregere med årene?

Anbefalte innlegg

hei, 

har en dell xps 17 (9710) med i5 intel 11 generasjons CPU og intigrert intel UHD grafikk, 16gb minne. Med andre mer en nok til at ting skal gå smooth for bilderedigering i LR. Første året så var ting ganske som forventet, men nå 3 år senere, så er laptopen betydelig tregere, men varierer litt virker det som derimot. Men en "restart" går fortsatt derimot ganske kjapt(eller nesten alltid)

Så hva kan være årsaken og er det bare normalt at laptoper blir tregere med årene? Windows oppdateringer som kan ha skylden?

Laptopen har 1TB med minne og er vell ca 200gb igjen, så kanskje det spiller en rolle? Vill det hjelpe å frigjøre litt plass? 

Ellers, så bruker jeg CCleaner for å holde ting ryddig!

Har planer om å ha denne en god del år til, men vill helst slippe å installere windows 11 helt på nytt, da jeg har mange veldig mange bilder på maskinen og det er mye styr å laste opp alt på nytt osv

Må legge til at støv i viftene kan jo være en av årsakene, da viftene begynner å gå når jeg redigerer bilder i LR, som forventet så klart. Usikker om jeg tørr å prøve å rense de selv!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er 3 år siden du kjøpte den og viftene aldri har vært rengjort så er det definitivt på tide og få det gjort. Dette bør man gjøre minst 1 gang i året og har mye å si for ytelse samt at levetid på maskinen kan forkortes da den blir varmere når det er mye støv i viftene.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til følgende:

Kjølepasta, som leder varme bort fra prosessor og over til kjøleløsningen tørker inn over tid. Da forsvinner mindre av varmen ut fra laptopen.

Programmer endres over tid (oppdateringer), og ressursbehovet til disse endres over tid, behov for mere ram og datakraft over tid er ikke uvanlig.

Du installerer mer programmer på maskinen, flere ting kjører i bakgrunnen som du ikke ser.

Hvis du åpner oppgavebehandlingen når maskinen er treg så kan du sjekke hvor mye ram som er i bruk. Det er kanskje her jeg ville begynt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, dan83 said:

Så hva kan være årsaken og er det bare normalt at laptoper blir tregere med årene?

Det har vært observert at mange SSD'er etter noen år viser en lavere read speed ved starten av SSD'en enn lenger ut. Og det er gjerne ved starten av SSD'en at Windows (eller andre OS) er installert, og disse filene brukes jo hele tiden. Årsaken skal være en form for "bit-råte" på grunn av at lagringscellene mister ladningen litt etter litt, og SSD-kontrolleren må kompensere for dette ved i verste fall å lese sektorer om igjen, og det tar lengre tid.

Løsningen er å skrive dataene på SSD'en om igjen, noe som gjør at ladningen i lagringscellene blir oppfrisket.
(Jeg vet ikke om noen løsning som kan gjøre dette mens Windows kjører.)

Et program som ReadSpeed (https://www.grc.com/readspeed.htm) kan vise om en SSD (eller HDD) er tregere på enkelte deler av disken enn andre, men det er et litt tricky program å få til å virke på en 'moderne PC'. (Det er DOS-basert og må kjøres fra en bootbar minnepinne, og det liker ikke Secure Boot.)

Lenke til kommentar
5 hours ago, dan83 said:

Laptopen har 1TB med minne og er vell ca 200gb igjen, så kanskje det spiller en rolle? Vill det hjelpe å frigjøre litt plass? 

Nja - NTFS er slik jeg husker det et filsystem som trives best når det er minst 10-20 prosent ledig lagringskapasitet. Tror ikke ssd'en din er så full at det skulle gå nevneverdig ut over ytelse.

Når det kommer til leding prosessorkraft ved video/bilde-redigering så tenker jeg at mengden bakgrunnsprosesser kan spille en viss rolle.

5 hours ago, dan83 said:

Ellers, så bruker jeg CCleaner for å holde ting ryddig!

Nå er det vel heller tvilsomt at denne rutinen nevneverdig hindrer treghet på sikt.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (4 timer siden):

Jeg vil legge til følgende:

Kjølepasta, som leder varme bort fra prosessor og over til kjøleløsningen tørker inn over tid. Da forsvinner mindre av varmen ut fra laptopen.

Programmer endres over tid (oppdateringer), og ressursbehovet til disse endres over tid, behov for mere ram og datakraft over tid er ikke uvanlig.

Du installerer mer programmer på maskinen, flere ting kjører i bakgrunnen som du ikke ser.

Hvis du åpner oppgavebehandlingen når maskinen er treg så kan du sjekke hvor mye ram som er i bruk. Det er kanskje her jeg ville begynt.

Jeg installerer ikke nye ting på laptopen, bare brukes til vanlig surfing og bilde redigering i Lightroom. 

Når jeg starter oppgavebehandling nå, så bruker den 3-4% av prosessor og 60% minne. Vet ikke helt hva som er normalt her!?

Å rengjøre viftene; hva er den beste og tryggeste metoden her?

Lenke til kommentar

Mer vanlig at det kan skje med pc? 
(Jeg selv bruker bare Mac. Har en 2012 MacBook Pro som fungerer slik den gjorde da jeg kjøpte den. Den kan være avslått i månedsvis og likevel ha rikelig med strøm igjen, mens da jeg hadde pc så var den jo nesten død etter en måned..)

Lenke til kommentar

Min erfaring med 30 års bruk av Windows-PC er at det er ingen ting som slår en clean reinstallering av Windows. Man kan kjøre regclean, rydding på disk etc etc. Det er suverent så mye raskere maskinen kjører når gammel drit er slettet og man har begynt med blanke ark.

Så er støvtørking, ny kjølepasta og annet nyttig, men overnevnte er det mest effektive 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (14 timer siden):

Å rengjøre viftene; hva er den beste og tryggeste metoden her?

Jeg vil tro at det går å skru av platen på undersiden av maskinen. Også kan en enten tørke av viftebladene eller blåse med trykkluft (på boks). Om en bruker trykkluft må en være forsiktig så viftene ikke spinner opp i stor hastighet.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro at det går å skru av platen på undersiden av maskinen. Også kan en enten tørke av viftebladene eller blåse med trykkluft (på boks). Om en bruker trykkluft må en være forsiktig så viftene ikke spinner opp i stor hastighet.

Jeg bruker å holde en finger i midten av vifta for å holde den i ro mens jeg blåser trykkluft.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Azidops said:

Min erfaring med 30 års bruk av Windows-PC er at det er ingen ting som slår en clean reinstallering av Windows.

Jo det er det - rent ytelsesmessig, og nå i nyere tid også mhp. mindre mas/reklame/tvungen-oppdateringer så finnes det alternativer som etter min mening slår clean reinstallering av Windows rett ned i støvlene

Spoiler

For å nevne noen få:

https://www.linuxmint.com/

https://fedoraproject.org/

Og liste over enda flere finnes her:
https://distrowatch.com/

Dere får gjerne være uenig: men det er en fordel om man er moden og har et åpent sinn for å ditche forholdet til microsoft windows (selfølgelig forutsatt at måten pc'en brukes på tillater dette).

Lenke til kommentar

Cleanup og error sjekk av disker skal nok til å holde Windows i orden. Men det kan også være at installerte programmer må ryddes opp i. Det finnes også programmer som kan sjekke tilstand på SSD disker. Temperatur på CPU kan avsløre om kjøling ikke virker som den skal.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Sitat

Laptopen har 1TB med minne og er vell ca 200gb igjen,

Neppe minne men lagringsplass på disk.  Minne/RAM er gjerne i størrelsesorden 8 til 64Gb på konsument-PC'er. 

SSD disker holder ganske greit på ytelsen, mens disker med magnetiske plater så har det mye å si at data blir fragmentert over tid. Defragmentering hjelper da.  (Dvs programmer installeres og alt ligger etterhverandre på disken, så kommer en oppdatering eller programmer avinstalleres og nye installeres -> data blir spredt på disken. Ingenting å si på SSD disk, men som sagt mye å si på gammeldagse "snurredisker" da lesehodet må hoppe mellom mange posisjoner på disken)

To forskjellige antivirusprogrammer som "går i bena på hverandre" er også en klassiker for veldig dårlig ytelse.  Microsoft sin Defender holder i lange baner både mot virus og malware. 

I Task Manager > Processes kan du klikke på hver kolonne CPU | Memory | Disk | Network | GPU for å se om noen prosesser/applikasjoner bruker mer enn normalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...