harcoregeek Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Hei, jeg har fått ansvar for å hjelpe lillebror med norsken. Han får generelt sett karakter 3 i norsk, og jeg vil gjerne at han skal forberede seg. Hvor bør fokuset være? Grammatikk, diktanalyser, osv.? Jeg står litt fast og trenger litt hjelp fra dere Lenke til kommentar
Woff Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Da burde du begynne med hvor gammel gutten er og om han sliter med enkelte områder, hva er eventuelt det? Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Hvis det gjelder hans egen evne til å formulere seg skriftlig, så tenker jeg at han bør lese mer skjønnlitteratur. Etter hvert som han leser mer og blir eksponert for godt språk, så vil mer av det snike seg inn i underbevisstheten hans. Gå på biblioteket og spør de ansatte om anbefalinger, de er kjempeflinke. Hvis han er litt eldre, og karakterene settes på bakgrunn av faktakunnskaper om forfattere, sjangere og alt sånt, så er vel løsningen å lese mer av pensum. Kjedelig, men sant. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember :utakt skrev (2 minutter siden): Hvis det gjelder hans egen evne til å formulere seg skriftlig, så tenker jeg at han bør lese mer skjønnlitteratur. Etter hvert som han leser mer og blir eksponert for godt språk, så vil mer av det snike seg inn i underbevisstheten hans. Gå på biblioteket og spør de ansatte om anbefalinger, de er kjempeflinke. Hvis han er litt eldre, og karakterene settes på bakgrunn av faktakunnskaper om forfattere, sjangere og alt sånt, så er vel løsningen å lese mer av pensum. Kjedelig, men sant. Mye sant i det du skriver. Ungdommens timeforbruk på sosiale medier er ikke akkurat til fordel for norsknivået. Banale feil, forkortelser, feil i setningsbygging osv florerer allerede. Og enda værre skal det bli når AI blir mer tilgjengelig. Da blir det nok å notere noen stikkord og så tyter fortellingen, søknaden, kontrakten, avtalen osv ut i andre enden. Hvem skal kvalitetssikre innholdet til slutt ? 1 Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 11. desember Forfatter Del Skrevet 11. desember Woff skrev (5 timer siden): Da burde du begynne med hvor gammel gutten er og om han sliter med enkelte områder, hva er eventuelt det? Han går på vg1 så antar 16 år. Generelt sett er norsken hans ganske dårlig. I hvert fall fra min oppfatning. Han skriver med dårlig setningsoppbygning og bruker mye "slang". Derfor vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. Lenke til kommentar
harcoregeek Skrevet 11. desember Forfatter Del Skrevet 11. desember :utakt skrev (5 timer siden): Hvis det gjelder hans egen evne til å formulere seg skriftlig, så tenker jeg at han bør lese mer skjønnlitteratur. Etter hvert som han leser mer og blir eksponert for godt språk, så vil mer av det snike seg inn i underbevisstheten hans. Gå på biblioteket og spør de ansatte om anbefalinger, de er kjempeflinke. Hvis han er litt eldre, og karakterene settes på bakgrunn av faktakunnskaper om forfattere, sjangere og alt sånt, så er vel løsningen å lese mer av pensum. Kjedelig, men sant. Takk for tipset. Har du noen anbefalinger til skjønnlitteratur som er egnet med tanke på eksamener osv. Vet jo at de må beherske diktanalyse og alt det der osv Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember harcoregeek skrev (5 minutter siden): Takk for tipset. Har du noen anbefalinger til skjønnlitteratur som er egnet med tanke på eksamener osv. Vet jo at de må beherske diktanalyse og alt det der osv Hvis dere virkelig skal jobbe målrettet mot eksamen, så finner du en oversikt over alt han skal kunne på lenken nedenfor: https://www.udir.no/lk20/nor01-06/kompetansemaal-og-vurdering/kv114?lang=nob&curriculum-resources=true Jeg har dessverre ikke konkrete tips til egnet litteratur. Det kan kanskje læreren hjelpe til med. Men, det viktigste er egentlig å få opp leselysten. Han må lese mer, og da er det kanskje ikke så viktig akkurat hvilke bøker det er. Dere kan tenke litt gjennom om det er noen emner han syns er litt interessant. Historie, fantasy, krim, noe annet? Ta med de interessene til biblioteket og snakk med de som jobber der, de finner garantert noe som kan funke. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Ring norsklæreren hans og spør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå