Gå til innhold

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (10 timer siden):

Det er ikke hatkriminalitet hvis gjerningspersonen har melanin eller tror på islam.

Jøder er tilnærmet hvite, og dermed ikke regnet som minoritet, men priviligerte undertrykkere. 

Det finnes mørkhudede jøder btw...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Eirikraude skrev (På 10.12.2024 den 22.49):

Så flott observasjon! Israel er ikke jødenes land. Det er produktet av europeisk dårlig samvittighet. Og nå er den samvittigheten i ferd med å bli brukt opp! Tenk om Norge bare skulle eksistere når verdenssamfunnet var fornøyd med oss! "Nå gjør Norge noe galt. De fanger hval. Nei da får ikke Norge lov til å eksistere." Maken til fulltier i observasjon, duke!

Når jeg kommenterer på egen kommentar, er det fordi jeg innser at bruk av ironi ikke alltid er optimalt for å bringe videre egne meninger. Men det er vel egentlig ikke bruken av ironi som er problemet, men min klønete/uforståelige bruk av ironi. Unnskyld.

Når jeg sier "Israel er ikke jødenes land. Det er produktet av europeisk dårlig samvittighet", så forsøker jeg å være ironisk.

Israel er jødenes land. Uten å ta stilling til om det er rett eller galt å opprette staten Israel, så er Israel helt utvetydig jødenes land. Geopolitisk kan landområdet tilhøre andre enn jødene, selv om det nå tilhører en jødisk stat, Israel. Men historisk er dette uomtvistelig jødenes land. Og i følge jødene, gitt dem av Gud.

Men ironi finnes, enten man vil eller ikke. At den første norske nobelprisvinneren i litteratur på over nitti år, Jon Fosse, avslutter sitt nobelprisforedrag med en takk til Gud, finner jeg ytterst ironisk. Herlig ironi!

Verdens mest sekulariserte land, etter Sverige, får en nobelprisvinner som avslutter med å si, korrekt sitert, "Og takk til Gud."

Endret av Eirikraude
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 13.1.2025 den 9.23):

Det er ikke hatkriminalitet hvis gjerningspersonen har melanin eller tror på islam.

Jøder er tilnærmet hvite, og dermed ikke regnet som minoritet, men priviligerte undertrykkere. 

Jøder er bare hvite når det passer narrativet deres.

Racism (2).jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (22 minutter siden):

Jøder er bare hvite når det passer narrativet deres.

Racism (2).jpg

Åj, en jøde sa noe dumt på twitter. Klart bevis på de skal kontrollere hele verden.

Fortsatt fascinert av antisemittisme på en tråd om anti-semittisme.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med race-swapping av historiske personer i historiske drama.

Får de ikke tak i noen som likner på rollefiguren, med Hollywoods milliardbudsjett?

På en juleavslutning i barndommen ble snekker Andersen spilt av en jente fordi alle andre var for sjenert for hovedrollen. Men profesjonelle filmskapere klarer bedre.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (35 minutter siden):

Åj, en jøde sa noe dumt på twitter. Klart bevis på de skal kontrollere hele verden.

Fortsatt fascinert av antisemittisme på en tråd om anti-semittisme.

Sa ingenting om at de skal kontrollere hele verden, men de elsker å slenge dritt om hvite og late som om de ikke er hvite selv, helt til det ikke passer. Gyldig kritikk av denne dobbeltmoralen er ikke antisemittisme, akkurat som at gyldig kritikk av islam ikke er islamofobi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (22 timer siden):

Sa ingenting om at de skal kontrollere hele verden, men de elsker å slenge dritt om hvite og late som om de ikke er hvite selv, helt til det ikke passer. Gyldig kritikk av denne dobbeltmoralen er ikke antisemittisme, akkurat som at gyldig kritikk av islam ikke er islamofobi. 

Gyldig kritikk er ikke antisemittisme. Ditt innlegg derimot er antisemittisme.

Endret av Ballalaika
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (På 10.12.2024 den 21.42):

Hva lærte vi om antisemittisme på skolen? Fint lite, mener jeg. Som de fleste andre på min alder(rundt 50), har jeg ni år i grunnskolen og noen år på videregående. Hvilken utdannelse jeg har etter det, er underordnet. For poenget mitt dreier seg om hva vi lærte om antisemittisme i grunnskolen. Selv lærte jeg ingenting, og det tror er erfaringen til de fleste. Jeg lærte ingenting om antisemittisme på mine 12 år i obligatorisk skolegang(inkludert semiobligatorisk vgs). Ser noen andre enn meg, galskapen i dette? Får andre enn meg Nord-Korea-vibber av det faktum, at vi, norske grunnskoleelever, var fullstendig fraskåret kunnskap om antisemittisme?

Ja, vi lærte om holocaust. Jødene var syndebukk for alt som gikk galt, og alt det der. Men hva lærte vi om vår egen rem av skyld? Ingenting.

Når min obligatoriske skoletid var over, flyttet jeg til en større by. Der fantes det på biblioteket noe som heter mikrofilm. Et genialt medium som tar vare på historien mye bedre enn internett. Og der kunne jeg lese norske aviser fra før 2. verdenskrig, mikrofotografert side for side. Og hva leste jeg? Jødene ble unisont fremstilt som å undergrave samfunnet. De var pest og plagedyr. Ikke EN positiv artikkel om jødene var å oppdrive. Men det dukket opp titt og ofte, i hvert fall ukentlig, avisinnlegg som skildret jødene sterkt negativt.

Så kom fredsvåren 1945. Og alt ondt skulle legges bak oss. Og spesielt de onde omtalene av jøder. For Holocaust skjedde jo bare pga nazistenes onde antisemittiske ideologi? Vår antisemittisme var uskyldig. Eller var den egentlig det? La oss snakke om norsk antisemittisme.

La oss heller snakke om hva som gjødsler norsk såkalt antisemittisme, som egentlig er saklig og berettiget kritikk av israelsk politikk. Med dette forslaget skyter Israel virkelig seg selv i foten:

https://www.tv2.no/nyheter/listhaug-om-israels-gaza-plan-helt-uaktuelt/17432116/

Et så idiotisk og useriøst forslag etter mønster fra Trumps okkupasjonskåthet, ødelegger siste rest av seriøsitet.
Hvis poenget er å skape forbannelse og fordømmelse, er det på tide å ta igjen med samme mynt.
Hva med et forslag om å rive klagemuren og bruke steinene til et monument over menneskenes iboende faenskap eller å kreve kobberet på frihetsgudinnen tilbakelevert til opprinnelseslandet Norge?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (19 timer siden):

I morgen skal jeg kaste gammel julepynt. Da tror jeg sannelig at den syv-armede lysestaken og den seks-kantede juletrestjernen havner i søpla en gang for alle….

Kasting av jødiske symboler faller ikke under legitim kritikk av Israel. Antar du utmerket godt vet det selv også siden du igjen og igjen er innom her for å spre hat mot jøder samtidig som du først påstår at det bare er kritikk av Israel. Om det var kritikk av Israel du hadde i tankene hadde du holdt deg til Israeltrådene, og det ville ikke vært noe behov for å prøve å renvaske seg med å prøve å gjemme åpenlys antisemittisme bak kritikk av Israel. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Svala skrev (15 timer siden):

Kasting av jødiske symboler faller ikke under legitim kritikk av Israel. Antar du utmerket godt vet det selv også siden du igjen og igjen er innom her for å spre hat mot jøder samtidig som du først påstår at det bare er kritikk av Israel. Om det var kritikk av Israel du hadde i tankene hadde du holdt deg til Israeltrådene, og det ville ikke vært noe behov for å prøve å renvaske seg med å prøve å gjemme åpenlys antisemittisme bak kritikk av Israel. 

Det er israels venner som først satte likhetstegn mellom antisemittisme og saklig kritikk av Israel.
En idiotisk strategi som bare skaper stigmatisering og konflikter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...