Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

On 12/30/2024 at 8:00 PM, Ballalaika said:

Blir for enkelt å skylde på muslimsk innvandring. Anti-semittismen har ligget og ulmet på venstresiden i flere tiår. Spesielt KGB-propagandaen rundt alestina-narrativet har hatt veldig gode vekstforhold i Norge. Venstresiden og muslimer går hånd i hånd med anti-semittisme. Og i bakgrunnen sitter ytre høyre og koser seg, og heller bensin på bålet.

Det interessante er at venstresidens holdninger har forandret seg. På 60/70-tallet var venstresiden positive til Israel, de hyllet sosialistiske kibbutzer bla. Interessant nok var Israel styrt av venstresiden fram til Likud vant valget i 1977. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mahmoud Farahmand (H) og Ola Borten Moe (SP) ❤️ tar tak i det som Støre og Barth Eide ignorerer. De bryr seg ikke om jøder, siden det bare er 1500-2000 av de i Norge. Men Farahmand og Moe står opp for rettferdighet. De skal få min stemme, selv om jeg ikke er jøde. Fordi rettferdighet er viktig

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/gjor-hverdagen-til-norske-joder-vanskeligere/o/5-95-2202584

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 30.12.2024 den 0.15):

Jeg sier ikke at det ikke finnes antisemitter. Dessverre gjør staten Israel det enkelt for antisemitter å finne vikarierende argumenter. Det er selvsagt ikke OK, og det tar jeg selvsagt avstand fra. Det er likevel helt fjernt å sammenligne dette med jødehatet på 30-tallet, selv om man selvsagt kan finne kimen til et slikt jødehat i dagens antisemittisme.

Mitt poeng ar at det er helt selvsagt at man kan kritisere staten Israel uten å være antisemitt.

Man kan kritisere staten USA uten å være angi-kapitalist.

Man kan kritisere staten Venezuela uten å være anti-kommunist.

Man kan kritisere staten Iran uten å være anti-muslimsk.

Her er dagens kronikk fra Bernt Hagtveit, professor i statsvitenskap: 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OoeM3E/israel-gjoer-seg-spedalsk?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Det er absolutt likheter med det som skjer nå og 1930-tallet. Antisemittismen er på anmarsj. Stor økning i hatkriminalitet mot jøder, og det ser også ut til at det blir mer og mer sosialt akseptert. Så bare da NRK kartla antisemittisme og intervjuet norske jøder. De spurte jøder utsatt for hat om de ikke burde ha forståelse for at folk var sinte pga krigen. Antisemittiske stereotyper får også innpass i mediene. Israel og israelere fremstilles gjerne som hevngjerrige, blodtørstige og som om de mener de er overlegne andre mennesker. 
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/nQ6bEd/joeder-i-norge-forteller-at-de-naa-er-redde

Det er faktafeil i dagens kronikk som du viser til. En professor ville ikke tillat seg slike feil ellers i arbeidet sitt, så hvorfor gjør han det når det kommer til Israel? 

Selvsagt kan man kritisere Israel uten å være antisemitt. Men det er jo ikke det som diskuteres her. Det er jøder som utsettes for hat. Som det vises til i kronikken over som DukeNukem3d linker til, så er det ingen andre grupper som kobles til kriger slik jødene gjør. Man spør ikke palestinere om de støtter terror, man spør ikke iranere om de støtter prestestyret osv. Man ser hvertfall ikke stor økning i hatkriminalitet mot andre grupper i Norge når det er krig andre steder i verden. 

Endret av Svala
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Svala skrev (44 minutter siden):

Selvsagt kan man kritisere Israel uten å være antisemitt. Men det er jo ikke det som diskuteres her.

Jo, det er nettopp det jeg diskuterer.

Jeg sier også spesifikt at det er kimer til jødehat slik det var på 30-tallet.

Likevel mener jeg det er feil å sette likhetstegn. På 30-tallet var eugenikk en internasjonalt anerkjent vitenskapsgren. Det er det ikke i dag.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (14 timer siden):

Det er absolutt likheter med det som skjer nå og 1930-tallet. Antisemittismen er på anmarsj. Stor økning i hatkriminalitet mot jøder, og det ser også ut til at det blir mer og mer sosialt akseptert. Så bare da NRK kartla antisemittisme og intervjuet norske jøder. De spurte jøder utsatt for hat om de ikke burde ha forståelse for at folk var sinte pga krigen. 

Mener du virkelig at journalister kun skal stille subjektive spørsmål og ikke belyse en sak fra begge sider ?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Vokteren said:

Mener du virkelig at journalister kun skal stille subjektive spørsmål og ikke belyse en sak fra begge sider ?

NRK pleier å spørre muslimer om det ikke er logisk at de blir utsatt for hat med all denne islamistiske terroren vi har i vesten og hvordan Saudi-Arabia durer frem med hundretusenvis av drepte i Yemen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (9 timer siden):

Det var et subjektivt spørsmål fra NRK. De hadde kartlagt jødehat, og intervjuet i den forbindelse norske jøder. Blant dem var to unge jødiske søstre der hun ene hadde blitt kalt "jævla jøde" på skolen få dager etter 7. oktober. De fikk følgende spørsmål: 
https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625

Sitat

Burde dere ikke ha mer forståelse for at mange av deres jevnaldrende er sinte for det som skjer i Gaza, når Israel slår tilbake?

Beskjeden til NRK ser ut til å være at det bare er rett og rimelig at hat rettes mot norske jøder. Ervin Kohn og Zhira Beck fikk også lignende spørsmål. Et nøytralt spørsmål kunne vært noe ala: "Hva tenker dere om at sinne over krigen i Midtøsten rettes mot norske jøder?"

Og nei, jeg synes ikke synet til mennesker som utfører hatkriminalitet skal ukritisk belyses i media. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...