Gjest 37148...ae1 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Ok. Jeg er er ikke noe mattegeni, dog ønsker jeg at ting skal bli rettferdig som mulig. La meg sette eksempel. Jeg sparer i fond. Jeg har investert 50k, og har opparbeidet meg en gevinst på 10k. Jeg legger av 500kr vanligvis hver mnd Ene barnet mitt har 100k på en vanlig sparekonto I mitt navn(han har ingen bank da han er for liten) Jeg vurderer å sette av disse 100k over på min fond pga høy avkastning enn sparekonto. Hvordan kan jeg regne ut hvor mye han skal ha etter 5 år f.eks om avkastningen har steget? Anonymous poster hash: 37148...ae1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Hvorfor setter du ikke bare inn barnets penger i et annet fond enn det fondet du har selv? da vil du ha pengene atskilt og ikke ha et problem med å finne ut hvem som eier hva. 5 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Du skriver som om det er garantert at fondet skal gi avkastning. Et fond kan også gå til helvette. 2 Lenke til kommentar
Gjest 37148...ae1 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember leticia skrev (1 time siden): Hvorfor setter du ikke bare inn barnets penger i et annet fond enn det fondet du har selv? da vil du ha pengene atskilt og ikke ha et problem med å finne ut hvem som eier hva. Ja , jeg kan risikerer at det kan gå til helv.., men da som forelder så legger jeg inn det han har tapt igjen . Det er fordi jeg har stor tro på det fondet. Derfor har jeg lyst til å sette av en liten del av hans sparemidlr på det fondet. Anonymous poster hash: 37148...ae1 Lenke til kommentar
Gjest 37148...ae1 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Om det går til helv... så overfører jeg de tapte midlene inn igjen. Jeg er ikke interessert om han kan tape eller vinne. Jeg er bare interessert i hvordan jeg kan fordele Hannes gevinst etter å ha lagt inn deres sparepenger. Anonymous poster hash: 37148...ae1 Lenke til kommentar
Gjest 37148...ae1 Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember leticia skrev (1 time siden): Hvorfor setter du ikke bare inn barnets penger i et annet fond enn det fondet du har selv? da vil du ha pengene atskilt og ikke ha et problem med å finne ut hvem som eier hva. Ønsker samme fond, da jeg anser fondet som ganske solid Anonymous poster hash: 37148...ae1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Gjest 37148...ae1 skrev (11 minutter siden): Ønsker samme fond, da jeg anser fondet som ganske solid Anonymous poster hash: 37148...ae1 Er dette et fond du har på aksjesparekonto? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Gjest 37148...ae1 skrev (15 timer siden): Ønsker samme fond, da jeg anser fondet som ganske solid Er ditt fond det eneste fondet som eksisterer? Altså en portefølje der du har valgt ut aksjer, obligasjoner eller andre verdipapirer som gir avkastning og som du eier 100% av? Eller er det et fond fra en av de store bankene? Hvis ja, er det fullt mulig for deg å eier flere "kontoer" med ulikt antall andeler. Da kan du sette "hannes" penger på en ny konto i ditt navn i det samme fondet som du har tiltro til. Men hvis dette er et fond som bare tillater en konto pr. eier av fondet, kan du i stedet holde styr på antall andeler som du nå eier, og hvor mange andeler innskuddet med 100K blir å eie. Når det er tid for å løse inn fondet, da vil din sønns andelers avkastning tilhøre din sønn, og dine andelers avkastning tilhøre deg. 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Du kan opprette en egen separat aksjesparekonto i ditt (eller barnets navn). Så kan du føre over aksjesparekontoen til barnet ditt når det blir voksent. Skal ikke utløse beskatning da. Lenke til kommentar
Gjest 28604...c29 Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Opprett ny ASK hos en annen megler og kjøp samme fond? De fleste har de samme gebyrene uansett. Anonymous poster hash: 28604...c29 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember For å svare på spørsmålet: Du tar vare på sluttseddelen du får fra distributøren din, noterer deg hvor mange andeler du kjøpte, og regner ut verdien av det samme antallet andeler når du selger (hvis du selger et sted som tvinger deg til å angi salg i kroner, alternativt selger du bare det samme antallet andeler). For å gi et praktisk råd (som andre også har gitt): Kjøp samme fond på en annen konto (hvis distributøren tilbyr dette) eller hos en annen distributør. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember Del Skrevet 13. desember Eg var ikkje klar over at nokre tilbydarar kun lar deg opprette ein ASK. Det finnes altså tilbydarar som lar deg opprette fleire ASK. Me har eigen ASK til kvart born. Vil du ikkje det så har Herr Brun fasiten. Sjå på andelar, ikkje kroner. Du må òg ta stilling til skatt. Det blir skatt på avkastninga, og om det står på ASK vil du ikkje løyse ut skatten om du tar ut ein sum frå ASK som er mindre enn det som er satt inn. Då vil skatten ligge der og bli løyst ut ved seinare uttak. Lenke til kommentar
Gjest 37148...ae1 Skrevet fredag kl 22:05 Del Skrevet fredag kl 22:05 Herr Brun skrev (23 timer siden): For å svare på spørsmålet: Du tar vare på sluttseddelen du får fra distributøren din, noterer deg hvor mange andeler du kjøpte, og regner ut verdien av det samme antallet andeler når du selger (hvis du selger et sted som tvinger deg til å angi salg i kroner, alternativt selger du bare det samme antallet andeler). For å gi et praktisk råd (som andre også har gitt): Kjøp samme fond på en annen konto (hvis distributøren tilbyr dette) eller hos en annen distributør. Da kommer jeg med et dumt spørsmål. Hvorfor det? Vil ikke det jeg har spart opp til mine barn gi noe større påviekning/avkastning/fordeler om jeg investerer i det som jeg allerede er i, kontra om om jeg skulle ha investert på nytt med en annen konto/navn/bank? Eller er det bare meg som er newb? Anonymous poster hash: 37148...ae1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet fredag kl 22:07 Del Skrevet fredag kl 22:07 Ring megleren/banken og spør. Høyst sannsynlig har de et system for det. Tipper du får en adskilt konto. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet fredag kl 22:14 Del Skrevet fredag kl 22:14 Hvis du har 60 tusen investert(regner med gevinsten din er investert?), og legger til 100 tusen fra barnet, vil barnet sitte med 62,5% av fondet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet fredag kl 22:15 Del Skrevet fredag kl 22:15 Gjest 37148...ae1 skrev (7 minutter siden): Da kommer jeg med et dumt spørsmål. Hvorfor det? Vil ikke det jeg har spart opp til mine barn gi noe større påviekning/avkastning/fordeler om jeg investerer i det som jeg allerede er i, kontra om om jeg skulle ha investert på nytt med en annen konto/navn/bank? Eller er det bare meg som er newb? Anonymous poster hash: 37148...ae1 Om du putter fondsandelene i én eller to kontoer har, så lenge du ikke betaler avgift per konto (som du ikke bør gjøre, for det er det veldig mange som ikke tar og du bør velge de med kundevennlig prising), nøyaktig ingenting å si for avkastningen. Har du 1000 kroner investert i fond A stående på konto X og 1000 kroner i fond A stående på konto Y, så er avkastningen og beholdningen på et hvilket som helst punkt i fremtiden nøyaktig det samme som om du har 2000 kroner i fond A stående på konto X. Den eneste forskjellen er at det er enklere for deg å ta ut "pengene til barna" uten å påvirke "pengene dine", evt. ta ut "pengene dine" uten å påvirke "pengene til barna. Jeg skjønner oppriktig ikke hvorfor det skulle ha noen større fordeler at du investerer mer penger i samme konto, kontra å spre investeringene ut på forskjellige kontoer. Det er jo bare snakk om forskjellige måter å regnskapsføre og holde oversikt over akkurat de samme verdiene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå