Andre1980 Skrevet fredag kl 05:07 Del Skrevet fredag kl 05:07 Kritikk av Staten Israel og landets handlinger er ikke det samme som antisemittisme. Staten Israel og dets politikere har selv ødelagt meningen av ordet antisemittisme når de i årevis har misbrukt det og kalt all kritikk av statens handlinger som en antisemittisk. Jeg ser vel knapt noe tegn til at folk skylder på Jøder, men jeg ser masse kritikk av Israels handlinger. 5 Lenke til kommentar
Plukk Skrevet fredag kl 07:06 Del Skrevet fredag kl 07:06 Er forsåvidt enig at kritikk av staten Israel ikke er antisemittisk. Men når man i andre setning kommer med argumenter for at Israel ikke bør eksistere som en jødisk stat, og når man itillegg vet hva araberne hadde gjort med dem om de hadde muligheten, så blir det likevel antisemittisk. At du ikke legger merke til at det er jøder, ikke israelere som får skylden, kan kun skyldes at du ikke ser etter. Et godt eksempel finner du på side 1 i denne tråden. 4 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 07:49 Del Skrevet fredag kl 07:49 Plukk skrev (41 minutter siden): Er forsåvidt enig at kritikk av staten Israel ikke er antisemittisk. Men når man i andre setning kommer med argumenter for at Israel ikke bør eksistere som en jødisk stat, og når man itillegg vet hva araberne hadde gjort med dem om de hadde muligheten, så blir det likevel antisemittisk. At du ikke legger merke til at det er jøder, ikke israelere som får skylden, kan kun skyldes at du ikke ser etter. Et godt eksempel finner du på side 1 i denne tråden. Det er kun konkurrerende ekstreme religioner i Israels nærhet, som ønsker at landet skal forsvinne. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 08:01 Del Skrevet fredag kl 08:01 Eirikraude skrev (På 10.12.2024 den 10:03 PM): Og for selv å begynne ballet(jeg regner med at det står mange ivrige debattanter/kommentatører bak meg i kø og bare tripper av iver etter å kommentere "norsk antisemittisme"): En viktig og toneangivende israelsk storavis på venstresiden i politikken, kårer Norge som verdens verste land å bo i for jøder. Hva sier det om oss nordmenn? Har vi grunn til å være stolte? Nei. En plantet påstand av israelske myndigheter etter at Barth Eide var «frekk» og fremførte saklig kritikk mot israelsk overgrep. https://www.nrk.no/norge/espen-barth-eide-blir-nekta-innreise-i-israel-1.16968447 Nok et eksempel på en bevisst sammenblanding mellom antisemittisme og saklig kritikk av staten Israel. Et misbruk som på sikt «vanner ut» historien om holocoust Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet fredag kl 11:50 Del Skrevet fredag kl 11:50 Andre1980 skrev (6 timer siden): Kritikk av Staten Israel og landets handlinger er ikke det samme som antisemittisme. Staten Israel og dets politikere har selv ødelagt meningen av ordet antisemittisme når de i årevis har misbrukt det og kalt all kritikk av statens handlinger som en antisemittisk. Jeg ser vel knapt noe tegn til at folk skylder på Jøder, men jeg ser masse kritikk av Israels handlinger. Du ser ikke noe til det, men jødene ser mye til det. Antisemittismen er kraftig økende i vesten, jeg antar fordi vi importerer midtøsten hit. 2 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 12:03 Del Skrevet fredag kl 12:03 DukeNukem3d skrev (9 minutter siden): Du ser ikke noe til det, men jødene ser mye til det. Antisemittismen er kraftig økende i vesten, jeg antar fordi vi importerer midtøsten hit. Mange beslutningstagere som har trodd at snillismen og markedsliberalismen kan gjøre alle mennesker til fredelige, arbeidsomme og inkluderende bare de får komme til vår del av verden. Å innrømme denne feiltagelsen sitter tydeligvis langt inne. Enda vanskeligere er det å rette opp i alle feila fra i går….. 2 Lenke til kommentar
PolarD Skrevet fredag kl 12:03 Del Skrevet fredag kl 12:03 barfoo skrev (På 11.12.2024 den 6:09 PM): Dette er jo ekstremt lite konkret. Og jo, handlinger kan utmerka godt vere del av kritikk. Det å gå inn for boikott av staten Israel på grunn av krigsbrotverk e.l. er fullstendig legitimt. Du kan vere einig eller ueinig, men det er ikkje antisemmitisme. Uansett er det ekstremt tynt for å kategorisk fastslå at AP og LO er antisemmitiske... "Jeg er ikke rasist, men" 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet fredag kl 12:09 Del Skrevet fredag kl 12:09 DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): Du ser ikke noe til det, men jødene ser mye til det. Antisemittismen er kraftig økende i vesten, jeg antar fordi vi importerer midtøsten hit. Det er en del av det. Antisemittismen har vært latent på venstresiden, sikkert siden alltid, men det KGB-propagandske palestina-narrativet har hatt gode gjæringsvilkår på venstresiden siden 60-tallet feks. Antisemittismen på ytre høyre har ligget der hele veien, men de har ikke fått lov å si det høyt. Og så observerer man at det har vært en stadig vekst i konspirasjonsteorier og konspirasjonsteoritisk tankegang det siste tiåret sånn ca. Kombinerer man disse faktorene, med Gaza-krigen som katalysator, så får man det tauslippet av antisemittisme man ser det siste året 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet fredag kl 12:12 Del Skrevet fredag kl 12:12 (endret) 10 minutes ago, PolarD said: "Jeg er ikke rasist, men" Det må du gjerne utdjupe. Var det ting i det eg skreiv som var mogeleg å tolke i rasistisk retning? Endret fredag kl 12:13 av barfoo 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet fredag kl 16:57 Del Skrevet fredag kl 16:57 (endret) Vokteren skrev (20 timer siden): Flere hundre prosent når utgangspunktet var en håndfull ? De fleste som er ansvarlige for dagens jødehets, tilhører konkurrerende religioner og er ikke oppegående vest-europeere. En naturlig konsekvens når fri flyt og globalisering er applaudert av Brussel….. Du undervurderer omfanget av antisemittismen. Nylig var trusselnivået mot jødiske mål skjerpet. Den jødiske barnehagen bevoktes alltid av politi. Jeg ser at det i perioden januar-april i år ble registrert 21 saker for antisemittisme som var en tredobling fra samme periode året før. Det kan dog sies å være en mer moderat økning sammenlignet med noen andre vestlige land hvor det i alle fall har vært en økning på 700%. Jeg vet ikke hva tallene ender på for året i Norge, men om trenden gjennom året har fortsatt så vil det ikke være så alt for langt under antall hatkriminalitetssaker mot jøder som det var mot muslimer i 2023. Det er tunge tall for den jødiske minoriteten siden det ikke bor mer enn 1500 jøder i Norge, mens det bor rundt 250 000 med muslimsk bakgrunn i Norge. Av sakene jeg har sett rapportert i media har det hatytringer med ønske om død over jøder og vandalisering av jødiske graver. Det er enda dystrere lesning om man ser på kartlegginger hos norske jøder. Svært mange har opplevd antisemittisme i løpet av kort tid, og rundt halvparten har den siden tiden diskutert å flytte fra Norge. https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625 Sitat NRKs kartlegging viser at svært mange jøder i Norge har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet etter 7. oktober, 69 prosent. 32 prosent av disse svarer at det dreier seg trakassering eller hatefulle ytringer direkte rettet mot seg. Å snakke om kritikk av Israel i denne sammenhengen vitner enten om uvitenhet eller en brutal legitimering av rasisme. Det er jo stadig vekk saker i media fra den vestlige verden. Det har vært skudd mot jødiske skoler, terrorangrep med brann og eksplosjon ved synagoger, knivstikking, vold og voldtekt, vandalisering av minnesteiner for jødiske Holocaustofre, jødiske hjem markert med jødestjerner osv. Det stemmer at det er en overvekt av gjerningsmennene som ikke er fra den vestlige verden, men hvilken forskjell gjør det for ofrene? Endret fredag kl 17:25 av Svala Korrigerte feil om at det trendet mot flere saker mot jøder enn mot muslimer. Det riktige ser ut til at det trender mot noen færre. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet fredag kl 17:01 Del Skrevet fredag kl 17:01 15 hours ago, Maskinfører said: I min religion finnes det masse kjærlighet (kristendommen) Fælt så dødelig den kjærligheten er. Lenke til kommentar
Svala Skrevet fredag kl 17:02 Del Skrevet fredag kl 17:02 Andre1980 skrev (11 timer siden): Kritikk av Staten Israel og landets handlinger er ikke det samme som antisemittisme. Staten Israel og dets politikere har selv ødelagt meningen av ordet antisemittisme når de i årevis har misbrukt det og kalt all kritikk av statens handlinger som en antisemittisk. Jeg ser vel knapt noe tegn til at folk skylder på Jøder, men jeg ser masse kritikk av Israels handlinger. Det har irrelevant hva du har sett når kriminalitetstatistikken og kartlegginger viser en dramatisk økning i antisemittisme. Jeg forstår ikke hva du mener med at betydningen av ordet antisemittisme er ødelagt. Definisjonen har jo ikke endret seg. Det er fremdeles antisemittisme å ønske død over jøder og vandalisere jødiske gravlunder som er noen av sakene fra Norge siste tiden. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 18:09 Del Skrevet fredag kl 18:09 Svala skrev (1 time siden): Å snakke om kritikk av Israel i denne sammenhengen vitner enten om uvitenhet eller en brutal legitimering av rasisme. Det stemmer at det er en overvekt av gjerningsmennene som ikke er fra den vestlige verden, men hvilken forskjell gjør det for ofrene? Legitimering av rasisme ? Til din info tilhører de fleste fra midt-østen samme «rase». De deler mye mer enn bare utseende. https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase Forøvrig bør du rette kritikken din mot de som i naiv godhet, de siste tiårene, har importert mengder av gamle, uløste og ulmende konfliktlinjer til vårt relativt fredelige og homogene hjørne av verden. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet fredag kl 19:38 Del Skrevet fredag kl 19:38 (endret) Som "ikke-jøde" ser jeg ikke så mye eksplisitt antisemittisme i samfunnet, og den eksplisitte ser ut til å fokuseres i enkelte ekstreme miljøer og minoritetsmiljøer. Likevel skjønner jeg at en stiller spørsmål ved hvorfor fokuset er så sterkt på akkurat "den jødiske staten". Når vi eksempelvis ser "Karpe" boikotte en konsert i et svært undertrykkende diktatur, ikke på grunn av menneskerettighetsbruddene, men på grunn av påstander fra en organisasjon som i Tyskland regnes som antisemittisk om at arrangøren (Coca Cola) støtter Israel, kan en sannelig begynne å lure. Det samme kan en stusse over når en på ettårsdagen for de forferdelige massakrene 7. oktober (som Palestinakomiteen den gang kalte "motstandsaksjon) så Palestinakomiteen markere dagen med å samle et bredt utvalg organisasjoner (på venstresiden), inkludert "Kvinnefronten", "FRI Oslo og Viken", "Rødt", "SV Oslo" og "Refugees welcome Norway", med bla. "støtt den palestinske motstandskampen". Men kanskje verst av alt er det å se hvordan det er akkurat synagogene våre som må ha omfattende sikringstiltak og beskyttes av tungt væpnet politi, omkring 70 år etter antisemmitismen ledet til det kanskje mest groteske og ondsinnede menneskeheten så langt har klart å utrette. edit. la til avsnitt om 7. oktober markering Endret fredag kl 20:07 av herzeleid 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet fredag kl 19:49 Del Skrevet fredag kl 19:49 (endret) Den økende antisemittismen og hvordan folk omtaler antisemittisme er litt skremmende å se. Lurer på om folk ville godtatt lignende forklaringer ovenfor muslimhat. "Saudi-Arabia sin krigføring mot Yemen skaper muslimhat". "Han var så sint på IS at han slo ned den første muslimen han møtte på gata i Oslo". "Erdogan har sagt så mye dumt om muslimhat at begrepet har mistet all sin verdi" Hm Endret fredag kl 19:52 av DukeNukem3d 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet fredag kl 20:32 Del Skrevet fredag kl 20:32 Svala skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke hva du mener med at betydningen av ordet antisemittisme er ødelagt. Definisjonen har jo ikke endret seg. Det er fremdeles antisemittisme å ønske død over jøder og vandalisere jødiske gravlunder som er noen av sakene fra Norge siste tiden. Om det berre hadde vært så enkelt. Det er mange som har fått merkelappen antisemitt utan å ønske død over jøder eller vandalisere gravlunder, men fordi at på bakgrunn av å kritisere staten Israel så har andre tillagt deg antisemittiske meiningar som du ikkje har. Det er svært svært få her i landet som går aktivt ut og skriv eller seier at alle jødar må dø, og enda færre er det som aktivt går inn for det ved bruk av vold og vandalisme. Alikevel er det mange nordmenn som har fått merkelappen kasta etter seg, så då er definisjonen av antisemittisme langt mindre streng i daglegtalen enn din definisjon. Det er då betydninga blir utvatna. Det er nøyaktig det same som å kalle Frp for rasitiske når dei er imot innvandring. Når dei som står på venstresida berre antek at alle i Frp eigentleg ønsker død over alle utlendingar og at kirkebrannane heilt sikert er påtent av Frp sympatisørar. Det må være mogleg å skille snørr frå bart. Det er ein ting at det er lett å blande saman jødar som folk og den jødiske staten Israel, men når ein ikkje ein gong er einig i om at ein antisemitt skal være uttalt antisemitt eller om det er nok å anta at ein eigentleg har antisemittiske tankar innerst inne, det er då betydninga av ordet har mista sin betydning. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Staten Israel fortsetter å berede grunnen for enda mer antisemittisme: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/12/15/ny-israelsk-angrepsbolge-mot-syria/ Selv om det forhatte Assad-regimet er jaget på flukt, tar Israel seg til rette og fortsetter å hamre løs på en nasjon som ligger nede og som må begynne med blanke ark. Dette er en effektiv måte å skaffe seg nye fiender på… Lenke til kommentar
Svala Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden The Avatar skrev (På 13.12.2024 den 9:32 PM): Om det berre hadde vært så enkelt. Det er mange som har fått merkelappen antisemitt utan å ønske død over jøder eller vandalisere gravlunder, men fordi at på bakgrunn av å kritisere staten Israel så har andre tillagt deg antisemittiske meiningar som du ikkje har. Det er svært svært få her i landet som går aktivt ut og skriv eller seier at alle jødar må dø, og enda færre er det som aktivt går inn for det ved bruk av vold og vandalisme. Alikevel er det mange nordmenn som har fått merkelappen kasta etter seg, så då er definisjonen av antisemittisme langt mindre streng i daglegtalen enn din definisjon. Det er då betydninga blir utvatna. Det er nøyaktig det same som å kalle Frp for rasitiske når dei er imot innvandring. Når dei som står på venstresida berre antek at alle i Frp eigentleg ønsker død over alle utlendingar og at kirkebrannane heilt sikert er påtent av Frp sympatisørar. Det må være mogleg å skille snørr frå bart. Det er ein ting at det er lett å blande saman jødar som folk og den jødiske staten Israel, men når ein ikkje ein gong er einig i om at ein antisemitt skal være uttalt antisemitt eller om det er nok å anta at ein eigentleg har antisemittiske tankar innerst inne, det er då betydninga av ordet har mista sin betydning. Jeg kan i ikke huske å ha sett at det har blitt forsøkt å dekke over reell rasisme med å hevde at det egentlig bare var innvandringskritikk fra en Frp-politiker. Det er jo det som skjer her. Det har vært en skyhøy økning i hatkriminalitet mot jøder etter 7. oktober, og så påstås det at det bare handler om legitim kritikk av Israel. Er det virkelig et problem at mange i Norge uriktig blir anklaget for å være antisemittiske? Det er nytt for meg. Hvem er de? 3 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Vokteren skrev (18 minutter siden): Staten Israel fortsetter å berede grunnen for enda mer antisemittisme: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/12/15/ny-israelsk-angrepsbolge-mot-syria/ Selv om det forhatte Assad-regimet er jaget på flukt, tar Israel seg til rette og fortsetter å hamre løs på en nasjon som ligger nede og som må begynne med blanke ark. Dette er en effektiv måte å skaffe seg nye fiender på… Det er vel heller du som bereder grunnen for antisemittisme ved å trekke de slutningene. 3 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Vokteren skrev (22 minutter siden): Staten Israel fortsetter å berede grunnen for enda mer antisemittisme: eller, yohoo nå fant vi oss en unnskyldning for å hate jøder, som det også heter. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå