Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (49 minutter siden):

Dette er ikke annet enn en plantet sak fra israelske myndigheter og en velkjent reaksjon når andre land tør å kritisere den konflikteskalerende politikken landet fører overfor sine naboer.

Haaretz er altså den venstre-avisa som alle pro-palestinere viser til. De er veldig kritiske til nåværende israelske myndigheter. Kanskje sette deg litt inn i ting før du serverer slikt fjas?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svala skrev (På 28.12.2024 den 17.42):

Du bruker skremmende lik argumentasjon som ble sett på 1930-tallet. De mente jo også selvsagt at hatet sitt mot jødene var velbegrunnet.

Nei. På 30-tallet sammenlignet man jøder med rotter. Man målte hodeskaller og la negative parametre på alle målte forskjeller. I tillegg tilla man jødene et skjult økonomisk verdensherredømme. 

Saklig kritikk mot Israels krig er kritikk mot den israelske statens maktutøvelse, og tillegger ingen negative egenskaper til jøder som gruppe. Her tar du feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hørte nettopp en podcast med Lex og gjesten Rick Spence som toucher innpå konspi-teorier. Og Rick Spence argumenterer for at antisemitisme er et dårlig ord. Fordi semitt er en rekke folk fra midtøsten (historisk og i dag), som inkluderer ikke bare jøder men også arabere. Antisemitisme ble først brukt som et fancy "vitenskaplig" rebranding av jødehat. Hver gang anti-semtisme brukes, så er det vel egentlig snakk om jødehat?

Lenke til kommentar
obygda skrev (På 16.12.2024 den 21.10):

Svaret er enklere og nærmere enn du tror. Når man kritiserer Israel for ageringen i f.eks Syria i sterke ordelag - så opplever mange å bli stemplet som jødehater og at man driver antesemmetisme også. Jeg tror det er vanskelig å skille dette. Jeg tror ikke de historiske referansene har gyldighet i dagens debatt. Personlig tror jeg ikke det voksende sinne og kanskje hatet man ser mot  jøder bunner i noen etnisitet eller religion - det handler om at de som representerer dem driver med handlinger man ikke klarer å respektere - som f.eks dette at man går inn i Syria og tar land uten selv å være truet. Man utnytter situasjonen og for uteforstående som ikke har noe med den ene eller andre siden av disse to partene å gjøre - så fremstår det jo som om Israel ønsker å stjele land og oppføre seg uetisk og helt uten moral. Da blir man jo opprørt. Og så retter man dette mot kanskje norske jøder og spør : Støtter dere dette? Og om svaret er ja - hvorfor gjør dere det? Har regimet i Syria truet dere? Osv..Og da vil nok de som får dette spørsmålet lett tenke at : Jaha - her har vi noen som ikke liker jøder...Men i bunn og grunn handler det ikke om det. Det handler om den direkte handlingen mot Syria utført på vegne av det israelske folk. Om Libanon hadde gjort det, Om USA hadde gjort det - om Tyrkia hadde gjort det - så ville i alle fall jeg blitt forbannet på dem. Men å argumentere for dette blir helt tullete inne på et forum som dette - folk drar opp dette kortet om antisemmitisme hele tiden. Folk hyler til moderatorer og rapporterer - det er jo helt villt egentlig hvor hårsåre noen blir når man forsøker å forklare HVORFOR stemningen er slik den er - og at den i bunn og grunn trolig ikke munner ut i noe etnisitet eller religion - men faktisk handlinger som utføres av f.eks Israel i dette tilfelle

OM Tyrkia hadde gjort det? De gjør det! De okkuperer langt mer av Syria enn Israel gjør, og de har drevet over en halv million på flukt! Er du forbannet på Tyrkia?

• Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Haaretz er altså den venstre-avisa som alle pro-palestinere viser til. De er veldig kritiske til nåværende israelske myndigheter. Kanskje sette deg litt inn i ting før du serverer slikt fjas?

Haaretz er i utgangspunktet kritisk til israelske myndigheter fordi general Benny har forsøkt å kneble pressen med diktatoriske metoder.
Det forhindrer ikke at avisen forsøker å redde den tilnærmet uendelige sympatien Israel fikk etter 2ww.
Akkurat slik israelske myndigheter ønsker. En tilnærmet umulig oppgave med dagens israelske politikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (På 10.12.2024 den 22.30):

Nettopp. Sannheten er at sannheten om norsk antisemittisme har blitt undertrykt. Det var tyskerne og nazistene som forfulgte jødene. Vi nordmenn var helt uskyldige(not).

Norge som eneste nordiske land som bidrog til holocaust, utryddelsen avseks millioner jøder, burde hatt en hel vegg med portretter av mennesker som deltok i dette folkemordet. Men vi har ingen.

Veggen, skammens vegg, som skulle huse bildene av nordmenn som var medløpere til og deltakere i folkemordet på jødene, står naken.

Hvilken funksjon skulle en slik vegg ha? Synes det går litt i retning av arvesynd og slikt som ikke er særlig produktivt.  De som var med i WW2 og tidligere er døde nå…  De som er født etterpå er uten skyld…

Mer bekymret over hvordan Israel torturerer fanger… bevisst stopper nødhjelp… det er mer skam i det… og det skjer idag.

Det er et poeng å lære av historien, så jeg lurer på hvorfor Israel synes det er en god idé å skape fremtidige fiender ved sin adferd og brudd på folkeretten. (Rent objektivt)

Endret av Rune_says
rettet en skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (4 timer siden):

Nei. På 30-tallet sammenlignet man jøder med rotter. Man målte hodeskaller og la negative parametre på alle målte forskjeller. I tillegg tilla man jødene et skjult økonomisk verdensherredømme. 

Saklig kritikk mot Israels krig er kritikk mot den israelske statens maktutøvelse, og tillegger ingen negative egenskaper til jøder som gruppe. Her tar du feil.

Nei, du misforstår. Likheten var at på 1930-tallet var det også de som hevdet at hatet mot jødene ikke var antisemittisme. De anså det som velbegrunnet. Du ser akkurat samme argumentasjon her i tråden. Jøder angripes, men det hevdes det bare er velbegrunnet kritikk mot Israel. 

Saklig kritikk mot Israel? Det var snakk om angrepet på jødene i Amsterdam. Angrep mot jøder skjer ikke uten at de har blitt tillagt egenskaper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Svala skrev (1 time siden):

Nei, du misforstår. Likheten var at på 1930-tallet var det også de som hevdet at hatet mot jødene ikke var antisemittisme. De anså det som velbegrunnet. Du ser akkurat samme argumentasjon her i tråden. Jøder angripes, men det hevdes det bare er velbegrunnet kritikk mot Israel. 

Saklig kritikk mot Israel? Det var snakk om angrepet på jødene i Amsterdam. Angrep mot jøder skjer ikke uten at de har blitt tillagt egenskaper. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes antisemitter. Dessverre gjør staten Israel det enkelt for antisemitter å finne vikarierende argumenter. Det er selvsagt ikke OK, og det tar jeg selvsagt avstand fra. Det er likevel helt fjernt å sammenligne dette med jødehatet på 30-tallet, selv om man selvsagt kan finne kimen til et slikt jødehat i dagens antisemittisme.

Mitt poeng ar at det er helt selvsagt at man kan kritisere staten Israel uten å være antisemitt.

Man kan kritisere staten USA uten å være angi-kapitalist.

Man kan kritisere staten Venezuela uten å være anti-kommunist.

Man kan kritisere staten Iran uten å være anti-muslimsk.

Her er dagens kronikk fra Bernt Hagtveit, professor i statsvitenskap: 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OoeM3E/israel-gjoer-seg-spedalsk?utm_source=iosapp&utm_medium=share

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (20 timer siden):

Hvilken funksjon skulle en slik vegg ha? Synes det går litt i retning av arvesynd og slikt som ikke er særlig produktivt.  De som var med i WW2 og tidligere er døde nå…  De som er født etterpå er uten skyld…

Mer bekymret over hvordan Israel torturerer fanger… bevisst stopper nødhjelp… det er mer skam i det… og det skjet idag.

Det er et poeng å lære av historien, så jeg lurer på hvorfor Israel synes det er en god idé å skape fremtidige fiender ved sin adferd og brudd på folkeretten. (Rent objektivt)

Veldig bra skrevet, og helt enig. Min store sorg er at Norge ble det eneste landet i Norden som sendte jøder til nazistenes tilintetgjørelsesleire. Verken Sverige, Danmark eller Finland hadde en slik deportasjon.

Men Israel begår krigsforbrytelser. Så der har du helt rett. Men Holocaust er mordet på 6 millioner jøder. Ingenting overgår det.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 10.12.2024 den 22.53):

Jeg vet at Norge var delaktige i utryddelsen av jødene for liksom å unnskylde oss har vi lagt ned snublesteiner for å minnes jødene det beste ville vært og reddet dem fra første dag men vi var for feige på 1930 tallet og mere til Yepp vi burde hatt bilder av de på veggen bor jo i Tønsberg så rett borte i gata her har vi jo Berg fangeleir som huset jødene så kjenner litt til historien melde meg også ut av AP for mange år siden pga deres Antisemmetisme 

Takk for denne anerkjennelsen, Maskinfører. Beklager mitt sene svar. Uttrykket "wall of shame" er utledet av Hollywoods "wall of fame", og sikter til det motsatte av "fame". Altså "shame". Hvor denne veggen finnes fysisk, vet jeg ikke, Maskinfører. Tusen takk for ditt gode bidrag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Eirikraude skrev (1 time siden):

Takk for denne anerkjennelsen, Maskinfører. Beklager mitt sene svar. Uttrykket "wall of shame" er utledet av Hollywoods "wall of fame", og sikter til det motsatte av "fame". Altså "shame". Hvor denne veggen finnes fysisk, vet jeg ikke, Maskinfører. Tusen takk for ditt gode bidrag.

Ja jeg vet det kanskje feil formulert av meg var Politiet som bidro med dette 

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 29.12.2024 den 16.21):

Så du mener altså at Israel er helt uskyldige i midt-østenkonflikten bare fordi de er jøder ?

Kritikk av at konflikten har smittet over til Norge, må du nesten rette mot de som har åpnet flyktningdøra uten å sørge for seriøs integrering.

Blir for enkelt å skylde på muslimsk innvandring. Anti-semittismen har ligget og ulmet på venstresiden i flere tiår. Spesielt KGB-propagandaen rundt alestina-narrativet har hatt veldig gode vekstforhold i Norge. Venstresiden og muslimer går hånd i hånd med anti-semittisme. Og i bakgrunnen sitter ytre høyre og koser seg, og heller bensin på bålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste nettopp en artikkel om jugoslaviske fanger om ble drept i dødsarbeidsleire i Nord-Norge. Det stod at forholdene i leirene i Norge var eksepsjonelt dårlige, selv under tysk kontroll. Og også nordmenn deltok i  henrettelsene.

Så hva var det med Norge og visse nordmenn som deltok så villig i begge deler? Deportasjon av jøder og mishandling og drap av krigsfanger? 

Hvilket grums var det her fra før?

https://www.forskning.no/andre-verdenskrig-historie-krig/norske-vakter-deltok-i-massakrene-av-jugoslaviske-fanger/2442398

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (3 minutter siden):

Det er så sjeldent vettu. Man sier det samme om en buddhist i vesten begår terror. Men islam derimot....

Hvor mange Buddhist har du hørt om som har gjort terror? da mener jeg dokumenterte Buddhist munker å ikke mennesker som kommer fra buddhistiske land

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...