Gå til innhold

La oss snakke om norsk antisemittisme

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (20 minutter siden):

Det er israels venner som først satte likhetstegn mellom antisemittisme og saklig kritikk av Israel.
En idiotisk strategi som bare skaper stigmatisering og konflikter.

Det er kanskje mer den usaklige, hysteriske og uproposjonale kritikken man setter likhetstegn med.

Når man utnytter 'kritikk av staten' som røykteppe for antisemittisme så blir det jo antisemittisme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begrepsavklaring :

image.thumb.png.66c788df7936f27fd1a674b1a34d564b.png

Kilde :

https://snl.no/antisemittisme

Så det å ha en negativ holdning mot jøder som kan betegnes fiendtlige og som drar frem negative egenskaper hos jøder kan kalles antisemmitisme. Ordet har også en aura over seg som gjør at dersom man blir utsatt for dette i en debatt så føler man seg stemplet og sidestillt med nazister. 

Jeg mener det må være lov å kritisere jøder for manglende motstand mot det som har skjedd på Gaza og vestbredden uten å bli stemplet som en som sprer antisemmitisme. Spesielt i dagens situasjon hvor du har en ekstrem høyre regjering som jo skal representere befolkningen. I mine øyne er de mest ekstreme republikanere i USA som Trump og Elon Musk helt sidestillt med flertallet av Jøder i Israel mhp holdninger og væremåte.  De står for en ekstrem politikk der man behandler Palestinere som kyr som kan jages vekk fra f.eks Gaza. Jeg vil si at det må være lov å si dette uten å bli stemplet. Og det er helt naturlig at det i samfunnsdebatten kommer flere og flere med slike beskrivelser av jøder og gale republikanere i takt med hva de faktisk gjør mot andre mennesker.  Det som er så hinsides snodig er jo at disse menneskene som kritiserer jøder for det som skjer på Gaza jo i bunn og grunn står MOT nazismen og står på jødenes side mhp det som skejdde under 2 verdenskrig. Alt er jo snudd 180 grader slik at nå driver USA og Israel i to-spann på med mye av det som Nazistene gjorde i 2 verdenskrig. Men nå er jødene blitt palestinere og andre innvandrere.  Dessverre vet jeg at det finnes mange "hyper kristne" i dette landet som vil forsvare Israel i alt og ett - selv når de slakter andre mennesker,aktivt bistår i etnisk resning og folkemord. Disse "hyper kristne" står nærmere nazister i holdninger enn de som flyr rundt med palestinaskjerf.

Slik har verden blitt dessverre!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Anti-semittisme nådde et crescendo med krigen på Gaza. Mulig det er tegn i tiden på at den er i ferd med å dabbe av i takt med at krigen dabber av.

Feks er det visst nå mer spennende å noticing at hustruen til Macron egentlig er faren hans, og tok kjønnsskifte og giftet seg med han for å dressere han til å bli et dypstatsverktøy.

Dog, skal ikke mer til kanskje enn at man finner ut at hun/han egentlig er jøde, så er man back on Track.

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (40 minutter siden):

Begrepsavklaring :

image.thumb.png.66c788df7936f27fd1a674b1a34d564b.png

Kilde :

https://snl.no/antisemittisme

Så det å ha en negativ holdning mot jøder som kan betegnes fiendtlige og som drar frem negative egenskaper hos jøder kan kalles antisemmitisme. Ordet har også en aura over seg som gjør at dersom man blir utsatt for dette i en debatt så føler man seg stemplet og sidestillt med nazister. 

Jeg mener det må være lov å kritisere jøder for manglende motstand mot det som har skjedd på Gaza og vestbredden uten å bli stemplet som en som sprer antisemmitisme. Spesielt i dagens situasjon hvor du har en ekstrem høyre regjering som jo skal representere befolkningen. I mine øyne er de mest ekstreme republikanere i USA som Trump og Elon Musk helt sidestillt med flertallet av Jøder i Israel mhp holdninger og væremåte.  De står for en ekstrem politikk der man behandler Palestinere som kyr som kan jages vekk fra f.eks Gaza. Jeg vil si at det må være lov å si dette uten å bli stemplet. Og det er helt naturlig at det i samfunnsdebatten kommer flere og flere med slike beskrivelser av jøder og gale republikanere i takt med hva de faktisk gjør mot andre mennesker.  Det som er så hinsides snodig er jo at disse menneskene som kritiserer jøder for det som skjer på Gaza jo i bunn og grunn står MOT nazismen og står på jødenes side mhp det som skejdde under 2 verdenskrig. Alt er jo snudd 180 grader slik at nå driver USA og Israel i to-spann på med mye av det som Nazistene gjorde i 2 verdenskrig. Men nå er jødene blitt palestinere og andre innvandrere.  Dessverre vet jeg at det finnes mange "hyper kristne" i dette landet som vil forsvare Israel i alt og ett - selv når de slakter andre mennesker,aktivt bistår i etnisk resning og folkemord. Disse "hyper kristne" står nærmere nazister i holdninger enn de som flyr rundt med palestinaskjerf.

Slik har verden blitt dessverre!

Hvorfor skal det være lov å kritisere jøder for politikk i Midtøsten? Fordi forfedrene til norske jøder bodde i området for 2000 år siden? Det er omtrent like tynt som de på 1300-tallet beskyldte jøder for å ha drept Jesus over 1000 år tidligere. 

Du stemplet flertallet av jøder og mener de er som Trump og Musk i holdning og væremåte. Men du har altså ikke fiendtlige holdninger eller fordommer mot jøder? Tror du nettopp viste et eksempel på antisemittisme. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal det være lov å kritisere jøder for politikk i Midtøsten? Fordi forfedrene til norske jøder bodde i området for 2000 år siden? Det er omtrent like tynt som de på 1300-tallet beskyldte jøder for å ha drept Jesus over 1000 år tidligere. 

Du stemplet flertallet av jøder og mener de er som Trump og Musk i holdning og væremåte. Men du har altså ikke fiendtlige holdninger eller fordommer mot jøder? Tror du nettopp viste et eksempel på antisemittisme. 

Forventet meg nesten at noen ville kaste kortet. Slik er det dessverre blitt. Men jeg er så langt fra nazistiske holdninger man kan komme. Jeg mener det jødene ble utsatt for under 2 verdenskrig var ekstreme grusomheter som aldri må skje igjen - men samtidig ser jeg at mye av det jødene selv ble utsatt for under 2 verdenskrig - det gjør de nå selv mot palestinere. Om det er å spre antisemmitisme å hevde dette - vel så står jeg veldig godt i det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svala skrev (28 minutter siden):

Anti-semittisme er iboende konspirasjonsteoritisk.

Ser man på Hitlers begrunnelse for anti-sionisme blir det tydeligere hvor motivasjonen for å kritisere jøder i Europa/vesten for det Israel gjør kommer fra.

Endret av Ballalaika
  • Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (10 minutter siden):

Forventet meg nesten at noen ville kaste kortet. Slik er det dessverre blitt. Men jeg er så langt fra nazistiske holdninger man kan komme. Jeg mener det jødene ble utsatt for under 2 verdenskrig var ekstreme grusomheter som aldri må skje igjen - men samtidig ser jeg at mye av det jødene selv ble utsatt for under 2 verdenskrig - det gjør de nå selv mot palestinere. Om det er å spre antisemmitisme å hevde dette - vel så står jeg veldig godt i det.

Sånn bortsett fra at palestinerne ikke er satt i konsentrasjonsleirer og nesten utryddet. I motsetningen til hva som var tilfellet for jøder i Europa hvor nesten 2/3 ble drept under 2. verdenskrig. I noen land var de nær utrydning. Også i motsetning til at 2 millioner palestinere lever trygt i Israel som israelere. Noe som ikke var tilfellet for jøder i Tyskland. 

Du svarte ikke på spørsmålene mine. Du "kaster kortet" selv med å gjemme deg bak kritikk av Israel. Men det slår sprekker ved at du er så opptatt verdens jøder og hvilke egenskaper de har. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (8 minutter siden):

Anti-semittisme er iboende konspirasjonsteoritisk.

Ser man på Hitlers begrunnelse for anti-sionisme blir det tydeligere hvor motivasjonen for å kritisere jøder i Europa/vesten for det Israel gjør.

Ja, jøder er ikke trygge i Norge heller der det er væpnet bevoktning av selv den jødiske barnehagen. Det trenger de ikke i Israel. 

Det at jøder og israelere sammenlignes med nazister er heller ikke nytt. Det så man fra 1960-tallet i sovjetisk hatpropaganda mot jøder. De ser dessverre ut til å ha lykkes svært godt med propagandaen. 
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme

Sitat

Kort sagt: Kommunistblokken og araberstatene utviklet, mer eller mindre samkjørt, en offisiell form for antisionisme fra 1960-tallet, hvor målet var å få flest mulig mennesker til å assosiere sionismen og staten Israel med Hitler og nazismen. Assosiasjonene måtte skje automatisk og spille på folks følelser. Ved å se en karikaturtegning av en bloddryppende israelsk soldat med Hitler i bakgrunnen, skal leserne reagere med en følelse av vemmelse og avsky – og koble sammen begreper. Nazismen begikk folkemord, sionistene er de nye nazistene, altså begår sionistene folkemord.

Antisemittismen stakk dypt i Øst-Europa. Et sidespor, men det resulterte blant annet i at minst ti tusen jøder forlot Polen og mistet statsborgerskapet sitt mot sluttet av 1960-tallet. Jøder fikk den gangen skylden for demontrasjoner mot myndighetene og de fratok jøder studieplassser og jobber i det offentlige. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (24 minutter siden):

Sånn bortsett fra at palestinerne ikke er satt i konsentrasjonsleirer og nesten utryddet. I motsetningen til hva som var tilfellet for jøder i Europa hvor nesten 2/3 ble drept under 2. verdenskrig. I noen land var de nær utrydning. Også i motsetning til at 2 millioner palestinere lever trygt i Israel som israelere. Noe som ikke var tilfellet for jøder i Tyskland. 

Du svarte ikke på spørsmålene mine. Du "kaster kortet" selv med å gjemme deg bak kritikk av Israel. Men det slår sprekker ved at du er så opptatt verdens jøder og hvilke egenskaper de har. 

Om jeg er opptatt av noe er det den urettferdigheten jeg mener Palestinere blir utsatt for og at det er lite kritikk fra jøder mhp den politikken. Hvorfor? Jeg påpeker videre at det  en mange likheter i måten Palestinere blir behandlet og den måten jødene selv ble behandlet av Tyskere under 2 verdenskrig. Jeg ser ondskap i måten Palestinere blir behandlet på - og de som faktisk gjennomfører ondskapen er stort sett jøder. Det fremstår jo som om flertallet av jøder i Israel - og kanskje i hele verden - helst ser at Palestinere fordrives fra Gaza og Vestbredden. Heldigvis finnes det unntak her - men majoriteten av jøder i Israel støtter nok planen om å gjøre Gaza om til et feriested for rike og velstående i verden. Om man ikke ser ondskapen i dette - vel så har man på feil briller og bør stikke fingeren i jorden. Jeg snakker ikke om Hamas her - jeg snakker om vanlige Palestinere, barn,unge og eldre, som vil leve og bo på Gaza og som ikke ønsker å bli fordrevet. Å støtte denne ideen om å fordrive alle på Gaza er i bunn og grunn en forbrytelse mot menneskeheten. Og dette antisemmitisme kortet som noen slenger på oss som mener det - det føles etterhvert mer og mer som en anerkjennelse man kan være stolt av som menneske dersom det eneste man legger i dette er at man kritiserer jøder og Israel for å drive etnisk rensing på Gaza. Jeg tar meg i alle fall ikke nær av å bli tildelt dette kortet lenger fordi jeg vil alle bare godt og mener man må si ifra når noen gjør urett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (38 minutter siden):

Om jeg er opptatt av noe er det den urettferdigheten jeg mener Palestinere blir utsatt for og at det er lite kritikk fra jøder mhp den politikken. 

Det er mye kritikk fra jøder mot måten krigen føres på, de unødvendig store humanitære konsekvensene og mot Netanyahu-regjeringen, da spesielt fra de store amerikanske jødiske organisasjonene.

Godt illustrert ved at Netanyahu ikke ville møte noen av dem (!) på sitt seks dager lange USA-besøk nå. Han møtte i stedet konservative evangelicals - som er de sterkeste tilhengerne av Israels nåværende politikk.

Jødiske amerikanske kongresspolitikere er også svært kritiske.

Israel er også et splittet land der regjeringen mottar mye kritikk. Ikke minst beskyldes Netanyahu og hans allierte på ytre høyre for antisemittisme mot mer sekulære (normale) jøder, og jøder som er mot settler- og ekspansjonspolitikken.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (52 minutter siden):

Det er mye kritikk fra jøder mot måten krigen føres på, de unødvendig store humanitære konsekvensene og mot Netanyahu-regjeringen, da spesielt fra de store amerikanske jødiske organisasjonene.

Godt illustrert ved at Netanyahu ikke ville møte noen av dem (!) på sitt seks dager lange USA-besøk nå. Han møtte i stedet konservative evangelicals - som er de sterkeste tilhengerne av Israels nåværende politikk.

Israel er også et splittet land der regjeringen mottar mye kritikk. Ikke minst beskyldes Netanyahu og hans allierte på ytre høyre for antisemittisme mot mer sekulære (normale) jøder, og jøder som er mot settler- og ekspansjonspolitikken.

Og vips, så har man delt verdens jøder inn i gode jøder og dårlige jøder. Sistnevnte vil noen tenke det er berettiget å hate. Mens etniske nordmenn med helt like meninger bryr ingen seg om. Da er det jo hat mot en etnisitet. Man beveger seg på en farlig vei når man skylder på etnisiteter eller religioner for det man ikke liker i verden. 

Endret av Svala
Feilsitering
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er overhodet ikke noe jødisk ved å bombe palestinerne, kritikken av deres handlinger har ingenting med judaisme å gjøre.
Hvis man ser noen hevde det er noen korrelasjon mellom jødisk teologi og deres krigshandlinger i Palestina, så er det betimelig å arrestere dem for det.
Men selv de ekstreme folkene i Israel er bare forledet i sin iver og redsel, slik som kan skje med alle folk, det er ikke fordi de er jøder som gjør at situasjonen er på denne måten, og hele denne diskusjonen om hvorvidt det er antisemittisme å kritisere Israel synes så tom, det er ikke vanskelig å skille de som kritiserer krigshandlinger, og de som kritiserer jøder for å være det ene eller andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (7 minutter siden):

Og vips, så har man delt verdens jøder inn i gode jøder og dårlige jøder. Sistnevnte vil noen tenke det er berettiget å hate. Mens etniske nordmenn med helt like meninger bryr ingen seg om. Da er det jo hat mot en etnisitet. Man beveger seg på en farlig vei når man skylder på etnisiteter eller religioner for det man ikke liker i verden. 

Ja, det er en farlig utvikling slik jeg ser det i Israel nå der de ekstrem-religiøse hevder seg som mer legitime og rettmessige representanter for sin religion enn de sekulære, og tar med seg disse overbevisningene inn i nasjonalismen og politikken der det brukes som verktøy. Eller kristen-sionismen vi ser spesielt i USA, som også er på vei opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ser den - og jeg er veldig glad for et en del jøder tør gi kritikk til Israel sin regjering. Det er desverre alt for få av dem hvilket i bunn og grunn bare skader omdømmet til jødene som gruppe. Jeg forstår ikke at slike som Netanyahu kan få støtte gitt all den ondskapen han dytter på Palestinere. Jeg støtter kampen mot Hamas, men det er ikke dette det handler om - det  handler om Palestinere som skal kjeppjages ut av Gaza og vestbredden og regjeringsmedlemmer i Israel som synes det er helt ok å drive på slik mot andre mennesker.  Man må være temmelig kald og "over the top" syk i hodet for å støtte en slik politikk som f.eks Trump og Netanyahu nå ønsker å gjennomføre på Gaza. Da behandler man ikke mennesker som mennesker, men dyr. Det som blir galt er  når slike som støtter Netanyahu går ut og kaller all motstand mot det som regjeringen driver med som antisemmitisme....da kan man jo like gjerne kalle Netanyahu nazist også spør du meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

'kritikk av staten Israel' er det nye 'jeg er ikke rasist, men ..'

Man er ikke rasist fordi man uttaler seg kritisk til innvandringspolitikk, men alle rasister uttaler seg kritisk til innvandringspolitikk.

Det er en del norske jøder som sier nordmenn forstår ikke antisemittisme. Det er noen indikatorer i denne tråden på at det nok stemmer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ballalaika said:

'kritikk av staten Israel' er det nye 'jeg er ikke rasist, men ..'

Nytt og nytt, har vel varit på samma sätt i alla fall en 30-40 år. Kritik av Israel sin politik stämplas som antisemitism.

4 minutes ago, Ballalaika said:

Man er ikke rasist fordi man uttaler seg kritisk til innvandringspolitikk, men alle rasister uttaler seg kritisk til innvandringspolitikk.

Ja, og vad vill du fram till med den enkla logiken?

• Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Nytt og nytt, har vel varit på samma sätt i alla fall en 30-40 år. Kritik av Israel sin politik stämplas som antisemitism.

Ja, og vad vill du fram till med den enkla logiken?

Hvis du sliter med så enkel logikk allerede vet jeg ikke hvor fruktbart det er å prøve å forklare. No offense.

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ballalaika said:

Hvis du sliter med så enkel logikk allerede vet jeg ikke hvor fruktbart det er å prøve å forklare. No offense.

Jag sliter ikke med den enkla logiken. Förstår bara inte vad det är du vill fram till med den. 

Man er ju inte nödvändigsvis rasist om man utallar sig kritisk till invandringspolitiken.

Man er inte heller nödvändigtsvis antisemit hvis man utalar sig kritiskt till Israel sin politik. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Jag sliter ikke med den enkla logiken. Förstår bara inte vad det är du vill fram till med den. 

Man er ju inte nödvändigsvis rasist om man utallar sig kritisk till invandringspolitiken.

Man er inte heller nödvändigtsvis antisemit hvis man utalar sig kritiskt till Israel sin politik. 

Du sliter jo bokstavelig talt med den om du ikke skjønner hva jeg vil frem til.

Hvorfor tar du bare de 2 første?

Alle rasister uttaler seg kritisk til innvandringspolitikk.

Alle antisemitter uttaler seg kritisk til staten Israels politikk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ballalaika said:

Du sliter jo bokstavelig talt med den om du ikke skjønner hva jeg vil frem til.

Hvorfor tar du bare de 2 første?

Alle rasister uttaler seg kritisk til innvandringspolitikk.

Alle antisemitter uttaler seg kritisk til staten Israels politikk.

Jag tror jag förstår vad du vill fram till men det du skriver er ju bara tull samtidigt som du skriver som en bølle. 

Vad sjutton spelar det du skriver øver för roll för alla de som utallar sig kritisk till staten israel eller invandringen UTAN att vara antisemiter eller rasister. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...